handdator

Visa fullständig version : En kompis vill ha lite tips.


definition
2003-08-27, 18:16
Har en kompis på 19 år som börjar bli väldigt depprimerad pga sin övervikt. Han är för sig själv skitofta nu och går nästan aldrig ut. Är med honom rätt ofta(en rätt nära vän till mig)
Jag har försökt hjälpa honom så gott jag kan eftersom jag kan lite iaf om näringslära osv, men jag är inte precis någon expert på området..

Jag har satt honom på 1h morgonprommenad 3 ggr/veckan och löpning 2ggr/veckan..
Styrketräning vill han inte pga diverse anledningar som jag inte vill nämna här..

han har följt det jag sagt till honom i ca 3 veckor men det går rätt segt med viktnedgången, vet att det tar tid men vad kan man göra för att "påskynda" processen.. Vet att chockbanta kan vara rätt meningslöst, men jag känner honom, om han kommer ner till en smal kropp så håller han sig där..

Vad är lagom för Kcal/dag för honom? JAg själv äter 2500kcal/dag tränar rätt mycket motion men jag är också ute efter att gå ner lite, därför det låga antalet kcal.

Jag sa ca 2000kcal/dag låter det lagom?
Han är rätt svag för "gott" god mad,godis men han har minskat väldigt mycket på det den senaste tiden. Bra gjort men vad mera kan han göra?

Lite "stats" om honom
174cm
85kg
Midjemått 102cm
Rumpa: 107cm

Jag lägger in en fråga som jag också undrat ett tag över..

Överallt ser man här att man typ SKA äta det och det.
Typ en JÄTTE frukost med allbran,ägg och hela baletten och äta 6-8 ggr/dag osv osv.. Och INTe äta vitt bröd(undantag efter träning)
Osv.
Men har det igentligen någon betydelse om man vill gå ner i vikt?
Liksom om man håller sig till visst antal Kcal/dag så är det väll skitsamma vad du äter? Om du inte vill behålla maximal muskelmassa alltså?

För han kommer nog inte precis vilja/kunna äta som en tränad människa här inne..

Tacksam för svar.
MVH Jimmie.

William
2003-08-27, 18:44
Angående din vän så gäller det fö rhonom att äta smart. Mycket protein, lagommed fett och kolhydrater. Se till att han rör på sig så mycket han bara kan, vardagsmotion är extremt effektivt. Vill han inte träna på gymet så kan han träna hemma. Fixa en hemträningsbok åt honom och lit gummiband så är det bara tt köra på. Kan även träna med kroppsvikten som motstånd.

2000 kcal låter rimligt för honom. Dela upp det till 35E% protein, 25 E% fett och resten kolhydrater. Långsamma kolhydrater och nyttigt fett! Absolut viktigast är att han börjar röra på sig! För mer detaljer så sök på forumet.

Angående din fråga så är det väldigt komplext. Ofta talas det om kaloriminus och liknande, dvs förbuka mer än du äter så gå rdu ner i vikt. Personligen tycker jag att det är en grov förenkling av hur allt fungerar och det stämmer väldigt sällan tycker jag.

Om det stämde skulle alla som äter mindre än dom gör av med förr eller senare vara riktigt deffade och detstämmer ju uppenbarligen inte! Det funkar för vissa men långt ifrån alla!

Det här med att inte äta snabba kolhydrater och liknande har sina biokemiska förklaringar. Kommer inte rabbla enskilda exempel men vad det oftast handlar om är kroppens reglering av de olika enzymerna som styr processer som nedbrytning/inlagring/uppbyggnad av olika näringsämnen som exempelvis fett. Maten du äter kan i stor utsträckning påverkar olika gener att producera mer eller mindre av vissa enzymer och därmed kan du till viss mån styra hur din kropp ska reagera på det du äter.

Det är alldeles för avancerat för att beskriva detaljerat. Följ de allmäna rekommendationerna här på forumet så lär du hitta rätt förr eller senare, både för dig och din vän.

Vet inte om du blev ngt klokare av det jag skrev men kanske ngn annan skriver ngt vettigare.

mvh William

Berry
2003-08-28, 19:29
Om det var så enkelt som energi in och ut så skulle man ju knappast behöva bry sig om GI, fördelning mellan näringsämnen, insulinnivåer mm. Därför stör det mig lite när en del säger att det är det enda som spelar roll. Men visst vore det bekvämt om det var så :D

King Grub
2003-08-28, 19:47
Originally posted by Berry
Om det var så enkelt som energi in och ut så skulle man ju knappast behöva bry sig om GI, fördelning mellan näringsämnen, insulinnivåer mm. Därför stör det mig lite när en del säger att det är det enda som spelar roll. Men visst vore det bekvämt om det var så :D

För ren viktminskning är det ju nära sanningen, men de flesta vill ju spara så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt, och då börjar allt fler faktorer få betydligt större betydelse.

definition
2003-08-29, 13:33
Tack för svaren..
King Grub: så som jag trodde då alltså :)

Han har börjat skärpa sig ännu mera nu.
Är hans privata hejarklack:angel:

Mony
2003-08-29, 14:40
Sätt honom på stenålderskost, går garanterat ner snabbt och han kan förbli mätt och go hela dagen!