handdator

Visa fullständig version : Att träna som pensionär


Patriarch K
2009-08-27, 18:40
Åren går och de som man alltid tyckt varit gamla blir ännu äldre. De som kunnat röra sig tidigare kan inte röra sig alls och det är skrämmande att se dessa f.d vitala människor bli som grönsaker.

Vad jag frågar mig nu är att om man kan träna upp sig från att gå långsamt med rullator till att eventuellt skippa rullatorn då benen blivit starkare igen?
Musklerna kan såklart inte hålla hur länge som helst, men de har väl knappast förlorat förmågan att växa sig större trots att man är 80+?

Min gamla farmor exempelvis som är 87 år gammal. Har varit relativt sprallig av sig för ungefär 5 år sedan men för varje år som gått har hennes ben "blivit tyngre". Vid det här laget kan hon knappt gå ner för trappan till källaren osv osv...
Hon har inga inre skador i benen utan de är bara tunga och gör lite ont.

Jag räknar inte med att få någon diagnos på min farmor, utan jag spekulerar bara rent allmänt kring om en sådan gammal människa med slitna ben kan träna upp dem igen så att den exempelvis kan gå ned för en trappa igen utan problem?

z_bumbi
2009-08-27, 19:44
Det går att få folk i den åldern att öka väldigt mycket i styrka men det är inte det lättaste att få till den träningen idag. Konstigt* nog är det lättare när de väl hamnat på ett äldreboende än att jobba preventivt när de fortfarande bor hemma.
Sen beror det självklart också på varför benen känns trötta då människor i den åldern helt enkelt kan bli trötta oavsett hur de har levt tidigare.

*Om man ser på det ur ett mänskilgt perspektiv, tittar man på resursfördelningen så är det inte så konstigt då det knappt finns några resurser inom äldrevården som den ser ut idag.

Patriarch K
2009-08-28, 09:25
Sen beror det självklart också på varför benen känns trötta då människor i den åldern helt enkelt kan bli trötta oavsett hur de har levt tidigare.


Det är ju det som är själva grejen. Om det är en helt naturlig ålderströtthet utan några inre skador. Går det inte fortfarande att träna upp benen så att de slipper vara trötta? Det kan knappast vara fysiskt omöjligt tycker man. Även om man inte ens kan göra ett enda knäböj kan man använda en sån där chinsmaskin som man kan justera lyftkraften med vikter - fast med knäböj i stället eller liknande. Börjar man på minimal 100grams-nivå och ökar långsamt till 1kg....5kg osv. Det borde inte vara helt omöjligt tycker man.
Eller att försöka få en pensionär att börja springa eller liknande. De kan knappast ha någon mental spärr i skallen som hindrar dem från att kämpa och träna upp sig.

z_bumbi
2009-08-28, 10:26
Om det inte finns några medicinska skäl som talar för att man inte ska styrketräna så funkar benpress och/eller benspark och bencurl bra för att öka styrkan till en nivå som kan förbättra livskvaliten markant. Det man får tänka på är att återhämtningen är sämre och att det troligen är mycket bättre att köra lite ofta än mycket vid några få tillfällen. Det ska inte heller vara tungt utan alla rörelser bör vara lätta. En benpress där man pressar vågrätt är oftast lättare att komma i och ur samt höjer inte blodtrycket lika mycket (de har oftast viktmagasin av någon typ, en del har också elektrisk reglering av presslängden). Hur lång rörelsen bllir är mindre intressant än att någon tränar så sträva efter en rörelseläng som känns bekväm.
Självklart går det om balans och styrka finns även att köra kroppsviktsövningar av mindre komplicerad typ.
Några enkla balansövningar som att stå på ett ben mm kan man också slänga in.
Jag rekommenderar att någon är med varje träningspass.

Ett exempel kan vara
Benpress 2x10
Bencurl 2x10
Balansera på ett ben i taget, så många repetioner som är lämpligt. Öka svårigheten vartefter.

Efter ett tag på gymmet kan man även slänga in övningar för överkroppen, styrka i överkroppen gör att det är lättare att resa sig från stolar etc, ev fall kan orsaka med mindre skador och det hjälper även till att förhindra fall.

Om det är en äldre som inte har kommit så långt att det börjar bli jobbigt att gå i trappor så är promenader på lagom ojämnt underlag väldigt bra men är det redan jobbigt att gå i trappor etc så kan man få vänta med sådant.

OBS! I den åldern och vid sådana symptom ska man se till att ha någon form av läkarundersökning innan man börjar träna någon. OBS!
Ha även uppsikt över andning och ansträngningsgrad, det är inte säkert att någon vill låtsas om att det är jobbigt och vissa är vädligt envisa.

Martin Löwgren
2009-08-28, 10:37
Jag har kört marklyft, utfall och kettlebells med 90åringar medans jag varit tvungen att sätta vissa 30åringars på annan träning då de inte fixat det.

Det handlar inte om ålder utan om hur deras kroppar mår och fungerar.

Äldre människor mår oftast mycket bättre av styrketräning men man får öka deras vikter mycket långsammare och vara ännu noggranare med utförandet och ha deras ålder, eventuella mediciner och diagnoser i bakhuvudet.

/Ax

ARMSTARK
2009-08-28, 10:50
Det finns ett antal dukumenterade undersökningar där pensionärer fått helt otroliga styrkeökningar med rätt träning.

Däremot "likstelheten" som börjar dyka upp redan i 30års åldern, den får man leva med. Helt naturligt och en del av åldrings processen, och det blir värre, till slut dör man. *cry*

Patriarch K
2009-08-28, 10:52
Det handlar inte om ålder utan om hur deras kroppar mår och fungerar.


Såklart - som med allt annat.

Dock syftar jag inte på folk som alltid haft god fysik och redan har - då skulle de inte behövt en rullator. Jag tänker på människorna som har och alltid har haft en dålig fysik. De som fått rullatorer etc. Kan dessa människor BÖRJA träna vid sen ålder och därmed komma upp i en relativt god form så att de slipper rullator.
Det är det som är huvudfrågan i tråden :)

Martin Löwgren
2009-08-28, 10:56
Såklart - som med allt annat.

Dock syftar jag inte på folk som alltid haft god fysik och redan har - då skulle de inte behövt en rullator. Jag tänker på människorna som har och alltid har haft en dålig fysik. De som fått rullatorer etc. Kan dessa människor BÖRJA träna vid sen ålder och därmed komma upp i en relativt god form så att de slipper rullator.
Det är det som är huvudfrågan i tråden :)

Absolut.

Man får bara börja enkelt och sedan stegra. Har de neurologiska/hjärt-kärlsjukdomar som gör att de inte kan stå upp eller får anstränga sig blir det svårare men annars är det inte problem och de som är i sämmst fysisk form är de som behöver göra minst för att få resultat.

z_bumbi
2009-08-28, 11:04
Det finns ett antal dukumenterade undersökningar där pensionärer fått helt otroliga styrkeökningar med rätt träning.

I förhållande till utgångsläget är styrkeökningarna inte lika otroliga men i många fall kan det leda till ökad livskvalitet vilket är mer viktigt än hur många procent de ökar.

Däremot "likstelheten" som börjar dyka upp redan i 30års åldern, den får man leva med

Det går ofta också att öka rörligheten, självklart beror det på vilka sjukdomar som finns och också vad man anser vara normal rörlighet men jag har sett 70 åringar bli rörligare på några få veckor vid normal styrketräning.

Hemi
2009-08-28, 11:16
Jag vet en del kvinnor som börjat med äventyrsaktiviteter såsom klippklättring långt upp i åldern, efter ett liv i köket och barnomhändertagning. Att börja inse att man kan och får göra saker som inte varit att tänka på som ung. Om man nu inte levde ett aktivt liv redan. Gym kan ju vara bra men andra saker, att komma ut, whatever, kan vara en bättre morot ibland.

major Pectoralis
2009-08-28, 12:36
Jag har kört marklyft, utfall och kettlebells med 90åringar medans jag varit tvungen att sätta vissa 30åringars på annan träning då de inte fixat det.

Det handlar inte om ålder utan om hur deras kroppar mår och fungerar.

Äldre människor mår oftast mycket bättre av styrketräning men man får öka deras vikter mycket långsammare och vara ännu noggranare med utförandet och ha deras ålder, eventuella mediciner och diagnoser i bakhuvudet.

/Ax

*rolleyes* Det skulle jag vilja se. Youtube? Överlevde de?

Martin Löwgren
2009-08-28, 12:49
*rolleyes* Det skulle jag vilja se. Youtube? Överlevde de?

Nej jag filmar inte mina patienter som själva inte ber om att bli filmade eller liknande.

Varför skulle de inte ha överlevt? Faktum är att deras generella ryggstatus nästan alltid är bättre av komplexa övningar med låg vikt och korrekt teknik.

Börje H
2009-08-28, 13:22
Man skall absolut inte underskatta värdet och effekten av träning hos äldre individer. Det finns oerhörda vinster att göra inte minst beträffande den egna uppskattade livskvalitén. Jag träffar dagligen äldre människor som jag på ett eller annat sätt hjälper att förbättra sin funktion. Många av dem har aldrig tidigare satt sin fot på en träningsanläggning utan det är pga artros, osteoporos, stroke, knä/höftprotesoperation eller dylikt som de får kontakt med mig.

Just stroke och artros ett par av de patientergrupper som får träna ordentligt intensivt. Vi har bla en artrosgrupp som pågår under 10 veckor där cykling och styrketräning i cirkelform är modellen. Innan och efter perioden så genomför vi flertal tester bla en där patienten får gå så långt den kan på 6 min (6 min walking test). Efter träningsinterventionen så är ökningar uppemot 35% ej sällsynta. Vi håller även på att följa upp 6 månader efteråt och även där har man ofta hållit kvar stor del av ökningen.

Ett annat exempel, på individnivå, är en 70 årig kvinna som haft en stroke för några år sedan. Därav vänstersidigt svag. Under de inledande årens rehab så förbättrade hon sin styrka en del, men inte så mycket efter inledande halvåret. När hon nu tränat regelbundet hos mig under ett år så pressar hon bla hela magasinet i benpressen! Mer än dubbelt så mycket som andra "friska" ladies som tränar samtidigt. Dedikation, det är modellen :) Det är också oerhört kul att följa en sådan utveckling och se hur de ökade träningsresultaten ger ökad självkänsla samtidigt som de bidrar till en ökad självständighet.

major Pectoralis
2009-08-28, 13:26
Nej jag filmar inte mina patienter som själva inte ber om att bli filmade eller liknande.

Varför skulle de inte ha överlevt? Faktum är att deras generella ryggstatus nästan alltid är bättre av komplexa övningar med låg vikt och korrekt teknik.

Ok, det låter bra.

Det var kanske mest jag som fick en del bissarra bilder i tanken när jag läste det du skrev...men det är ju inte ditt fel :D

http://www.vul.bc.ca/v3/team/pictures/old%20lady.jpg