handdator

Visa fullständig version : mat för minska vikt


marlan30
2009-08-25, 16:51
tjena jag e en 17 åring som har lagt på mig en hel del dom senaste åren pågrund av slöhet och skid skada:(. undrar bara vad för slags mat jag ska äta för att minska vikt. min moster gav mig en matlagnings bok om att man får äta fett som t.ex grädde, biff, bacon och liknande sånt. och att man inte ska äta mjöl, socker som t.ex makaroner, och allt som innehåller mjöl. och ere okej att äta fullkorns mjöl. osäker. träning förstår jag att jag måste hålla på med. tänkte börja gymma och börja på boxning med min polare igen.

Mvh Marcus

Mr.Sarkastisk
2009-08-25, 16:52
Ät vanlig husmanskost. Du måste ligga på ett kaloriunderskott för att minska i vikt.
Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

vicarious
2009-08-25, 18:44
Gör bara av med mer än du stoppar i dig så kommer extrakilona försvinna. Det finns ingen mirakelmat som kommer få dig smalare än nåt annat.

stridis
2009-08-25, 18:59
Tänk mer sunda matvaror och matvanor istället för makronutrientfördelning (ditt dillande om socker i makaroner). Skulle du säga till mig nej jag äter inte ditt hembakta bröd?


vicarious: Folk är olika helt enkelt och alla som äter mat har åsikter om den.

burtan
2009-08-25, 19:09
Det är inte vad du äter som gör att du går ner i vikt utan vad du inte äter.

stridis
2009-08-25, 19:17
Jaja negativ energibalans och allt det.
Samtidigt om man läser ditt inlägg annorlunda och ffa TS så är det en tråkig syn på mat om man tänker på vad man inte skall äta.

vicarious
2009-08-25, 19:22
Jaja negativ energibalans och allt det.
Samtidigt om man läser ditt inlägg annorlunda och ffa TS så är det en tråkig syn på mat om man tänker på vad man inte skall äta.

Eller så ser man till att göra av med så mycket energi så man kan äta i stort sett vad man vill utan att behöva tänka på det?

mikaelj
2009-08-25, 19:33
Eller så ser man till att göra av med så mycket energi så man kan äta i stort sett vad man vill utan att behöva tänka på det?

20 km löpning/dag? Vilket jobb!

z_bumbi
2009-08-25, 19:41
Nu handlar iofs tråden om någon som är 17 år och kanske inte behöver dras in i något tjafs om detaljer utan behöver några enkla riktlinjer vilket hon också har fått.
*Ät vanlig mat
*Reglera matmängden efter hur vikten utvecklas

Sen kan jag lägga till att man när man väl börjar träna igen ganska så snabbt märker att kroppen förändras. Det är t ex inte säkert att man ser likadan ut trots att man väger lika mycket efter några månaders träning så kolla inte bara på vågen.

stridis
2009-08-25, 19:42
Eller så ser man till att göra av med så mycket energi så man kan äta i stort sett vad man vill utan att behöva tänka på det?

Nja, men för inte så länge sedan så var det inte så vanligt att folk var feta. SÅ himla mycket energi snackar vi inte om; vi snackar om en tid där datorarslena inte bredde ut sig och colaflaskorna var små. Måste man bli extrem för det?

Jag kan äta godis ibland, även när jag är på sofflocket. Nyckelordet är ibland, vilket om man är på sofflocket blir med nödtvång tämligen sällan.

Frumpish
2009-08-25, 19:45
Antingen kan du äta vanlig husmanskost tills mättnad uppstår dag efter dag, lägg till lite promenader på det så kommer du förhoppningsvis att hamna på en negativ kaloribalans (kroppen förbrukar mer energi än du stoppar i genom maten). Har du otur/dåliga gener/glad i maten så kan det bli så att du fortfarande inte hamnar på en negativ kaloribalans.

Mitt tips är då att utesluta allt gjort på spannmål, socker, potatis, ris och även då t ex pasta ur din kost och fortfarande äta dig mätt + dagliga promenader. Finns väldigt mycket anekdoter från människor som gått ner i vikt genom att utesluta raffinerade kolhydrater ur kosten och inte blir det speciellt mycket dyrare eller jobbigare att köpa/laga maten.

Om inte det skulle fungera heller finns alltid alternativet att räkna ut hur mycket kalorier du gör av med per dag, sedan räkna ut hur mycket du stoppar i dig och se till att du stoppar i dig mindre än du gör av med. Detta kan dock vara ganska omständigt ibland.

BobaFett
2009-08-25, 20:43
Mitt råd är: Skär ner kolhydrater och fett, inte helt utan minska på det rejält och öka proteinet. Att äta mycket protein mättar. Undvik raffinerade kolhydrater som i inlägget ovan och träna styrketräning. Går du inte ner så ät mindre och/eller träna mer.

stridis
2009-08-25, 20:53
.

Mitt tips är då att utesluta allt gjort på spannmål, socker, potatis, ris och även då t ex pasta ur din kost och fortfarande äta dig mätt + dagliga promenader. Finns väldigt mycket anekdoter från människor som gått ner i vikt genom att utesluta raffinerade kolhydrater ur kosten och inte blir det speciellt mycket dyrare eller jobbigare att köpa/laga maten.
.

Sen när blev potatis raffinerad? Potatis har högt SI och man måste inte köpa desirée-potäter med gi på 144 (enligt paulún vitt bröd=100) direkt. Känns som de flesta som hackar på potatis tänker på skräpsorten King Edward som har problem med glykoalkaloider, kräver rejäl besprutning och inte är en kokpotatis.

mikaelj
2009-08-25, 21:09
Sen när blev potatis raffinerad? Potatis har högt SI och man måste inte köpa desirée-potäter med gi på 144 (enligt paulún vitt bröd=100) direkt. Känns som de flesta som hackar på potatis tänker på skräpsorten King Edward som har problem med glykoalkaloider, kräver rejäl besprutning och inte är en kokpotatis.

+1 där (förutom att stridis har 5 i Potatislära A).

Som jag ser det...

Pasta, bröd, ris räknar jag som raffinerat och hade valt bort direkt. Potatis kan man låta vara kvar om man känner att det inte ger alltför mycket problem med hunger. Resterande grönsaker under potatiskolhydrattäthet är mer eller mindre fritt fram.

Att jag drar gränsen vid potatis är jag inte ens tror att det är möjligt att få sockerkickar på broccoli, morot m.fl. grönsaker utan att tänja ut magsäcken så det gör ont.

(inte för att jag äter potatis, men nu är ju inte alla lika analretentiva som mig...)

burtan
2009-08-26, 22:23
Jaja negativ energibalans och allt det.
Samtidigt om man läser ditt inlägg annorlunda och ffa TS så är det en tråkig syn på mat om man tänker på vad man inte skall äta.

Var inte meningen att verka tråkig med mitt filosofiska inlägg:em:

Det jag menar är att man inte kan tillföra något i tron att man går ner i vikt. Allt man äter saktar ner en potensiell viktminskning.

Om en person äter som han alltid har gjort och sen tillför massa nyttigheter så som tex grönsaker så kommer den personen inte gå ner i vikt.
Om han däremot tar bort något och ersätter det med tex grönsaker så kommer han antagligen gå ner i vikt.

Mvh Andreas.

Fredrik_S
2009-08-27, 03:32
Till en början ska du akta dig rejält för kokboken du fått av din mormor.
Det låter som ett GI eller Atkins spektakel och där finns det massa konstiga ideer om att grädde och bacon skulle vara bättre än ris och potatis.

Börja med att tänka på vad i kosten som det kan vara som gjort att du gått upp i vikt. Har du för vana att äta chips dricka läst äta godis äta bakelser eller liknande dagligen eller för ofta så är det där du ska börja skära ner.

Använd sen den baskunskapen de flesta har av vad som är nyttigt, såsom bröd potatis ris pasta, kött fisk kyckling, så kommer du antagligen ha mycket lättare att hitta en kost som du kan tänkas trivas med livet ut. Istället för att testa någon extremvariant som du inte gillar och därför tröttnar på.

Anders The Peak
2009-08-27, 04:53
Nu handlar iofs tråden om någon som är 17 år och kanske inte behöver dras in i något tjafs om detaljer utan behöver några enkla riktlinjer vilket hon också har fått.
*Ät vanlig mat
*Reglera matmängden efter hur vikten utvecklas
Sen kan jag lägga till att man när man väl börjar träna igen ganska så snabbt märker att kroppen förändras. Det är t ex inte säkert att man ser likadan ut trots att man väger lika mycket efter några månaders träning så kolla inte bara på vågen.
Bra tips och det handlar om att reglera energiintaget på ett bra sätt så att man får tillräckligt med näringsämnen,