handdator

Visa fullständig version : Större muskel av daglig träning av just den


Louisee
2009-08-27, 11:21
Det verkar ju vara så att den som använder en viss muskel varje dag utan att
överträna den får den muskeln väldigt stor

tex om man har ett jobb där man använder armarna väldigt mycket genom att
tex snickra, så blir deras underarmar rätt kraftiga

eller balett dansörer= större vader osv

så, om jag vill ha större lår, skulle jag då kunna köra 1 enda set på 12 reps
på morgonen, och ett 1 set på 12 reps på kvällen varje dag

och köra benträning som vanligt 1 g per vecka på det

skulle det kunna göra att mina ben växte snabbare?


jag har testat denna metod förr under 2 månader
och den första månaden gick väldigt bra, andra månaden så kändes det mer jobbigt, kan ju varit övertränad då,men fick för mycket påfrestningar på knäna, för jag var dum som inte värmde upp först*gah!*

men jag tyckte att mina ben vart betydligt mycket bättre,starkare och större efter det
MEN det kan ju ha berott på att jag alltid gick med pump i mina lår

så jag har ingen aning,men jag var väldigt nöjd med resultatet

var det endast pump tror ni eller kan det ha varit liiiiiiiiiiiiiiiiite muskler ändå?

och är det förödande för muskeltillväxten att köra på det viset?

Grahn
2009-08-27, 11:25
Högfrekvent/Högvolym träning är det väl många som anser kan vara optimalt för muskeltillväxt, iaf kortsiktigt, långsiktigt finns det väl fler frågetecken.

Louisee
2009-08-27, 11:31
Högfrekvent/Högvolym träning är det väl många som anser kan vara optimalt för muskeltillväxt, iaf kortsiktigt, långsiktigt finns det väl fler frågetecken.

ok, Jag tror det kan vara bra om man gör det i cykler...kanske max 2 månader
för att sedan vila lika lång tid och sedan köra på igen om man vill

Grahn
2009-08-27, 11:34
ok, Jag tror det kan vara bra om man gör det i cykler...kanske max 2 månader
för att sedan vila lika lång tid och sedan köra på igen om man vill

Att cykliskt variera perioder med fokus på muskeltillväxt med perioder fokuserade på att bygga styrka är väldigt vanligt och vad jag vet väl ansett.

Toby Asp
2009-08-27, 11:41
Att köra tex 1 set böj på morgonen och ett på kvällen varje dag, plus "vanligt" pass 1 gng i veckan (vilket blir 3 benpass den dagen) skulle jag själv inte köra. Men som alltid, testa (vilket du gjort) och utvärdera själv. Varför lyssna så mycket på teoretikerna?

Ahlner
2009-08-27, 12:16
Har p.g.a att jag varit resande i en månad nästan endast gjort kroppsövningar så gott som varje dag och då framförallt en h*l*et*s mängd chins. Detta har givit mig en överraskande utveckling av biceps. Så mängdträning har fungerat för mig även om metoden inte riktigt var medveten :)

young_george
2009-08-27, 12:26
Personligen förstår jag inte vad sådan träning skulle ha för gemensamt med en balettdansös som använder sina lårmuskler lågintensivt flera timmar om dagen varje dag i flera år.

Hade en sådan person lagt ner baletten och tränat för muskelutveckling hade musklerna sannolikt varit mycket större

major Pectoralis
2009-08-27, 12:36
Mängden har självklart betydelse.

Från Sovjettiden lever t.ex. en bärande tanke kvar om att man bör utföra uppvärmningar med lätt styrkekarraktär för att höja lägstanivån av fysisk belastning (många gör det därtill spontant utan att känna till kopplingen till diverse träningskomissarier och tänkare från öst). Ungefär: gör du 10 armhävningar om dagen så blir det 3650 armhävningar träning mer per år - jämfört med om du inte kört 10 armhävningar per dag. Bärande i träningsprincipen är självklart att den extra volymen träning inte leder till slitage som försämrar resultaten på kvalitetträningen.

Inom konditionsträningen finns liknande resonemang. Där kompletterar man kvalitetträningen med så stora mängder kvantitetsträning som det bara är möjligt. Alltsomoftast visar det sig att det är de idrottare som tål störst mängd kvantitetsträning (läs träningstimmar) som uppnår de högsta kapaciteterna (om än inte alltid de största idrottsliga resultaten). Därmed inte sagt att någon som tål 700 träningstimmar nödvändigtvis är bättre än någon som tål 650 träningstimmar, men det är ju självklart.

Om man slänger ett "icke-akademiskt men empiriskt öga" på diverse arbetare som arbetar mycket men lågintensivt (t.ex. bönder) så kan man konstatera att dessa ofta ligger inne med bra fysik (under förutsättning att de har möjlighet/vilja att äta bra).

Commando1980
2009-08-27, 12:46
Det verkar ju vara så att den som använder en viss muskel varje dag utan att
överträna den får den muskeln väldigt stor

tex om man har ett jobb där man använder armarna väldigt mycket genom att
tex snickra, så blir deras underarmar rätt kraftiga

eller balett dansörer= större vader osv

så, om jag vill ha större lår, skulle jag då kunna köra 1 enda set på 12 reps
på morgonen, och ett 1 set på 12 reps på kvällen varje dag

och köra benträning som vanligt 1 g per vecka på det

skulle det kunna göra att mina ben växte snabbare?


jag har testat denna metod förr under 2 månader
och den första månaden gick väldigt bra, andra månaden så kändes det mer jobbigt, kan ju varit övertränad då,men fick för mycket påfrestningar på knäna, för jag var dum som inte värmde upp först*gah!*

men jag tyckte att mina ben vart betydligt mycket bättre,starkare och större efter det
MEN det kan ju ha berott på att jag alltid gick med pump i mina lår

så jag har ingen aning,men jag var väldigt nöjd med resultatet

var det endast pump tror ni eller kan det ha varit liiiiiiiiiiiiiiiiite muskler ändå?

och är det förödande för muskeltillväxten att köra på det viset?

jag tror inte att du tjänar på att träna en muskel så många ggr i veckan, visst blir det hög frekvens...men hur hårt blir varje pass? är målet större muskler så rekommenderar jag istället två hårda pass i veckan för benen.

Commando1980
2009-08-27, 12:54
är målet massa så har man inte lika stor nytta att använda sig av medium- och lätta pass som t ex en styrkelyftare. obs: syftar nu inte på deloadperioder vilka även är användbara för 'byggare'.

thatice
2009-08-27, 12:55
Jag minns för en massa år sedan när spinning vart populärt hur dom smala spinninginstruktörerna växte till dubbel storlek från midjan och neråt men var exakt lika smala uppåt som tidigare.

Toby Asp
2009-08-27, 13:22
Jag minns för en massa år sedan när spinning vart populärt hur dom smala spinninginstruktörerna växte till dubbel storlek från midjan och neråt men var exakt lika smala uppåt som tidigare.

Ja? Varför skulle överkroppen växa om den inte används? Och nej, dom växte inte till dubbel storlek. Men det kanske var ett sånt där skämt?

Louisee
2009-08-27, 13:24
Tack för era svar!

Louisee
2009-08-27, 13:28
jag tror inte att du tjänar på att träna en muskel så många ggr i veckan, visst blir det hög frekvens...men hur hårt blir varje pass? är målet större muskler så rekommenderar jag istället två hårda pass i veckan för benen.


jag testade att köra 1 set böj morgon o kväll samt 1 benpass i veckan
för ungefär 3 år sedan, och jag ökade reps och vikter hela tiden

jag blev alltså starkare, iaf den första månaden, när jag kom in i 2a månaden
så var det lite mer trögt, antar att det blev då lite för mycket

men också så hade jag knäskadan pga av dåligt uppvärmd, så jag slutade sen

men jag körde tidigare ben hårt 1 gång i veckan och testat 2 ggr i veckan
men aldrig haft samma resultat som då jag körde ben morgon/kväll plus 1 riktigt benpass i veckan

Commando1980
2009-08-27, 13:37
jag testade att köra 1 set böj morgon o kväll samt 1 benpass i veckan
för ungefär 3 år sedan, och jag ökade reps och vikter hela tiden

jag blev alltså starkare, iaf den första månaden, när jag kom in i 2a månaden
så var det lite mer trögt, antar att det blev då lite för mycket

men också så hade jag knäskadan pga av dåligt uppvärmd, så jag slutade sen

men jag körde tidigare ben hårt 1 gång i veckan och testat 2 ggr i veckan
men aldrig haft samma resultat som då jag körde ben morgon/kväll plus 1 riktigt benpass i veckan

visst men svårt att utvärdera då man inte vet mer i detalj hur du körde samt utgångsläge etc.

t ex är man helt otränad så kan man få träningseffekt av i stort sett vad som helst...även sånt som inte är hållbart i längden.

Commando1980
2009-08-27, 13:42
att använda nybörjarökningar (eller ökningar tack vare muskelminne) som grund för utvärdering av ett upplägg blir lätt missvisande angående hur långsiktig vettig träning bör bedrivas.

Mapa
2009-08-27, 14:06
jag håller på att testa nåt liknande.. än så länge upplever jag mig inge sliten på dem "riktiga" passen.. vi får se vad som händer. jag har inte kört så länge än

Doctor Snuggles
2009-08-27, 14:22
Ja? Varför skulle överkroppen växa om den inte används? Och nej, dom växte inte till dubbel storlek. Men det kanske var ett sånt där skämt?

Lyckades du verkligen läsa helt tvärtom?

Doctor Snuggles
2009-08-27, 14:26
ONT: Har själv tänkt samma ang. axlar, och när det gäller små muskelgrupper är det nog väldigt effektivt, både vad gäller styrka o storlek (beroende på hur man tränar förstås).
Men just att köra ett set böj kan vara lite overkill. Jag skulle föreslå kanske köra utfall utan vikt varenda dag, alternativt enbens benböj. Då tränas rumpan ordentligt också.
Tricket är nog att ju högre volymen är, ju längre från failure borde man vara.

shiroto
2009-08-27, 14:31
Intressant ämne! Själv har jag kört chins dagligen sen en vecka tillbaka och jag har ökat från att klara 1 rep till 5 reps! dvs nästan 1 extra rep per dag. Fortsätter det i samma takt som nu gör jag nog snart 12 reps :) Men det är bara styrkan jag har märkt skillnad av än så länge, men som sagt har ju bara testat den här metoden i drygt en vecka.

panzerpig
2009-08-27, 14:42
låter väl lite som i "power to the people" av Pavel tsatsouline?
ungefär såhär tror jag det var:
träna 5 dagar i sträck, 2 set/pass:
1 set med 5 rep
1 set med 5 rep och 90% av vikten från set 1.

Louisee
2009-08-27, 16:15
visst men svårt att utvärdera då man inte vet mer i detalj hur du körde samt utgångsläge etc.

t ex är man helt otränad så kan man få träningseffekt av i stort sett vad som helst...även sånt som inte är hållbart i längden.''

Jag hade tränat serriöst då i 3 år,och jag var väldigt vältränad på den tiden
klarade 84 kg i knäböj under paralell(INTE ATG) i 6 reps

skulle jag testa den vikten nu hade jag brutit ryggen och blivit klämd:cryout:

kan tillägga att sedan då jag körde 1 set morgon/kväll det var ENDAST enbensböj med vikt

Louisee
2009-08-27, 16:16
låter väl lite som i "power to the people" av Pavel tsatsouline?
ungefär såhär tror jag det var:
träna 5 dagar i sträck, 2 set/pass:
1 set med 5 rep
1 set med 5 rep och 90% av vikten från set 1.


hmm, jag har inte läst om det där^^

Martin Löwgren
2009-08-27, 16:20
När de kommer till styrketräning är oftast inte mer = bättre.

Kvalite framför kvantitet förespråkar jag men klart du ska testa och sedan utvärdera :thumbup:

Louisee
2009-08-27, 16:23
När de kommer till styrketräning är oftast inte mer = bättre.

Kvalite framför kvantitet förespråkar jag men klart du ska testa och sedan utvärdera :thumbup:

jo det är sant,men det verkar som att då det gäller mina ben,så måste dom tränas mycket för att jag ska få volym på dom

har testat ganska mycket,så därför tänkte jag med detta en gång till men jag ska värma upp innan denna gången och får jag känningar i mina knän så får jag helt enkelt strunta i det:)

Louisee
2009-08-27, 16:24
En annan artikel om "bra" öveträning för den som vill kolla

www.articlesbase.com/muscle-building-articles/training-on-the-edge-learn-how-overtraining-on-purpose-can-get-you-maximum-results-fast-595410.html

Martin Löwgren
2009-08-27, 16:25
jo det är sant,men det verkar som att då det gäller mina ben,så måste dom tränas mycket för att jag ska få volym på dom

har testat ganska mycket,så därför tänkte jag med detta en gång till men jag ska värma upp innan denna gången och får jag känningar i mina knän så får jag helt enkelt strunta i det:)

Det skadar aldrig (eller jo det gör det) att testa :thumbup:

major Pectoralis
2009-08-27, 16:29
När de kommer till styrketräning är oftast inte mer = bättre.

Kvalite framför kvantitet förespråkar jag men klart du ska testa och sedan utvärdera :thumbup:

Det är sant att kvalité kommer före kvantitet. Dock kan man med stor fördel ha så stor kvantitet man kan - så länge det inte sker på bekostnad av kvalitén.

Det finns naturligtvis mentala aspekter på detta också som gör att det kan vara bättre att ligga och slöa i soffan än att gå några meter utfallssteg.

Inte desto mindre hör man ofta att framstående idrottare varit "extremt aktiva" som barn. Knappast någon slump.

Louisee
2009-08-27, 16:31
Det skadar aldrig (eller jo det gör det) att testa :thumbup:

hahahaha

det har du så rätt i :thumbup:

jag tar steget ut: Jag kan,Jag vill;Jag vågar:D

Louisee
2009-08-27, 16:51
OKEJ, jag hittade träningsmetoden jag undrade över!

SÅ enjoy : www.articlesbase.com/muscle-building-articles/daily-specialization-training-transform-your-weakest-bodyparts-into-your-strongest-bodyparts-558513.html

thatice
2009-08-27, 17:20
Ja? Varför skulle överkroppen växa om den inte används? Och nej, dom växte inte till dubbel storlek. Men det kanske var ett sånt där skämt?
???

Det jag menade om det inte framgick är att när dom tidigare smala aerobicsintruktörerna sadlade om och blev spinninginstruktörer så växte rumpa och lår fruktansvärt mycket på dom första åren, sedan kanske rumpan och låren växt lika mycket av tunga benböj men jag har svårt att tro att dom skulle växt mer.
Detta är min alldeles egna högst vetenskapliga studie på ca 4 kvinnliga instruktörer som jag sett 4 dagar i veckan i 2 års tid.

Doctor Snuggles
2009-08-27, 17:27
???

Det jag menade om det inte framgick är att när dom tidigare smala aerobicsintruktörerna sadlade om och blev spinninginstruktörer så växte rumpa och lår fruktansvärt mycket på dom första åren, sedan kanske rumpan och låren växt lika mycket av tunga benböj men jag har svårt att tro att dom skulle växt mer.
Detta är min alldeles egna högst vetenskapliga studie på ca 4 kvinnliga instruktörer som jag sett 4 dagar i veckan i 2 års tid.

Så är det i fäktning också. Där växer benen, ofta särskilt hos de kvinnliga deltagarna, en hel del - särskilt frambenet av uppenbara skäl.

shiroto
2009-08-27, 17:34
OKEJ, jag hittade träningsmetoden jag undrade över!

SÅ enjoy : www.articlesbase.com/muscle-building-articles/daily-specialization-training-transform-your-weakest-bodyparts-into-your-strongest-bodyparts-558513.html

Tack för intressant läsning! Ska fortsättningsvis köra hammercurls varje morgon och kväll för att sedan utvärdera om den här metoden är något för mig. :)
Har som jag skrev i ett tidigare inlägg misstänkt att det här är en bra träningsmetod eftersom jag ökade rätt snabbt i hur många chins jag kan göra!

mangs
2009-08-28, 09:41
CHins verkar vara en övning som är lätatre att bli bra i vid hög volym, eller rättare sagt, kör jag den ett flertal gånger per vecka kan jag köra flera repetitioner/set jämfört med om jag bara kör den tex 1gång/vecka. Har även i perioder kört väldigt mycket fokus på enskila muskelgrupper och då nått bra tillväxt.

En gång i början av min karriär körde jag så gott som varje dag 6 set bänkpress, 20-30reps per set (!!!) på mellan 45 och 65 kg. Idag skule jag aldrig köra ett sådant upplägg men mitt bröst växte bra och är än idag min mest utvecklade muskelgrupp.

En period körde jag väldigt mycket statisk magträning vid sidan av in vanliga träning och jag har nog aldrig varit starkare i bålen. Det kändes som att magmuskulaturen alltid var spänd.

I perioder tror jag nog det är effektivt att plåga en viss muskelgrupp lite hårdare och oftare än vanligt.

Louisee
2009-08-28, 10:36
Tack för intressant läsning! Ska fortsättningsvis köra hammercurls varje morgon och kväll för att sedan utvärdera om den här metoden är något för mig. :)
Har som jag skrev i ett tidigare inlägg misstänkt att det här är en bra träningsmetod eftersom jag ökade rätt snabbt i hur många chins jag kan göra!

ja testa på det! sen får du gärna lämna en update:)

men glöm inte att värma upp lite först så att du inte skadar armbågarna eller så

Jag är iaf inne på min första dag med enbens böj morgon och kväll

förra gången tog det iaf 2 veckor innan jag märkte en förbättring i benen,alltså att det syntes i spegeln, volymen såg större ut

det sporrade ju mig ännumer att fortsätta,för pumpen(volymen) man går runt med känns ju sjysst och motivationen höjs!

z_bumbi
2009-08-28, 10:39
Ett set när man är utvilad är svårt att slå när det gäller kvalite så vill man ha hög kvalitet så är det en sådan metod som gäller, nu är det inte så enkelt att det bara är kvaliten som avgör utan det är troligen en kombination av kvalitet och kvantitet vid samma pass och även utspritt över en period som ger "bäst" resultat. Kvalite vid styrketräning går inte heller riktigt att jämföra med kvalite vid andra idrotter (som i sin tur inte heller rakt av går att jämföra med varandra).

Det går självklart att träna en övning varje dag och lika självklart går det att få resultat av det men frågan är om det är tidseffektivt och om man ska vara lite jobbig så är frågan om man faktiskt tjänar på att köra två set per dag vs att köra 4 set varannan dag? Rent praktiskt så är det betydligt lättare att i en period inleda varje pass(tränar 3-4 gånger i veckan) på gymmet med fyra set böj istället för att köra ett set morgon och kväll varje dag. Om inte annat så slipper man värma upp lika ofta.

Artikeln skulle jag akta mig att fästa mig så mycket vid och jag skulle också hoppa över de flesta av de andra artiklarna då det är väldigt mycket som är överdrivet/inte riktigt stämmer med hur det ser ut.

Louisee
2009-08-28, 10:39
CHins verkar vara en övning som är lätatre att bli bra i vid hög volym, eller rättare sagt, kör jag den ett flertal gånger per vecka kan jag köra flera repetitioner/set jämfört med om jag bara kör den tex 1gång/vecka. Har även i perioder kört väldigt mycket fokus på enskila muskelgrupper och då nått bra tillväxt.

En gång i början av min karriär körde jag så gott som varje dag 6 set bänkpress, 20-30reps per set (!!!) på mellan 45 och 65 kg. Idag skule jag aldrig köra ett sådant upplägg men mitt bröst växte bra och är än idag min mest utvecklade muskelgrupp.

En period körde jag väldigt mycket statisk magträning vid sidan av in vanliga träning och jag har nog aldrig varit starkare i bålen. Det kändes som att magmuskulaturen alltid var spänd.

I perioder tror jag nog det är effektivt att plåga en viss muskelgrupp lite hårdare och oftare än vanligt.

Ja, jag tror också att det kan vara bra i perioder på kanske några veckor till ett par månader för att sedan vila från "överträningen" lika länge

magträning varje dag skulle jag nog med behöva, jag har rätt svaga magmuskler då jag inte gillar situps, så det ska jag nog göra med!

dock inte morgon/kväll

Louisee
2009-08-28, 10:45
Ett set när man är utvilad är svårt att slå när det gäller kvalite så vill man ha hög kvalitet så är det en sådan metod som gäller, nu är det inte så enkelt att det bara är kvaliten som avgör utan det är troligen en kombination av kvalitet och kvantitet vid samma pass och även utspritt över en period som ger "bäst" resultat. Kvalite vid styrketräning går inte heller riktigt att jämföra med kvalite vid andra idrotter (som i sin tur inte heller rakt av går att jämföra med varandra).

Det går självklart att träna en övning varje dag och lika självklart går det att få resultat av det men frågan är om det är tidseffektivt och om man ska vara lite jobbig så är frågan om man faktiskt tjänar på att köra två set per dag vs att köra 4 set varannan dag? Rent praktiskt så är det betydligt lättare att i en period inleda varje pass(tränar 3-4 gånger i veckan) på gymmet med fyra set böj istället för att köra ett set morgon och kväll varje dag. Om inte annat så slipper man värma upp lika ofta.

Artikeln skulle jag akta mig att fästa mig så mycket vid och jag skulle också hoppa över de flesta av de andra artiklarna då det är väldigt mycket som är överdrivet/inte riktigt stämmer med hur det ser ut.

Det som jag tycker är bra med 1 set morgon och 1 set kväll är just att det går så fort att göra,det känns roligt(iaf i början haha)

och sedan då ha sitt vanliga pass 1 gång i veckan

det som då kan vara jobbigt är ju att man måste värma upp innan såklart
men annars är det lugnt

jag såg bra resultat förr under dom 2 månaderna jag körde efter detta upplägg, och jag hoppas jag kan få det denna gång med

Att annars träna tex ben varannan dag med färre set,det känns jobbigare

Martin Löwgren
2009-08-28, 10:47
Tack för intressant läsning! Ska fortsättningsvis köra hammercurls varje morgon och kväll för att sedan utvärdera om den här metoden är något för mig. :)
Har som jag skrev i ett tidigare inlägg misstänkt att det här är en bra träningsmetod eftersom jag ökade rätt snabbt i hur många chins jag kan göra!

Det ska du nog akta dig för då hammercurls förutom att primärt aktivera brachioradialis och övrig armböjar muskulatur även kommer lägga en enorm stress på extensor carpi muskulaturen vilket kan ge så kallad lateral epicondyalgi (tennisarmbåge) vid alltför frekvent utförande.

Detta är små muskler som lätt överbelastas och de behöver få vila och inte tränas varje dag med diverse övningar förutom den stress de får under vanligt kontorsarbete.

z_bumbi
2009-08-28, 10:51
jag såg bra resultat förr under dom 2 månaderna jag körde efter detta upplägg,

Om jag förstår det rätt så blev du skadad vilket jag inte direkt klassar som bra resultat?

Eftersom du tänker köra ett benpass utöver det du gör varje dag så se i alla fall till att begränsa belastningen så att du inte kör max varje pass.

Louisee
2009-08-28, 11:03
Om jag förstår det rätt så blev du skadad vilket jag inte direkt klassar som bra resultat?

Eftersom du tänker köra ett benpass utöver det du gör varje dag så se i alla fall till att begränsa belastningen så att du inte kör max varje pass.


Jo, det är sant att jag fick knäskada på båda mina knän

Jag värmde aldrig upp, utan jag gick upp direkt på morgon, tog ett glas vatten och körde djup enbensböj med vikt:smash: jag vet .....sjukt

och detsamma för kvällen, värmde aldrig upp innan

så där tror jag problemet var,men skulle jag ha värmt upp så kanske jag inte skulle fått skadan på knäna,men det kanske skulle hänt ändå, har nog rätt dåliga knän(känsliga)

men annars volymmässigt så tycker jag att mina resultat var bra!
jag var väldigt nöjd med det

tillägg.... Jo, jag ska inte köra så djupa enbensböjjar som förr(tänker för knäna) samt att jag inte ska köra så tungt heller)tack för att du skrev det:)

Doctor Snuggles
2009-08-28, 11:43
Det ska du nog akta dig för då hammercurls förutom att primärt aktivera brachioradialis och övrig armböjar muskulatur även kommer lägga en enorm stress på extensor carpi muskulaturen vilket kan ge så kallad lateral epicondyalgi (tennisarmbåge) vid alltför frekvent utförande.

Detta är små muskler som lätt överbelastas och de behöver få vila och inte tränas varje dag med diverse övningar förutom den stress de får under vanligt kontorsarbete.

Det åtgärdas generellt sätt av t.ex. grepptränande genom sk levering.

Martin Löwgren
2009-08-28, 12:36
Det åtgärdas generellt sätt av t.ex. grepptränande genom sk levering.Åtgärdas?