handdator

Visa fullständig version : Tappa muskler?


Zlimer
2009-08-28, 12:13
Jag undrar musklerna reagerar på att man slutar träna, krymper dom tillbaka till samma storlek som innan man börjar träna eller krymper dom bara en viss del?
Nu tänker jag inte på professionella bodybuliders utan "vanliga" tränade människor som går på gym ett par gånger i veckan.

Om ni har någon erfarenhet i ämnet dela gärna med er av er kunskap. :)

Stockholmare
2009-08-28, 12:21
De omvandlas omedelbart till fett dagen efter att du slutat träna permanent i förhållandet 2:1, dvs för varje kilo muskler du har får du 2kg fett :)

Toby Asp
2009-08-28, 12:24
Jag undrar musklerna reagerar på att man slutar träna, krymper dom tillbaka till samma storlek som innan man börjar träna eller krymper dom bara en viss del?
Nu tänker jag inte på professionella bodybuliders utan "vanliga" tränade människor som går på gym ett par gånger i veckan.

Om ni har någon erfarenhet i ämnet dela gärna med er av er kunskap. :)

Krymper till utgångsläget. Eller snarare den storlek som behövs för det arbete du utför i vardagen.

Toby Asp
2009-08-28, 12:25
De omvandlas omedelbart till fett dagen efter att du slutat träna permanent i förhållandet 2:1, dvs för varje kilo muskler du har får du 2kg fett :)

08-humor är fan kung.

Yeahvlen
2009-08-28, 12:29
När jag "pausade" min styrketräning i sex månader märkte jag inte några avsevärda skillnader. Det är fullt möjligt att jag tappade lite muskelmassa, men styrkan var i princip den samma när jag återupptog styrketräningen.

Sniggel
2009-08-28, 12:32
Tror inte de går tillbaka så långt som till utgångsläget. Man har gjort vissa permanenta förändringar som inte försvinner, såsom fler antal cellkärnor per muskelfiber och kanske t om hyperplasi (fler muskelfiber, detta är dock lite osäkert om det sker hos rena atleter och isåfall i vilken utsträckning).

ceejay
2009-08-28, 12:33
DEt beror helt och hållet på din kost.

Om du äter bra kanske du inte tappar något första månaden och det går heller inte särskilt fort efter det.

Toby Asp
2009-08-28, 13:40
Tror inte de går tillbaka så långt som till utgångsläget. Man har gjort vissa permanenta förändringar som inte försvinner, såsom fler antal cellkärnor per muskelfiber och kanske t om hyperplasi (fler muskelfiber, detta är dock lite osäkert om det sker hos rena atleter och isåfall i vilken utsträckning).

Nej, det är nog sant. Det är nog också olika från person till person hur mkt mindre man blir. Men mindre blir man.

Sniggel
2009-08-28, 13:47
Nej, det är nog sant. Det är nog också olika från person till person hur mkt mindre man blir. Men mindre blir man.

Helt klart :)

mikaelj
2009-08-28, 13:49
Vad jag förstått behöver man inte träna särskilt mycket för att underhålla nuvarande styrka & massa, om man nu har möjlighet.

Definitivt inte som kondition. Den försvinner snabbare än kvickt.

BobaFett
2009-08-28, 13:58
Tänkte på det också, om man ligger på kaloribalans efter att man slutar träna och hela tiden har samma kroppsvikt så borde det inte hända nåt, men jag antar att man går tillbaka till en viss nivå (som är högre än när man började träna) och att resten omvandlas till fett. Fast vissa verkar vara immuna mot fettuppgång och går ner i vikt när de slutar träna.

King Grub
2009-08-28, 14:00
resten omvandlas till fett.

Vad skulle omvandlas till fett, sade du? Muskelceller? Hur skulle det gå till?

L-Sami
2009-08-28, 14:25
Att muskelceller skulle omvandlas till fettceller är nog ett missförstånd. Då musklerna hypotroferar och blir därmed mindre så kommer kroppen se lite fetare ut även om fettmängden på kroppen är samma som innan muskelförminskningen.

Lithargo
2009-08-28, 14:25
resten omvandlas till fett.

Är det inte mer att man slutar träna men fortsätter inta lika mycket kalorier som man gjorde när man tränade och där med får ett överskott som blir till fett?

dt06mj2
2009-08-28, 14:27
Att muskelceller skulle omvandlas till fettceller är nog ett missförstånd. Då musklerna hypotroferar och blir därmed mindre så kommer kroppen se lite fetare ut även om fettmängden på kroppen är samma som innan muskelförminskningen.

Nu är jag inte så insatt, men det borde väl kallas att den atroferar?

mangs
2009-08-28, 15:21
Pelle Plutt har tränat på bra under några år och väger exakt 100kg varav 10kg är fett. Eftersom han nu blivit biten av WoW slutar han helt sonika träna och sitter dagarna i ända på sin ända. Tiden går och kroppen börjar förfalla.

Här har vi tre möjliga scenarion som alla till stor del styrs utav kosten.

A)Pelle går upp i vikt pga att han äter mer kcal än han förbrukar i sin nuvarande livsstil. Hans inaktivitet gör att han tappar muskelmassa om än i maklig takt beroende på överkonsumption av Coca Cola och Wienerbröd. Fett% höjs kraftigt

B) Pelle Plutt står ganska still i vikt eftersom han äter en ok balanserad kost efter hans förutsättningar. Pga hans inaktivitet kommer han dock tapap muskelmassa vilket gör att om han ligger kvar på samma vikt lägger på sig mer fett från kosten för att kompensera. Fett% ökar även här.

C) Pelle Plutt har blivit en sådan inbiten gamer att han glömmer tid och rum och då även var köket är beläget. Detat får honom att tappa i vikt. Musklerna kommer formligen rinna av honom (om han inte spetsar energidrycken med EAA:)) men han lyckas även tappa lite fett. Troligtvis kommer han initialt få högre fett% eftersom han inte tappar tillräckligt mycket fett i förhållande till hans viktnedgång.


Sedan finns det ju Finurlige Felix med samma stats som ovanstående som har vett att fortfarande röra sig lite och dra ner lite på kosten. även här kommer muskler och fett försvinna men kanske i en något mer angenäm fördelning än ovan.

Inaktivitet är förödande för kroppens muskelmassa, man kan till viss del kompensera med kosten men följden av att sluta anstränga muskulaturen är att den inte längre behövs och försvinner. Problemet för många vältränade individer är att de har mycket muskler och lite fett vilket gör att en nedgång i vikt lättare gör att fett% ökar. Går man inte ner i vikt eller tom ökar då komemr personen bli en vandrande Calzone men det är alltså inte musklerna som omvandlas utan den extra näring man trycker i sig när man bytt från ett dagligt behov på 4000kcal till något en sänliggande pensionär med dropp behöver.