handdator

Visa fullständig version : Intressant artikel orsakade följdfrågor


a_p
2003-08-27, 17:28
Läste en intressant artikel om fettförbränning och har nu några följdfrågor. Artikeln var denna: http://www.kolozzeum.com/artiklar/allt_om_fettforbranning.htm

Den faktor som påverkar leverns förbränningsförmåga mest är alkohol. Om du har alkohol i blodet väljer nämligen levern att använda detta som bränsle, istället för fett. Även om alkoholen i sig inte omvandlas till fett i någon större utsträckning, stänger den av fettför- bränningen så länge den finns i blodet.

Är det alltså den uteblivna fettförbränningen som gör att man lägger på sig fett? Jag antar att det finns någon sanning bakom uttrycket "ölmage" och att alkohol verkligen gör att man lägger på sig fett.

Nästa fråga är på vilket sätt påverkar alkoholen muskeluppbyggnaden? Jag vet att den påverkas negativt men varför? Levern har väl inget med muskelbyggnaden att göra, eller har den?

För övrigt mitt första meddelande, verkar som ett jättebra forum med mycket information!

William
2003-08-27, 17:38
Originally posted by a_p

Nästa fråga är på vilket sätt påverkar alkoholen muskeluppbyggnaden? Jag vet att den påverkas negativt men varför? Levern har väl inget med muskelbyggnaden att göra, eller har den?



Enkelt föklarat så bryter alkohol ner de vita muskelfibrerna. Det vita muskelfibrerna är de som har störst förmåga att växa samt är de muskelfibrer som främst svarar för explosiv muskelstyrka som givetvis är viktiga inom styrketräning.

Långt gågna alkoholister har ofta förlorat väldigt mycket muskelmassa pga av ovanstående. Muskelfibrerna som bryts ner av alkoholen kan heller inte återbildas så när de väl är nedbrytna så är det borta. Men detta är i dett yttersa och mest extrema fallen.

Sunt drickande och tonårsfestande kommer inte i närheten av ovanstående men det kan ha negativa effekter på träning och utveckling beroende hur känslig man är.

mvh William