handdator

Visa fullständig version : Stretching


Joakim pettersen
2009-08-26, 11:14
Har en lite diskussion med en kompis angående om stretching gör att man får mindre träningsvärk eller inte. Jag personligen känner då ingen skillnad. Någon som vet något om detta? Gör stretching att man får mindre träningsvärk?

Martin Löwgren
2009-08-26, 11:18
Gör stretching att man får mindre träningsvärk?

Nej

Joakim pettersen
2009-08-26, 11:30
Tack för svar!

jabbe
2009-08-26, 17:46
Jag upplever då stor skillnad, fast det är väl bara jag då.

King Grub
2009-08-26, 17:48
Stretching är inte kopplat till minskad träningsvärk.

1992_08
2009-08-26, 18:01
har hört att stretching inte är speciellt bra ?

Pepz
2009-08-26, 18:05
har hört att stretching inte är speciellt bra ?

bra och bra.

tämligen överskattat iaf om man ser till den lilla mängd de flesta utför...

1992_08
2009-08-26, 18:12
okey, men jag har börjat få muskelknutar, beror det på att jag inte sköter stretchingen ? eller hur kan man motverka det ?

Tiga
2009-08-26, 19:16
Jaha! Så man bör dissa stretchingen helt efter ett cardio eller styrkepass?

dream_theater_
2009-08-26, 19:43
Jaha! Så man bör dissa stretchingen helt efter ett cardio eller styrkepass?

Vad finns det mer för pass?

Ape3
2009-08-26, 19:48
Jag blir mindre stel dagen efter om jag stretchar, träningsvärken är samma.
Har dock gått över till dynamisk sträckning då jag vill bli vigare på grund av kampsportsträning, och det funkar! För mig.

Tiga
2009-08-26, 19:52
Vad finns det mer för pass?

Jag förstår inte vad syftet var med ditt inlägg.

MackeJuve
2009-08-26, 19:55
för mig hjälper stretchingen faktiskt riktigt bra mot träningsvärk dagen efter. Dissa mig om ni vill men för mig har det varit en väldigt bra grej att göra för att kunna köra utan besvär dagen efter.

mattilainen
2009-08-26, 19:57
Känns det bra så fortsätt stretcha. Känner ni ingen skillnad behövs det antagligen inte.

Scratch89
2009-08-26, 20:50
Det är rätt så onödigt att stretcha om du inte behöver en ökad (eller bibehållen, iofs) rörlighet. Visst kan man stretcha för att det är skönt också, men det är ingen mirakelkur.

1992_08
2009-08-26, 20:56
Det är rätt så onödigt att stretcha om du inte behöver en ökad (eller bibehållen, iofs) rörlighet. Visst kan man stretcha för att det är skönt också, men det är ingen mirakelkur.

eftersom du är kunnig på området msåte jag bara fråga.

far min säger att en muskelknutt jag har beror på att jag inte stretchat och att det kommer bara bli värre , stämmer det ? eller beror muskel knutar på något annat ?

mattilainen
2009-08-26, 21:14
"God morgon.

De fysiologiska mekanismerna är till stora delar okända än så länge. Här kommer en liten kort sammanfattning av vissa delar av det man känner till. Som sagt detta är en sammanfattning, och är det någon som känner till nyare rön så skulle det vara intressant.

En "muskelknut", a.k.a. "muskelreumatism", "muskelinflammation", "fibrosit", "myogelose", kallas för det mesta triggerpunkt, eller myofasciell triggerpunkt.

En triggerpunkt (Tp) är en hyperirritabel punkt i en spänd sträng i en i övrigt normalt avslappnad muskel. Punkten finns i muskelvävnaden eller i bindväven (fascian) som omger muskeln. Punkten är alltid palpationsöm och kan ge upphov till projicerad smärta till en annan del av kroppen eller till andra autonoma fenomen.
Tp är vanligast hos kvinnor mellan 30 - 50 år. Stillasittande arbete utlöser oftare Tp än fysiskt arbete. Hos personer över 50 år avtar frekvensen altiva Tp och ersätts av latenta.
De muskler som drabbas oftast är skulder-, bäcken och tuggmusklerna. Enskillda muskler är trapezius p descendens, infraspinatus, sternocleidomastoideus, quadratus lumburum och gluteus minimus.

Symtom
Smärta som projiceras på ett karaktäristiskt sätt för varje enskild muskel. Smärtan är vanligtvis dov och obehaglig i karaktären. Kan variera från mycket lätt smärta till näst intill invalidiserande smärta. Typiskt för smärtan är att den nästan aldrig känns över själva muskeln, utan projiceras till ett område ibland långt bort.
Autonoma fenomen såsom lokal vasokontriktion (ger en kall känsla i tex hand eller hudområde), ökad svettavsöndring, ökad tåravsöndring, ökad salivutsöndring, snuva eller ökad slemavsöndring från bihålorna, ökad pilomotoraktivitet.

Orsaker
Akut överbelastning av en muskel, långvarig uttröttning av en muskel, segmentell dysfunktion i ryggraden eller annan ledpatologi, drag och/eller kyla, snabb aktivering av en muskel framför allt i dess maximalt förkortade läge, att hålla en muskel en längre tid i maximalt förkortat läge, andra triggerpunkter, överansträngning av antagonisterna, ökad muskeltonus i muskelns synergister, trauma, viscerala sjukdomar, stress.

Andra orsaker som kan underlätta uppkomsten av Tp
Assymetri mellan kroppshalvorna, dålig hållning, felaktig arbetsställning, tryck på muskler, dålig näringstillförsel, hormonrubbningar, tryck på nerv, hypoglykemi, infektioner, oro, ångest och depression, sömnrubbningar.

Behandling
Man kan behandla Tp på olika sätt och med olika kombinationer. Olika muskler svara olika bra på olika behandling. Dom vanligaste metoderna är:
Massage, pressur, stretching, lokal värme, kylbehandling kombinerat med stretching, bindvävsbehandling i kombination med stretching, ultraljud, ström. Vissa behandlar även med akupunkturnålar in i TP´n"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70777 - Skriven av Sohlis.

1992_08
2009-08-26, 21:27
Riktigt shysst av dig ! t ack så mycket ! :)

Scratch89
2009-08-27, 04:38
Jag hann inte före. ;)

schabo-labo
2009-08-27, 09:05
Jag tolkar det som att om man tränar med full ROM så behövs inte stetchning. Jag personligen stretchar aldrig efter ett styrkepass eller boxningspass. Men har jag sprungit backe så måste jag stetcha annars blir jag stel som en pinne. Kanske är det kopplat till full ROM eller inte full ROM på något sätt?

z_bumbi
2009-08-27, 09:17
Träningen man utför är en form av stretching så hur man utför övningarna har betydelse på vilken rörlighet man har. Inte minst märks det om man byter övningsutförande eller testar en ny övning där man behöver en större rörlighet för att kunna utföra det nya.

Hemi
2009-08-27, 09:18
Vissa aktiviteter och sporter som görs sittande gör att jag stretchar hamstrings innan, och höftböjare efteråt, för att kunna behålla bra hållning. Det kan kanske avhjälpa andra delar av kroppen att bli överansträngda, som exempelvis ryggen.