handdator

Visa fullständig version : Mjölksyre träning


Kim1003
2009-08-28, 13:07
Hej, hart kört boxning nu ett tag, mitt problem är att jag får mjölksyra riktigt snabbt, så jag får ta pauser för att jag inte orkar hålla uppe armarna. Hur ska jag träna för att få minskad mjöksyra?

jwzrd
2009-08-28, 13:11
Kör så att det bränner och tårarna rinner. Fortsätt lite längre den här gången än förra. Rinse. Repeat.

Yeahvlen
2009-08-28, 13:12
Konditionsträning, konditionsträning och konditionsträning.

Träna hårdare och hårdare.

Kim1003
2009-08-28, 13:16
Ska jag köra armkondition när man har änderna uppe i luften så länge som möjligt eller ska jag köra jogging HIIT? Hur många gånger i veckan isåfall, jag kör boxning 3 gånger i veckan.

Yeahvlen
2009-08-28, 13:18
Köra hårdare i den aktivitet du utövar. Pressa dig själv ännu mer.

jwzrd
2009-08-28, 13:29
Nej inte konditionsträning (även om det knappast skadar) utan mjölksyreträning. Dvs kör precis det som ger dig sjuklig mjölksyra nu, bit ihop hårt och ge järnet på att klara längre tider, snabbare slagserier, fler slag på samma tid etc.

Kim1003
2009-08-28, 13:31
Nej inte konditionsträning (även om det knappast skadar) utan mjölksyreträning. Dvs kör precis det som ger dig sjuklig mjölksyra nu, bit ihop hårt och ge järnet på att klara längre tider, snabbare slagserier, fler slag på samma tid etc.

Okej tack, det var det jag ville veta, ska köra boxningsäck så mjölksyran kommer.

jwzrd
2009-08-28, 13:34
Okej tack, det var det jag ville veta, ska köra boxningsäck så mjölksyran kommer.

Om du deltar i organiserad boxningsträning så har ni i klubben säkerligen vissa moment ni kör för att smaka mjölksyra. Men jag kan tänka mig höga eller låga slagserier med högt tempo under t ex 1-2 minuter med någon minuts vila och sedan samma igen ett par varv. Säkert finns det förhållningsregler också som att hålla uppe garden osv osv jag kan ingenting om boxning.

Men det är sådana moment som förbättrar din "skicklighet" eller vad man ska säga med mjölksyra. För det handlar både om rena fysiska förändringar som gör att din kropp klarar hårdare arbete under längre tid, och att du är duktigare på att konservera energi och tåla obehag längre tid.

Kim1003
2009-08-28, 13:39
ja, det du beskriver körde vi mycket igår.

spoon
2009-08-28, 13:40
Tipsen du fick ovan är bra. Övning ger färdighet helt enkelt :thumbup: En övning du kan testa om du vill få mjölksyra är att köra intervaller på säcken. Slå så snabbt som du kan på säcken i 30 sek ge absolut allt du kan! Vila 30sek med händerna i guard-position. Repetera 5ggr eller tills du inte kan hålla händerna i guard-position...Enjoy :D

Kim1003
2009-08-28, 13:41
Tipsen du fick ovan är bra. Övning ger färdighet helt enkelt :thumbup: En övning du kan testa om du vill få mjölksyra är att köra intervaller på säcken. Slå så snabbt som du kan på säcken i 30 sek ge absolut allt du kan! Vila 30sek med händerna i guard-position. Repetera 5ggr eller tills du inte kan hålla händerna i guard-position...Enjoy :D

Okej, tack ska köra det sen ikväll! Men kan man köra för mycket av mjöksyre träning? Kan man köra det 15 min per dag utan att bli övertränad?

Pjotor
2009-08-28, 17:33
Okej, tack ska köra det sen ikväll! Men kan man köra för mycket av mjöksyre träning? Kan man köra det 15 min per dag utan att bli övertränad?

Ja, om du anpassar din träning i övrigt så att du återhämtar dig ordentligt.

spoon
2009-08-28, 17:56
Okej, tack ska köra det sen ikväll! Men kan man köra för mycket av mjöksyre träning? Kan man köra det 15 min per dag utan att bli övertränad?


Tränar du på klubb så har garanterat din tränare koll på vilken nivå han ska lägga träningen på. Lyssna på honom. Gå på träningarna kontinuerligt och ha kul så kommer du vara i kanon-form om två månader :thumbup:

delta_mats
2009-08-28, 18:00
Det är som jwzrd skriver. Bara tjura ihop och träna på, mjölksyran kommer ge sig med tiden. Det är inte ovanligt att nybörjare inte orkar hålla upp armarna precis som du beskriver, men det går över som sagt.

stridis
2009-08-28, 18:17
Tipsen du fick ovan är bra. Övning ger färdighet helt enkelt :thumbup: En övning du kan testa om du vill få mjölksyra är att köra intervaller på säcken. Slå så snabbt som du kan på säcken i 30 sek ge absolut allt du kan! Vila 30sek med händerna i guard-position. Repetera 5ggr eller tills du inte kan hålla händerna i guard-position...Enjoy :D

Jag är av uppfattningen att man kör tills tekniken sviktar, då fixar sig återhämtningen och man håller tekniken ren. Så att man inte står och slår och inte har en tanke (för att man ät trött och bara försöker hålla uppe tempot) på guarden exempelvis, sådana ovanor är farliga att ha.

Fmt:arna kör ju gärna en löprunda som kallas hellround (eller sagan om de två tornen). Uppför skansen kronan (det första tornet) i full karriär innan träningen bygger attackvilja! Där kan man ta ut sig hela vägen utan ens boxningsteknik blir lidande.

delta_mats
2009-08-28, 18:48
Jag är av uppfattningen att man kör tills tekniken sviktar, då fixar sig återhämtningen och man håller tekniken ren. Så att man inte står och slår och inte har en tanke (för att man ät trött och bara försöker hålla uppe tempot) på guarden exempelvis, sådana ovanor är farliga att ha.

Fmt:arna kör ju gärna en löprunda som kallas hellround (eller sagan om de två tornen). Uppför skansen kronan (det första tornet) i full karriär innan träningen bygger attackvilja! Där kan man ta ut sig hela vägen utan ens boxningsteknik blir lidande.


Man kan grisboxa på säcken tills händerna blöder och mjölksyran rinner ur öronen utan att tekniken blir lidande. Har man väl lärt sig en god teknik glömmer man den inte så lätt. I boxning nöter man dessutom teknik i princip varje pass så desto mindre anledning att bli nojig.

stridis
2009-08-29, 08:49
Men nu har TS kört boxning "ett tag", därav min noja. Har man en fin teknik som är rejält inövad så håller jag med.

Kim1003
2009-08-29, 10:48
Jag har kört mer än ett halvår, så ja jag kan tekniken..

delta_mats
2009-08-29, 10:51
Jag har kört mer än ett halvår, så ja jag kan tekniken..

Nej det krävs längre tids träning än så, men det är en annan diskussion.

Elfsberg
2009-08-29, 15:33
Om du får mjölksyra i axlar eller armar så är du nybörjare.

Punkt slut. :)

Kim1003
2009-08-29, 15:49
Om du får mjölksyra i axlar eller armar så är du nybörjare.

Punkt slut. :)

Ja, ska köra seriös träning som fan nu:hbang:

Elfsberg
2009-08-30, 23:23
Way to go, grabben.
Har ni någon fysträning i klubben? Gör ni mycket armhävningar?