handdator

Visa fullständig version : Viktigt att komponera måltider rätt?


Slartibartfast
2009-08-27, 11:31
Jag har alltid gått med inställningen att man måste äta fett, kolhydrater och protein i varje måltid för att all näring, och främst proteinet, ska tas upp på bästa sätt.

Hypotetiskt, vore det illa att äta typ alla kolisar på morgonen, allt fett på eftermiddan och allt protein på kvällen?

Om totalmängden kohydrater/fett/protein under dagen är oförändrad.

King Grub
2009-08-27, 11:46
Det vore nog illa att äta allt protein vid ett tillfälle. Proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet, inte kontinuerlig utsöndring, och upptaget av aminosyror sker inte i hela tarmen från magsäck till ändtarm.

Och en måltid där alla makronutrienter ingår ger bättre proteinbalans och vitamin- och mineralupptag än där bara en ingår.

Eddie Vedder
2009-08-27, 12:46
Den kosten skulle ge vitamin- och mineralbrister med all säkerhet. Förutsätter vi att du t.ex. tar tillskott som ger RDI av alla essentiella mikronutrienter under dagen och ser till att de fettlösliga vitaminerna ingår i fettmåltiden samt att den måltiden innehåller tillräckligt omega-3 och omega-6 då lär du i alla fall överleva en sån kost.

Men jag kan inte tänka mig annat än att det fortfarande vore helt bedrövligt för kroppen. Typ majsstärkelse som frukost, proteinisolat som lunch och olja till middag.

Grahn
2009-08-27, 12:51
Om man går efter devisen "don't fix whats not broken!" så borde väl inte du göra några drastiska kostförändringar Slarti ;) om du inte ska sadla om från toyboy till SL-Monster eller dylikt :D

ThisIsTheOne
2009-08-27, 14:29
Det vore nog illa att äta allt protein vid ett tillfälle. Proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet, inte kontinuerlig utsöndring, och upptaget av aminosyror sker inte i hela tarmen från magsäck till ändtarm.

Betyder det att det faktiskt är bättre att dela upp dagens föda inkl. protein på 5-6 tillfällen snarare än att käka tre större mål per dag? Eller...? Jag vet att det här diskuterats innan, men jag får inte riktigt ihop det.

Eddie Vedder
2009-08-27, 14:31
Betyder det att det faktiskt är bättre att dela upp dagens föda inkl. protein på 5-6 tillfällen snarare än att käka tre större mål per dag? Eller...? Jag vet att det här diskuterats innan, men jag får inte riktigt ihop det.

Nej det betyder det inte.

Slartis exempel är ju knappast normalt.

ThisIsTheOne
2009-08-27, 14:38
Nej det betyder det inte.

Slartis exempel är ju knappast normalt.

Nä, det är det ju inte. Jag tog mer fasta på Grubs "proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet". Att det då var bättre att fixa tillflöde fem eller sex gånger på en dag snarare än tre.

King Grub
2009-08-27, 15:09
Betyder det att det faktiskt är bättre att dela upp dagens föda inkl. protein på 5-6 tillfällen snarare än att käka tre större mål per dag? Eller...? Jag vet att det här diskuterats innan, men jag får inte riktigt ihop det.

Hur kan du dra sådana slutsatser av mitt svar på en fråga där frågeställaren går från en normalkost till ett extremexempel?

BengtZz
2009-08-27, 15:20
Hur är det då med periodisk fasta, angående det King Grub hävdar.

Någon? *gah!*

Eddie Vedder
2009-08-27, 18:10
Hur är det då med periodisk fasta, angående det King Grub hävdar.

Någon? *gah!*

Vad har det med det här att göra? Verkar inte som om du och ThisIsTheOne ens har läst Slartis fråga.

ThisIsTheOne
2009-08-27, 20:19
Hur kan du dra sådana slutsatser av mitt svar på en fråga där frågeställaren går från en normalkost till ett extremexempel?

Vad tror du själv? Tänk lite extra, ett varv till bara, så kommer du säkert på hur jag kunde dra sådana slutsatser.

Hur som helst, nu vet jag hur det ligger till och känner mig både upplyst och glad. :thumbup:

BengtZz
2009-08-27, 20:25
Vad har det med det här att göra?
Det vore nog illa att äta allt protein vid ett tillfälle.
Man kan ju periodiskt fasta på en måltid per 24h.

Min fråga kvarstår. Om ni inte vet så vill jag i alla fall höra era åsikter. :)

Tack på förhand!

Mvh

King Grub
2009-08-27, 20:28
Vad tror du själv? Tänk lite extra, ett varv till bara, så kommer du säkert på hur jag kunde dra sådana slutsatser.

Nej. Tre eller sex blandade måltider jämfört med tre måltider där var och en av måltiderna utgörs av en enda makronutrient som trådstartaren nämner - jag förstår inte hur du kan dra en slutsats av det senare och överföra det på förra.

en stor stark
2009-08-27, 20:33
Vad tror du själv? Tänk lite extra, ett varv till bara, så kommer du säkert på hur jag kunde dra sådana slutsatser.

Hur som helst, nu vet jag hur det ligger till och känner mig både upplyst och glad. :thumbup:

Han ville isolera så att han enbart åt en måltid med protein, helt utan fett och kolhydrater, som han åt tidigare på dagen. Läste du frågan?

Edit: BengtZz, består den måltiden endast av protein och är helt kolhydrat och fett-fattig?

Davidoff
2009-08-27, 20:35
Är ni helt tappade eller bengtzzz och thisistheone? Hur fan kan ni se ett samband mellan periodisk fasta(som redan är välkomponerat) kontra separat intag utav näringsämnena kolhydrat protein och fett?

BengtZz
2009-08-27, 20:43
Är ni helt tappade eller bengtzzz och thisistheone?
Men för att göra det lätt kan jag ställa frågan en gång till och utveckla det mer!

* Jag frågade om det är dåligt att äta enbart proteiner i ett mål om du äter det en gång om dagen och om du äter proteiner enbart.
* Jag skrev ingenting om komponeringen av makronutrienter.

Försök inte spela smart, för du är antagligen inte speciellt intelligent ändå.

Hur fan kan ni se ett samband mellan periodisk fasta(som redan är välkomponerat) kontra separat intag utav näringsämnena kolhydrat protein och fett?
Jag skrev ingenting om hur jag komponerar min kost, bara hur jag administerar den.

Periodisk fasta är ett sätt att administera sin kost, jag skrev aldrig vad jag åt eller vad jag ville äta. Frågade enbart om det var dåligt att äta allt sitt protein i en måltid om du endast äter protein i den måltiden.

Svara jag eller nej om du/ni vet eller skit i att svara om du inte orkar vill, helt onödigt att vara otrevlig, varken du eller jag tjänar någonting på det.

BengtZz
2009-08-27, 20:45
Edit: BengtZz, består den måltiden endast av protein och är helt kolhydrat och fett-fattig?
Helt korrekt!

Ursäkta om jag var otydlig i min fråga, jag upplevde det inte som otydligt i alla fall.

Mvh

en stor stark
2009-08-27, 20:52
Helt korrekt!

Ursäkta om jag var otydlig i min fråga, jag upplevde det inte som otydligt i alla fall.

Mvh

Aha, en diet med 1 måltid om dagen (periodisk fasta) som enbart består av protein istället för 3 måltider om dagen varav den senaste består av bara protein, är det så du menar? Isåfall tror jag att du kan lägga till en hel del ohälsosamma saker utöver det king grub skriver i sitt första inlägg.

BengtZz
2009-08-27, 20:55
Aha, en diet med 1 måltid om dagen (periodisk fasta) som enbart består av protein istället för 3 måltider om dagen varav den senaste består av bara protein, är det så du menar? Isåfall tror jag att du kan lägga till en hel del ohälsosamma saker utöver det king grub skriver i sitt första inlägg.
Ja precis.

en stor stark
2009-08-27, 21:00
Ja precis.

Med periodiskt fasta så är det ju oftast (förhoppningsvis) så att du äter fett och även kolhydrater till proteinet, när du väl äter. Att äta protein 1 gång om dagen, endast protein, är ju i princip vad Ts frågade om, bara det att han fick ändå i sig sitt fett och sina kolhydrater innan på dagen. Så läs king grubs första inlägg angående vad som händer med proteinet, och att sen nolla fettet är ju ett säkert kort till många olika, stora och onödiga kliv bakåt när det gäller hälsan. Att nolla kolhydrater gör du som du vill.

Eddie Vedder
2009-08-28, 05:36
Ja precis.

Det framgick inte, du skrev ju inte ens så. Men eftersom Slartis exempel är fruktansvärt extremt och antagligen dåligt på alla sätt är det givetvis ÄNNU sämre att göra det med ett intag per dag. Det innebär att man går helt utan essentiella näringsämnen varenda dag.

ThisIsTheOne
2009-08-28, 07:01
Är ni helt tappade eller bengtzzz och thisistheone? Hur fan kan ni se ett samband mellan periodisk fasta(som redan är välkomponerat) kontra separat intag utav näringsämnena kolhydrat protein och fett?

Men din tröttkeps, sluta spela allanballan och koncentrera dig på att läsa BengtZz förtydligande svar till dig. Kanske kan poletten sega sig ner då.

Davidoff
2009-08-28, 10:39
Då spelar samtliga allan ballan i denna tråd menar du? eftersom ingen verkade förstå vad han menade förrens han förtydligade sin fråga...

Skjut inte dig själv i den andra foten med.

BengtZz
2009-08-28, 18:33
Det framgick inte, du skrev ju inte ens så. Men eftersom Slartis exempel är fruktansvärt extremt och antagligen dåligt på alla sätt är det givetvis ÄNNU sämre att göra det med ett intag per dag. Det innebär att man går helt utan essentiella näringsämnen varenda dag.
Om du då äter en vitamineraltablett innehållande alla vitaminer och mineraler. Så får du i dig alla mikronutrienter också.

Hur förhåller sig mitt exempel då. Om vi också leker med att du endast äter proteiner. Vid ett annat tillfälle äter du också essentiella fetter i precis den mängden du behöver, inte mer med andra ord.

Hur tror du att den kosten skulle förhålla sig, effektmässigt om vi ser till en styrketränande individ?

Eddie Vedder
2009-08-28, 18:35
Hur tror du att den kosten skulle förhålla sig, effektmässigt om vi ser till en styrketränande individ?

Bedrövligt

BengtZz
2009-08-28, 18:41
Bedrövligt
Varför skulle den bli effektmässigt bedrövlig? Vill veta hur du tänker.

Har försöker bara öppna den diskussion om ämnet, jag ser ingenting som säger att den behöver bli bedrövlig, faktiskt. Vi leker att vi i princip enbart äter proteiner och fyller energibehovet.

Mvh BengtZz!

mikaelj
2009-08-28, 18:53
Du kommer vara mätt, men inte orka ett jota. För att täcka ditt dagsbehov energi måste du äta löjliga mängder protein. Och då har du för längesen passerat toxiska nivåer.

BengtZz
2009-08-28, 21:34
Du kommer vara mätt, men inte orka ett jota. För att täcka ditt dagsbehov energi måste du äta löjliga mängder protein.
Vi leker att det motsvarar din BMR plus 500kcal. Jag har aldrig sett något som tyder på att du måste ha en tajming av fettsyror, endogena fettlager bör kunna täcka upp för detta. Det är ju bara att kolla på hur fettoxidationen ser ut intill träning.

Jag antar att du även är med på att man inte behöver kolhydrater, så det är redan ute ur bilden.

Och då har du för längesen passerat toxiska nivåer.
I alla studier man har sett var höga proteindoser minimalt skadande.

Om vi nu skiter i skaderisken och enbart ser till effekter. Behöver man då komponera måltider rätt eller enbart äta proteiner + liten mängd essentiella fetter? Någon mer kunnig som vill yttra sig?

Tack på förhand!

BengtZz

mikaelj
2009-08-28, 21:48
Vi leker att det motsvarar din BMR plus 500kcal. Jag har aldrig sett något som tyder på att du måste ha en tajming av fettsyror, endogena fettlager bör kunna täcka upp för detta. Det är ju bara att kolla på hur fettoxidationen ser ut intill träning.

Vissa vitaminer är fettlösliga. Sedan har vi den där grafen som visar att testosteronnivåerna går ned ju högre andel energi från protein och lägre från fett. O-optimalt redan där.

2000 kcal från protein = 500g (eller 625g om vi räknar med nya siffror).

Om vi nu skiter i skaderisken och enbart ser till effekter. Behöver man då komponera måltider rätt eller enbart äta proteiner + liten mängd essentiella fetter?

Ptja, då har du hamnat i PSMF. Jag förstår inte syftet med ett så högt energiintag som BMR+500 på ett sånt upplägg, dock. Men visst: http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

BengtZz
2009-08-28, 21:59
Vissa vitaminer är fettlösliga. Sedan har vi den där grafen som visar att testosteronnivåerna går ned ju högre andel energi från protein och lägre från fett. O-optimalt redan där.
A, D, E och K. Om vi då äter dessa intill tex 2.5g EPA och 2.5g DHA samt tar en vitamineraltablett får vi i oss alla mikronutrienter. 12 timmar senare tränar vi med EAA före och efter, för att sedan 30 minuter efter träningen börja äta hela vårat kaloribehov endast av proteiner under 1-4 timmar.

Man har även sett att desto mer aminosyror man äter, desto större är anabolismen i skelettmuskulatur även om aminosyrorna inte ingår i aminosyrebalansen i muskelproteinsyntesen så är deras existens i blodbanan positivt för anabolismen i skelettmuskulatur.

2000 kcal från protein = 500g (eller 625g om vi räknar med nya siffror).

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook[/url]
Men om du äter på energiöverskott så tappar man inte fettmassa.

Om du nu har alla dessa faktorer i händerna som jag beskrev ovan, hur tror du då det skulle förhålla sig effektmässigt? Jag är ganska övertygad om att det skulle fungera. Men jag vill gärna diskutera mera, så jag lär mig mer.

Mvh

mikaelj
2009-08-28, 22:24
Om du nu har alla dessa faktorer i händerna som jag beskrev ovan, hur tror du då det skulle förhålla sig effektmässigt? Jag är ganska övertygad om att det skulle fungera. Men jag vill gärna diskutera mera, så jag lär mig mer.

Som du beskrev, och som jag länkade. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast

Visst fungerar det, enklast kring 1000-1500 kcal/dygn så du får en meningsfull effekt. Känns onödigt att ligga på BMR+500 på en ren proteindiet, i så fall kan du lika gärna blanda in fett och ha ett roligare liv. Poängen med proteindiet är just att du håller dig maximalt mätt till minimalt med kalorier. Vilket ger den något lustiga effekten att du sällan är hungrig, men är nästan helt orkeslös.

Släng in tung styrketräning någon dag i veckan.

Är du hyfsat tunn bör du inte ägna dig åt 1000-1500 kcal länge, ett par veckor på sin höjd. Man blir dum i huvudet och kör slut på kroppen.

BengtZz
2009-08-28, 23:22
Som du beskrev, och som jag länkade. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast

Visst fungerar det, enklast kring 1000-1500 kcal/dygn så du får en meningsfull effekt. Känns onödigt att ligga på BMR+500 på en ren proteindiet, i så fall kan du lika gärna blanda in fett och ha ett roligare liv. Poängen med proteindiet är just att du håller dig maximalt mätt till minimalt med kalorier. Vilket ger den något lustiga effekten att du sällan är hungrig, men är nästan helt orkeslös.

Släng in tung styrketräning någon dag i veckan.

Är du hyfsat tunn bör du inte ägna dig åt 1000-1500 kcal länge, ett par veckor på sin höjd. Man blir dum i huvudet och kör slut på kroppen.
Jo men nu är vi ju inne på låga kalorivärden. Frågan är om man blir orkeslös om du äter hela ditt kcalbehov fast enbart proteiner.

Har nästan lust att göra ett empiriskt test bara för att. Kommer bli sjukt dyrt dock :D

mikaelj
2009-08-29, 06:42
Jo men nu är vi ju inne på låga kalorivärden. Frågan är om man blir orkeslös om du äter hela ditt kcalbehov fast enbart proteiner.

Kanske inte, men vad är poängen? Jag ser ingen som helst mening med en 100% proteindiet nära energibalans.

Har nästan lust att göra ett empiriskt test bara för att. Kommer bli sjukt dyrt dock :D

Om du ska få i dig såna mängder tror jag du får äta en hel del vassleprotein. Det är hyfsat billigt. Skall det å andra sidan samtidigt vara fett- och kolhydratsnålt åker priset upp.

BengtZz
2009-08-29, 11:17
Kanske inte, men vad är poängen? Jag ser ingen som helst mening med en 100% proteindiet nära energibalans.
Vet ej, är bara intresserad av idén.

Om du ska få i dig såna mängder tror jag du får äta en hel del vassleprotein. Det är hyfsat billigt. Skall det å andra sidan samtidigt vara fett- och kolhydratsnålt åker priset upp.
Jajjemen. Jag har inte planerat att bulka på detta alls, men det förefaller sig intressant att möjligheten existerar.

Om det då går att äta på detta sättet och få bra resultat, så bör inte man behöva tajma in fetter inkring träningen heller. Jag tror endast tajmning av proteiner, och i princip enbart proteiner behövs.

För om enbart proteiner behövs och kommer ge bra resultat så bör man ju indirekt kunna logiskt förklara att fettsyror inte behöver tajmas inkring träningen, således kan du äta dessa när du vill. Energiintag och proteiner är det enda jag tror man behöver tajma. Resten kan du äta när fan du vill.

mikaelj
2009-08-29, 11:57
Du behöver aldrig pricka in essentiella fetter kring träning, oavsett kosthållning. Varför tror du det?

Så mycket protein är ändå totalt slöseri med pengar och miljö. Hälften kommer ändå bli glukos.

BengtZz
2009-08-30, 15:39
Du behöver aldrig pricka in essentiella fetter kring träning, oavsett kosthållning. Varför tror du det?
Med andra ord är det enda man behöver pricka in är proteiner. Således är det meningslöst att tajma in någonting annat än just proteiner(aminosyror) inkring ett träningspass.

Tack, verkar som om min tes är besvarad efter mycket om och men. Fick ju det svaret jag ville ha trots allt. Finns ju en del personer här som tror resultatet skulle bli bedrövligt.

Så mycket protein är ändå totalt slöseri med pengar och miljö. Hälften kommer ändå bli glukos.
Tror du glädjeräknar lite men. Jag ville som sagt bara studera en idé. Då kan jag lika gärna äta fettet en annan tidpunkt och bara optimera protein och kaloriintag inkring träningen.

mikaelj
2009-08-30, 16:06
Finns ju en del personer här som tror resultatet skulle bli bedrövligt.

Ja, prestationsmässigt tror jag inte att det kommer vara en höjdare jämfört med större delen från fett eller kolhydrater. Sedan är det frågan om hur mycket restprodukter från proteinmetabolisering kroppen kan hantera.

Tror du glädjeräknar lite men. Jag ville som sagt bara studera en idé. Då kan jag lika gärna äta fettet en annan tidpunkt och bara optimera protein och kaloriintag inkring träningen.

Protein direkt inpå, men sedan har du proteinbalans över resten av dygnet. Fett gör att magsäcken töms långsammare.

Det handlar inte enbart om snabbt upptag...

en stor stark
2009-08-30, 16:10
Med andra ord är det enda man behöver pricka in är proteiner. Således är det meningslöst att tajma in någonting annat än just proteiner(aminosyror) inkring ett träningspass.

Tack, verkar som om min tes är besvarad efter mycket om och men. Fick ju det svaret jag ville ha trots allt. Finns ju en del personer här som tror resultatet skulle bli bedrövligt.


Tror du glädjeräknar lite men. Jag ville som sagt bara studera en idé. Då kan jag lika gärna äta fettet en annan tidpunkt och bara optimera protein och kaloriintag inkring träningen.

Du menar med andra ord exakt det Ts frågade om? Äta protein separat en viss tid på dagen, och kolhydrater/fett en annan tid? Att näringstajma med protein, och enbart protein, är en helt annan (och väldigt vanlig) fråga. Och har inget med trådskaparens fråga att göra. Eller har jag missat något?

BengtZz
2009-08-30, 17:13
Du menar med andra ord exakt det Ts frågade om?
Nej. Äta endast 2.5g EPA och 2.5g DHA för att det är essentiellt. Samt sina vitaminer A, D, E och K för att de är fettlösliga.

Äta protein separat en viss tid på dagen, och kolhydrater/fett en annan tid?
Nej.

Att näringstajma med protein, och enbart protein, är en helt annan (och väldigt vanlig) fråga. Och har inget med trådskaparens fråga att göra. Eller har jag missat något?
Att näringstajma med enbart protein, och äta enbart protein. Enligt King Grub skulle detta vara dåligt. Men om det då inte är dåligt att enbart äta proteiner i sin kost, effektmässigt. Så ser jag inte hur det kan vara dåligt att enbart tajma proteiner och sedan äta fetter efteråt.

Det ena bör ju kunna korreleras till det andra.

BengtZz
2009-08-30, 17:17
Ja, prestationsmässigt tror jag inte att det kommer vara en höjdare jämfört med större delen från fett eller kolhydrater. Sedan är det frågan om hur mycket restprodukter från proteinmetabolisering kroppen kan hantera.
Det är ju lite det som är det intressanta, om man enbart äter proteiner och ändå fyller upp sitt kaloribehov. Oavsett om jag äter 1000kcal ifrån enbart protein eller vilken kombination av makronutrienter jag än gör så blir jag nästan totalt orkeslös.

Protein direkt inpå, men sedan har du proteinbalans över resten av dygnet.
Vad menar du?

Fett gör att magsäcken töms långsammare.
Japp.

Det handlar inte enbart om snabbt upptag...
Nästan ingenting. Jag vet ingen korrelation emellan snabbt upptag och stimulans av muskelproteinsyntesen och definitivt inget bevis.

Eller vad syftade du på?

Eddie Vedder
2009-08-30, 18:00
Jag vet ingen korrelation emellan snabbt upptag och stimulans av muskelproteinsyntesen och definitivt inget bevis.

Inga bevis för att snabbt protein ensamt stimulerar proteinsyntes men inte motverkar muskelnedbrytning menar du? Finns väl inte en studie som någonsin ens antytt något annat?

Exempelvis enbart vassle, det kommer stimulera proteinsyntesen kraftigt men inte motverka nedbrytningen. Angående din teori om att fettintaget runt träning är helt irrelevant för timing är jag inte lika övertygad. Jag ser inte lika tyligt som du att det skulle vara obetydligt för t.ex. inlagring av IMTG.

Men jag vet som sagt inte, du kanske vet mer?

Fredrik_S
2009-08-30, 18:44
Jag tror att toalettbesöken och magproblem ensamt kommer få vemsom helst som försöker äta allt protein på en gång att sluta omgående.

mangs
2009-08-31, 10:05
Det vore nog illa att äta allt protein vid ett tillfälle. Proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet, inte kontinuerlig utsöndring, och upptaget av aminosyror sker inte i hela tarmen från magsäck till ändtarm.

Och en måltid där alla makronutrienter ingår ger bättre proteinbalans och vitamin- och mineralupptag än där bara en ingår.



Det fetstilda ovan borde ju indikera att det är skillnad på att äta 1,3,6 eller 12 mål om dagen om man i övrigt blandat makronutrienterna korrekt?

Apos78
2009-08-31, 11:07
Angående din teori om att fettintaget runt träning är helt irrelevant för timing är jag inte lika övertygad. Jag ser inte lika tyligt som du att det skulle vara obetydligt för t.ex. inlagring av IMTG.

Men jag vet som sagt inte, du kanske vet mer?

Att återställa IMTG tar väl uppemot ett dygn åtminstone men kanske kan ett vältajmat fettintag påskynda detta. Dock lite som med glykogen. Är det inte dags för ny drabbning inom en kortare tid så är det inte av betydelse att påskynda inlagringen. Att det skulle vara helt irrelevant ställer jag mig dock tveksam till även om jag inte kan visa på motsatsen.

Fredrik_S
2009-08-31, 11:34
Det fetstilda ovan borde ju indikera att det är skillnad på att äta 1,3,6 eller 12 mål om dagen om man i övrigt blandat makronutrienterna korrekt?

Eller så blir skillnaden bara att 3 måltider gör 3 dubbelt så stora proteinsyntesstimuleringar jämfört med 6 mindre.

mikaelj
2009-08-31, 12:06
Att återställa IMTG tar väl uppemot ett dygn åtminstone men kanske kan ett vältajmat fettintag påskynda detta. Dock lite som med glykogen. Är det inte dags för ny drabbning inom en kortare tid så är det inte av betydelse att påskynda inlagringen. Att det skulle vara helt irrelevant ställer jag mig dock tveksam till även om jag inte kan visa på motsatsen.

Vad är maximal mängd IMTG som kan lagras in? (kan mängden ökas? hur?)
Hur spelar den in kontra fettvävnad vid viktnedgång -- varifrån tas energin främst?

Apos78
2009-08-31, 13:17
Vad är maximal mängd IMTG som kan lagras in? (kan mängden ökas? hur?)
Hur spelar den in kontra fettvävnad vid viktnedgång -- varifrån tas energin främst?

Exakt hur mycket det rör sig om vet jag inte. Inte heller om mängden kan ökas men relativt klart är att fettdropparna placerar sig i närmare anslutning till mitokondrien hos en vältränad individ. Typ-1 fibrer har också en högre koncentration än typ-2 då dessa fibrer har större oxidativ kapacitet.

Hur stor del av energin som kommer från IMTG har med intensiteten att göra där man sett att vid mellan 65-75% av VO2max ökar bidraget från IMTG jämfört med bidraget från fettsyror i plasma. IMTG kan då bidra med runt 50% av den totala fettoxidationen. Vid 25% av VO2max står IMTG för endast en liten del av energin. Den ökade lipolysen man ser vid fysisk aktivitet kan alltså tillskrivas ett ökat tillskott från IMTG (beroende på intensitet då).

Slartibartfast
2009-09-14, 19:26
Jag har blivit hyffsat indoktinerad här på forumet att man alltid ska äta kolhydrater tillsammans med en proteinkälla. Hur pass viktigt är detta?

Ifall man äter ca 50 g kolisar klockan 20, är det lugnt att äta bara protein, typ fisk/kyckling ett par timmar senare, eller bör man tillföra kolhydrat då också, eller räcker det med dem man redan har i systemet?

King Grub
2009-09-14, 19:28
Kolhydrat behövs inte för muskeluppbyggnad, varken tillsammans med protein eller vid andra tillfällen.

Slartibartfast
2009-09-14, 19:35
Ok, förut var det iaf big nono att äta enbart protein utan kolisar då proteinet då oxideras och man eldar för kråkorna.

Men detta är alltså föråldrat nu?

King Grub
2009-09-14, 19:38
Det har aldrig varit så. Majoriteten av proteinet du äter oxiderar alltid. Även om det slutliga ödet för en aminosyra är att oxidera till energi, kan den bidra till muskeluppbyggnad ändå, genom att med sin blotta närvaro i blodet signalera till proteinsyntes. Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som till slut blir muskelprotein, utan dom aminosyrorna kan signalera till andra aminosyror att byggas in som muskelprotein. Den största källan av aminosyror till muskeluppbyggnad är ditt eget nedbrutna muskelprotein som återanvänds, ingår i proteinomsättningen igen och bildas nytt muskelprotein. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara hux flux.

Kolhydrat är en icke-essentiell makronutrient.

mikaelj
2009-09-14, 20:20
Ok, förut var det iaf big nono att äta enbart protein utan kolisar då proteinet då oxideras och man eldar för kråkorna.

Men detta är alltså föråldrat nu?

Protein består av ett gäng olika aminosyror. 58% av dem är glukoida, dvs att kroppen bygger om dem till glukos när du äter dem. Så oxideringsbiten är alltså inbyggt i protein, går inte att göra något åt det. Såvida du inte bygger ihop ett gäng aminosyror som inte är glukoida, men någon av dem används säkert för proteinsyntesen och/eller är essentiell.

Sedan kan man tänka sig att kolhydrater gör att kroppen inte behöver omvandla lagrat muskelprotein till glukos när leverglykogenlagret -- "blodsockerreserven" -- sjunker. Hur mycket det rör sig om vet jag inte, eller om jag har förstått det rätt. :-)

King Grub
2009-09-14, 20:29
Protein består av ett gäng olika aminosyror. 58% av dem är glukoida

Vilket protein talar vi om här?

Sedan är det skillnad på om man menar oxidering före eller efter upptag i muskulaturen. Leucin, t ex, kan inte oxidera innan det tagits upp i muskulaturen, men därefter kan mer än hälften oxidera. Fenylalanin, däremot, oxiderar gärna före upptag i muskulaturen, men fenylalanin som tagits upp i muskulaturen blir till 100% muskelprotein.

mikaelj
2009-09-14, 20:31
Vilket protein talar vi om här?

Det är den allmäna siffran som kastas runt, så jag tänkte att det var ett bra sätt att förklara hur det står till med protein -> glukos...

Sedan är det skillnad på om man menar oxidering före eller efter upptag i muskulaturen. Leucin, t ex, kan inte oxidera innan det tagits upp i muskulaturen, men därefter kan mer än hälften oxidera. Fenylalanin, däremot, oxiderar gärna före upptag i muskulaturen, men fenylalanin som tagits upp i muskulaturen blir till 100% muskelprotein.

... men tydligen en smula förenklat :-) Tack för förklaringen!

creperiet
2009-09-14, 21:25
Fenylalanin, däremot, oxiderar gärna före upptag i muskulaturen, men fenylalanin som tagits upp i muskulaturen blir till 100% muskelprotein.

... och det är därför detta används som måttstock på muskelproteinsyntes?

Scratch89
2009-09-14, 21:46
Jepp.