handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt att blötlägga psylliumfrön i flera timmar?


Nizen
2009-08-26, 20:16
Ska göra min debut på psylliumfrön och enligt förpackningen ska de blötläggas i 1-2 timmar innan intaget. Är det nödvändigt eller kan man lika bra äta dem direkt med vatten? Tanken är att ha dem direkt i gröten men "gelén" hinner då inte bildas...

Vad är optimalt?

machine gun
2009-08-26, 20:22
Gelen bildas snabbt om du kokar dem. Koka dem förslagsvis tillsammans med gröten. Glöm inte att tillsätta extra vatten bara.

King Grub
2009-08-26, 20:29
"Gelen" skall bildas i magsäcken/tarmen. Du behöver (skall) inte blötlägga.

Nizen
2009-08-26, 20:34
Fint, man tackar!

machine gun
2009-08-26, 20:42
"Gelen" skall bildas i magsäcken/tarmen. Du behöver (skall) inte blötlägga.

Eftersom han tänkte ha dem i gröten, trodde jag att det var för att den skulle få mer volym och ge mer mättnadskänsla. Vill man bara få fart på magen är det nog bättre att äta fröna som de är.

Nizen
2009-08-27, 20:16
Eftersom han tänkte ha dem i gröten, trodde jag att det var för att den skulle få mer volym och ge mer mättnadskänsla. Vill man bara få fart på magen är det nog bättre att äta fröna som de är.

Ah, troligen. Dricker man det utan blötläggning kommer nog inte mättnadskänslan direkt, då det tar ett tag för dem att svälla i magen...?

Frumpish
2009-08-27, 20:57
Finns det något bra användningsområde inom matlagning för psylliumfrön? Råkade köpa en påse i stor förvirring, vet inte riktigt vad man kan göra med det?

King Grub
2009-08-27, 21:09
Inte direkt, skulle jag tro. Det är mest till för att, förutom ovanstående, sänka blodsocker och insulinsvar på födointag och hålla magen i trim. Det förstnämnda skall inte behövas hos friska som äter vettigt, men fröna är mycket effektiva om man har problem med både lös och hård mage (som inte beror på någon annan medicinsk åkomma).

Frumpish
2009-08-27, 21:10
Alright, får spara påsten oöppnad tills behov uppkommer =) Skulle gissa att de håller djävulskt länge i ett skafferi