handdator

Visa fullständig version : Cardio+styrketräning


Sweet Rage
2009-08-27, 11:02
Hur länge bör jag vänta för att inte cardion ska ha påverkan på styrketräningen? Om jag tex kör 1 timme crosstrainer när kan jag köra styrketräning. Eller tvärt om om jag kör styrka först när kan jag köra cardio för att inte påverka styrketräningen? Tänker på muskel uppbyggnad nu.

Toby Asp
2009-08-27, 11:06
All cardio kommer att påverka. Men prova att söka bland dom många trådarna i samma ämne.

Tiga
2009-08-27, 11:13
Om det inte ska påverka muskeluppbyggnaden ska du helst inte köra styrka och cardio samma dag.

Toby Asp
2009-08-27, 11:18
Som sagt det kommer alltid att påverka. Är du orolig över minskade resultat ska du lägga dom olika typerna av träning så långt ifrån varann som möjligt. Söktips: avancerad sökning - kondition styrka - endast rubriker.

King Grub
2009-08-27, 11:44
Hur länge bör jag vänta för att inte cardion ska ha påverkan på styrketräningen?

Du kan inte ha ett upplägg där både träningsformerna ingår om det inte skall ha någon påverkan alls.

Black Star Abyss
2009-08-27, 12:03
Hur länge bör jag vänta för att inte cardion ska ha påverkan på styrketräningen? Om jag tex kör 1 timme crosstrainer när kan jag köra styrketräning. Eller tvärt om om jag kör styrka först när kan jag köra cardio för att inte påverka styrketräningen? Tänker på muskel uppbyggnad nu.

Konditionsträning och styrketräning skickar olika anpassningskrav till kroppen. Krav som går emot varandra.

BrorDuktig
2009-08-27, 12:11
Händer ibland att jag kör 2 pass samma dag med cardio och styrketräning, låter det gå minst 5 timmar och äter 2 gånger innan det är dags för ny aktivitet (en måltid och ett mellanmål), samt en powernap. Efter detta så känner jag mig tillräckligt fräsch för att riva av ett brutalt pass på gymmet. Så länge det inte är ett benpass, då måste jag minst ha en vilodag mellan och efter om cardio ska köras. Visst funkar säkert för några att lägga de passen samma dag, eller dagen efter/innan. Men för mig har det negativ påverkan om jag inte tar den där extra vilan. Allt hänger på vad man har för mål med sin träning.

Toby Asp
2009-08-27, 12:44
Händer ibland att jag kör 2 pass samma dag med cardio och styrketräning, låter det gå minst 5 timmar och äter 2 gånger innan det är dags för ny aktivitet (en måltid och ett mellanmål), samt en powernap. Efter detta så känner jag mig tillräckligt fräsch för att riva av ett brutalt pass på gymmet. Så länge det inte är ett benpass, då måste jag minst ha en vilodag mellan och efter om cardio ska köras. Visst funkar säkert för några att lägga de passen samma dag, eller dagen efter/innan. Men för mig har det negativ påverkan om jag inte tar den där extra vilan. Allt hänger på vad man har för mål med sin träning.

Ok, det låter bra. Men nu handlar det inte främst om hurvida man orkar köra bägge typerna eller ej.

Eddie Vedder
2009-08-27, 13:26
Efter detta så känner jag mig tillräckligt fräsch för att riva av ett brutalt pass på gymmet.

Hur fräsch du än känner dig så säger det inget om cellaktiveringen på muskelproteinmetabolismen.

Som Toby Asp säger, det handlar inte om ork och energi.