handdator

Visa fullständig version : Abstinens av koffein


Larsson85
2009-08-27, 21:42
Jag har upplevt att min kropp reagerar otroligt starkt på koffein, och undrar om andra har samma problem.

De erfarenheter jag har är när jag testade koffeintabletter för första gången för något år sedan. Den dagen jag tog dom märkte jag inte särskilt mycket, men dagen efter hade jag en fruktansvärd huvudvärk. Har aldrig haft en så illa huvudvärk innan detta. Jag misstänkte att det var koffeinet som gav mig det, men för att vara säker så testade jag ett par dagar senare med samma resultat.

Efter det har jag inte rört koffein förrän nu för ett par dagar sen när jag hade två tentor. Tentorna gick samma dag, på samma tid, så jag fick arrangerat att jag fick skriva dom direkt efter varandra om jag inte lämnade lokalen. Alltså 10 timmar i tentalokalen *screwy*. För att klara detta tog jag med mig 2 red bull, baguett, bananer och ett choklad. I två dagar efter hade jag en fruktansvärd huvudvärk som jag nu antar beror på koffeinet jag fick i mig.

Jag dricker aldrig koffein annars, varken kaffe, läsk eller te står på min matsedel.

Är det någon annan som regarerar lika starkt på koffein som jag, eller är jag unik?

Dan S
2009-08-27, 21:49
Du har säkert inte abstinens efter endast ett intag, det låter ganska otroligt.

Tolkia
2009-08-27, 21:50
Det du beskriver är inte abstinens (abstinens är när man får besvär då man slutar med en substans man regelbundet brukar/är kemiskt beroende av) utan en biverkning av koffein. Enligt FASS tydligen en ganska vanlig biverkning (mer än en på hundra drabbas), dock vet jag inte hur vanligt det är att man reagerar så mycket som du gör. Tentaexemplet är väl iofs inte det bästa; jag skulle lätt kunna ha huvudvärk en eller två dagar bara av själva tentan.

Larsson85
2009-08-27, 22:01
Du har säkert inte abstinens efter endast ett intag, det låter ganska otroligt.

Den ena gången när jag tog tabletter så tog jag faktiskt en tablett dagen efter för att bli av med huvudvärken (tog 2 st den första dagen om jag inte minns fel).

martikainen
2009-08-28, 06:22
Jag får väldigt lätt huvudvärk när jag "slutar" med koffein. Tex när jag kört PWO (brutal FX) i en månad och sen har ett uppehåll på några dagar, då har jag en dov huvudvärk mest hela dagen. Samma sak om jag brukar koffeinpiller. Går över rätt fort om jag sätter i mig lite koffein dock. Har numera en burk med koffeintabletter nära till hands på jobbet så jag slipper besvären.

Mourten
2009-08-28, 07:46
Jag har samma problem, tar jag inget koffein när jag e så van från pre-workout får jag gaaaaalen huvudvärk. Sjukt trist att de är så, jag får rätt snabbt också, tränade jag på morgonen å tog koffein då kan jag få ont i huvudet på eftermiddagen.