handdator

Visa fullständig version : Har någon provat Army Fitness?


mikaelj
2009-08-30, 10:32
Idén och upplägget låter intressant. Sex veckor, tre pass (morgon och/eller kväll) per vecka.

Förkunskapskraven är att kunna springa 2 km utan att ramla ihop, så kraven känns ganska låga. Frågan är hur bra träning det ger?

http://www.websitefolder.net/ArmyFitness/Fragor__Svar.asp

Någon som provat?

Tolkia
2009-08-30, 11:31
Frågan är hur bra träning det ger?
Frågan är hur långt ett snöre är? ;) Bättre kondis lär man alla gånger få, och bli bättre på att hantera sin egen kropp och dess vikt; jag vet inte om det finns någon korrekt term för det.

Jag stör mig lite på den skitnödiga attityden som visas på hemsidan, men jag misstänker att det är en (imho fånig) marknadsföringsgrej; om passen vore en pennalismorgie i bästa lumpenfilmstil skulle konceptet nog inte överleva. Även om "intagningskravet" är lågt misstänker jag att man får ut mer av det om man är i lite bättre form än typ asdålig. Särskilt gäller detta styrka, då det brukar ingå saker som att kånka varandra på ryggen etc. Skall man börja och är helt ovan gäller det nog att ha ett starkt försvar mot genans och känslan av att vara sämst och sinka de övriga (det är väl iofs just det all gruppträning bygger på, heh).

Du har ju gått på Friskisgympa och gillat det, vad jag förstår, så jag gissar att du skulle kunna tycka att det var kul.

Här (http://www.dn.se/blogg/moasblogg) en dam som börjat med NMT (nordic military training, vilket är i samma kategori); du får sålla lite bland inläggen.

mikaelj
2009-08-30, 11:56
Frågan är hur långt ett snöre är? ;) Bättre kondis lär man alla gånger få, och bli bättre på att hantera sin egen kropp och dess vikt; jag vet inte om det finns någon korrekt term för det.

Tja, någon med erfarenhet kanske kan säga vad det är för sorts övningar. Så kan man alltid fundera själv på om det är ett upplägg man blir starkare/snabbare/uthålligare av.

Jag stör mig lite på den skitnödiga attityden som visas på hemsidan, men jag misstänker att det är en (imho fånig) marknadsföringsgrej; om passen vore en pennalismorgie i bästa lumpenfilmstil skulle konceptet nog inte överleva.

Jag tänkte direkt på Les Mills' Body Combat(tm) etc. när jag såg hemsidan. :-)

Även om "intagningskravet" är lågt misstänker jag att man får ut mer av det om man är i lite bättre form än typ asdålig. Särskilt gäller detta styrka, då det brukar ingå saker som att kånka varandra på ryggen etc. Skall man börja och är helt ovan gäller det nog att ha ett starkt försvar mot genans och känslan av att vara sämst och sinka de övriga (det är väl iofs just det all gruppträning bygger på, heh).

Mm. Frågan är om det passar även någon som är hyggligt tränad, dvs om det skalar uppåt. Finns momentet bära på rygg med borde det funka, bara att välja ut största tjockisen!

Du har ju gått på Friskisgympa och gillat det, vad jag förstår, så jag gissar att du skulle kunna tycka att det var kul.

Här (http://www.dn.se/blogg/moasblogg) en dam som börjat med NMT (nordic military training, vilket är i samma kategori); du får sålla lite bland inläggen.

Japp, jag gillar att göra saker i grupp. Därför jag blev intresserad av det här. Sedan att det är snordyrt är förstås en annan sak. Dessutom blir det nog svårt att klämma in styrketräning utan att helt gå sönder, gissar jag. Å andra sidan blir det nog lite styrka inklämt i själva träningspassen, gissar jag. Upplägget är väldigt bra med träning 06:20-07:35. Om jag inte minns helt fel har de ett prova-på-pass snart.

Tack för länken! Det låter på Moa som att det är rätt hård träning. Nära-döden-upplevelser näms. Vilket är ganska precis den upplevelsen jag är ute efter.

Tolkia
2009-08-30, 12:12
Jag tänkte direkt på Les Mills' Body Combat(tm) etc. när jag såg hemsidan. :-)
Jag vågar ganska säkert säga att det är bättre än Body Combat (om jag försvinner från forumet efter detta har jag blivit dräpt av en BC-instruktör o bekantskapskretsen ...). :D

Jag tror att att det skalar uppåt; har man bättre kondis osv. orkar man ju också pressa sig på ett annat sätt. Med tanke på att de verkar ha gruppindelning efter prestationsförmåga borde ingen hamna som enda vältränade i en grupp av ultrablåbär, och tempot borde vara hyfsat anpassat till ens egen förmåga (i bemärkelsen att man uppnår något med passet och inte bara att man orkar genomföra).
Det låter på Moa som att det är rätt hård träning. Nära-döden-upplevelser näms. Vilket är ganska precis den upplevelsen jag är ute efter.
Nu tror jag iofs att hon var betydligt mindre tränad än du. Men jag tror att det kan vara ganska nära-döden, särskilt om man är lättaggad och/eller en tävlingsmänniska.

krellik
2009-08-30, 12:30
Är det här den svenska varianten av såna där "fitness bootcamps" som man hört om från staterna?

Tolkia
2009-08-30, 12:35
Nja. Jag vet inte riktigt vad "fitness bootcamp" är, men jag gillar egentligen inte användningen av uttrycket "camp" på det sätt som görs i svenska (grupp)träningssammanhang. "Camp", som jag uppfattar ordet rent språkligt, innebär typ träningsläger, d.v.s. ordet implicerar att man bor och vistas på ett speciellt ställe för träningen. Här handlar det ju om en sorts träningspass i grupp, där man bara lagt till "camp" för att få det att låta coolare. Inte helt ovanligt att träningsanläggningar kallar inomhusgruppträning av cirkeltyp (har här i Umeå i omgångar hetat cirkelgympa och fysträning, möjligen för hundra år sedan även något med "alpin") för "bootcamp", vilket känns helt stört.

krellik
2009-08-30, 12:40
Nja. Jag vet inte riktigt vad "fitness bootcamp" är, men jag gillar egentligen inte användningen av uttrycket "camp" på det sätt som görs i svenska (grupp)träningssammanhang. "Camp", som jag uppfattar ordet rent språkligt, innebär typ träningsläger, d.v.s. ordet implicerar att man bor och vistas på ett speciellt ställe för träningen. Här handlar det ju om en sorts träningspass i grupp, där man bara lagt till "camp" för att få det att låta coolare. Inte helt ovanligt att träningsanläggningar kallar inomhusgruppträning av cirkeltyp (har här i Umeå i omgångar hetat cirkelgympa och fysträning, möjligen för hundra år sedan även något med "alpin") för "bootcamp", vilket känns helt stört.

Vad jag menade med "fitness bootcamps" är alltså en träningsform där primärt vita välbeställda amerikaner betalar gamla avdankade militärer och extraknäckande poliser för att stå och skrika åt dem att komma i form.

Således "fitness" och inte army bootcamps vilket innebär att det är ett kommersiell gruppträningsform till skillnad från något som man gör av nödvändighet för att förbereda sig för krig. Hoppas det klargör vad jag menade och vad jag frågade om... Frågan är här är om detta är någon svensk variant av detta, jag tolkade det så utifrån hur hemsidan lät men vill inte anta utan att veta mer.

z_bumbi
2009-08-30, 13:03
Av det jag har sett på tv etc så är det den formen*, hudfärgen är jag iofs inte lika säker på då det såg ganska så blandat ut. Lite kroppsvikt, bärande, löpning, ev hinder och spänst. En del woodland-kamouflage bland instruktörerna.
Kul träning men sen beror det på det specifika upplägget och instruktörerna hur bra det är, iofs beror det också på vilka ev mål är.

Det fanns en aerobicsvariant för ca 15-20 år sedan som kallades a-aerobics eller liknande som hade ett liknande tema.

*Jag förutsätter att namnet är namnskyddat och att de inte ändrat inriktning.

tsp
2009-08-30, 13:27
"bäst av allt, du bränner så mycket kalorier."

Där tappade jag intresset. Hade vart intresserat om det hade osat lite mer "råhet" liksom. Menar inte att jag eftersökte någon bajsnödig och påklistrad marinkårs-attityd. Men jag hade gillat om syftet med det hela vart utmaningen, och inte att minska i midjemått. Känns heller inte rätt med Alcazar som "reklam"

mikaelj
2009-08-30, 16:16
"bäst av allt, du bränner så mycket kalorier."

Där tappade jag intresset. Hade vart intresserat om det hade osat lite mer "råhet" liksom. Menar inte att jag eftersökte någon bajsnödig och påklistrad marinkårs-attityd. Men jag hade gillat om syftet med det hela vart utmaningen, och inte att minska i midjemått. Känns heller inte rätt med Alcazar som "reklam"

Jo, du uttryckte bra hur jag känner. Därför jag undrade om någon hade erfarenhet. Det är att pressa mig själv som jag är ute efter.

Yankeee
2009-08-30, 17:16
Det är att pressa mig själv som jag är ute efter.

Egentligen vill jag inte vara en sådan som förespråkar sin egen träningsmetod som teh shit!"!11 Men testa crossfit, om du är ute efter att pressa dig själv lär du inte bli missnöjd.

krellik
2009-08-30, 17:24
Egentligen vill jag inte vara en sådan som förespråkar sin egen träningsmetod som teh shit!"!11 Men testa crossfit, om du är ute efter att pressa dig själv lär du inte bli missnöjd.

Med största säkerhet betydligt bättre träningsmässigt, det enda han får ta med själv där är intensiteten som han får påtvingad av "instruktörerna" i det dära army grejset. Ett alternativ om man känner att man behöver bli pushad är att uppsöka några liknande entusiaster som tex håller på med crossfit eller liknande så kan de säkert hjälpa till att pusha.

mikaelj
2009-08-30, 17:42
Egentligen vill jag inte vara en sådan som förespråkar sin egen träningsmetod som teh shit!"!11 Men testa crossfit, om du är ute efter att pressa dig själv lär du inte bli missnöjd.

Med största säkerhet betydligt bättre träningsmässigt, det enda han får ta med själv där är intensiteten som han får påtvingad av "instruktörerna" i det dära army grejset.

Exakt. Det är därför jag in i det längsta föredrog F&S variant på BodyPump framför styrketräning. Jag har helt enkelt noll viljestyrka. :-)

(eller snarare, jag har svårt att pressa mig det yttersta för egen maskin, behövs en yttre faktor)

Ett alternativ om man känner att man behöver bli pushad är att uppsöka några liknande entusiaster som tex håller på med crossfit eller liknande så kan de säkert hjälpa till att pusha.

Sanning. Jag borde skriva lite i CF-tråden och se om det finns någon i närheten som vill komma ut på gården och leka med mig.