handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp här!


BigPoppaPump
2003-08-27, 12:41
Jag har några frågor som att jag hoppas att någon här på forumet ska kunna svara på...

1. Blir kolhydraterna snabbare när man micrar havregrynsgröten?
Tycker det nästan känns så när man äter den.

2. Nu tar jag en gainer 1 gång om dagen, och efter träning så klart. Men det kan väl inte vara bra att hälla i sig när man inte tränat eftersom det innehåller snabba kolhydrater och sånna har jag fått lära mig att man BARA ska äta direkt efter träning... så jag kanske ska börja dricka en ren proteindrink i stället? typ whey-80?

3. Gör det nåt om man äter samma mat flera gånger om dan, om man ändå får i sig allt annat i övrigt? pasta med tonfisk äter jag gärna flera gånger om dagen.

Tror jag har nån mer fråga också, men kommer inte på den nu. :smash:

Hoppas att nån ska kunna hjälpa mig...!

Berry
2003-08-27, 12:46
1. Blir kolhydraterna snabbare när man micrar havregrynsgröten?
Tycker det nästan känns så när man äter den.

Ja, vanlig kokning ger långsammare gröt.

2. Nu tar jag en gainer 1 gång om dagen, och efter träning så klart. Men det kan väl inte vara bra att hälla i sig när man inte tränat eftersom det innehåller snabba kolhydrater och sånna har jag fått lära mig att man BARA ska äta direkt efter träning... så jag kanske ska börja dricka en ren proteindrink i stället? typ whey-80?

Gainer som mellanmål är inget vidare. Skaffa helst ett proteinpulver baserat på kasein om du ska använda det som mellanmål, t.ex. Eiselts Protec.

3. Gör det nåt om man äter samma mat flera gånger om dan, om man ändå får i sig allt annat i övrigt? pasta med tonfisk äter jag gärna flera gånger om dagen.

Nej, det gör ingenting.

BigPoppaPump
2003-08-27, 12:52
Jahapp, då är det bara till att börja koka den på spisen då, men hur ska jag orka det på morgonen!... det va ju så praktiskt att micra den!... ska kolla upp kasein baserde proteinpulver... vad finns det annars för typer av proteinpulver?

Berry
2003-08-27, 13:01
De vanligaste typerna av protein är vassle (snabbt) och kasein (långsamt). Vassle passar att ta på morgonen och direkt efter träningen, övringa tider passar ett pulver med övervägande (minst hälften) del kasein. Eiselt Protec, Fairing Complete (vassle + kasein + soja) och Optimum Pro-90 är exempel på sådana.

GhostFace
2003-08-27, 13:08
Det tar ju max 7 minuter att sätta grytan på plats & koka en havregrynstallrik på spisen, vem har inte ork o tid med det?

BigPoppaPump
2003-08-27, 13:09
Ok, då ska jag kolla upp lite olika proteinpulver då...
tack så mycket för hjälpen :thumbup:

BigPoppaPump
2003-08-27, 13:10
Originally posted by GhostFace
Det tar ju max 7 minuter att sätta grytan på plats & koka en havregrynstallrik på spisen, vem har inte ork o tid med det?

tar bara 2-3 min i micron... brukar ha en sån jäkla tidsbrist på morgonen... får gå upp 5 min tidigare... haha

Lopezzo
2003-08-27, 13:33
Originally posted by Berry
De vanligaste typerna av protein är vassle (snabbt) och kasein (långsamt). Vassle passar att ta på morgonen och direkt efter träningen, övringa tider passar ett pulver med övervägande (minst hälften) del kasein. Eiselt Protec, Fairing Complete (vassle + kasein + soja) och Optimum Pro-90 är exempel på sådana.

Just nu finns dalblads tree in one 4kg för 800kr. Tror dock bara att det är 30 eller 40% kasein i detta. MEn blandar du den med mjölk och kanske en skvätt olja så blir det :thumbup:
Lopezzo

no1fitness
2003-08-28, 03:55
Nu har ju inte jag några exakta siffror, men det spelar väl inte så stor roll om man micrar gröten med tanke på Gi ? Jag har alltid micrat gröten och har russin på och jag går ner hur bra som helst. Jag tror inte man ska stirra sig blind på GI...;)
Nu vet ju inte jag om BigPoppaPump ska gå ner i vikt eller inte, men om han bulkar gör det väl absolut ingenting...:confused:

King Grub
2003-08-28, 06:30
Originally posted by no1fitness
Nu har ju inte jag några exakta siffror, men det spelar väl inte så stor roll om man micrar gröten med tanke på Gi ?

Tror du det? :D Läs den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13019

Men GI är bara ett hjälpmedel. Du minskar i kroppsfett ändå under en deff om du ligger på energiminus.

Spud
2003-08-28, 06:59
hur kan det skilja sig så mycket i GI om man kokar eller micrar gröten?

King Grub
2003-08-28, 07:34
Originally posted by Spud
hur kan det skilja sig så mycket i GI om man kokar eller micrar gröten?

De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut ur grynen i samma utsträckning om de micras.

Berry
2003-08-28, 17:43
Undrar om det skulle göra någon skillnad att micra gröten längre eller på högre effekt..

STarfish
2003-08-29, 21:02
va fan, jag som alltid micrat havre gröten :insane: får väl börja koka då, men det är så drygt o diska en smetig kastrull speciellt när man har allergi mor diskmedel. bläää men det kan väl inte va värre än att koka pasta. hehe

King Grub
2003-08-30, 05:44
Originally posted by STarfish
va fan, jag som alltid micrat havre gröten :insane: får väl börja koka då, men det är så drygt o diska en smetig kastrull speciellt när man har allergi mor diskmedel. bläää men det kan väl inte va värre än att koka pasta. hehe

Var inte så GI-fixerad. Har du verkligen mått så dåligt under tiden du ätit micrad gröt? Du lever väl fortfarande, eller? ;)

no1fitness
2003-09-05, 04:31
Tur att man fortfarande lever...:rolleyes:
Jag kommer i alla fall aldrig börja slamra med kastruller och KOKA min gröt när det blir så gott i micron. Jag gillar min gröt lite torr med russin på...:eating:

Assazel
2003-09-05, 10:07
men alltså jag tror inte folket här menar att det är riktigt mycket skillnad på micrad eller kokt. Jag tror den är ganska marginal.

King Grub
2003-09-05, 10:14
Originally posted by Hominus_Nocturna
men alltså jag tror inte folket här menar att det är riktigt mycket skillnad på micrad eller kokt. Jag tror den är ganska marginal.

Från GI 65 på kastrullkokt på grövsta grynen till 115 på micrad på finaste.

Assazel
2003-09-05, 10:17
Originally posted by King Grub


Från GI 65 på kastrullkokt på grövsta grynen till 115 på micrad på finaste.

men du måste ju jämföra grövsta med grövsta och finast med finast, annars blir det värsta aftonbladet statistik på det.

Sen är det väl rätt bra med högre GI om man vill upp i vikt? Och framförallt på morgonen...

King Grub
2003-09-05, 10:20
Originally posted by Hominus_Nocturna


men du måste ju jämföra grövsta med grövsta och finast med finast, annars blir det värsta aftonbladet statistik på det.

Sen är det väl rätt bra med högre GI om man vill upp i vikt? Och framförallt på morgonen...

Det måste jag väl inte alls det. Havregryn är havregryn, och det är inget som säger att du bara får gryn av en grovlek i påsen. Och det där var dessutom ytterligheterna - det kan tänkas alla värden därimellan. Men med micron får du svårt att komma under 90, oavsett grovlek på grynen.

Och högt GI sabbar din insulinkänslighet om du äter dem oftare än direkt på morgonen och efter träningen, vilket leder till ökad fettinlagring på bekostnad av muskelökningarna. Inte ens på morgonen är nödvändigt, om du vill hålla nere fettökningarna utan att tumma på muskeluppbyggnaden.

Assazel
2003-09-05, 10:24
jaha, då blir det väl till att koka gröt. Men inte utan att ha införskaffat mig en diskmaskin först.

STarfish
2003-09-05, 10:27
Originally posted by Hominus_Nocturna
jaha, då blir det väl till att koka gröt. Men inte utan att ha införskaffat mig en diskmaskin först.

Haha ! hur jobbigt kan det va på en skala. :whipped:

Assazel
2003-09-05, 10:34
på morgonen och har såå bråttom till jobbet?
Vilket leder till att gröten ligger och gottar sig i kastrullen under hela dagen för att sedan tala om för min diskborste att den RÄCKER minsann inte.

Jag tror fan till och men jag hört gröten skratta där nere i kastrullen åt mig när jag försöker ge mig på den.

King Grub
2003-09-05, 10:35
Originally posted by Hominus_Nocturna
jaha, då blir det väl till att koka gröt. Men inte utan att ha införskaffat mig en diskmaskin först.

Som jag sagt tidigare: fäst dig inte för mycket vid GI. Det är inte synonymt med nyttigt/onyttigt. Äter du något annat till gröten, som t ex mjölk på och pålägg på grovbröd sänker du GI:t i alla fall. Den här diskussionen om hur finheten på grynen påverkar dig är mest teoretisk.

Och som STarfish skrev: hur svårt är det att diska en kastrull? :booty: Det tar högst 15 sekunder för mig.

Assazel
2003-09-05, 10:37
I mitt fall är det självdiciplinen på morgonen som är boven. Ska försöka ändra på det.

STarfish
2003-09-05, 10:38
Originally posted by Hominus_Nocturna
på morgonen och har såå bråttom till jobbet?
Vilket leder till att gröten ligger och gottar sig i kastrullen under hela dagen för att sedan tala om för min diskborste att den RÄCKER minsann inte.

Jag tror fan till och men jag hört gröten skratta där nere i kastrullen åt mig när jag försöker ge mig på den.

hahaaa jo gröten e förjävlig när den bränns vid lite i botten på kastrullen... men fyll kastrullen med vatten sen i med lite diskmedel låt stå medans du e på jobb... sen när du kommer hem så är det bara att vända upp och ner på skiten så rinner allt ut.. diskmedlet gör så det lossnar... för jag jag menar ska du köpa diskmaskin så blir det en dyr gröt!

Assazel
2003-09-05, 10:42
har ni ett bra recept på koka gröt? Tid, värme, mängd, ingridienser?

Edit: koka GOD gröt

STarfish
2003-09-05, 10:43
Jag kan lova dig att ingen här på forumet spöar min grisiga kastrull! jag börjar morgonen med att koka gröt! sen bara sköljer jag av den. sen kastar jag i ägg och kokar, sen sköljer av den. sen kokar jag pasta direkt efter! sen diskar jag! ibland blir den ren ibland inte... men det skiter jag i.... hehe men jag tål inte diskmedel och andra starka rengörings medel så jag diskar med vatten bara... annars så tapar jag huden på finger topparna om jag bara får kontakt med diskmedel ;)

STarfish
2003-09-05, 10:46
Originally posted by Hominus_Nocturna
har ni ett bra recept på koka gröt? Tid, värme, mängd, ingridienser?

Edit: koka GOD gröt

Jag kastar i 2 dl Axa havregryns gröt sen 4,5 dl vatten... sen kokar jag upp det på 5:an sen kokar vidare på 3:an till jag har fått den tillräckligt god o smetig! tar typ 5 min.... sen kastar jag i lite ägg i gröten! det var allt.... smakar sopor men det duger till frukost :eating:

mangs
2003-09-05, 14:52
mmmm, mumsigt, sopor är precis det jag är sugen på när jag vaknar upp hungrig som en nyvaknas Björn som precis vaknat ur idet i mars. :thumbup:

Assazel
2003-09-05, 15:26
Originally posted by mangs
mmmm, mumsigt, sopor är precis det jag är sugen på när jag vaknar upp hungrig som en nyvaknas Björn som precis vaknat ur idet i mars. :thumbup:

håller med, ska jag äta ngt på morgonen måste det smaka gott.