handdator

Visa fullständig version : Eiselt MaxGain vs. Super Mass Fuel (twinlab)


rockztatic
2003-08-27, 15:44
hej!


jag har kört eiselt maxgain i drygt ett halvår, med bra muskelökning som resultat. och gillade speciellt att man inte blev en massa "FET" på kuppen. men läste sedan om twinlabs super mass fuel och blev genast fundersam på huruvida jag skulle byta, nu det är dags att köpa nu dunk.

någon som har erfarenhet av båda? skall användas 3ggr i veckan, som drink efter träningspass. ökar det om jag får råd.

obbe
2003-08-27, 15:48
Hade jag varit dig, hade jag köpt ett vassle protein och sedan tillsatt dextropur eller maltodextrin!:thumbup:

Petrus
2003-08-27, 15:49
Generellt sett tror jag att du får mer "valuta för pengarna" om du väljer Eiselt´s istället...

Jag är ingen Twinlab-fantast men jag litar mycket mer på Eiselt´s kvalité och innehåll.

Vänligen,,,
Petrus

rockztatic
2003-08-27, 16:19
Jo, jag tycker även jag att Eiselt verkar mkt bättre. Men på pappret låter twinlab inte helt fel. men vem vet, kanske låtar alla tillskott bra?

Petrus
2003-08-27, 16:23
Originally posted by rockztatic
Jo, jag tycker även jag att Eiselt verkar mkt bättre. Men på pappret låter twinlab inte helt fel. men vem vet, kanske låtar alla tillskott bra?

Vilket papper?

Vänligen,,,
Petrus

rockztatic
2003-08-27, 16:26
då syftade jag deras svenska webbplats. mera ett uttryck "på pappret" (:

Petrus
2003-08-27, 16:38
Det är inte websidan som gör kavlitén på tillskottten...

/Petrus

FUn-tex SSwinger
2003-08-27, 16:41
Originally posted by Tinner
Det är inte websidan som gör kavlitén på tillskottten...

/Petrus


Exakt, kavlitén kömer fron Instelningen hus produsenten!!

EiseltUK
2003-08-27, 17:07
Vår gainer skiljer sig ganska mycket från de flesta gainers i det avseendet att vi använder fruktos + dextros samt en kombination av kasein + vassle. Det gör att Maxgain är perfekt som mellanmål, vilket var den ursprungliga idén med produkten.

Den har dessutom visat sig utomordentligt bra efter träning trots att den innehåller fruktos och kasein som både är "långsamma". Faktum är att 200 gram direkt efter träning bidrar till dubbla muskelökningen och halva fettökningen i jämförelse med samma mängd vanlig gainer (16 % protein + maltodextrin och lite kreatin). M a o dubbelt så bra i dubbel bemärkelse. :D


/ Henrik

rockztatic
2003-08-27, 17:08
Woha. 200g, så stor är jag inte [: 100g räcker bra för mig :P

Sundblad
2003-08-27, 17:18
Det är väl inte så konstigt att Twinlab skriver gott om sin egen produkt på sin egen webbplats. Jag har nog inte sett ett enda kosttillskottsföretag som inte anser att just deras produkt är den bästa ur någon synvinkel.

.: Sundblad :.

z_bumbi
2003-08-27, 17:45
Originally posted by EiseltUK
vanlig gainer (16 % protein + maltodextrin och lite kreatin). M a o dubbelt så bra i dubbel bemärkelse. :D


/ Henrik

Är medeltalet på gainer 15 % protein ? De flesta jag har hört talas om är ju runt 25 %, är väl bara twinlab som har så lågt som 15 % överhuvudtaget ?

EiseltUK
2003-08-27, 18:40
Originally posted by z_bumbi


Är medeltalet på gainer 15 % protein ? De flesta jag har hört talas om är ju runt 25 %, är väl bara twinlab som har så lågt som 15 % överhuvudtaget ?

"Vanlig" var väl kanske att ta i, men produkten var en storsäljare för några år sedan och det var därför den användes i studien. Numera anger de flesta företagen ca 25 % protein på sina gainers.

/ Henrik

obbe
2003-08-27, 19:05
Originally posted by EiseltUK
Faktum är att 200 gram direkt efter träning bidrar till dubbla muskelökningen och halva fettökningen i jämförelse med samma mängd vanlig gainer (16 % protein + maltodextrin och lite kreatin). M a o dubbelt så bra i dubbel bemärkelse. :D


/ Henrik


:eek: 200g, då får man ju blanda det med ett par liter vätska! Om det inte är deg man vill ha!

EiseltUK
2003-08-27, 19:15
Originally posted by obbe



:eek: 200g, då får man ju blanda det med ett par liter vätska! Om det inte är deg man vill ha!

Ja, tyvärr är det ett problem som beror på kaseinhalten. Ett tips är att blanda flera drinkar och sprida ut dem efter träningen. Du behöver ju inte svepa allt på en gång.

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-28, 18:51
Originally posted by rockztatic
Woha. 200g, så stor är jag inte [: 100g räcker bra för mig :P

200 gram användes nog mest för att få tydligare resultat på kortare tid. Jag tror att 150 gram vore optimalt på sikt.

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-28, 19:18
EiseltUk: Det är inte så stor skillnad mellan din rekommendation och det vanliga rekommenderade 0,4-0,5 g protein och 0.8-1,0 g kolhydrater per kg kroppsvikt direkt efter träningen.

Vore det inte bättre att ha använt en relevant jämförelse mellan vassle och druvsocker vs vassle, kassein, druvsocker och fruktos ? Om man nu ska visa någon som helst fördel med din gainer.
Nu kan du ju inte påvisa någon som helst skillnad jämfört med en de flesta andra gainers, i o m att skillnaden t o m i vissa fall bara är att du har kassein i din blandning.

EiseltUK
2003-08-28, 19:26
Originally posted by z_bumbi
Vore det inte bättre att ha använt en relevant jämförelse mellan vassle och druvsocker vs vassle, kassein, druvsocker och fruktos ? Om man nu ska visa någon som helst fördel med din gainer.
Nu kan du ju inte påvisa någon som helst skillnad jämfört med en de flesta andra gainers, i o m att skillnaden t o m i vissa fall bara är att du har kassein i din blandning.

Det är ju en produktspecifik studie där enda målsättningen, ur vårt perspektiv, var att ta reda på hur mycket bättre Eiselts Gainer är än den största konkurrentens produkt. Vår produkt innehåller betydligt mer kasein och fruktos än de flesta gainers så nog är det skillnad på vår produkt. Effektskillnaden beror ju på innehållet, även om det bara skulle vara en ingrediens som skiljer.

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-28, 20:16
EiseltUK: Det känns på något sätt som att sparka på en liggande häst att jämföra sig med Twinlabs super duper hyper gainer med 15 % protein.
Du visar ju något som redan är visat i andra undersökningar: Att det är för lite protein i Twinlabs produkt men du missar helt att visa att att kassein och fruktos är bättre i en gainer än t ex en ren vassle och druvsocker vilket ju vore intressant ur försäljningssyfte gissar jag.
Nu kan du ju inte använda undersökningen till något vettigt i marknadsförinsyfte då den ju saknar relevans om man jämför med de flesta andra produkterna på marknaden.

EiseltUK
2003-08-28, 20:42
Hade den gjorts idag så hade troligen kanske en gainer med mer protein använts eftersom det är vanligare numera.

Studien ger en tydlig indikation på att proteinhalten är viktigt samt att kasein och fruktos funkar bra efter träning. Jag tvivlar på att en ökning av proteinhalten till 25 % skulle kunna kompensera upp den betydligt sämre effekten av den andra gainern.

Kanske görs det en studie till i framtiden....

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-28, 21:43
EiseltUK: Hur gammal är den där undersökningen? Det var ju länge sedan de flesta gainers hamnade på runt 25 % protein.

Är studien publicerad någonstans btw, om den är så gammal måste den väl ha hunnit gå genom kvarnarna nu ?

EiseltUK
2003-08-28, 22:13
Den gjordes 97, tror jag. Vet inte om de har försökt få in den i någon tidskift. Vi hade hoppats på det, men det verkar inte som att det blir av.

Vi har pratat om att göra ytterligare någon studie snart men vad som exakt ska testas är inte bestämt. Det finns egentligen inga begränsningar i vad de kan göra... de har obegränsad tillgång till all utrustning och alla lab på universitetet och de har gjort en massa olika tester åt oss helt gratis. :)

Deras kompetensområde ligger nära våra intressen i bl a hormonell och metabolisk adaption vid träning... något som i högsta grad är intressant för byggning. Det är en bra kontakt.

About the Author
Mehis Viru, PhD, is a senior researcher, head of the Laboratory of Sports Physiology, and the chair of coaching studies at the University of Tartu in Estonia. His main research areas are training monitoring, over training, and metabolic-hormonal adaptation to exercise and training. Dr. Viru has spent 15 years monitoring the training of Estonian elite athletes in different sport events. He studied and worked for four years at the Karolinska Institute in Stockholm, one of the world's leading medical institutes. Dr. Viru earned a PhD from the University of Tartu in Estonia.