handdator

Visa fullständig version : Fråga om Kre-Alkalyn


Kei Landin
2009-08-26, 21:12
Hej jag har läst att Kre-Alkalyn inte skadar levern vilket vanligt kreatin gör. Betyder det att man kan ta Kre-Alkalyn låt oss säga 5 dagar i veckan i ett år/oändligheten?

Jag antar att det är tack vare att för mycket vanligt kreatin kan skada levern som man helst ska ta det en månad och sen avstå från kreatintillskott en/två månader innan man börjar igen?

Har också läst att man inte ska ta Kre-Alkalyn under vilodagarna/på morgonen, utan endast innan träningspassen - stämmer något av det här?

Jag ber om ursäkt då det säkert går att hitta de här svaren på internet, har letat i en timma drygt men inte haft någon tur än. :smash:


Mvh Marcus

King Grub
2009-08-26, 21:13
Hej jag har läst att Kre-Alkalyn inte skadar levern vilket vanligt kreatin gör

Vanligt kreatin skadar inte levern. Var har du fått det ifrån?

Kei Landin
2009-08-26, 21:17
En till fråga;


Spelar det någon roll vilket märke man köper? Är det ena bättre än det andra? Eller är Kre-Alkalyn Kre-Alkalyn oavsätt vilket märke som står på förpackning?
Tänkte köpa en burk imorgon på budo-fitness här i göteborg, men tror de har ett märke som heter Ultimate Nutrition. Har sett att Fairing säljer Kre-Alkalyn också, är det någon skillnad mellan de två märkena?

Tack för er tid!!

Kei Landin
2009-08-26, 21:19
Vanligt kreatin skadar inte levern. Var har du fått det ifrån?

tyckte jag läste någonstans att kreatinmonohydrat omvandlas till kreatinin som skadar levern

Ber om ursäkt om jag missuppfattat något :/

Kei Landin
2009-08-26, 21:29
eller skadar kreatinin njurarna?

KniveN
2009-08-26, 23:27
tyckte jag läste någonstans att kreatinmonohydrat omvandlas till kreatinin som skadar levern

Ber om ursäkt om jag missuppfattat något :/

Kre-Alkalyn är kreatinmonohydrat bara så att du vet.

Sverker
2009-08-27, 06:00
eller skadar kreatinin njurarna?


Kreatinin är inaktivt. Det snurrar runt i blodet tills det filtreras ut av njurarna.
Mycket kreatinin kräver mycket vatten för en lyckad filtrering. Dricker du inte mer vatten när du använder kreatin kommer njurana att få arbeta hårdare för att kunna koncentrera upp urinen.



Har du bara en njure eller skador på njuren blir det givetvis svårare för njurarna att filtrera av kreatininet.

Kei Landin
2009-08-27, 06:57
Kre-Alkalyn är kreatinmonohydrat bara så att du vet.

Jo så långt hänger jag med, Kre-Alkalyn är väl buffrat kreatinmonohydrat?

Det jag egentligen undrar är om det är säkert att ta Kre-Alkalyn "hela tiden", tjejen i kassan på budo-fitness sa att man måste ta kreatinmonohydrat i omgångar med periodiska pauser och att det annars skulle vara skadligt (det var till det här som jag själv kopplade att det var kreatininet som var det skadliga, men det kanske finns någon helt annan anledning till varför man ska ta kreatinmonohydrat i perioder?), men hon visste inte om det gäller Kre-Alkalyn också..
Hon sa också att när man väl börjat ta kreatinmonohydrat så ska man helst ta det regelbundet och även på vilodagar och hon tror att samma sak gäller Kre-Alkalyn, men senare har jag läst att en del bara tar Kre-Alkalyn innan träningspassen och inte under vilodagar då de tycker "effekten kommer direkt".

Så frågorna är;

1. Är det säkert att ta Kre-Alkalyn "hela tiden"?

2. Ska man bara ta Kre-Alkalyn innan träningspassen?

3. Spelar det någon roll vilket märke man köper? Är Fairing bättre än t.ex. Ultimate Nutrition?



Jag ber om ursäkt för mina luddiga inlägg och konstiga frågor, var inte helt vaken igår :smash:

gymnissen
2009-08-27, 09:51
Jag tror att det ska vara säkert att ta Kre-Alkalyn utan "uppehållsperioder", men jag är inte säker

Någon annan som vet betydligt mer kanske kan hjälpa/fylla i?

King Grub
2009-08-27, 09:56
tjejen i kassan på budo-fitness sa att man måste ta kreatinmonohydrat i omgångar med periodiska pauser och att det annars skulle vara skadligt (

Hon har fel. Anledningen till att man tar regelbundna uppehåll är att den prestationshöjande effekten annars verkar kunna minska, inte att det blir skadligt.

Kei Landin
2009-08-27, 11:07
Hon har fel. Anledningen till att man tar regelbundna uppehåll är att den prestationshöjande effekten annars verkar kunna minska, inte att det blir skadligt.

Ok, antar att samma sak händer med Kre-Alkalyn då?

Hur mycket kan den prestationshöjande effekten minska?
"verkar kunna minska" Betyder det att det kanske inte gäller alla, eller i olika grad?

Hon sa att man som mall ska avstå från kreatin dubbelt så långt som man tagit det innan man börjar igen, dvs kreatin en månad/uppehåll två månader.

Men kort och gott, är det fritt fram att använda Kre-Alkalyn utan några riktiga begränsningar?

Finns det några bieffekter/negativa effekter alls som kan komma att komma med att ta Kre-Alkalyn varje träningspass (10-12 pass i veckan) under en längre tid?


mvh Marcus

Kei Landin
2009-08-27, 20:05
Vill bara säga att jag efter mycket om och men gått och köpt en burk Kre-Alklyn :) Jag är otroligt nöjd med resultatet än så länge!

Köpte också en burk amino 2002 ( innehåll; http://distributors.ultimatenutrition.com/pdf/117_Amino2002_snf.pdf ) som jag tänkte ta efter träningen.. men nu undrar jag i fall inte borde tänkt över det mer innan jag köpte en gigantisk burk. :confused:



Min idé var att jag skulle ta något tillskott av protein efter träningen för att hjälpa kroppen att återhämta sig tillsammans med en frukt av något slag, men nu funderar jag över om bcaa eller eaa är bättre för det ändamålet??

Om jag endast ska ta protein efter träningen vilket är bäst för muskeltillväxten/återhämtningen? går det vasslet jag köpt bra, eller borde jag köpt eaa ist.?

Tacksam för svar :)

King Grub
2009-08-27, 20:11
BCAA är EAA. Tre av dom essentiella aminosyrorna (EAA). BC står för Branched Chain, dvs grenade, och syftar på aminosyrornas struktur. Tre av dom essentiella aminosyrorna är grenade, och det är dessa som ingår i ett BCAA-tillskott. Ett komplett EAA-tillskott ger dessa tre BCAA + dom andra essentiella.

EAA har större effekt på muskeluppbyggnaden än vassle, men det går utmärkt att använda vassle i stället, om du så önskar. EAA har större effekt på muskeluppbyggnaden efter passet vid intag direkt före träning.

Pepz
2009-08-27, 20:21
du köpte en burk idag är och redan nöjd med resultatet?

en stor stark
2009-08-27, 20:23
du köpte en burk idag är och redan nöjd med resultatet?

Det undrar jag också.

Kei Landin
2009-08-27, 20:39
du köpte en burk idag är och redan nöjd med resultatet?

Det undrar jag också.

jag visste någon skulle påpeka det ;) Ja jag tog två piller 30-45 min innan träningen och kände av det direkt när jag började träna. Jag är så otrolig glad, kunde aldrig föreställa mig att det kunde ha sån effekt.

BCAA är EAA. Tre av dom essentiella aminosyrorna (EAA). BC står för Branched Chain, dvs grenade, och syftar på aminosyrornas struktur. Tre av dom essentiella aminosyrorna är grenade, och det är dessa som ingår i ett BCAA-tillskott. Ett komplett EAA-tillskott ger dessa tre BCAA + dom andra essentiella.

EAA har större effekt på muskeluppbyggnaden än vassle, men det går utmärkt att använda vassle i stället, om du så önskar. EAA har större effekt på muskeluppbyggnaden efter passet vid intag direkt före träning.

ok, hur mycket större effekt pratar vi om om man endast tar proteintillskott efter träningen mellan vassle och EAA?


tack för alla svar för övrigt :)

Pepz
2009-08-27, 20:43
jag visste någon skulle påpeka det ;) Ja jag tog två piller 30-45 min innan träningen och kände av det direkt när jag började träna. Jag är så otrolig glad, kunde aldrig föreställa mig att det kunde ha sån effekt.



:thumbup: placebo är grymt.
kreatin tar ett tag innan det "känns". och det är inte direktverkande

Kei Landin
2009-08-27, 20:50
:thumbup: placebo är grymt.
kreatin tar ett tag innan det "känns". och det är inte direktverkande

haha kan mkt väl hända :D men jag kände mig mycket explosivare! Sen så har jag varit sjuk nu i över en vecka, så idag var det första träningspasset - kan väl varit det också :P

en stor stark
2009-08-27, 20:53
haha kan mkt väl hända :D men jag kände mig mycket explosivare! Sen så har jag varit sjuk nu i över en vecka, så idag var det första träningspasset - kan väl varit det också :P

Ja, det var högst sannolikt det, kanske placebo också. Men kreatinet var det inte :)

Kei Landin
2009-08-27, 21:02
inga synpunkter på EAA =/= vassle efter träningen, hur mycket större effekt man får av EAA jämfört med vassle (endast intag efter träningen)?



ska lägga mig nu men skulle vara roligt att vakna upp till något intressant svar som jag kan läsa till frukosten !

Pepz
2009-08-27, 21:05
inga synpunkter på EAA =/= vassle efter träningen, hur mycket större effekt man får av EAA jämfört med vassle (endast intag efter träningen)?




inget som du märker av eller känner på kort sikt iaf

KniveN
2009-08-28, 02:20
Jo så långt hänger jag med, Kre-Alkalyn är väl buffrat kreatinmonohydrat?

Buffrat i det här fallet betyder blandat, dom har blandat kreatinmonohydrat med en bas (typ bakpulver) för att motverka nedbrytningen till kreatinin. men eftersom kreatin inte bryts ner till kreatinin så kan inte jag se någon anledning till att köpa det före monohydrat.

Kei Landin
2009-08-28, 05:42
inget som du märker av eller känner på kort sikt iaf

ok så det finns ingen anledning för mig att gå o köpa eaa ist? :)

Buffrat i det här fallet betyder blandat, dom har blandat kreatinmonohydrat med en bas (typ bakpulver) för att motverka nedbrytningen till kreatinin. men eftersom kreatin inte bryts ner till kreatinin så kan inte jag se någon anledning till att köpa det före monohydrat.

jag vill inte binda någon vätska pga vikten

Kei Landin
2009-08-28, 05:52
Ja, det var högst sannolikt det, kanske placebo också. Men kreatinet var det inte :)

"En annan viktig fördel är att du slipper den omständiga och dyra uppladdningsfasen med intag flera gånger per dag under en period som krävs med Kreatin Monohydrat. Tack vare att Kre-Alkalyn ger en direkt effekt behöver du bara ta det på träningsdagar och utan uppladdningsperiod."



Är bara tvungen att fråga, eftersom det står på flera hemsidor inklusive kolozzeum att Kre-Alkalyn verkar direkt utan uppladdningsfas,
så vad syftar alla hemsidor på då? Är det så otroligt att jag kände av kre-alkalynen? Jag tog det på fastande mage också om det har någon inverkan, och efter att ha tränat boxning varje dag ett tag nu så kan jag konstatera att någonting om inte kre-alkalynen inverkade. Det var inga små skillnader jag upplevde. Kan det inte vara så att vissa kroppar har lättare att ta till sig kreatin i olika former än andra? Varför skulle det inte vara kre-alkalyn som gav effekten under gårdagens träning?

Sverker
2009-08-28, 06:08
Buffrat i det här fallet betyder blandat, dom har blandat kreatinmonohydrat med en bas (typ bakpulver) för att motverka nedbrytningen till kreatinin. men eftersom kreatin inte bryts ner till kreatinin så kan inte jag se någon anledning till att köpa det före monohydrat.

Du menar att kreatinet är stabilt vid pH<2 och 37 grader C ? Vilket motsvarar passagen genom magsäcken.
Meningen med buffringen är att bibehålla en basisk mikromiljö kring kreatinet.

Pepz
2009-08-28, 08:41
"En annan viktig fördel är att du slipper den omständiga och dyra uppladdningsfasen med intag flera gånger per dag under en period som krävs med Kreatin Monohydrat. Tack vare att Kre-Alkalyn ger en direkt effekt behöver du bara ta det på träningsdagar och utan uppladdningsperiod."



Är bara tvungen att fråga, eftersom det står på flera hemsidor inklusive kolozzeum att Kre-Alkalyn verkar direkt utan uppladdningsfas,
så vad syftar alla hemsidor på då? Är det så otroligt att jag kände av kre-alkalynen? Jag tog det på fastande mage också om det har någon inverkan, och efter att ha tränat boxning varje dag ett tag nu så kan jag konstatera att någonting om inte kre-alkalynen inverkade. Det var inga små skillnader jag upplevde. Kan det inte vara så att vissa kroppar har lättare att ta till sig kreatin i olika former än andra? Varför skulle det inte vara kre-alkalyn som gav effekten under gårdagens träning?

du ska inte tro på reklam. kre alaklyn är dyrt och måste därför säljas med mördande reklam till folk som inte har koll..

Kreatin funkar inte utan att öka nivåerna av kreatinfosfat i muskulaturen, detta tar ett par dagar även om du överdoserar. alltså får du ingen akut effekt överhuvudtaget.

Allt kreatin binder vatten annars funkar det inte,
kre alkalyn binder exakt lika mycket vatten som samma dos kreatin monohydrat

svar: nej det var garanterat inte kreatinet du kände. det kallas placebo.

KniveN
2009-08-28, 17:17
jag vill inte binda någon vätska pga vikten

Du binder lika mycket vätska med kre-alkalyn som med samma mängd kreatin från monohydrat. Eftersom KA är monohydrat

Du menar att kreatinet är stabilt vid pH<2 och 37 grader C ? Vilket motsvarar passagen genom magsäcken.
Meningen med buffringen är att bibehålla en basisk mikromiljö kring kreatinet.

http://www.npicenter.com/anm/templates/newsATemp.aspx?articleid=18806&zoneid=28

This study examined whether KA supplementation reduced the rate of creatine conversion to creatinine, relative to commercially available CM (CreapureÒ). Creatine products were analyzed by an independent commercial laboratory using testing guidelines recommended by the United States Pharmacopeia (USP). Each product was incubated in 900ml of pH 1 HCL at 37± 1oC and samples where drawn at 5, 30 and 120 minutes and immediately analyzed by HPLC (UV) for creatine and creatinine.


In contrast to the claims of All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp., the rate of creatinine formation from CM was found to be less than 1% of the initial dose, demonstrating that CM is extremely stable under acidic conditions that replicate those of the stomach. This study also showed that KA supplementation actually resulted in 35% greater conversion of creatine to creatinine than CM. In conclusion the conversion of creatine to creatinine is not a limitation in the delivery of creatine from CM and KA is less stable than CM in the acid conditions of the stomach.

Menar du att det basiska ämnet i KA kan förändra magens PH så mycket att det skulle utgöra en stor skillnad på magens PH? Och hur hälsosamt skulle det vara?

Vad menar du med mikromiljö?

melle
2009-08-28, 19:41
Jag är också nyfiken på om man ska ha paus med Kre-Alkalyn som man har med kreatin, ingen som vet?

Jag tycker i af att det är grymt bra. Igår kändes det som att jag liksom tog slut i musklerna och inte orkade lika mkt, efter passet kom jag på att jag glömt ta Kre-Alkalyn.. Men jag tycker inte att man lägger på sig lika mkt vätska som med kreatin, eller det är bara inbillning då =P

Sverker
2009-08-28, 20:00
Mikromiljön är den vätskan som omger kristallerna av kreatin. Alltså de där mikrometrarna i radie runt varje kristall.

Pepz
2009-08-28, 20:20
Jag är också nyfiken på om man ska ha paus med Kre-Alkalyn som man har med kreatin, ingen som vet?

Jag tycker i af att det är grymt bra. Igår kändes det som att jag liksom tog slut i musklerna och inte orkade lika mkt, efter passet kom jag på att jag glömt ta Kre-Alkalyn.. Men jag tycker inte att man lägger på sig lika mkt vätska som med kreatin, eller det är bara inbillning då =P

du får ta paus om du vill, finns vissa studier som pekar på att de kanske är bra. Personligen tar jag inte paus.

du lägger på dig lika mycket vätska som ekvivalent dos monohydrat. lösning, ta bara 2g monohydrat istället för 5-10g som de flesta gör.

KniveN
2009-08-28, 21:35
Mikromiljön är den vätskan som omger kristallerna av kreatin. Alltså de där mikrometrarna i radie runt varje kristall.

Men Kre-alkalyn är bara en blandning av kreatin och en bas, dom har inte bundit en bas till kreatinet. Så det finns ju inget som säger att vätskan runt kreatinet kommer vara mer basiskt?
Sen som du såg i studien så höll sig kreatinet till 99% stabilt i PH 1 och 37grader. Vilket gör hela grejen med kre-alkalyn onödig.

Sverker
2009-08-29, 06:46
Visst läste jag din länk och resultatet är intressant.

Frågan blir då vad patentet bygger på. Man tar inte ett patent på produkter som inte går att upprepa i studier.



Är inte så speciellt svårt att påverka mikromiljön beroende på hur kompakta kristallerna är och hur lång tid de behöver på sig för att lösas upp.

KniveN
2009-08-29, 07:52
Visst läste jag din länk och resultatet är intressant.

Frågan blir då vad patentet bygger på. Man tar inte ett patent på produkter som inte går att upprepa i studier.



Är inte så speciellt svårt att påverka mikromiljön beroende på hur kompakta kristallerna är och hur lång tid de behöver på sig för att lösas upp.

När dom tog patenten kanske den allmänna uppfattningen var att kretin inte var stabilt i magen, då är ju själva tanken god med KA. Eller så är det som med många andra tillskott att det bara är försäljningsargument.

Från patenten
A process for producing a creatine mixture for ingestion comprising the steps of:
mixing an alkaline powder with a powdered creatine to adjust the pH of the mixture to a range between 7-14;