handdator

Visa fullständig version : Studera på en annan ort?


paulos
2009-08-27, 15:06
Hej!

Jag går mitt andra år på gymnasiet i Byggprogrammet, men vill istället börja i fordonsprogrammet nu men det finns inga gymnasien med lediga platser, och jag har länge viljat flytta från Göteborg. Tänkte ta och börja om på 1an i en annan stad , så här kommer mina frågor: Är 17år(1992)

Kan jag börja läsa gymnasiet i en annan stad då jag bara är 17år?

Hur blir det med boende? Säg att jag får en liten lägenhet är det jag själv som får betala? eller finns det någon som hjälper ? csn eller något?

Vad för typ av bidrag kan jag få?


Kommer inte på några mer frågor men skulle varit jättebra om det fanns någon som har egna erfarenheter utav detta eller vet något annat om detta som skulle kunna hjälpa mig!

Ha de gött!

coxie
2009-08-27, 16:11
Nu vet jag inte reglerna kring om du får börja om på en annan ort men jag vet att CSN inte ger mycket extra pengar utan det är dina föräldrar som får finansiera det mesta.

Har en polare som studerade på gymnasienivå i en annan stad och tror han fick runt 1200kr utöver studiebidraget, vilket totalt inte ens täcker hyra.

Shakemynuts
2009-08-27, 16:35
När det handlar om en utbildning du kan få på din egen ort får du inga pengar.

jens__E
2009-08-27, 16:38
Gå och kolla med din syokonsulent.
Dom brukar ha bra koll på sånt.

Men finns inte utbildningen på din ort kan du söka inakorderingstillägg.
Det brukar bli någon extra slant.

Sen kan du väl söka bostadsbidrag och liknande?
Har också för mig att csn kan ge extra pengar om du måste flytta.

Men som sagt, kolla med din syo.

Roligt att du har kommit på vad du vill göra. Men sen vad jag tycker om att byta till fordonsprogrammet är en helt annan sak*screwy*

paulos
2009-08-27, 16:42
Gå och kolla med din syokonsulent.
Dom brukar ha bra koll på sånt.

Men finns inte utbildningen på din ort kan du söka inakorderingstillägg.
Det brukar bli någon extra slant.

Sen kan du väl söka bostadsbidrag och liknande?
Har också för mig att csn kan ge extra pengar om du måste flytta.

Men som sagt, kolla med din syo.

Roligt att du har kommit på vad du vill göra. Men sen vad jag tycker om att byta till fordonsprogrammet är en helt annan sak*screwy*

Ja ska byta till fordon men det finns inga lediga platser , det räknas väl då som att utbildningen inte finns på min ort?

Ja vet att det inte är någon jätte stor skillnad på bygg o fordon menar att båda är praktiskt , ska kolla upp de! tack för svar alla ! blir tacksam om ni kan komma med mera info!

coxie
2009-08-27, 16:43
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg

Där finns lite information, det rör sig om 1500-2200ish i månaden.

coxie
2009-08-27, 16:44
Ja ska byta till fordon men det finns inga lediga platser , det räknas väl då som att utbildningen inte finns på min ort?

Ja vet att det inte är någon jätte stor skillnad på bygg o fordon menar att båda är praktiskt , ska kolla upp de! tack för svar alla ! blir tacksam om ni kan komma med mera info!

Jo då finns utbildningen på din ort.

paulos
2009-08-27, 16:47
Jo då finns utbildningen på din ort.

Men jag kommer inte in det är fullt på alla gymnasien.

coxie
2009-08-27, 16:50
Men jag kommer inte in det är fullt på alla gymnasien.

Det spelar ingen roll, utbildningen finns där även om du inte har betyg nog/ångrat dig.

Tror du får finansiera det själv eller vänta till hösten och börja då.

paulos
2009-08-28, 08:30
Tänkte ta och ringa någon och fråga , de här frågorna någon som vet vem jag bör ringa då?

jens__E
2009-08-28, 08:52
Som jag har sagt tidigare.

Gå till din syokonsulent. Dom bör veta det där. Och är dom osäkra brukar dom ha väldigt bra kontakter på csn som dom ringer och kollar med.