handdator

Visa fullständig version : Att tina upp en matlåda med färdiglagad mat


Humbucker
2009-08-27, 16:52
Jag har pasta/kötffärssås- samt ris/kycklingfilérätter jag har fryst in efter tillagning.
Jag tog ut ena matlådan på diskbänken häromdagen för att tina upp (vilket tog förskräckligt många timmar) så bildades en jävla massa kondens av något slag, och det luktade även köttfärs om det. Hur undviker jag detta?
Och hur fan kan "kondensen" ta smak av innehållet i en tät matlåda bara genom att stå på diskbänken? Dvs ingen risk för att det runnit ut något.

Och hur tinar jag på smidigaste sätt upp en matlåda utan att det blir så mycket kladd och vatten? Tar ju med mig matlådor till jobb i väska och då krävs dubbla lager påsar för att inte riskera läckage av något slag.

Mr.Sarkastisk
2009-08-27, 16:56
Har du inte något "tinar program" i mikron?

Humbucker
2009-08-27, 17:26
Har du inte något "tinar program" i mikron?

Jo det har jag. Undviker jag vattnet om jag tinar det där? Tanken är liksom att ta ut matlådan ur frysen på natten, lägga in det i kylskåpet så det hinner tina upp till morgonen då det är dags för jobb.

Sverker
2009-08-27, 17:45
Du stoppade maten i frysen innan den var riktigt kall. Vattnet är ånga från maten som kondenserat i locket. Inte konstigt att aromämnen följt med vattenångan.

Det vattnet får du aldrig in i maten igen.
Men du ska tina i kylskåpet. Långsam upptining är alltid bäst för att hålla kvar vatten i maten.

Humbucker
2009-08-27, 17:59
Du stoppade maten i frysen innan den var riktigt kall. Vattnet är ånga från maten som kondenserat i locket. Inte konstigt att aromämnen följt med vattenångan.

Det vattnet får du aldrig in i maten igen.
Men du ska tina i kylskåpet. Långsam upptining är alltid bäst för att hålla kvar vatten i maten.

Tack för ett utförligt svar!

Då får jag vänta ordentligt med öppet lock efter tillagning tills det blir helt kallt då, innan det slängs in i frysen.