handdator

Visa fullständig version : Dimma efter träning.


mikaelj
2009-08-29, 16:56
Sedan någon vecka tillbaka har jag börjat komma in i en dimma efter fysisk aktivitet där jag inte riktigt känner för att vara social (buu) eller att hacka/läsa/se på film.

Det är lite som att jag känner mig stressad, samtidigt som jag är väldigt avslappnad. Någon sorts dimma där ingenting händer. Inte helt illa att stirra in i väggen, men det känns inte helt bra att jag börjar bli stressad av det och att det blir avkall på det sociala.

Lite svårt att somna in / vaknar på natten / vaknar för tidigt, också.

OK, mer information. Jag äter i energibalans, säger vågen.

Kväll (~20): sista målet för dagen.
Morgon: kaffe-med-mjölk, ev. koffeinhaltigt.
Förmiddag: styrketräning (varannan till var tredje dag) 9.30-11.30 eller så. Eller löpning, eller Liseberg (maskindan). Mellan 1h och 2,5h.

EAA före/efter träningspasset, samt 30g mjölkprotein direkt när jag kommer hem.

En stund senare äter ordentligt jag ordentligt (~1000 kcal). Äter något i stil med keso och kanel någon timme senare (mest för att det är gott). Några mandlar, lite blandat. Ungefär lika stor måltid vid 19-20 som första målet.

Så till problemet. När jag tränat, duschat och ätit är jag i zombieläge. Jag tänkte att mycket mat skulle lösa det, men det verkar inte så. På icke-träningsdagar är det oftast OK, även om jag ganska ofta inte alls känner mig utvilad.

Det var så här för ungefär 1-2 år sedan också, verkar alltså inte vara relaterat till kosthållning.

Lite rörigt kanske, svårt att beskriva/uttrycka. När jag läser lite texter pekar en del på uttröttade binjurar. Men det låter lite väl... Någon som har en gissning?

Cilia
2009-08-29, 19:29
Nu vill jag inte provocera men vad händer om du laddar även med kolhydrater efter passet? Får du samma känsla då?

mikaelj
2009-08-29, 19:45
Nu vill jag inte provocera men vad händer om du laddar även med kolhydrater efter passet? Får du samma känsla då?

Japp. Jag har inte provat med övermänskliga mängder direkt inpå, utan helt vanligt sammansatta måltider med normalmängder kolhydrater.

För att göra det klurigare kommer det och går, och jag hittar inga särskilda samband mellan annat som stress (semester nu) eller så. Övertränad? Så jäkla hårt relativt min kapacitet tränar jag nog inte...

Det kanske är helt vanligt att känna så? Jag kan ju bara jämföra med mig själv. Ibland blir jag pigg av att träna, men som sagt, på sistone har det varit tvärtom.

Apos78
2009-08-29, 20:02
Prova kör en ren vilovecka och se om det känns bättre efter det. Inte då jag heller tror du är övertränad med vila kanske är nyttigt.

mikaelj
2009-08-30, 16:51
Idag var det ingen regelrätt träning, men. Cykeltur till Liseberg, en del hoppande, vidare till affärn & handla, mer hoppande och cykeltur tillbaka hem. 30 minuter svettigt hoppande i högt tempo, och ungefär lika mycket cykeltur. Känns bra hittils! Skillnaden mot tidigare är att jag åt innan jag stack iväg... Jag kanske förbrukar mer energi än vad jag tror, och därför äter för lite mot vad som behövs för återhämtning?

Utöver vilovecka (eller åtminstone en lugnare vecka, blir ju ändå minst en mil cykling om dan som jag inte orkar ta i lugnare tempo) skall jag se om det blir någon skillnad nu när jag ändrar min träningstid till 16, några timmar efter min första måltid.

stafh
2009-08-30, 17:12
Hoppande?

jwzrd
2009-08-30, 17:14
Ketos?

Mourten
2009-08-30, 17:15
Inte så då att du skulle behöva mer polare/tjej som förstår din träning och kan lixom va sociala med dig där, jag blir också jävligt trött ofta eftersom tränigen sliter, men som sagt, man kan ju va social på flera plan.

userfriendly
2009-08-30, 17:19
Inte så då att du skulle behöva mer polare/tjej som förstår din träning och kan lixom va sociala med dig där, jag blir också jävligt trött ofta eftersom tränigen sliter, men som sagt, man kan ju va social på flera plan.

Håller med. Jag är ofta rätt slut efter träningen också. Tränar man hårt och seriöst orkar man faktiskt kanske inte gå och shoppa eller vad nu andra icketränande gör sen. Det tar upp mycket energi av ens liv och man får priortera kanske..

mikaelj
2009-08-30, 17:50
Hoppande?

Maskindans. Förklaring på http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3830262&postcount=344 och en liten essä på http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3828244&postcount=340

Inga nya personbästa, 8 på PiuP från i förrgår står sig.

Ketos?

Ketonkroppar har jag i blodet, ja. (jag förstår inte din fråga)

Inte så då att du skulle behöva mer polare/tjej som förstår din träning och kan lixom va sociala med dig där, jag blir också jävligt trött ofta eftersom tränigen sliter, men som sagt, man kan ju va social på flera plan.

Håller med. Jag är ofta rätt slut efter träningen också. Tränar man hårt och seriöst orkar man faktiskt kanske inte gå och shoppa eller vad nu andra icketränande gör sen. Det tar upp mycket energi av ens liv och man får priortera kanske..

Det är inte umgänget när det väl sker som är problemet, utan att jag inte vill umgås. Sedan blir det så ibland även utan träning, men det är en annan femma. Träning verkar vara den starkaste triggern. Annars är det vettigt som ni säger, säkerligen en prioriteringsfråga.

Då är vi tillbaka till något jag undrade över i början: det kanske helt enkelt är något man får acceptera, att man blir dimmig efteråt? Men ändå, 50 minuter basövningar och lullig/zombie resten av dagen? Kom igen nu. Jag är inte Agda, 73. :-)