handdator

Visa fullständig version : ägg och bacon till frukost?


Quzham
2009-08-30, 10:16
Tjena!

Jo undrar, är ägg och bacon bra till frukost eller inte?

Vissa säger att du kommer rasa i vikt om du äter de till frukost, andra säger att är för mycket fett på bacon osv :smash:

Är förvirrad, kan nån förklara?

Tacksam för all hjälp! :)

Matte87
2009-08-30, 10:24
Tror inte det är en sämre frukost en något annat, beror väl på hur mycket kalorier du får i dig utöver det under dagen.

King Grub
2009-08-30, 10:27
Innehåller din kost kolhydrat, är det morgonen som är det bästa tillfället (förutom i samband med träning) att äta dessa, så i sådana fall är det inte bästa frukostvalet.

Du går inte ner ett dugg i vikt av ägg eller bacon i sig, oavsett när du äter det.

morc
2009-08-30, 10:28
Anledningen till att folk säger att du kommer att rasa i vikt om du äter det till frukost är att det är en väldigt fet och proteinrik rätt. Det kommer att hålla dig mätt längre, och på det sättet äter du mindre = mindre kcal än om du äter kolhydrater och då inte håller dig mätt lika länge utan äter igen.

Om du håller koll på hur mycket kcal du stoppar i dig spelar det ingen roll, så länge du får i dig fettet och proteinerna du behöver under dagen.

Quzham
2009-08-30, 10:42
ok, tack allihopa!

Tror jag har fått svar på min fråga nu :D

z_bumbi
2009-08-30, 11:40
Anledningen till att folk säger att du kommer att rasa i vikt om du äter det till frukost är att det är en väldigt fet och proteinrik rätt. Det kommer att hålla dig mätt längre, och på det sättet äter du mindre = mindre kcal än om du äter kolhydrater och då inte håller dig mätt lika länge utan äter igen.

En del påstår att man håller sig mätt längre och för vissa så funkar det så men självklart funkar det inte så för alla. Proteinmängden har inverkan men sen är frågan hur man komponerar sin måltid och vad man tycker funkar bäst för en själv.

Eddie Vedder
2009-08-30, 12:42
Att dagligen inleda med nitritsaltad bacon kan nog ha sina nackdelar. Steks den väldigt hårt är ju inte det bra heller.

Men fett fläsk och ägg är nyttig mat i mina ögon, det är ju som sagt nitriten som är tveksam samt hur pass hårt man väljer att steka som sagt. Så tillsatsen av nitrit och eventuella stekmutagener är vad jag kan se som problematiskt om man dag ut och dag in äter det.

Och det gäller givetvis oavsett vilken tid och inget specifikt för just frukosten.

Mourten
2009-08-30, 12:50
De kanske inte säger så mkt men min frukost består ofta av 1-2 paket bacon, 1-5 ägg, falukorv och potatis typ. Tycker de funkar kanon!

TehSaxo
2009-08-30, 13:13
De kanske inte säger så mkt men min frukost består ofta av 1-2 paket bacon, 1-5 ägg, falukorv och potatis typ. Tycker de funkar kanon!

Damn, hur mkt kcal hamnar du på där? :o

Apos78
2009-08-30, 14:32
Runt 1500 kcal räknat på de övre värdena samt 40 g falukorv och 100 g potatis.

Mourten
2009-08-30, 14:43
Damn, hur mkt kcal hamnar du på där? :o

Runt 1500 kcal räknat på de övre värdena samt 40 g falukorv och 100 g potatis.

Vet inte riktigt, 1/4 falukorvs ring, 1.5 paket bacon, 5 stekta potatiser kanske och några ägg. Ingen anning va de blir men mkt iaf :D
Men jag räknar inte kcal, jag har rätt bra koll iaf vad jag behöver.

Fredrik_S
2009-08-30, 15:44
Vet inte riktigt, 1/4 falukorvs ring, 1.5 paket bacon, 5 stekta potatiser kanske och några ägg. Ingen anning va de blir men mkt iaf :D
Men jag räknar inte kcal, jag har rätt bra koll iaf vad jag behöver.

Båda dessa produkter innehåller nitrit(E250). Rådande rekomendationer på dagligt intag är 0 gram.
Grub sa till mig att min kosthållning var bland de värsta han sett när jag sa att jag mer eller mindre levde på sharkprodukter(vilket jag nu slutat helt med).

Mourten
2009-08-30, 15:46
Båda dessa produkter innehåller nitrit(E250). Rådande rekomendationer på dagligt intag är 0 gram.
Grub sa till mig att min kosthållning var bland de värsta han sett när jag sa att jag mer eller mindre levde på sharkprodukter.

Hm. Kanske man borde begränsa intaget då, tycker de är lätt med bacon, massa kcal utan att de direkt känns.
Äkter säkert 5-10 paket i veckan, kanske kan va skadligt då.
Vad ska men ersätta de med då, matolja?

Fredrik_S
2009-08-30, 15:50
Hm. Kanske man borde begränsa intaget då, tycker de är lätt med bacon, massa kcal utan att de direkt känns.
Äkter säkert 5-10 paket i veckan, kanske kan va skadligt då.
Vad ska men ersätta de med då, matolja?

Jag åt 600-800gram kalkon och skinka från sharkdisken(smörgåspålägg) om dagen just för att det var så himla lätt. Sjukt enkelt och gott tyckte jag men ajaj inte bra pga konserveringsmedlet. Jag bytte ut allt mot kyckling och fisk istället.

Ersätt det med fläskkött som inte är nitritbehandlad tex. Mycket jobbigare att tillaga och inte alls lika gott tyvärr.

Fredrik_S
2009-08-30, 15:53
Vad ska men ersätta de med då, matolja?
Om du ändå äter ägg så kan du kanske köra på majonäs om du gillar det. Är 80% rapsolja i vanlig majonäs, och det tycker jag passar mycket bättre till ägg en ren flytande olja.

AmericanDragon
2009-08-30, 15:57
Vissa säger att du kommer rasa i vikt om du äter de till frukost, andra säger att är för mycket fett på bacon osv

Du kan äta godis och dricka cola till frukost och ändå rasa i vikt. Allt handlar om hur mycket kalorier du gör över med och hur mycket du tar in.

Mourten
2009-08-30, 16:00
Tack för tipsen Fredrik_S
Ska helt klart ta mig en funderare!

Fredrik_S
2009-08-30, 16:14
Tack för tipsen Fredrik_S
Ska helt klart ta mig en funderare!

Detta var vad king_grub skrev till mig som svar på att jag äter 600-800gram sharkvaror.
Det måste ju vara direkt bland det värsta man kan äta i sådana otroliga mängder. Världscancerfonden rekommendar 0 gram om dagen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=cancer

Inte ofta jag tycker att man bör bli orolig för sitt födointag, men det där tar priset.


Detta inlägg i en annan tråd fick mig att tänka.
Charkvaror som kassler och kokt/rökt skinka och kalkon till exempel, uteslöt jag helt för flera år sedan. Jag har länge ansett att bevisen för en kraftig cancerkoppling är överväldigande.

Undantag gör jag för julmaten.


Och sen om du orkar kan du läsa i den här tråden om natriumnitrit
Det fick iallafall mig att välja bort sharkprodukter för gott
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=cancer

Eddie Vedder
2009-08-30, 18:22
Vad ska men ersätta de med då, matolja?

Vanligt fett fläsk, köttfärs osv. Det är obehandlat kött, jag gillar båda till frukost. Köttfärsbiffar eller en rejäl fläskkotlett till frukost är gott.:)

Mourten
2009-08-30, 18:37
Vanligt fett fläsk, köttfärs osv. Det är obehandlat kött, jag gillar båda till frukost. Köttfärsbiffar eller en rejäl fläskkotlett till frukost är gott.:)

Mmm sant, jag tänkte börja köra pannkakor till frukost, asså protein å alternera det med gröt + ägg.
Borde funka bra oxå, köttfärs äter jag redan mkt av, samma med kyckling och lax.

Black Star Abyss
2009-08-30, 18:52
Innehåller din kost kolhydrat, är det morgonen som är det bästa tillfället (förutom i samband med träning) att äta dessa, så i sådana fall är det inte bästa frukostvalet.

Du går inte ner ett dugg i vikt av ägg eller bacon i sig, oavsett när du äter det.

I samband med träning hör man ju överallt men varför behöver man kolhydrater på morgonen? Jag upplever att jag blir seg efter kolhydrater och placerar därför rena kolhydratslivsmedel endast kvällstid efter träning.

King Grub
2009-08-30, 18:53
Behöver och behöver, men glukostoleransen är som bäst på morgonen, för att sedan försämras under dagen, varför det inte är en dålig idé att lägga en större del av sitt kolhydratintag på den tidigare delen av dagen.

Kolhydrat på kvällen påverkar triacylglycerolmetabolismen påföljande dag.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Eddie Vedder
2009-08-30, 19:00
I samband med träning hör man ju överallt men varför behöver man kolhydrater på morgonen? Jag upplever att jag blir seg efter kolhydrater och placerar därför rena kolhydratslivsmedel endast kvällstid efter träning.

Om du upplever det så bör du inte ändra. King Grub har helt rätt men stämmer inte den teoretiska förklaringen in på praktiken för dig ska du inte ändra för ändrandets skull.

mikaelj
2009-08-30, 19:02
Nattens fasta ökar insulinkänsligheten...

justscrap
2009-08-31, 10:26
Vanligt fett fläsk, köttfärs osv. Det är obehandlat kött, jag gillar båda till frukost. Köttfärsbiffar eller en rejäl fläskkotlett till frukost är gott.:)

Köttfärsbiffar på rostat bröd med grönsaker och majonäs eller annat fet dressing. Blir som en hamburgare. Där har TS allt han inte fick när han va liten och gott är det också. Brukar äta det till lunch men kanske blir frukost istället efter att ha läst citatet ovanför.

AmericanDragon
2009-08-31, 13:06
hur är det med att äta 500 gram kvarg till frukost och 2 dl mjölk?

Elfsberg
2009-08-31, 13:20
hur är det med att äta 500 gram kvarg till frukost och 2 dl mjölk?

I vilken kontext?

kimozabe
2009-08-31, 14:10
hur är det med att äta 500 gram kvarg till frukost och 2 dl mjölk?

sätter i mig ett halvt kilo till frukost och ett halvt kilo till kvällsmat, gott & enkelt. Det är ju kasein, så det är långsamt och stannar i kroppen länge. Det bör vara kalcium överdosen som oroar.

AmericanDragon
2009-08-31, 20:53
sätter i mig ett halvt kilo till frukost och ett halvt kilo till kvällsmat, gott & enkelt. Det är ju kasein, så det är långsamt och stannar i kroppen länge. Det bör vara kalcium överdosen som oroar.

Utveckla gärna ang en eventuell kalcium överdos. Vart går gränsen? Vilka följder kan överdosering innebära osv :)

King Grub
2009-08-31, 21:03
Sök på prostatacancer+kalcium i kostforumet. Det har varit uppe ett otal gånger.