handdator

Visa fullständig version : Högglykemiska kolhydrater efter träning nedreglerar fettsyretransportörer


King Grub
2009-08-27, 12:28
Skeletal muscle plays important role in the regulation of whole-body metabolism. In skeletal muscle, uptakes of glucose and fatty acid from circulation are facilitated by transmembrane substrate transporters GLUT4 and FAT/CD36, respectively. The aim of this study was to determine the effect of dietary glycemic index (GI) on GLUT4 and FAT/CD36 gene expressions in human skeletal muscle after a single bout of exercise.

Subjects/Methods:Eight male subjects completed a 60-min cycling exercise at 75% maximal oxygen consumption (VO(2 max)), and were immediately fed an isocaloric meal containing either high-GI (HGI) or low-GI (LGI) diets, with similar proportions of carbohydrate, fat and protein in a crossover design. Muscle samples from deep vastus lateralis were taken by needle biopsy immediately after exercise and 3 h after exercise.

Results:After exercise, the HGI diet produced significantly greater glucose and insulin responses compared with the LGI diet, as indicated by the greater area under the curves. Both diets resulted in rapid reductions in plasma fatty acid and glycerol below fasting level. GLUT4 mRNA was downregulated by both HGI and LGI diets to a comparable extent, whereas GLUT4 protein levels were not changed during this short period. FAT/CD36 mRNA and protein levels were substantially decreased with the HGI diet below baseline, but not with the LGI diet.

Conclusion:This study found a significant dietary GI effect on post-exercise FAT/CD36 gene expression in human skeletal muscle. This result implicates that the differences in dietary GI are sufficient to alter fat metabolism.

Eur J Clin Nutr. 2009 Aug 26. Effect of dietary glycemic index on substrate transporter gene expression in human skeletal muscle after exercise.

http://www.nature.com/ejcn/journal/vaop/ncurrent/pdf/ejcn2009100a.pdf

Grahn
2009-08-27, 12:38
Förstår jag det rätt, högglykemiska kolhydrater efter träning(typ gainer) minskar träningens "fettförbrännande" effekt avsevärt? För isf så stämmer det överens med mina erfarenheter :)

King Grub
2009-08-27, 12:40
Ja, högglykemiska kolhydrater ändrar fettmetabolismen till en mindre fördelaktig miljö för fettoxidation, på genexpressionsnivå.

Grahn
2009-08-27, 12:42
Tackar :)

Alfred Nobel
2009-08-27, 12:53
Då är det fördelaktigt att medta några skivor fullkornsbröd till vassledrinken när man har slitit som en oxe i benpressen!

jwzrd
2009-08-27, 12:55
Då är det fördelaktigt att medta några skivor fullkornsbröd till vassledrinken när man har slitit som en oxe i benpressen!

Stor fördel att dricka vassleprotein då.

Eddie Vedder
2009-08-27, 12:58
Då är det fördelaktigt att medta några skivor fullkornsbröd till vassledrinken när man har slitit som en oxe i benpressen!

Eller skippa kolhydraterna helt och äta dom när du kommer hem istället.

Äpplen, äppeljuice och persikor ingick i låga GI-kosten, undrar om den fruktosen kunde ha påverkat också? Jämfört med mer stärkelse fast samma GI-värde.

Fransisco
2009-08-27, 13:05
Eller skippa kolhydraterna helt och äta dom när du kommer hem istället.

Äpplen, äppeljuice och persikor ingick i låga GI-kosten, undrar om den fruktosen kunde ha påverkat också? Jämfört med mer stärkelse fast samma GI-värde.

Är det någon större mening med att dricka vassleprotein efter, under eller innan då?

Eddie Vedder
2009-08-27, 13:07
Är det någon större mening med att dricka vassleprotein efter, under eller innan då?

Ja absolut. Diskussionen rör ju kolhydrater, inte protein.

Det är tillgången till byggstenar som är det absolut primära vid styrketräningen, det är bortom allt tvivel viktigare med protein än kolhydrater.

Alfred Nobel
2009-08-27, 13:08
Stor fördel att dricka vassleprotein då.

Billigt protein, om inte annat. Men förmodligen inte mest optimalt för det.

Fransisco
2009-08-27, 13:20
Ja absolut. Diskussionen rör ju kolhydrater, inte protein.

Det är tillgången till byggstenar som är det absolut primära vid styrketräningen, det är bortom allt tvivel viktigare med protein än kolhydrater.

Jo, jag förstår att man bör få i sig protein. Det jag menar är att effekten av snabba kolhydrater + snabbt protein efter träningen inte längre gör sig gällande när man inte intar några snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. Eller?

Grahn
2009-08-27, 13:23
Jo, jag förstår att man bör få i sig protein. Det jag menar är att effekten av snabba kolhydrater + snabbt protein efter träningen inte längre gör sig gällande när man inte intar några snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. Eller?

Det är ngt komplicerat att åstakomma bästa fettförbränning simultant som man åstakommer snabbast återhämtning.

Eddie Vedder
2009-08-27, 13:31
Jo, jag förstår att man bör få i sig protein. Det jag menar är att effekten av snabba kolhydrater + snabbt protein efter träningen inte längre gör sig gällande när man inte intar några snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. Eller?

Fördelen med kolhydrater består, det har aldrig varit någon tvekan om att kolhydratintag hämmar fettförbränningen.

Den som intar kolhydrater efter passet gör det ju för att man finner det befogat att så snabbt som möjligt fylla på glykogendepåerna plus att kolhydrater har en viss antagonistisk effekt med proteinet, mindre oxiderade aminosyror och en viss motverkan på nedbrytningen.

Men det är ju aldrig vad som diskuterats HÄR som sagt, det var aldrig vad man undersökte.

Fransisco
2009-08-27, 13:42
Fördelen med kolhydrater består, det har aldrig varit någon tvekan om att kolhydratintag hämmar fettförbränningen.

Den som intar kolhydrater efter passet gör det ju för att man finner det befogat att så snabbt som möjligt fylla på glykogendepåerna plus att kolhydrater har en viss antagonistisk effekt med proteinet, mindre oxiderade aminosyror och en viss motverkan på nedbrytningen.

Men det är ju aldrig vad som diskuterats HÄR som sagt, det var aldrig vad man undersökte.

Jag tror att jag är dålig på att göra mig förstådd. :)

Jag förstår fördelen med både kolhydrater och proteiner, såväl var för sig som ihop, efter ett träningspass.

Det jag emellertid undrar är om det finns någon stor nytta/fördel med att dricka en vassleproteindrink direkt efter ett träningspass om inte några snabba kolhydrater intas samtidigt.

Är det inte likvärdigt med att dricka samma drink en timme senare, eller för den delen äta en måltid med samma mängd protein en timme senare?

King Grub
2009-08-27, 13:44
Det jag emellertid undrar är om det finns någon stor nytta/fördel med att dricka en vassleproteindrink direkt efter ett träningspass om inte några snabba kolhydrater intas samtidigt.

Kolhydrater behövs överhuvudtaget inte. Proteinet eller aminosyrorna stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt för sig.

Fransisco
2009-08-27, 13:49
Kolhydrater behövs överhuvudtaget inte. Proteinet eller aminosyrorna stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt för sig.

Då förstår jag. Det finns med andra ord inga jättestora fördelar med en gainer innan/efter träningen jämfört med en ren proteindrink?

Eddie Vedder
2009-08-27, 13:52
Det jag emellertid undrar är om det finns någon stor nytta/fördel med att dricka en vassleproteindrink direkt efter ett träningspass om inte några snabba kolhydrater intas samtidigt.

Jag vet att du menade så och det var just vad jag svarade på.

Här skrev jag om en studie där man undersökte återhämtningen hos cyklister med tre olika återhämtningsdrycker, lågkolhydratdryck, högkolhydratdryck sam en dryck med kolhydratmängd motsvarande lågkolhydratdrycken men även med protein (så att den kalorimässigt motsvarade högkolhydratdrycken). Tyvärr ingen med enbart protein dock:

http://traningslara.se/blogg/studie-om-supplementering-av-protein-tillsammans-med-kolhydrat-efter-uthallighetstraning/

Då förstår jag. Det finns med andra ord inga jättestora fördelar med en gainer innan/efter träningen jämfört med en ren proteindrink?

Inte om du bara styrketränar på normal nivå, äter i rimlig tid efter passet och inte har några bekymmer med att fylla kaloribehovet i övrigt. Och även om kaloribehovet vore ett bekymmer skulle jag inte se gainer som någon särskilt bra lösning.
Men det är som sagt ingen tvekan om att protein efter träning är det viktigaste och vassledrinken är klart befogad.

Sparven från Minsk
2009-08-27, 13:56
Dricka protein (typ EAA) före och under passet och sedan äta mat 1-1.5 h efter träning borde fungera fint.

z_bumbi
2009-08-27, 14:28
Det är ngt komplicerat att åstakomma bästa fettförbränning simultant som man åstakommer snabbast återhämtning.

Typ så.

Om man behöver eller i alla fall tjänar på att stoppa i sig kolhydrater direkt efter ett styrkepass avgörs självklart av vad man gör när man tränar och varför man tränar.

C.E.J.
2009-08-27, 14:53
Påverkar det fettbalansen i längden då? Tycker det alltid är att om fettoxidationen ökar vid ett tillfälle så kompenseras det för genom nedreglering av densamma vid ett annat tillfälle, och därmed +/-0 på fettbalansen.

King Grub
2009-08-27, 15:03
Påverkar det fettbalansen i längden då?

Det tror jag är sannolikt. Att fettoxidationen skulle öka vid något annat tillfälle bara för att man gör något dåligt för den vid ett tillfälle ser jag inga mekanismer för.

Det brukar inte vara några problem att skifta balansen, oavsett vilken balans det gäller, till det sämre.

C.E.J.
2009-08-27, 18:06
Det tror jag är sannolikt. Att fettoxidationen skulle öka vid något annat tillfälle bara för att man gör något dåligt för den vid ett tillfälle ser jag inga mekanismer för.

Det brukar inte vara några problem att skifta balansen, oavsett vilken balans det gäller, till det sämre.

Right, tänkte väl mer på motsatsen, förstås. Dvs. om en person inte äter högglykemiska kolhydrater, och på så vis inte trycker ner fettoxidationen lika mycket, kommer det ha någon positiv effekt på fettbalansen, eller kommer fettoxidationen bara att nedregleras vid ett senare tillfälle?

King Grub
2009-08-27, 18:07
Kan inte säga säkert, men det är absolut inte otänkbart att det ger en fördel på den fronten även sett på längre sikt än den akuta mätperioden.

William
2009-08-27, 18:41
Kan vara bra att poängtera att det i den aktuella studien inte gjordes några mätningar på fettmetabolismen och därmed är det ngt svårt att uttala sig om hur den faktiskt skulle påverkas av de förändringar man noterade på gen- och proteinnivå.

First
2009-08-27, 18:48
Kan man anta att det är lika dåligt att inta snabba kolhydrater (ca 30 gram malto) omedelbart före passet?

King Grub
2009-08-27, 18:52
Kan vara bra att poängtera att det i den aktuella studien inte gjordes några mätningar på fettmetabolismen och därmed är det ngt svårt att uttala sig om hur den faktiskt skulle påverkas av de förändringar man noterade på gen- och proteinnivå.

Det är väl känt sedan länge att fettoxidationen nedregleras akut, både av låg- och högglykemiska kolhydrater, mer av hög än låg. Eller du menar på längre sikt än timmarna efter intag, om den akuta upp- eller nedregleringen avspeglas på dygns- eller veckobasis?

William
2009-08-27, 19:24
Det är väl känt sedan länge att fettoxidationen nedregleras akut, både av låg- och högglykemiska kolhydrater, mer av hög än låg. Eller du menar på längre sikt än timmarna efter intag?


Visst är det du nämner känt sedan länge. Jag syftar på effekterna på gen- och proteinuttrycket som de ser i studien. Det är inte säkert att just de fynden i sig påverkar fettmetabolismen negativt.

Guddi
2009-08-28, 05:10
Jag tolkar studien (abstraktet, får läsa hela senare) främst som ett stöd för att om man vill förbättra sin prestationsförmåga genom att öka andelen fett som används vid en viss intensitet så bör man inte stoppa i sig kolhydrater direkt efter passet. Fettbalansen sett till mängden kroppsfett man har på kroppen tror jag inte påverkas så mycket. Är jag helt ute och cyklar med denna tolkning tror ni?

Sverker
2009-08-28, 06:03
Du tänker på Train low, compete high ?
Säkert användbart för alla som tränar intensivt i mer än 90 minuter.




Är det bara jag som inte vet vad FAT/CD36 är ?
Något enzym, transportör eller receptor för fettsyror antar jag:confused:

William
2009-08-28, 06:13
Är det bara jag som inte vet vad FAT/CD36 är ?
Något enzym, transportör eller receptor för fettsyror antar jag:confused:

Det är en fettsyratransportör som fungerar på ett liknande sätt som glukostransportören Glut4, dvs. som svar på insulin kan den förflytta sig till cellmembranet och öka upptaget av fettsyror i muskelcellen.

Guddi: Jag tycker inte man kan dra den slutsatsen utifrån studien. Det enda man har mätt är genuttryck och proteinmängd av FAT/CD36. Man har inte mätt ngn hard endpoint för fettmetabolism, prestation eller fettupptag i muskeln etc. I bästa fall kan man göra ngt långtdragna extrapoleringar.

phrack
2009-08-28, 06:28
Helt OT men vad har ni för utbildning egentligen, Sverker och William?

Eddie Vedder
2009-08-28, 06:28
Hittade den här studien i referenslistan:

Abstract
Ingestion of carbohydrate during exercise may blunt the stimulation of fat oxidative pathways by raising plasma insulin and glucose concentrations and lowering plasma free fatty acid (FFA) levels, thereby causing a marked shift in substrate oxidation. We investigated the effects of a single 2-h bout of moderate-intensity exercise on the expression of key genes involved in fat and carbohydrate metabolism with or without glucose ingestion in seven healthy untrained men (22.7 ± 0.6 yr; body mass index: 23.8 ± 1.0 kg/m2; maximal O2 consumption: 3.85 ± 0.21 l/min). Plasma FFA concentration increased during exercise (P < 0.01) in the fasted state but remained unchanged after glucose ingestion, whereas fat oxidation (indirect calorimetry) was higher in the fasted state vs. glucose feeding (P < 0.05). Except for a significant decrease in the expression of pyruvate dehydrogenase kinase-4 (P < 0.05), glucose ingestion during exercise produced minimal effects on the expression of genes involved in carbohydrate utilization. However, glucose ingestion resulted in a decrease in the expression of genes involved in fatty acid transport and oxidation (CD36, carnitine palmitoyltransferase-1, uncoupling protein 3, and 5'-AMP-activated protein kinase-2; P < 0.05). In conclusion, glucose ingestion during exercise decreases the expression of genes involved in lipid metabolism rather than increasing genes involved in carbohydrate metabolism.

[...]

In summary, we provide evidence that glucose ingestion during moderate-intensity exercise inhibits the expression of genes involved in the transport and oxidation of lipids (CD36, CPT I, UCP3, and AMPK2) and downregulates PDK-4, which is involved in glycolysis suppression. The change in mRNA expression was rapid (1–4 h) and occurred at an exercise intensity relying mostly on fat metabolism. Therefore, acute exercise with glucose ingestion does not result in adaptive changes in muscle that favor the capacity for carbohydrate oxidation/metabolism but rather suppresses the exercise-induced adaptive changes that would favor fat oxidative capacity.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/6/E1023

Civitarese AE, Hesselink MKC, Russell AP, Ravussin E, Schrauwen P (2005). Glucose ingestion during exercise blunts exercise-induced gene expression of skeletal muscle fat oxidative genes. Am J Physiol 289, E1023–E1029.

Jag är inte säker på att jag fattade den men har jag uppfattat rätt i att man i resultatet såg en undertryckt fettförbränning på samma sätt som i trådens studie samt att man inte såg någon vidare förbättring av kolhydratutnyttjandet?

Kan som sagt ha fattat helt fel.

Endura
2009-08-28, 06:53
Om man väljer att inta MCT i vassleshaken efter träningen då, istället för kolhydraterna? Eftersom MCT är ett snabbupptagligt fett (som jag använder ist för tex malto) borde det snarare uppreglera fettoxidationen?

Länk: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=1343

Anders The Peak
2009-08-28, 08:30
Om man väljer att inta MCT i vassleshaken efter träningen då, istället för kolhydraterna? Eftersom MCT är ett snabbupptagligt fett (som jag använder ist för tex malto) borde det snarare uppreglera fettoxidationen?
Länk: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=1343

Tvärtom den kommer akut sänka fettoxidationen på liknande sätt som glukos.

Rataxes
2009-08-28, 08:49
Tvärtom den kommer akut sänka fettoxidationen på liknande sätt som glukos.
Nu är det möjligt att jag har fått både en och två saker om bakfoten, men vad jag har läst är det lite speciella med hur MCT-fetter metaboliseras att de inte stimulerar utsöndring av kylomikroner, och de borde därmed inte aktivera produktion av ASP. Så vilken är i så fall mekanismen för hur MCT sänker fettoxidationen?

Yeahvlen
2009-08-28, 09:06
Tvärtom den kommer akut sänka fettoxidationen på liknande sätt som glukos.

Det må hända att jag också vridit och vänt på ett flertal bokstäver på vägen, men är det inte tvärtom?

King Grub
2009-08-28, 09:20
Det må hända att jag också vridit och vänt på ett flertal bokstäver på vägen, men är det inte tvärtom?

Nej.

Men det beror ju på vad man jämför med. Allt energigivande minskar fettoxidationen jämfört med fasta. Däremot kommer MCT-fettet att användas som bränsle i större utsträckning, men det är ju inte samma sak som att mer kroppsfett förbränns.

King Grub
2009-08-28, 09:22
Hittade den här studien i referenslistan:



http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/6/E1023

Civitarese AE, Hesselink MKC, Russell AP, Ravussin E, Schrauwen P (2005). Glucose ingestion during exercise blunts exercise-induced gene expression of skeletal muscle fat oxidative genes. Am J Physiol 289, E1023–E1029.

Jag är inte säker på att jag fattade den men har jag uppfattat rätt i att man i resultatet såg en undertryckt fettförbränning på samma sätt som i trådens studie samt att man inte såg någon vidare förbättring av kolhydratutnyttjandet?

Kan som sagt ha fattat helt fel.

Nej, det verkar stämma.

creperiet
2009-08-28, 10:04
Men om fettoxidationen hämmas samtidigt som kolhydrater inte används i större utsträckning än tidigare, då borde ju kontentan bli att en större energimängd sparas?

Yeahvlen
2009-08-28, 10:37
Nej.

Men det beror ju på vad man jämför med. Allt energigivande minskar fettoxidationen jämfört med fasta. Däremot kommer MCT-fettet att användas som bränsle i större utsträckning, men det är ju inte samma sak som att mer kroppsfett förbränns.

Det sista är jag med på.

Ifall MCT-fettet kommer användas som bränsle i större utsträckning, höjs inte fettoxidationen överlag, då? I jämförelse med det vi talade om tidigare. Nu talar jag inte om en akut sänkt fettoxidation från en energikälla och att mer kroppsfett skulle förbrukas.

Anders The Peak
2009-08-28, 10:55
Det sista är jag med på.

Ifall MCT-fettet kommer användas som bränsle i större utsträckning, höjs inte fettoxidationen överlag, då? I jämförelse med det vi talade om tidigare. Nu talar jag inte om en akut sänkt fettoxidation från en energikälla och att mer kroppsfett skulle förbrukas.
Jag utryckte mig lite klumpigt. Självklart menar jag bara att MCT kommer att användas som energikälla i första hand och en minskning kommer ske av förbränningen av kroppseget fett..

King Grub
2009-08-28, 10:57
Det sista är jag med på.

Ifall MCT-fettet kommer användas som bränsle i större utsträckning, höjs inte fettoxidationen överlag, då? I jämförelse med det vi talade om tidigare. Nu talar jag inte om en akut sänkt fettoxidation från en energikälla och att mer kroppsfett skulle förbrukas.

Överlag, kanske, ja, men dom flesta är ute efter en ökning av förbränningen av kroppseget fett, inte dietärt, om förändringar av kroppssammansättningen är målet.

Guddi
2009-08-28, 15:44
Guddi: Jag tycker inte man kan dra den slutsatsen utifrån studien. Det enda man har mätt är genuttryck och proteinmängd av FAT/CD36. Man har inte mätt ngn hard endpoint för fettmetabolism, prestation eller fettupptag i muskeln etc. I bästa fall kan man göra ngt långtdragna extrapoleringar.Jag syftade mer på den generella bilden och att denna studie inte direkt visade på något nytt utan är ytterligare stöd för det man vetat innan. Min sammanfattade bild av det jag läst på området är åt det hållet jag skrev tidigare. Alltså att det mer är ens maximala fettförbränningsförmågan under aktivitet som kan påverkas negativt av kolhydraterna och inte fettförbränningen generellt (förutom direkt efter då naturligtvis). Va tror du om det?

William
2009-08-28, 16:12
Jag syftade mer på den generella bilden och att denna studie inte direkt visade på något nytt utan är ytterligare stöd för det man vetat innan. Min sammanfattade bild av det jag läst på området är åt det hållet jag skrev tidigare. Alltså att det mer är ens maximala fettförbränningsförmågan under aktivitet som kan påverkas negativt av kolhydraterna och inte fettförbränningen generellt (förutom direkt efter då naturligtvis). Va tror du om det?

Ok, då är jag med. Jo det låter vettigt :thumbup:

King Grub
2009-08-28, 16:50
Jag skulle bli förvånad om inte fettförbränningen generellt också blev nedreglerad av en kost som innehåller mer högglykemiska kolhydrater jämfört med en isokalorisk kost som innehåller mindre högglykemiska. Särskilt vid energibalans eller över.

Anders The Peak
2009-08-28, 18:21
Jag skulle bli förvånad om inte fettförbränningen generellt också blev nedreglerad av en kost som innehåller mer högglykemiska kolhydrater jämfört med en isokalorisk kost som innehåller mindre högglykemiska. Särskilt vid energibalans eller över.
Håller fullständigt med dig i frågan.

William
2009-08-28, 20:02
Jag skulle bli förvånad om inte fettförbränningen generellt också blev nedreglerad av en kost som innehåller mer högglykemiska kolhydrater jämfört med en isokalorisk kost som innehåller mindre högglykemiska. Särskilt vid energibalans eller över.

Under de förutsättningarna som presenterades i studien tror jag inte att fettförbränningen kommer att påverkas särskilt negativ i längden, dvs. om högglykemiska kolhydrater intas efter ett dagligt träningspass.

Guddi
2009-08-28, 20:50
Jag menade alltså en bra kost med endast snabba kolhydrater efter träningen för snabbare återhämtning av glykogendepåerna. Inte att man äter en kost med snabba kolhydrater generellt. Frågan är hur stor inverkan den nedreglering som man ser har på förbränning i vila. Min gissning är att den är minimal och att effekten troligen ses först vid arbeten på högre intensitet.

King Grub
2009-08-28, 21:04
Jag är mer inne på Bengt Saltins linje.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=saltin

mikaelj
2009-08-28, 21:28
På SuperHumanRadio #330 diskuterade de en studie där deltagare tränade LISS-kondition i 45-60 minuter istället för frukost och sedan ad libitum-matintag förutsatt att det var någorlunda fettsnålt, så någon sorts periodisk fasta på 10-14h. I snitt var det kring 7 kg viktförlust på 16 (eller var det 12?) veckor. Högst imponerande resultat. Det verkar vara ungefär vad Lyle McDonald utarbetat i sitt fettminskningsprogram.

Argumentet för fettsnålt var att inte ersätta fettet man precis blivit av med. Energi som energi, dock?

Men kan det vara så att trots att kolhydratintaget är relativt högt (som skulle blocka frisättning av fett via insulin) ihop med att fasta + träning är tillräckligt glykogentömmande så att mesta av kolhydraterna lagras in som muskelglykogen och "fuskas bort" från det dagliga energiintaget?

Jag lyssnade på programmet när jag var ute och joggade imorse och är lite virrig från senare hoppande, så jag hoppas att jag uttryckt mig någorlunda förståeligt.

Rickard
2009-08-28, 23:36
På SuperHumanRadio #330 diskuterade de en studie där deltagare tränade LISS-kondition i 45-60 minuter istället för frukost och sedan ad libitum-matintag förutsatt att det var någorlunda fettsnålt, så någon sorts periodisk fasta på 10-14h. I snitt var det kring 7 kg viktförlust på 16 (eller var det 12?) veckor. Högst imponerande resultat. Det verkar vara ungefär vad Lyle McDonald utarbetat i sitt fettminskningsprogram.

Argumentet för fettsnålt var att inte ersätta fettet man precis blivit av med. Energi som energi, dock?

Men kan det vara så att trots att kolhydratintaget är relativt högt (som skulle blocka frisättning av fett via insulin) ihop med att fasta + träning är tillräckligt glykogentömmande så att mesta av kolhydraterna lagras in som muskelglykogen och "fuskas bort" från det dagliga energiintaget?

Jag lyssnade på programmet när jag var ute och joggade imorse och är lite virrig från senare hoppande, så jag hoppas att jag uttryckt mig någorlunda förståeligt.
http://www.nutriguard.com/leanness_program.htm där kan man läsa det istället.

mikaelj
2009-08-29, 06:40
Jag försökte med nutraguard.com som givetvis inte fungerade, och trodde verkligen att jag hade hört rätt. Bah, tack! :-)

mikaelj
2009-08-29, 06:59
Läste igenom hans program och är inte särskilt imponerad...

Dessutom förespråkar han sitt piller Lipidox som innehåller hydroxycitrat. Det är inget jag skulle vilja stoppa i mig, direkt.

z_bumbi
2009-08-29, 09:45
För att man ska kunna säga bu eller bä så finns det massor man borde kolla på.
T ex testa

Mat innan

Träning

Alt 1 snabba kolhydrater direkt efter
Alt 2 snabba kolhydrater 1 h efter
Alt 3 Långsamma kolhydrater direkt efter
Alt 4 Långsamma kolhydrater 1 h efter

Mät prestationsförbättringar i 6 (gärna 12) månader och testa efter 3 och 6 (gärna 9 & 12) månader vilka som bränner mest fett vid 5 olika aktivitetsnivåer. Då får man en aning om vilken metod som är lämpligast om man av någon anledning vill maximera fettförbränningen över dygnet. Om det nu är så viktigt att maximera fettförbränningen då några procent hit eller dit är ganska så ointressant utom för den yttersta eliten.

För att se resultat på eliten så får man sen köra
Alt 1 Kolhydrater i riklig tillgång året runt
Alt 2 Stryp kolhydraterna året runt men fyll vid tävling
Alt 3 Riklig tillgång till kolhydrater men stryp ungefär en månad (gärna 2,3,4,5 veckor i olika grupper) innan huvudtävlingen och sen fyll vid tävling.

Skulle jag gissa på det sista testet så är alt 3 ganska så effektivt då kroppen är snabb på att lära sig bränna fett men presterar bäst med kolhydrater.

Ibland vill jag vara idrottsminister i Kina. :)

Guddi
2009-08-29, 14:29
På SuperHumanRadio #330 diskuterade de en studie där deltagare tränade LISS-kondition i 45-60 minuter istället för frukost och sedan ad libitum-matintag förutsatt att det var någorlunda fettsnålt, så någon sorts periodisk fasta på 10-14h. I snitt var det kring 7 kg viktförlust på 16 (eller var det 12?) veckor. Högst imponerande resultat. Det verkar vara ungefär vad Lyle McDonald utarbetat i sitt fettminskningsprogram.

Argumentet för fettsnålt var att inte ersätta fettet man precis blivit av med. Energi som energi, dock?

Men kan det vara så att trots att kolhydratintaget är relativt högt (som skulle blocka frisättning av fett via insulin) ihop med att fasta + träning är tillräckligt glykogentömmande så att mesta av kolhydraterna lagras in som muskelglykogen och "fuskas bort" från det dagliga energiintaget?

Jag lyssnade på programmet när jag var ute och joggade imorse och är lite virrig från senare hoppande, så jag hoppas att jag uttryckt mig någorlunda förståeligt.Ungefär som det här? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133367&highlight=hypothesis

mikaelj
2009-08-29, 14:41
Exakt den, rentav!

Intressant för att nå jämviktsläget han talar om för att sedan fortsätta äta vanlig (= LCHF) mat. Fast sedan är jag inte helt säker på varför man inte sedan skulle gå upp motsvarande fettvikt igen...

Förstår bara inte hur jag skulle kunna äta mycket kolhydrater, lågfett och ändå hålla mig mätt på det? Mycket broccoli, morötter och rädisor skulle det bli! (potatis kanske funkar) Förutom förstås att lågfett är tråkigt.

Nåväl.

Guddi
2009-08-29, 15:52
Exakt den, rentav!

Intressant för att nå jämviktsläget han talar om för att sedan fortsätta äta vanlig (= LCHF) mat. Fast sedan är jag inte helt säker på varför man inte sedan skulle gå upp motsvarande fettvikt igen...

Förstår bara inte hur jag skulle kunna äta mycket kolhydrater, lågfett och ändå hålla mig mätt på det? Mycket broccoli, morötter och rädisor skulle det bli! (potatis kanske funkar) Förutom förstås att lågfett är tråkigt.

Nåväl.Rätta mig om jag har fel nu men har du inte skrivit flera gånger att du gått upp 4 kg på LCHF? Varför skulle du gå upp i vikt av kolhydraterna nu om du inte gjorde det tidigare?

mikaelj
2009-08-29, 15:56
Rätta mig om jag har fel nu men har du inte skrivit flera gånger att du gått upp 4 kg på LCHF? Varför skulle du gå upp i vikt av kolhydraterna nu om du inte gjorde det tidigare?

Viktuppgången började sakta redan innan, men verkar ha accelererat när jag började äta LCHF. Tyvärr för många faktorer för att entydigt kunna säga vad som är orsak och verkan.

Apos78
2009-08-29, 20:45
Viktuppgången började sakta redan innan, men verkar ha accelererat när jag började äta LCHF. Tyvärr för många faktorer för att entydigt kunna säga vad som är orsak och verkan.

Troligt är väl att övergången till en större del fett totalt sett gav ett aningen större energiintag. Det är nog svårt att anpassa mängderna mat (iaf initialt) då upplägget blir så pass annorlunda. Särskilt om man tränar och inte medvetet håller igen lite.

Visst kan man prata mättnad (som säkerligen påverkar) men jag tror att många som börjar tänka över kosten, LCHF eller nåt annat, omedvetet håller igen lite på intaget vid önskan om viktnedgång. Särskilt om föregående kostupplägg skapat en rejäl övervikt.

En gissning. Många faktorer som du säger.