handdator

Visa fullständig version : övervikt och styrketräning.


Lithargo
2009-08-27, 14:19
Hej och hå, då var det dags för mitt första inlägg.
Först vill jag tacka för att ni finns, detta är den mesta och bästa databas som finns att tillgå här på vida intrawebben.


Jag är ca 15kg överviktig och extremt ny på det här med träning, jag har sökt och tittat runt här på forumet men ändå inte lyckats hitta svar på vad jag är ute efter. Vad jag har förstått på måste man ligga på kaloriunderskott om man ska gå ner i fettmassa, men man "måste" ligga på kaloriöverskott om man vill bygga muskler. Med tanke på att ett kilo fett är lika med ca 7000 kcal så borde det ju gå att äta med kaloriunderskott och ändå bygga muskler. Går detta ihop? Allt jag läst har ju varit att jag måste gå upp i fett% om jag vill ha muskler, men jag har ju redan fett.

tacksam för svar.

(jag har styrketränat i ca tre månader, och inte gått ner ett enda kilo. Midjan har minskat en del dock.)

Grahn
2009-08-27, 14:23
Då pågår ju redan en kroppsforms förändring, det du måste fråga dig är om det är nog? Om det inte är nog så kan det vara dags att börja snäppa upp kosten ett par steg.

Jontez
2009-08-27, 14:52
Vad är du för mål med träningen?

"Med tanke på att ett kilo fett är lika med ca 7000 kcal så borde det ju gå att äta med kaloriunderskott och ändå bygga muskler." Jag förstår inte riktigt vad det är du menar? Om du ligger på underskott har inte kroppen någon att bygga muskler utav.
MEN man brukar väl säga att nybörjare brukar bygga en del muskler fastän dom ligger på underskott

King Grub
2009-08-27, 15:06
Styrketräning bygger alltid muskler, överskott som underskott. Det är att åstadkomma en positiv proteinbalans, dvs när uppbyggnaden är större än nedbrytningen (och då talar vi över en längre mätperiod, inte några ögonblicksbilder), som kan vara problematiskt vid energiunderskott.

Men utan styrketräning blir muskeluppbyggnaden mycket mindre, oavsett om man ligger på energiöverskott eller energiunderskott.

Mr.Sarkastisk
2009-08-27, 15:59
Styrketräning bygger alltid muskler, överskott som underskott. Det är att åstadkomma en positiv proteinbalans, dvs när uppbyggnaden är större än nedbrytningen (och då talar vi över en längre mätperiod, inte några ögonblicksbilder), som kan vara problematiskt vid energiunderskott.

Men utan styrketräning blir muskeluppbyggnaden mycket mindre, oavsett om man ligger på energiöverskott eller energiunderskott.

Jag undrar hur många du har lurat med att säga att man måste ligga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler ;)

Lithargo
2009-08-27, 16:01
Vad är du för mål med träningen?

"Med tanke på att ett kilo fett är lika med ca 7000 kcal så borde det ju gå att äta med kaloriunderskott och ändå bygga muskler." Jag förstår inte riktigt vad det är du menar? Om du ligger på underskott har inte kroppen någon att bygga muskler utav.

Vad jag menar är att fett=energi och är det inte sak samma om det är energi som kommer från fett som om det skulle komma från maten du äter dagligen? Jag ber om ursäkt för att jag uttrycker mig klumpigt, brukar bli så när jag är inne på ngt nytt och famlar i mörkret.

Mitt mål är att bygga muskler så jag kan gå ner i fettmassa någotsånär snabbt sen. Det hade förstås varit fördelaktigt att förlora i fett% samtidigt som jag bygger muskler, men det har jag förstått att jag inte kan om jag inte väger mat och meckar en massa.

tack för svaren hitills. =) dags att gymma.

King Grub
2009-08-27, 16:32
Varken energi från fett i maten eller fett på kroppen kan användas till muskeluppbyggnad.

Lithargo
2009-08-27, 17:24
Tack King Grub, det var det jag ville ha reda på inser jag nu. Aja, bara att äta en massa fram till och över jul, sen börja deffa runtslutet av januari eller något.

Eddie Vedder
2009-08-27, 18:24
Jag undrar hur många du har lurat med att säga att man måste ligga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler ;)

Du menar hur många som feltolkat och dragit förhastade slutsatser av vad King Grub skrivit?

WorkOutBuddy
2009-08-27, 18:57
Så, det går alltså att bygga muskler vid ett kalorierunderskott fast man inte längre är ny inom styrketräningen och har tränat i kanske, 10 år?

King Grub
2009-08-27, 19:29
Man bygger flera hundra gram muskler varje dag. Det är balansen uppbyggnad/nedbrytning som avgör om detta innebär tillväxt eller inte.

Jontez
2009-08-27, 22:18
Tack King Grub, det var det jag ville ha reda på inser jag nu. Aja, bara att äta en massa fram till och över jul, sen börja deffa runtslutet av januari eller något.

Det hade varit fint om man kunde bygga muskler från det fett man har på kroppen, många som hade varit glada då :)

Grahn
2009-08-28, 07:35
Tack King Grub, det var det jag ville ha reda på inser jag nu. Aja, bara att äta en massa fram till och över jul, sen börja deffa runtslutet av januari eller något.

Om du sitter på, enligt dig själv 15kg övervikt, och planerar en sommarform av ngt slag så skulle då inte jag "äta en massa" utan snarare fortsätta som du gör och vara viktstabil eller tom börja gå ner lite försiktigt.

Lithargo
2009-08-28, 09:37
Om du sitter på, enligt dig själv 15kg övervikt, och planerar en sommarform av ngt slag så skulle då inte jag "äta en massa" utan snarare fortsätta som du gör och vara viktstabil eller tom börja gå ner lite försiktigt.


Hmm, det kanske du har rätt i. Problemet är att jag är så satans ambivalent. Ena dagen vill jag bara bli smal och fit, andra vill jag bygga så mycket muskler det går. Kanske ska sluta tänka så mycket och bara äta så jag blir mätt, proteinrik mat och träna på. Undrar om det är meningsfullt för mig att ta EAA eller något.

WorkOutBuddy
2009-08-28, 12:12
Man bygger flera hundra gram muskler varje dag. Det är balansen uppbyggnad/nedbrytning som avgör om detta innebär tillväxt eller inte.

Balansen? Det går alltså att få uppbyggnaden att vara större än nedbrytningen vid ett kalorieunderskott?

King Grub
2009-08-28, 12:34
Ja.

Beror på mätperioden. Har man efter en mätperiod på, säg, 12 veckor, där energibalansen totalt är något negativ, inte lyckats både öka sin muskelmassa och minskar sin kroppsfettmängd, har man verkligen misslyckats med sin träning, om det är vad man försökt göra.

Eddie Vedder
2009-08-28, 12:47
Balansen? Det går alltså att få uppbyggnaden att vara större än nedbrytningen vid ett kalorieunderskott?

Ja och det konstaterandet görs i ALLA trådar som handlar om det här. Alltid samma svar, en period med överätning följt av deff kommer åstadkomma tydligare skillnader i kroppsförändringen och det kommer vara enklare.

Att åstadkomma båda inom samma period, t.ex. ett halvår är svårt, kräver ett jättenoggrant och korrekt upplägg samt att resultaten efter det halvåret kommer vara små.

Och varje dag består ALLTID av perioder med energi- och proteinöverskott växlat med underskott, en övervägande anabolism kontra en övervägande katabolism. Lyckas man med konststycket att regelbundet åstadkomma en så pass stor anabolism under de bästa förutsättningarna för detta kan man teoretiskt bygga så mycket ny muskelmassa att de mer katabola tidpunkterna inte bryter ner lika mycket.

Då ökar muskelmassan trots energiunderskott.

darkdog
2009-08-28, 13:09
Om man lyckas få i sig rejäla mängder av exempelvis vassle och kasein under ett kaloriunderskott borde man kanske lyckas hämma nedbrytningen och gynna nybildningen tillräckligt för att få en positiv proteinbalans. Kanske blir dyrt att ha en så proteindominerad kost men klarar man det så borde man lyckas. Dra ner på kolhydraterna och röra på sig så man hamnar på underskott. Vore kul att på allvar försöka sig på något liknande under 3-4 månader och se hur bra man lyckas :)

Davidoff
2009-08-28, 13:41
Tror du missuppfattar förklaringen darkdog. Rätta mig om jag har fel, men denna längre mätperiod måste väl ändå bestå utav kaloricykling dvs. En längre mätperiod där slutresultatet innebär viktförlust.

King Grub
2009-08-28, 14:04
"Kaloricykling" kan innebära kortare cykler också. Även om dygnsbalansen är något negativ så man ser en fettförlust på sikt, finns det perioder under varje dygn då man befinner sig i kaloriöverskott, dvs efter måltiderna. Lite smart kalori- och proteintiming så ett sådant överskott av näringsämnen och energi finns i samband med styrketräning, så går det att öka i muskelvikt sett över en så kort tid som en 24-timmarsperiod, samtidigt som kaloribalansen under den tiden totalt sett är negativ.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

Det går i vågor, hela tiden, upp och ned.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt.

Davidoff
2009-08-28, 14:50
Väldigt intressant! man tackar

WorkOutBuddy
2009-08-28, 20:04
Så det är alltså viktigt att veta när man får i sig näringen (runt träningen). Gäller att hålla stor koll på det under deffen.

Eddie Vedder
2009-08-29, 06:17
Så det är alltså viktigt att veta när man får i sig näringen (runt träningen). Gäller att hålla stor koll på det under deffen.

Ja näringstimingen är extremt viktig. Det har inte bara med deff att göra. Det gäller träning oavsett mål med kroppen. För att lyckas med återhämtningen på bästa sätt är näringstiming runt träningen/tävlingen ett kapitel i sig.

944RS
2009-08-29, 08:01
Hmm, det kanske du har rätt i. Problemet är att jag är så satans ambivalent. Ena dagen vill jag bara bli smal och fit, andra vill jag bygga så mycket muskler det går. Kanske ska sluta tänka så mycket och bara äta så jag blir mätt, proteinrik mat och träna på. Undrar om det är meningsfullt för mig att ta EAA eller något.

Nu är du inne på rätt spår! Har du inget tävling eller liknande som tvingar dig i en speciell form så ska du helt klart köra på som du nämner.
Att tänka på näringstajmingen kommer självklart underlätta för dig att nå ditt mål.
Mat duger utmärkt för att träna och må bra, men EAA verkar vara ett utmärkt kosttillskott som man tar i samband med träningen.

Lithargo
2009-08-30, 09:31
Tack så mycket för alla bra svar, jag har blivit ännu mer motiverad att nå en bra fysisk form. Jag skulle tro att med tiden kommer de mer avancerade aspekterna på träning och mat av sig själv. Ar man intresserad brukar det ju bli så. Jag tränar alltid på fastande mage, och äter något proteinrikt efter träning. i övrigt äter jag 5 gånger om dagen och sover 8-9 timmar per natt. Jag skulle tro att mitt alkohol intag kommer bli ytterst begränsat efter i sommar också...jag är trött på sprit. Jag beställde Amino-rush från Fairing, ska bli kul att testa.=)