handdator

Visa fullständig version : Gainer+protein


sneagel
2009-08-26, 19:40
Jag är 18 år, 185 cm och väger ca 80 kg. Har tränat i ungefär två år med uppehåll, mest för att hålla igång. Nu känner jag dock att det är dags att biffa till mig lite. Har aldrig käkat nån gainer eller kosttillskott förut, bortsett från någon enstaka gainomax recovery då och då efter ett hårt pass.

Idag gled jag dock in i en butik där de säljer sådana här grejer. Förkarade min situation: gymmar ca 3 ggr/vecka och vill ha nåt att ta efter träning för ökat effekt. Han gav mig Maxielit Mass Weight Gainer, vari detta finns:

Protein 19,7 %
Kolhydrater 72,8 %
Fett 1,4 %
samt lite fibrer och vatten.

Enligt instruktionen ska jag ta 40-45 gram 2-3 gånger dagligen, men killen i affären sa bara efter träning.

Hur bör jag göra? Följa förpackningens anvisningar? Följa affär-killens anvisningar? Vad säger ni?

Tycker för övrigt att det verkar vara jäkligt lite protein...

Tycker ni att jag bör införskaffa mig tex Whey och kombinera det med gainern? När ska jag i så fall ta "blandningen"? Varje dag? Endast efter träning?

King Grub
2009-08-26, 19:49
Håll intagen kring träning.

Du behöver inte mer än 20, högst 30, gram protein per tillfälle. Får du inte det, kan du tillsätta vassle(whey) efter behov/behag. Eller skrota gainer och använda ett rent proteinpulver där du eventuellt äter så mycket kolhydrat du vill från valfri källa till det. Proteinet behövs för muskeluppbyggnaden direkt i samband med träning, kolhydraterna gör det inte.

sneagel
2009-08-26, 19:52
En enligt förpackningen rekommenderad dos är 40-45 gram av gainern, vilket ju blir ungefär 8 gram protein. Du menar alltså att det kan vara en god idé att komplettera min dryck med tex whey för att uppnå 20-30 gram?

King Grub
2009-08-26, 20:13
8 gram vassleprotein är antagligen alldeles för lite för att uppnå maximal muskeluppbyggande effekt av ett intag, så det kan vara en idé, ja. I stället för att köpa mer gainer när den är slut, skulle jag rekommendera att du bara använder ett rent proteinpulver i stället och ev tillsätter kolhydrat själv, så du slipper köpa dubbla produkter bara för att den ena ger för lite av det viktiga.

sneagel
2009-08-26, 20:23
Härligt, då kör jag nog på det.

Vad är din åsikt om laktosfritt proteinpulver? Är det någon som helst skillnad mot icke laktosfritt? Är lite känslig nämligen... borde ju inte vara någon skillnad, men man vet ju aldrig.

King Grub
2009-08-26, 20:27
Ja, det är skillnad, om du är tillräckligt känslig. Nu vet ju inte jag hur känslig du är, men om man inte klarar av laktos är givetvis ett pulver utan laktos bättre än ett med.

sneagel
2009-08-26, 20:30
Ber om ursäkt, min fråga var nog inte tillräckligt tydlig. Det jag menade var, påverkar laktosborttagningen (?) proteinets kvalitét på något sätt? Alltså, är det resultatmässigt någon skillnad?

King Grub
2009-08-26, 20:32
Ah, nej, det gör det inte.

MackeJuve
2009-08-26, 20:33
fan Olle kötta all gainer efter träning bara, finns ingen bra anledning till att sprida ut det :P / vänskä :P

sneagel
2009-08-26, 20:39
Men man läser ju om folk som rör ner pulver i gröt och tar innan de lägger sig och sånt, måste reda ut det här :)

zeusden1
2009-08-26, 20:41
Oftast så är rekommendationer på burken/påsen så att den ska ta slut snabbare, och på så sätt säljer den mer.

King Grub
2009-08-26, 20:42
Gainersnabba kolhydrater gör du klokast i att bara använda i samband med fysisk ansträngning. Ingen anledning att lägga grunderna till diabetes i onödan. Rent proteinpulver går bra att ta när du vill.

MackeJuve
2009-08-26, 20:42
jovisst, men alltså det är ju inga mirakelgrejer, utan bara protein och kolhydrater i ren form. Det är ju bra att köra med om man vet att man får i sig för lite protein(kolhydrater brukar väl inte vara något problem), men känns ju mer värt att äta rejält med mat om dagarna istället ;)

MackeJuve
2009-08-26, 20:51
8 gram vassleprotein är antagligen alldeles för lite för att uppnå maximal muskeluppbyggande effekt av ett intag, så det kan vara en idé, ja. I stället för att köpa mer gainer när den är slut, skulle jag rekommendera att du bara använder ett rent proteinpulver i stället och ev tillsätter kolhydrat själv, så du slipper köpa dubbla produkter bara för att den ena ger för lite av det viktiga.

ja eller varför inte helt enkelt skita i att sprida ut gainern eftersom snabba kolhydrater som sagt ska intas efter träning. Ta allt efter träning och få i sig 24(?) g protein vilket är helt okej och förhoppningsvis en bra mängd kolhydrater.

King Grub
2009-08-26, 21:02
Inte en chans att så mycket snabba kolhydrat på något sätt behövs efter styrketräning. Lägg åtminstone en del på vettig mat i stället för värdelösa sockerarter och glukospolymerer.

Eddie Vedder
2009-08-27, 06:18
Men man läser ju om folk som rör ner pulver i gröt och tar innan de lägger sig och sånt, måste reda ut det här :)

Vad finns att reda ut? En del vill ha lite mer protein i sin gröt och tycker det är gott att ha i lite mer proteinpulver.

En del vill kanske ha lite mer fett i sin gröt och tillsätter en klick smör, det är ju inte konstigare. En del har sås på maten andra inte.