handdator

Visa fullständig version : Ungefär hur mycket och hur sent bör man äta för att orka med morgonträning?


drachir
2009-08-26, 19:54
Jag har nyligen börjat träna tidigt på morgonen. Har endast hunnit med 3 pass än sålänge, men jag har märkt att jag inte har tillräckligt med energi. Det blev extremt märkbart förra passet då jag knappt orkade någonting efter 15-20 minuter.

Hittills har jag bara ätit mat som vanligt runt klockan 19.00 och sen vid 22-tiden 100g kesella och 1dl havregryn en timme innan jag lägger mig. Går sedan upp vid 7.00 och är på gymmet runt 7.15.

Är det någon som kan svara ungefär på hur sent och hur mycket man bör äta för att orka träna på morgonen?

Tack på förhand.

mattilainen
2009-08-26, 20:04
Läs lite angående kolhydrater. Finns nog ingen som säger vad som passar dig bäst, du kanske gillar att köra utan kolhydrater alls. Testat med koffein ca 30 - 60 minuter innan passet?
http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-1/ - Del 1

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/ - Del 2

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-3-kolhydrattiming-for-styrketraning-och-hogt-energibehov/ - Del 3

Hoppas svaret kan stå där :)

drachir
2009-08-26, 20:34
Tack för svaret men jag har redan läst samtliga artiklarna du länkade. :)

MrBurner
2009-08-26, 20:47
Vore det inte ett ganska ypperligt tillfälle att ta sig en gainer innan dina pass?

Scratch89
2009-08-26, 20:52
Jag tror inte det är maten som spökar, utan att du är uppe så pass direkt innan du börjar träna. Testa att gå upp vid 06.30 eller så, då hinner du vakna till lite mer. Och sen ett par koppar kaffe.

jwzrd
2009-08-26, 20:58
Morgonen:
Se till att vara vaken minst en timme innan du kör igång så ska du se att det går bättre. Rör på dig och gymnastisera längre än vanligt innan du sätter igång och dricka gärna te, kaffe eller någon annan varm dryck. "Mycket" vatten också.

Kvällen innan:
Ät en mer balanserad måltid än just det med mer kolhydrater också typ en timme innan du bingar.

Under passet:
Dryck med _lite_ kolhydrater i som du dricker rikligt av. 1-2 liter med kanske 20-30g malto i. Min erfarenhet är att man på morgonen inte har nog med vätska i kroppen för att "driva" den när man väl börjar roida skivstång. PÅ gymmet är det en sämra ide att tok-chugga ner vattnet men drick ett par "bra" klunkar mellan varje set.

mikaelj
2009-08-26, 21:01
+1 på ovanstående. Jag äter min sista måltid kl. 20 och har inga problem med träning innan jag ätit nästa dag. Det viktigaste är att hinna vakna innan man börjar gorma åt skivstången.

Spiffy
2009-08-26, 21:02
Jag brukar äta någonstans vid 20:00-22:00.
Sen tränar jag 11:30, och har inte ätit något där emellan.
Märker inte av att jag skulle vara tröttare pga av detta.

Skulle jag som du träna 15 min efter jag gått upp ur sängen, ja då skulle det inte vara mycket till styrka (mindre än normalt)

Fredrik_S
2009-08-27, 03:15
Går sedan upp vid 7.00 och är på gymmet runt 7.15.


Det tar ju för sjutton minst 20 minuter att få upp ögonlocken. Och sen är det stora svårigheter att bara lyfta skeden till munnen.
Tro ... att man är svag första timmen efter man vaknat.

Sen är det där med vätskan som jwrzd säger en stor del. Det känns som det tar en eller två timmar innan vätskebalansen är återställd efter en natts sömn.

Det går välan åt minst 500kcal under natten desutom så just ditt kvällsmål specifikt är inte så stor del av energin till morgonpasset.

drachir
2009-08-27, 06:35
Tack för alla svar. Jag hade faktiskt inte funderat en sekund på att det kunde ha med vätskebrist eller att jag tränar så nära inpå uppstigning.

Igår åt rörde jag i alla fall ihop keso, kesella och 3 dl havregryn och tryckte i mig innan jag skulle sova. Har lite extra tid idag innan jag måste bege mig så jag tänkte jag skulle prova ta en kopp kaffe, dricka ett par glas vatten och vänta 40 min eller så idag, får se om det går bättre idag.

Annars måste man ju gå upp mitt i natten om man vill morgonträna. :(

Eddie Vedder
2009-08-27, 06:43
Vilka andra trådar om morgonträning har du läst innan du startade den här?

För i de trådarna har du ju annars tips. Du måste inte skjuta på träningen om du inte vill men det är fördelaktigt om du i så fall lägger om dina rutiner en aning.

drachir
2009-08-27, 22:11
Jag vet inteom jag lästså många trådar om just morognträning men jag har iafläst artiklar och så.. men iaf så trorjag att mina nya rutiner är gå upp 40 min innan träniong-såsså en kopp kaffe direkt vid uppst5igning..och sen eaa + malto och eaa bara efter träning :)

OneManArmy
2009-08-28, 07:33
Samma sak med cardio träning?
Brukar kliva up runt 05:30 och köra en timmas pass, och ja jag e fanemig helt död efter en halvtimma.

Detta gör jag innan frulle eftersom jag drar iväg till jobbet 07:30.

Kanske man ska prova käka frulle direkt och köra cardion efter?

zeusden1
2009-08-28, 09:35
Idag så prövade jag att först dricka en kopp kaffe ca 1 timme innan mitt morgonpass, sen även skumgodis till det! Fick massor av energi.

saab900
2009-08-28, 11:50
+1 på ovanstående. Jag äter min sista måltid kl. 20 och har inga problem med träning innan jag ätit nästa dag. Det viktigaste är att hinna äta mycket kolhydrater innan man börjar gorma åt skivstången.

Idag så prövade jag att först dricka en kopp kaffe ca 1 timme innan mitt morgonpass, sen även skumgodis till det! Fick massor av energi.

Så tror jag lösningen ser ut :D