handdator

Visa fullständig version : "knä-knäpp" & Benpress-fråga


goodspeed
2003-08-27, 17:41
Tjena !
Har efter semestern och ett litet uppehåll från träningen tänkt lägga mer energi på mina ben än jag gjort tidigare.

När jag är når djupaste läget i press/böj-övningar för ben så knäpper det ibland till (oftast första-andra repetitionen) i knäna, ibland så gör det lite små-ont och ibland inte. Ibland kan det hända att jag ligger på soffan ibland å ska ställa mig upp och får känslan av att knät låst sig, om jag då böjer benet och "drar ihop det" med hjälp av händerna så kommer samma "knäpp/smäll". Någon som vet vad det beror på ?
Det smärtar oftast bara en liten stund å sen kan jag köra på som inget har hänt.

En annan fråga, vilket tycker ni är att föredra i benpress, ett ben i taget eller båda samtidigt ?

William
2003-08-27, 17:50
Har precis samma "åkomma" fast inte bara i knäna utan i var enda jäkla led i kroppen. Kan t.o.m. knäcka i bröstbenet(!)

Har talat med flera läkare om varför det knakar och knäcker men ingen kan ge ngt definitivt svar och de flesta är ense om att ingen riktig vet. Har varit på föreläsningar där teorier lagts fram om att det bildas ngn sorts vakuum. Kan inte ge ngn riktig utläggning men nåt åt det hållet.

Nån annan kanske vet?

Mvh William

Fultjack
2003-08-27, 19:05
jag tycker det är skönt med enbens benpressar, men variation är nog det bästa som med allt annat..

mickemannen
2003-08-27, 19:34
jag har samma sak i mina knän. Funderar på om slags värmeknäskyd hjälper. Nån som testat?

Mvh Micke

Tompi
2003-08-27, 19:37
Jag tror att det kan vara lite brosk som är löst. Lossnar vassa bitar kan det göra ont och biten måste tas bort, väldigt enkelt ingrepp. Annars är det inget jättefarligt så länge det inte går så långt att man har tagit bort allt brosk, då kan man inte springa eller träna ben längre.

z_bumbi
2003-08-27, 21:20
Ledvätska som omfördelas i leden ger upphov till knakningar, det är inget farligt sägs det.
De sätt som jag knakar mindre på är att få massage och att träna regelbundet, att värma upp kan kanske också ge viss skillnad då man ju oftast knakar när man använder en led i en ny vinkel/bana.

storm
2003-08-27, 22:55
"Knäknäppningar" behöver inte vara farligt i sig (brukar vara ojämn broskyta på insida knäskål som ger upphov till knäppningar vid rörelse) men man bör nog se allvarligare på "låsningar", det kan vara en meniskskada som bör kollas upp av ortoped.

DrP
2003-08-28, 08:16
Tror det också är nåt med ledvätska som gör att det knakar knäpper.

Mina knän låter brutalt mycket när jag böjer men det gör aldrig ont. Gick till läkare när jag var ynge och röntgade, men de såg inget så det va bara att köra på.

Så länge du inte får ont så är det nog íngen fara.

Maaattias
2003-08-28, 15:48
Jag tar ungefär 120 kg * 10 i benpress!

Vad borde då vara en lämplig ingångsvikt för mig i knäböj?

Jag har aldrig tränat knäböj tidigare!


äre nån större skillnad på benpress å knäböj egentligen?

Jag vet ju att knäböjen tränar nästan hela kroppen å så! Men om man bara är ute efter att träna benen! :bpump:

z_bumbi
2003-08-28, 16:16
Maaattias: 20 kg är en lagom ingångsvikt i knäböj för de flesta, vissa kan få bättre teknik om de går upp några kg men det får man prova sig fram till.

Officer
2003-08-28, 16:18
Originally posted by Maaattias
Jag tar ungefär 120 kg * 10 i benpress!

Vad borde då vara en lämplig ingångsvikt för mig i knäböj?

Jag har aldrig tränat knäböj tidigare!


äre nån större skillnad på benpress å knäböj egentligen?

Jag vet ju att knäböjen tränar nästan hela kroppen å så! Men om man bara är ute efter att träna benen! :bpump:

Knäböj är den mest effektiva övningen du kan köra för benen. Kolla Best of Kolozzeum-forumet eller nåt, där Allan Legman har skrivit en hel del om benträning.

kadudder
2003-08-28, 21:36
Maaattias:

jag tar dubbelt så mkt i (Nordic Gyms) benpress som i knäböj. Men olika benpressar är olika tunga och om du är ovan vid knäböj så kommer du såklart ta mindre. Börja på riktigt låga vikter och arbeta dig uppåt..

:thumbup:

Muaytudd
2003-08-28, 21:40
jag har oxo dessa knäppningar i mina knän. Ibland känns det lite svullet och ömmar, aldrig mer. Men det är tillräckligt störigt. har också varit hos en idrottsläkare för det. Han visste inte riktigt vad det var, men ville att jag skulle stå i en vibratormaskin för han trodde att den kunde kanske hjälpa. Jag gick där ifrån..

goodspeed
2003-08-28, 21:42
Originally posted by Muaytudd
Han visste inte riktigt vad det var, men ville att jag skulle stå i en vibratormaskin för han trodde att den kunde kanske hjälpa. Jag gick där ifrån..

:thumbup:

Verkar vara en vanlig åkomma, "knäppningarna" i knäna alltså.

Kimo
2003-08-28, 22:53
Jag fick upprepade smällar mot knäet och fick en del problem. Detta var i april, så jag har låtit knäet vila. Nu kör jag rehabträning för benen och knäet är fortfarande inte 100%. Det knäpper varje gånger jag går ner och gör lite småont.

Jag kör med Nike's knästöd, har lindrat smärtan en del och funkar bra.