handdator

Visa fullständig version : Sekundära muskler


Zworld
2009-08-29, 23:16
har hört väldigt mycket om det här med sekundära muskler att man ska köra etc bröst ihop med triceps för det blir så mycket sekundärt.

Jag undrar om det då inte borde vara bättre att köra dom på varsin dag ?
Om du etc kör tung bänkpress och tung hantelpress och någon / några mer bröst övningar och sen ska gå på tricepsen så måste du jue vara någelunda utmattad i dom redan ?
Är det inte bättre då att köra kanske bröst - biceps ?rygg - triceps etc ?
eller e jag ute och cyklar ?

dojjan
2009-08-30, 02:13
har hört väldigt mycket om det här med sekundära muskler att man ska köra etc bröst ihop med triceps för det blir så mycket sekundärt.

Jag undrar om det då inte borde vara bättre att köra dom på varsin dag ?
Om du etc kör tung bänkpress och tung hantelpress och någon / några mer bröst övningar och sen ska gå på tricepsen så måste du jue vara någelunda utmattad i dom redan ?
Är det inte bättre då att köra kanske bröst - biceps ?rygg - triceps etc ?
eller e jag ute och cyklar ?

Jag ser inte det som en nackdel. Bänkpress o hantelpress är inga isolerande bröstövningar, de tränar lika mycket triceps.

Vilka muskelgrupper du tränar ihop är helt upp till vad du trivs med. Jag trivs bra med den klassiska push - pull spliten, dvs bröst, tricep och rygg, bicep. Många verkar lägga axlar och triceps på en separat dag vilket jag inte gillar då man måste vila längre mellan bröstpassen eftersom man aktiverar mycket axlar o triceps i de flesta bröstövningar också.

Hoppas du förstår vad jag menar, klockan är för mycket för att skriva nu egentligen.

burtan
2009-08-30, 09:21
Om triceps är utmattad så har den ju fått tillräcklig träning.

Arne Persson
2009-08-30, 10:15
Jag ser inte det som en nackdel. Bänkpress o hantelpress är inga isolerande bröstövningar, de tränar lika mycket triceps.

Vilka muskelgrupper du tränar ihop är helt upp till vad du trivs med. Jag trivs bra med den klassiska push - pull spliten, dvs bröst, tricep och rygg, bicep. Många verkar lägga axlar och triceps på en separat dag vilket jag inte gillar då man måste vila längre mellan bröstpassen eftersom man aktiverar mycket axlar o triceps i de flesta bröstövningar också.

Hoppas du förstår vad jag menar, klockan är för mycket för att skriva nu egentligen.

Om bänkpress och hantelpress tränar triceps lika mycket som bröstet så förstår JAG inte HUR dessa övningar utförs???

Arne Persson
2009-08-30, 10:17
har hört väldigt mycket om det här med sekundära muskler att man ska köra etc bröst ihop med triceps för det blir så mycket sekundärt.

Jag undrar om det då inte borde vara bättre att köra dom på varsin dag ?
Om du etc kör tung bänkpress och tung hantelpress och någon / några mer bröst övningar och sen ska gå på tricepsen så måste du jue vara någelunda utmattad i dom redan ?
Är det inte bättre då att köra kanske bröst - biceps ?rygg - triceps etc ?
eller e jag ute och cyklar ?

Skall du satsa på tex axlar och triceps så är det smartare att inte köra dom ihop med bröstet. Detsamma gäller rygg och biceps
Kör dåtex bröst/biceps, triceps/ben och rygg/axlar

slitenhet
2009-08-30, 10:33
Om bänkpress och hantelpress tränar triceps lika mycket som bröstet så förstår JAG inte HUR dessa övningar utförs???

SL-bänk?

Fatcan
2009-08-30, 10:38
Jag ser inte det som en nackdel. Bänkpress o hantelpress är inga isolerande bröstövningar, de tränar lika mycket triceps.

Nja...jag har aldrig fått träningsvärk i triceps av att köra pressövningar. Känner mig inte ens uppvärmd i triceps av dem.

pragmatist
2009-08-30, 10:52
Nja...jag har aldrig fått träningsvärk i triceps av att köra pressövningar. Känner mig inte ens uppvärmd i triceps av dem.

Jag tror det där varierar en hel del från person till person, och också med teknik. För egen del håller jag med dig, jag upplever inte att (de flesta) pressövningar för bröst och axlar tröttar ut triceps nämnvärt och inte heller någon nämnvärt styrkemässigt negativ effekt av att köra rygg före biceps. Men många verkar ju tycka att det är så. Å andra sidan kan jag tycka att om man blir väldigt trött i biceps av att träna rygg så bör man ta sig en funderare på om man använder vettig teknik. Vitsen är ju att ryggen ska göra lejonparten av jobbet och inte armarna.

major Pectoralis
2009-08-30, 10:57
Skulle det inte ge någonting att träna en muskel om man är "trött/sliten " i den?

Det är väl just tröttheten/slitenheten man vill uppnå - om man inte tränar någonslags teknikträning av modell spänstträning eller motsvarande.

Sedan är det ju garanterat svårare att märka någon resultatförbättring i det aktuella passet om man tränar en muskel när den är trött.

dojjan
2009-08-30, 11:18
Om bänkpress och hantelpress tränar triceps lika mycket som bröstet så förstår JAG inte HUR dessa övningar utförs???

Du ligger ner på en bänk, fattar om en stång.... etc. Det är omöjligt att köra bänk eller hantelpress utan att träna triceps. Hur mycket triceps aktiveras beror på teknik etc. (men detta vet du redan ?) Det var kanske en överdrift att de får lika mycket träning eftersom jag inte vet något sätt att mäta detta och gick efter egna erfarenheter.

Nja...jag har aldrig fått träningsvärk i triceps av att köra pressövningar. Känner mig inte ens uppvärmd i triceps av dem.

Så träningsvärk är ett mått på hur mycket musklerna växer? Om du inte ens är uppvärmd efter pressövningar skulle jag gärna vilja se film på din teknik.

Fatcan
2009-08-30, 18:55
Så träningsvärk är ett mått på hur mycket musklerna växer? Om du inte ens är uppvärmd efter pressövningar skulle jag gärna vilja se film på din teknik.

Det är inget fel på min teknik. Och nej jag tror inte att träningsvärk är ett mått på hur mycket musklerna växer.

Självklart säger jag inte emot att triceps används när man kör pressar, det är ju självklart. Men att man tränar triceps lika mycket som bröst när man kör hantelpress t.ex. håller jag inte alls med om.

Zworld
2009-09-03, 21:01
Taack för alla sköna tips och egna upplägg..
men det känns ju endå som träningen måste ge mer på en icke utkörd muskel ? så försöka skilja de sekundära från huvudpasset måste ju ge bättre träning ?

tack för svaren iallfall