handdator

Visa fullständig version : BMW 318 (touring) - någon som har erfarenhet av en sån?


Jarod
2009-08-27, 19:22
Ska pensionera min Mitsubishi Galand GTI som jag haft nu i tio år och handla en ny. Har siktet inne på en 318 Touring årsmodell 02-04 cirka.
Är det någon som har haft en sån och kan berätta lite? Vanliga problem å sånt?

Hilfe uppskattas! :thumbup:

omnibus
2009-08-27, 19:51
Kikat på Autopower (http://autopower.se/)? Torde få fler svar där :)

Jarod
2009-08-27, 19:53
Men jag vill ha svar härifrån... *cry*

:D

Baan
2009-08-27, 20:05
Random (kanske) intressant artikel
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=310646

Jarod
2009-08-27, 20:10
Random (kanske) intressant artikel
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=310646

Intressant läsning. Tackar vi för. :thumbup:

shut teh face
2009-08-27, 21:17
Pappa hade en sådan innan han bytte till BMW X3 (han flytta till skogen) och han gillar ju BMW och var mycket nöjd. Det är en modern bil som har hög kvalitet.

mangs
2009-08-28, 08:18
Hur kan man klanka ner på dåligt mönsterdjup i en sådan recension?

I övrigt tycker jag man får mycket bil för pengarna och inredningsmässigt så känns både BMW/Audi som om bilen är nyare än den faktiskt är. SItter hellre i en äldre BMW än en sprillans ny Ford tex.

Alone_in_the_dark
2009-08-28, 08:32
Du hittar lite mer info på denna sida:

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/bmw_1/3serie/index.xml

Gabber
2009-08-28, 13:05
Jag kör en 7 serie själv så jag kan väl dela med mig mina erfarenheter fast det inte skall jämföras. Rent generellt är ju 3 serien snål och driftsäker bil, jag säger så här istället, jämför servicekostnader, reservdelar, bensin, försäkring osv med tex en Opel, Nissan, Toyota i samma årsmodell.

Det enda som skiljer är förmodligen försäkring, inköpspris även om det andra bilarna också är dyra.

Jag har en vit Opel Vectra Kombi också, vissa reservdelar till den kostar nästan lika mycket som för min 740. kanske inte gav så mycket det jag skrev så jag klistrar in lite vettigt från Autopower.


Nedan ser du från Autopower:


BMW E46

BMW E46 lanserades 1998 och tillverkningen upphörde 2007. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. Mycket sportig bil högt uppskattad av sina ägare.

Generella typfel fel på E46:
Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: http://autopower.se/galleri/frilansare/hasso/airbag/default.asp

Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna.

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.

Ett vanligt förekommande fel på E46 modellen är brustna bakfjädrar. I samband med eftermontering av dragkrok måste även kraftigare bakfjädrar monteras.

Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Rost
Alla E46 bilar har galvaniserad kaross, men trots detta är de känsliga mot rostangrepp. Flertal exemplar har fått motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin. Även dörrarna är känsliga mot rostangrepp. Någon förbättring av rostskyddet gjordes aldrig under modellens levnadstid.

Manuella växellådor
Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr.

Bakaxel
Bakaxeln är en viktig punkt att kontrollera på ett tilltänkt objekt och det görs enklast genom att man lyssnar efter missljud i samband med kraftig kurvtagning. Det finns inga kända kvalitetsbrister på bakaxeln på M3 E46, men trots det har BMW fått byta många bakaxlar på garanti eller goodwill då många M3 ägare klagat på missljud från bakaxeln. Vid analys har det framkommit att problemen med missljud från bakaxeln berott på att vissa BMW verkstäder har använt fel olja till bakaxeln vid service.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=29

Trasig nummerskyltsbelysning är ett vanligt förekommande och kan tänkas vara ett bagatellartat fel, men kan kosta över 2000 kr att åtgärda.

Importerade dieselmodeller:
Dieseldrivna E46 modeller var under åren 01 - 04 väldigt populära tjänstebilar som under kort tid (3-4 år) rullade långa sträckor, ca 15 - 20.000 mil. Dessa bilar är ganska svårsålda i Tyskland och reas därför ut till låga priser. Detta i kombination med gedigen kvalitet som gör det svårt att avgöra en bils verkliga mätarställning gör dessa modeller populära hos mindre nogräknade importörer.

Var därför mycket noggrann med kontroll av historik vid köp av en lågmilad dieselbil och ha i åtanke att en lågmilad diesel betingar ett betydligt högre pris i Tyskland än i hemma i Sverige, vilket gör de olönsamma att importera.

Cabrio
Hardtopförberedelse är inte standardutrustning på alla E46modeller men kan eftermonteras. Sats kostar 1200 kr och tar ca 1 timme att montera.

M43 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler)
M43-motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 98-00
Mycket hållbar motorkonstruktion i lättmetall utan några direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

M54 320i/325i/330i (Rak 6:a - 24 ventiler) 01-
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler)
Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004.

När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen.

hahavaffan
2009-08-28, 13:58
Hur kan man klanka ner på dåligt mönsterdjup i en sådan recension?

I övrigt tycker jag man får mycket bil för pengarna och inredningsmässigt så känns både BMW/Audi som om bilen är nyare än den faktiskt är. SItter hellre i en äldre BMW än en sprillans ny Ford tex.+1. Brorsan och jag delar på hans 323i från -96, och den känns, bortsett från dörrsidorna, som vilken ny premiumbil som helst.

J A L
2009-08-28, 14:09
Jag har en 3-serie jag med och har haft flera olika BMW. Det är verkligen kanonbilar som känns just dynamiska att köra. Men tänk på att en E46, trots att det är en liten BMW, inte är en jätteliten bil... Jag tyckte att den alldeles nya E46 318 som jag körde några gånger upplevdes som seg - den väger väl ändå en del, trots att det "bara" är en 3-serie. Om du inte redan har bestämt dig för just en sådan, så kolla noga upp ägandekostnaderna - det kanske bara är marginellt dyrare, netto, att köpa och äga en modell med större motor. Jag skulle nog prioritera det. Men oavsett vad är de trevliga bilar. :)

coxie
2009-08-28, 14:13
Fina och prisvärda bilar om man hittar något vettigt exemplar, tyvärr så är det en bil som ofta misshandlas av ungdomar utan smak.

http://www.blocket.se/halland/Stylad_bmw_318ia_bytes_22287801.htm?ca=20&w=1

Jarod
2009-08-28, 18:03
Jag var precis och provkörde en 318 Touring (E46) -03 som hade gått 13700mil. En ägare på den och väldigt fin både invändigt och utvändigt. Man hörde någon liten dov knackning från bakvagnen typ när man körde över gupp, hörde det iofs bara ett par gånger så jag vet inte om det är något att bry sig om. Kan också varit en hörvilla. Den hade gått igenom besiktningen utan problem iaf. Bara en "värt att veta" och det var att ena framstrålkastaren hade en "diffus ljusbild" vad fan det nu betyder.

Sommardäcken som satt på var slitna till slicks och vinterdäcken hade nog en vinter kvar tills det var dags att byta.

MasterChief
2009-08-28, 19:20
Den hade gått igenom besiktningen utan problem iaf. Bara en "värt att veta" och det var att ena framstrålkastaren hade en "diffus ljusbild" vad fan det nu betyder.



Kan betyda att reflektorn är i dåligt skick alternativt att han bytt glödlampa själv och inte riktigt fått den på plats. Räcker med att den sitter lite fel så sprids ljuset helt fel och det blir ingen tydlig ljuskägla. Gjorde själv det felet en gång.

Jarod
2009-08-28, 19:35
Någon som vet hur det är med BMWs serviceintervaller? Vad jag nog läst någonstans så räknas det på bensinförbrukningen när lampan tänds i bilen (?). I serviceboken stod "service 1" och "service 2" men vad är skillnaden? Och när vet man när det är "dyra" servicar eller inte? =)

Biceps
2009-08-29, 04:32
Oljeservice är den enklaste och billigaste servicen
Insp 1 är oljeservice + lite mer
Insp 2 är som Insp 1 + lite mer
Insp 2 är den dyraste servicen
:D

Ring o fråga en BMW verkstad vad de tar för priser på respektive...

hahavaffan
2009-08-29, 10:09
Fina och prisvärda bilar om man hittar något vettigt exemplar, tyvärr så är det en bil som ofta misshandlas av ungdomar utan smak.

http://www.blocket.se/halland/Stylad_bmw_318ia_bytes_22287801.htm?ca=20&w=1Haha ja herre jävlar.