handdator

Visa fullständig version : Lårvidd


userfriendly
2009-08-27, 09:34
Det finns säkert massa trådar kring detta ämna - länka mig gärna dit då. Har googlat men det finns bara tips om hur man får smala ben *gah!*


Jag vill ha tips på övningar eller sätt att utföra övningar som ger mig lite mer vidd på låren. Tycker mina ben ser otroligt smala ut framifrån men rätt stora från sidan.
Hoppas på att slippa "gynstolen".

Love/
User.

Turbo Rico
2009-08-27, 09:38
Knäböj, frontböj, utfall... börja där. Om du redan gör dom övningarna, reppa mer och kör tyngre.

Grahn
2009-08-27, 09:57
Gynstolen påverkar väl mest muskler i höften....

Quads, quads, quads så benpress, böj varianter och benspark etc torde ju bygga bredd även om det kan ta en stund innan det märks om man inte är genetiskt predisponerad för det.

Sniggel
2009-08-27, 09:57
Det handlar väl helt enkelt om att de (vastus lateralis och vastus medialis) måste bli tillräckligt stora för att få en mer "rund natur". Jämför t ex en liten biceps ("slanka muskler") med en stor ("bulkig").
Att få större sartorius (skräddarmuskeln) kan kanske hjälpa till med bredden lite gran, det är dock ingen stor muskel så det kan nog inte bidra speciellt mycket.

userfriendly
2009-08-27, 10:24
Det handlar väl helt enkelt om att de (vastus lateralis och vastus medialis) måste bli tillräckligt stora för att få en mer "rund natur". Jämför t ex en liten biceps ("slanka muskler") med en stor ("bulkig").
Att få större sartorius (skräddarmuskeln) kan kanske hjälpa till med bredden lite gran, det är dock ingen stor muskel så det kan nog inte bidra speciellt mycket.

Jag behöver bara träna mer alltså? :D

Jag kör i regel knäböj, benpress, utfall i smith, benspark och hacksq. - inte alla under samma pass alltså.
Ganska tungt, tänkte köra lite mer högreps nu framöver. (tycker att "kör tyngre och reppa mer" känns som ett märkligt uttryck. Alltså pressa mig själv hårdare?)

Jaja, tack för svaren ;)

jwzrd
2009-08-27, 10:35
Om du kör halva rörelser så är det dags att ändra det nu. Annars är helt vanlig knäböj, frontböj och utfall bra övningar. Se till att träna baksidorna och ljumskarna rejält mycket eftersom de utgör minst hälften av lårens storlek. Så mycket utfall, raka marklyft, lårcurl, etc.

userfriendly
2009-08-27, 10:49
Om du kör halva rörelser så är det dags att ändra det nu. Annars är helt vanlig knäböj, frontböj och utfall bra övningar. Se till att träna baksidorna och ljumskarna rejält mycket eftersom de utgör minst hälften av lårens storlek. Så mycket utfall, raka marklyft, lårcurl, etc.

Det låter som om att jag gör allt rätt redan.

Alltså, jag har inte särskilt små ben rent symmetriskt, är mest sugen på lite mer vidd...

jwzrd
2009-08-27, 10:52
Det låter som om att jag gör allt rätt redan.

Alltså, jag har inte särskilt små ben rent symmetriskt, är mest sugen på lite mer vidd...

Vidd är svårt som fan om man har långa lårben. Det är mycket en funktion av att kunna posera dem dessutom. Stora ben kräver även stfu n stfu i många år på ett annat sätt än andra delars utveckling.

Turbo Rico
2009-08-27, 10:52
Det låter som om att jag gör allt rätt redan.

Alltså, jag har inte särskilt små ben rent symmetriskt, är mest sugen på lite mer vidd...


Träna mer, hårdare, ät mer och låt åren göra jobbet.
En annan viktig del i det här är ju genetiken, en del föds ju med stockar till ben och andra bygger muskler så fort dom bara tittar på en skivstång (nåja, lite överderivet kanske) och du får väl jobba med den genetik du har.
Läs vad JZWRD skrev...

Grahn
2009-08-27, 10:54
Minns jag rätt, du är väl rätt lång? Var ett tag sedan jag tränade på Fairings.
Långa ben tar ju sin tid att bygga ett imponerande lårsvep på vanligtvis.

userfriendly
2009-08-27, 10:54
Vidd är svårt som fan om man har långa lårben. Det är mycket en funktion av att kunna posera dem dessutom. Stora ben kräver även stfu n stfu i många år på ett annat sätt än andra delars utveckling.

Okej, bara fortsätta och invänta resultaten, träna lite posering... :smash:

userfriendly
2009-08-27, 10:56
Minns jag rätt, du är väl rätt lång? Var ett tag sedan jag tränade på Fairings.
Långa ben tar ju sin tid att bygga ett imponerande lårsvep på vanligtvis.

178cm
Var ett tag sedan jag vär där också, vem är du? :em:

Grahn
2009-08-27, 11:00
178cm
Var ett tag sedan jag vär där också, vem är du? :em:

Tränade med PDaddy där för några år sedan ;)

Louisee
2009-08-27, 11:05
Det finns säkert massa trådar kring detta ämna - länka mig gärna dit då. Har googlat men det finns bara tips om hur man får smala ben *gah!*


Jag vill ha tips på övningar eller sätt att utföra övningar som ger mig lite mer vidd på låren. Tycker mina ben ser otroligt smala ut framifrån men rätt stora från sidan.
Hoppas på att slippa "gynstolen".

Love/
User.

Tack för att du starta en sådan här tråd:thumbup:!

Har EXAKT samma problem, smala framifrån och bred från sidan
och det är så jäkla störande!

Jag ska testa med enbens frontböj, tror det kan vara riktigt bra för mer vidd framifrån på låren

Louisee
2009-08-27, 11:06
Minns jag rätt, du är väl rätt lång? Var ett tag sedan jag tränade på Fairings.
Långa ben tar ju sin tid att bygga ett imponerande lårsvep på vanligtvis.

Jag har väldigt korta ben, men jag får inget lårsvep
så om han har långa ben spelar nog ingen roll

Morty
2009-08-27, 11:09
Tänkt till killar, knät är en gångjärnsled och kan därför bara tränas åt två håll. Trixa inte med massa olika övningar utan kör på klassikerna och ordentligt tungt.

jwzrd
2009-08-27, 11:12
Tänkt till killar, knät är en gångjärnsled och kan därför bara tränas åt två håll. Trixa inte med massa olika övningar utan kör på klassikerna och ordentligt tungt.

Tänkt till Morty: Du har fler muskler i benen än de som enbart extenderar knäleden.

Alone_in_the_dark
2009-08-27, 11:13
Du kan också köra denna variant, jag fixar den inte p g a knäna*rolleyes*

http://www.beastskills.com/pistol.htm

Anekdot, Gunde Svan evisades med att ha händerna knäppta backom nacken när han genomförde pistolen

Turbo Rico
2009-08-27, 12:03
Jag behöver bara träna mer alltså? :D

Jag kör i regel knäböj, benpress, utfall i smith, benspark och hacksq. - inte alla under samma pass alltså.
Ganska tungt, tänkte köra lite mer högreps nu framöver. (tycker att "kör tyngre och reppa mer" känns som ett märkligt uttryck. Alltså pressa mig själv hårdare?)
Jaja, tack för svaren ;)


Precis, träna hårdare.:thumbup:

Ironbabe
2009-08-27, 12:04
Jag har lixom User långa lårben och det är ett helvete att försöka få någon slags vidd. Man får helt enkelt acceptera att stor lårvidd är en dröm och vara glad om de växer nån cm av den tunga träningen. Vi får vara snyggast från sidan tjejen ;)

Turbo Rico
2009-08-27, 12:11
Du kan också köra denna variant, jag fixar den inte p g a knäna*rolleyes*

http://www.beastskills.com/pistol.htm

Anekdot, Gunde Svan evisades med att ha händerna knäppta backom nacken när han genomförde pistolen


Min sjuktgymnast gav mig den där övningen för mitt högerben för att stärka benet så det blir lika starkt som vänster. Den dagen (om den kommer?) jag är lika stark i båda benen tänker jag lägga in den där som permanent övning fast för båda påkarna. Den är inte lika lätt som den ser ut, jag har ett mindre helvete med balansen.