handdator

Visa fullständig version : Bra studentmat


47X
2009-08-27, 14:51
Hej har börjat studera och vill ha tips på mat som är lättlagat, nyttigt, gott och billigt. Mina matlagningskunskaper ligger på den nivån att jag kan steka ägg och koka ris, så inget komplicerat.

Rickard
2009-08-27, 15:03
http://14dagars-studentmat.blogspot.com/ ?
Annars är det väl bara att kolla i matbildstråden eller i recept tråden. Studenter har mig veterligen ingen speciell metabolism och kräver ingen specialmat. Och lägger man inte hela lånet på fest och kläder så räcker pengarna rätt långt vad det gäller mat.

malfunction
2009-08-27, 15:07
Husmanskost?

Degpekka
2009-08-27, 16:05
Det är nog viktigare med planering och inköpsställen än just valet av maträtter. Handla på willys istället för statoil och planera varje vecka i förväg så blir det hela betydligt mkt enklare, typ.

Jontez
2009-08-27, 16:48
http://14dagars-studentmat.blogspot.com/ ?
Annars är det väl bara att kolla i matbildstråden eller i recept tråden. Studenter har mig veterligen ingen speciell metabolism och kräver ingen specialmat. Och lägger man inte hela lånet på fest och kläder så räcker pengarna rätt långt vad det gäller mat.

Läste igenom sidan och den verkade ju super :) Jag lagar alltid samma mat om och om igen... Köttbullar & makaroner, kyckling & (ris,pasta,pommes) och hambugrare... mest för att fantasin är dålig. Men nu blev man lite sugen på göra nya saker =)
Haha jo kock var man också.. dåligt

Shakemynuts
2009-08-27, 16:59
Billig bra mat, så bör man hålla sig till linser och bönor som bas i mycket maträtter. Mycket makrill i tomatsås. Potatis och pasta.

Sen fyller man ut med diverse grönt som vitkål och morötter och annat trevligt.

CoKEmaN
2009-08-27, 17:12
makrill i tomatsås är väl knappast billigt? :/

Rickard
2009-08-27, 17:16
makrill i tomatsås är väl knappast billigt? :/

Satt också och funderade på det. Men vad kostar ett paket om tre burkar? ~30:-? Och är det typ 100g fisk i varje burk, så 100kr/kg. Och det skulle jag inte klassa som direkt billigt.

L-Sami
2009-08-27, 17:28
Bra studentmat:

Går att steka om man är lat och inte inte orkar laga mer avancerad mat.
-Nötfärs
-Kyckling
-Laxfilé
-Alaska pollock
-Fläskfilé
-Fläskkotletter
-Ägg

+

Går att koka
-Pasta
-Ris
-Bulgur
-Potatis
-Cous Cous

Grönsaker
Sås

Black Star Abyss
2009-08-27, 22:45
Jag är student och har precis handlat basvaror (exklusive mjölk, pasta och grönsaker) för en månad. Det gick på cirka 1000kr. Mycket nöt färs, makrill, frusen sill, ägg och lax.

Salus
2009-08-27, 23:06
Jag är student och har precis handlat basvaror (exklusive mjölk, pasta och grönsaker) för en månad. Det gick på cirka 1000kr. Mycket nöt färs, makrill, frusen sill, ägg och lax.

Smart!

Så gör jag också, och så läser jag alltid reklambladen och passar på att handla och frysa ned när det finns något riktigt billigt - färs exempelvis :)

Eddie Vedder
2009-08-28, 05:26
Finns hundra trådar med bra tips på billig mat.

Här är en:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105929&highlight=matkostnad

z_bumbi
2009-08-28, 07:59
makrill i tomatsås är väl knappast billigt? :/

Med tanke på innehållet och enkelheten att tillaga så är det inte heller direkt dyrt. All omega-3 de flesta behöver under en vecka för 30 kr och man behöver bara bre det på en macka eller hälla det över varm pasta samt slänga dit lite grönsaker. Perfekt snabbmat och/eller som variation till storkoken man annars lever på.

Det första tipset till någon som inte kan laga mat och som vill leva billigt vad gäller maten är att skaffa en bra grundläggande kokbok. Finns oftast på en loppis/secondhand/myrorna etc annars så kolla i hyllorna hemma. Hemmets, bonniers eller Saras kokbok är tre exempel som är bra och som innehåller det mesta.

kalle_banan
2009-08-28, 09:41
Min standardmat är valfritt kött i bitar (2-400g), t.ex kyckling, grytbitar, fisk, 600g frysta grönsaker, lite maizena i vatten och kryddor. Sen svänger man ihop allt det där till en gryta och äter ris/couscous/bulgur/mathavre till. Det är billigt, gott och man slipper laga mat varje dag, det är bara att micra och äta.

saab900
2009-08-28, 12:25
Tid är pengar!

Som student vill man i regel spara pengar, och då får man offra tid. Vill man lägga ned lite tid på att handla och laga mat köper man pizza runt hörnet och handlar ofta och planlöst i den lokala ICA-butiken till rövarpriser.
Vill man spara pengar får man lägga ned mer tid. Sätta sig och skriva en inköpslista, och saknar man bil får man ta bussen ut till Willys eller någon annan affär med bra priser och handla allt man kan ha ligga i två veckor eller så.
Vill man äta billigt kan man äta mycket bönor, ris, kycklingfilé, köttfärsås och annat som generellt tar lite tid att bereda.

Man får helt enkelt avgöra hur mycket ens tid är värt i pengar när man handlar och lagar mat :)

bagarbengt
2010-05-03, 13:52
Tja! Länkade i en liknande tråd:

Nystartad blogg med tips på billig & bra studentmat:

http://studentkrubb.blogspot.com

"Studentkrubb är en blogg som ger tips på billig och god studentmat.
Den är till för dig som har ledsnat på snabbnudlar, snabbmakaroner,
broskiga eldorado köttbullar och ketchup som tillbehör på allt."

Väll mött!