handdator

Visa fullständig version : Skumm värk nedre rygg och övre skinkorna


Fasio
2009-08-27, 23:18
För fem år sedan körde jag tunga marklyft med ostretchade ben och böjd rygg. Ökade väldigt mycket i övningen men efter ett tag så fick jag ont i nedre korsryggen och övre gluteus. Det började som en späning i ryggen.

Jag slutade inte köra marklyft och värken stärktes till med ett hugg som kom då och då, fick mer smärta när jag satt. Gick till en sjukgymnast/kiropraktor som konstaterade att det inte var nått fel.

Testade med sluta köra allt som hade med korsryggen att göra: rodd, marklyft, knäböj osv i några månader och allt blev bra igen.

Efter det så undvek jag alla ryggövningar utom lats drag. Körde tunga sumo knäböj och alldrig marklyft. Allt var bara bra tills jag körde marklyft förra veckan, då kom smärtan tillbaka. Hade en kompis med mig som övervakande tekniken så det var inget fel med den.

Nu till den stora frågan vad ska jag ta mig till? vill ju liksom kunna köra marklyft :(

Martin Löwgren
2009-08-28, 10:28
För fem år sedan körde jag tunga marklyft med ostretchade ben och böjd rygg. Ökade väldigt mycket i övningen men efter ett tag så fick jag ont i nedre korsryggen och övre gluteus. Det började som en späning i ryggen.

Jag slutade inte köra marklyft och värken stärktes till med ett hugg som kom då och då, fick mer smärta när jag satt. Gick till en sjukgymnast/kiropraktor som konstaterade att det inte var nått fel.

Testade med sluta köra allt som hade med korsryggen att göra: rodd, marklyft, knäböj osv i några månader och allt blev bra igen.

Efter det så undvek jag alla ryggövningar utom lats drag. Körde tunga sumo knäböj och alldrig marklyft. Allt var bara bra tills jag körde marklyft förra veckan, då kom smärtan tillbaka. Hade en kompis med mig som övervakande tekniken så det var inget fel med den.

Nu till den stora frågan vad ska jag ta mig till? vill ju liksom kunna köra marklyft :(
1) Se över din bålstabilitet
2) Se över din marklyftsteknik
3) Se över din rörlighet

Testa sedan marklyft med korrekt teknik igen.

Fasio
2009-08-28, 17:24
1) Se över din bålstabilitet
Med bålstabilitet antar jag att du menar magmusklerna, de på sidan och mitten. Jag är rätt stark i alla magövningar som jag kör. Finns det någon övning som man kan göra för att testa om man är svag i bålen?

2) Se över din marklyftsteknik
Kompisen var med och såg utförandet (han är styrkelyftare), körde sumo just för att skona rygg

3) Se över din rörlighet
Jag kan göra hela knäböj nedanför knäna när jag är uppvärmt men visst jag har grymt stela vader som jag håller på att stretcha mycket.

Kör de här två http://stronglifts.com/how-to-improve-your-ankle-mobility/

Fredrik_S
2009-08-29, 10:06
Hur tunga vikter började du köra med efter flera månaders uppehåll?

Martin Löwgren
2009-08-29, 10:15
1) Se över din bålstabilitet
Med bålstabilitet antar jag att du menar magmusklerna, de på sidan och mitten. Jag är rätt stark i alla magövningar som jag kör. Finns det någon övning som man kan göra för att testa om man är svag i bålen?

2) Se över din marklyftsteknik
Kompisen var med och såg utförandet (han är styrkelyftare), körde sumo just för att skona rygg

3) Se över din rörlighet
Jag kan göra hela knäböj nedanför knäna när jag är uppvärmt men visst jag har grymt stela vader som jag håller på att stretcha mycket.

Kör de här två http://stronglifts.com/how-to-improve-your-ankle-mobility/
1) Nej det är den ytliga magmuskulaturen. Jag pratar om den djupa, stabiliserande magmuskulaturen.

2) Filma och lägg upp

3) Hur är rörligheten i bröstrygg och ländrygg?

Peter Hansen
2009-08-30, 14:08
Hur är rörligheten i bröstrygg och ländrygg?

Hur testar man rörligheten i ländryggen?

Liven
2009-08-30, 22:37
*TEXT*

Blir du stel i höften och får svårt att böja dig ner, ta upp nåt från marken?

Martin Löwgren
2009-08-31, 01:14
Hur testar man rörligheten i ländryggen?

De enda jag kommer på som man kan göra själv är att ligga i en s.k MDR position (maximal dorsal position) och försöka uppskatta men bäst görs detta av någon utomstående som kan undersöka en rygg.

Fasio
2009-09-06, 23:30
Fredrik_S:Jag körde en pyramid upp till 160 kg

1) kanske är lite trög men hur tar man reda på bålstabilitet? När jag kör knäböj så känns bålen stadig och bra.

Nu har jag vilat ett tag och smärtan har försvunnit. Kör tunga knäböj med fokus på rätt teknik. Ingen smärta.

Jag tror helt enkelt att jag får tvinga med flickvännen med en kamera till gymmet och filma min marklyft teknik, så lägger jag upp den här på forumet. Då ser vi ju direkt om något är konstigt.

burtan
2009-10-16, 07:43
Vill bara säga att jag har samma symtom som du.
Nedan följer en lista på vad som kan (troligen) vara orsaken till mina problem (kanske dina också)

1/ Stela höftböjare.
2/ Stela skinkor.
3/ Stela baksida lår.
4/ Svag magmuskulatur.

Dessutom är jag svag i baksida lår i förhållande till framsidan.

Just nu kör jag enbart breda boxböjar med lätt vikt (20-50kg) och så stretchar jag dom 3 ovanstående punkterna.

Mvh Andreas.

Dr Nilsson
2009-10-22, 14:48
Instämmer

1/ Stela höftböjare.
2/ Stela skinkor.
3/ Stela baksida lår.
4/ Svag magmuskulatur.

Det du känner i skinkora kan vara att nerverna i din ländrygg klämms och det känns du i baken, precis som att ishias kan värka i fötterna. Kan bero på att du har för stel höftböjare vilket resulterar i att det drar i ryggen och det blir snett.

Prova även att stretcha piriformis det kan fixa din rövsmärta.

Prova även att gå till flera sjukgymnaster och kiropraktorer, själv föredrar jag kiropraktorer eftersom de kan göra ryggen rak på en kvart medan en sjukgymnast ger dig övningar för att göra ryggen rak.

Det bästa är att gå till flera, många har dålig kunskap och kan hitta på eller anta saker som kan vara fel.

Fortsätt sök och leta efter andra som har samma problem som dig, Ja har märkt att de kan vara de bästa eftersom återigen många kiropraktorer inte vet allt dessutom kan de fixa ryggen så de känns bra men de talar inte om grundorsaken till varför det uppkom. ojojoj jag får verkligen utlopp för min iritation

Martin Löwgren
2009-10-22, 20:06
Prova även att gå till flera sjukgymnaster och kiropraktorer, själv föredrar jag kiropraktorer eftersom de kan göra ryggen rak på en kvart medan en sjukgymnast ger dig övningar för att göra ryggen rak.

Skillnaden ligger i att hos sjukgymnasten förblir din rygg rak då det är muskler som nu används rätt medans kiropraktorn enbart ger en tillfällig lösning på den sneda ryggen som kommer tillbaka och då måste du tillbaka dit och pröjsa ytterligare pengar varför många kiropraktorer säger att de krävs ex antal behandlar (gärna regelbundet) för att hålla ryggen "rak".