handdator

Visa fullständig version : Psylliumfrö ger goda resultat vid IBS


King Grub
2009-08-30, 10:06
OBJECTIVE: To determine the effectiveness of increasing the dietary content of soluble fibre (psyllium) or insoluble fibre (bran) in patients with irritable bowel syndrome.

DESIGN: Randomised controlled trial.

SETTING: General practice.

PARTICIPANTS: 275 patients aged 18-65 years with irritable bowel syndrome.

INTERVENTIONS: 12 weeks of treatment with 10 g psyllium (n=85), 10 g bran (n=97), or 10 g placebo (rice flour) (n=93).

MAIN OUTCOME MEASURES: The primary end point was adequate symptom relief during at least two weeks in the previous month, analysed after one, two, and three months of treatment to assess both short term and sustained effectiveness. Secondary end points included irritable bowel syndrome symptom severity score, severity of abdominal pain, and irritable bowel syndrome quality of life scale.

RESULTS: The proportion of responders was significantly greater in the psyllium group than in the placebo group during the first month (57% v 35%; relative risk 1.60, 95% confidence interval 1.13 to 2.26) and the second month of treatment (59% v 41%; 1.44, 1.02 to 2.06). Bran was more effective than placebo during the third month of treatment only (57% v 32%; 1.70, 1.12 to 2.57), but this was not statistically significant in the worst case analysis (1.45, 0.97 to 2.16). After three months of treatment, symptom severity in the psyllium group was reduced by 90 points, compared with 49 points in the placebo group (P=0.03) and 58 points in the bran group (P=0.61 versus placebo). No differences were found with respect to quality of life. Fifty four (64%) of the patients allocated to psyllium, 54 (56%) in the bran group, and 56 (60%) in the placebo group completed the three month treatment period. Early dropout was most common in the bran group; the main reason was that the symptoms of irritable bowel syndrome worsened.

CONCLUSIONS: Psyllium offers benefits in patients with irritable bowel syndrome in primary care.

BMJ. 2009 Aug 27;339. Soluble or insoluble fibre in irritable bowel syndrome in primary care? Randomised placebo controlled trial.

http://www.bmj.com/cgi/reprint/339/aug27_2/b3154

Apos78
2009-08-30, 10:44
Att placebo gav den poängreduceringen är intressant. Om nu inte rismjölet i sig har en viss effekt frågar man sig vad som ledde till denna förbättring.

Ola Wallengren
2009-08-30, 19:05
Att placebo gav den poängreduceringen är intressant. Om nu inte rismjölet i sig har en viss effekt frågar man sig vad som ledde till denna förbättring.

Det är välkänt att placebo effekten är mycket stor hos IBS och i stort sett alla behandlingar ger initialt en ganska god effekt. Det är viktigt att uppföljningstiden är lång. 12 veckor kan kanske vara på gränsen, intressantare hur det är efter 6 månader eller mer.

Apos78
2009-08-30, 19:59
Just det som var poängen. Hur stor del av psylliumfröet fördelar kan förklaras av samma effekt? Vill inte låta skeptisk då jag gärna ser en metod för lindring vid IBS men som du säger kanske uppföljningstiden bör vara längre.

maximuscle
2009-08-31, 13:15
10g per dag? hur mkt blir det en matsked typ?

Apos78
2009-08-31, 13:19
10g per dag? hur mkt blir det en matsked typ?

En matsked linfrö väger 14 g. Kanske kan psylliumfrö hålla ungefär samma vikt.

jwzrd
2009-08-31, 13:26
Det är välkänt att placebo effekten är mycket stor hos IBS och i stort sett alla behandlingar ger initialt en ganska god effekt. Det är viktigt att uppföljningstiden är lång. 12 veckor kan kanske vara på gränsen, intressantare hur det är efter 6 månader eller mer.

Det är i sig ändå ganska intressant. Finns det studier som undersöker varför IBS påverkas på det viset? Är det "humörberoende" eller hur man ska säga?

mangs
2009-08-31, 13:30
Rent allmänt är det väl så att flera kroppsliga funktioner styrs mycket av hur vi mår pykiskt och vad vi tror på.

En person som fått en feldiagnos brukar ofta känna sig bättre eller sämre beroende på beskedet jämfört med den riktiga diagnosen.

maximuscle
2009-08-31, 13:51
Det är i sig ändå ganska intressant. Finns det studier som undersöker varför IBS påverkas på det viset? Är det "humörberoende" eller hur man ska säga?

då jag själv lider av en mage som gillar att leva sitt eget liv, så kan jag säga ur min egen synvinkel att stress och om man tänker mkt på den dåliga mage så blr man fan sämre så tror mkt på att att tanken styr hur du skall må i magen...

Apos78
2009-08-31, 14:00
då jag själv lider av en mage som gillar att leva sitt eget liv, så kan jag säga ur min egen synvinkel att stress och om man tänker mkt på den dåliga mage så blr man fan sämre så tror mkt på att att tanken styr hur du skall må i magen...

Jag har träffat få personer, där stress är en del av vardagen, som inte har problem med magen då och då. Ibland rejäla problem nonstop. Även träffat många som blivit otroligt mycket bättre i magen då denna stress försvunnit. Det kan vara genom byte av jobb, pension etc. Detta utan att några akuta kostförändringar skett. Vad gäller maten så lär sig personer med IBS-liknande symtom ofta ganska väl vad som fungerar och inte. Stressen är däremot generellt mycket svårare att påverka än det är att hoppa över den vrålstarka thairätten eller skippa löken.