handdator

Visa fullständig version : Tråden om försäkringar


Nalfaren
2009-08-25, 14:53
Hej alla,
Är ni en sådan som försäkrar allt eller inget alls?
Vilka försäkringar måste man ha, är värda att ha, eller som är
onödiga iom att de täcks av en annan försäkring.

Man kan ju försäkra allt i stort sett, de vanliga sakerna bil, båt, mc.
Hem + villa, personskador, rättskydd, brand med mera... blir mycket
pengar om man satsar på helförsäkringar.

Sedan är det ju en djungel av försäkringsbolag med mera...
Vilka försäkringar har ni nu, vad betalar ni, är ni nöjda?

Nalfaren
2009-08-25, 14:59
Just nu har jag själv Länsförsäkringar, boende och bil.
Tyvärr hjälpte de inte till ett dyft när jag hade inbrott å förlorade saker för ett
värde av 100.000 för ett antal år sedan. Suck. Men har inte bytt ännu.

Men nu skall jag å sambon flytta till vår hästgård, och vi har en bunt saker man
vill försäkra.. Skall skriva ned en rapport med allt och begära in offerter från ett
par företag. Saker som jag tror vi behöver försäkra är:

- Hem+Villaförsäkring som täcker brand, inbrott, storm, översvämning, storm etc...
- Ladugård, brandskydd
- ATV, 4-hjuling (Yamaha Kodiak 400cc - 1997 (ej vägreg))
- Båt (Höga rodd 430 med elmotor)
- Åkgräsklippare
- 2 st. olycksfallförsäkringar privat till mig och sambo
- Bilen (har länsförsäkringar)
- Hunden (har Agria)
- Häst #1 (kan inte byta pga åldern)
- Häst #2

Det är ju en hel del... puh.

z_bumbi
2009-08-25, 15:36
Måste du försäkra ATV från 97, försäkringsvärdet på den kan inte vara så mycket idag 10-11 år senare?
Samma sak med åkgräsklipparen om den inte är precis ny.

Om du är rädd för inbrott så bör du iofs inte heller berätta vad du har för grejer som är stöldbegärliga...

Nalfaren
2009-08-25, 17:33
Måste du försäkra ATV från 97, försäkringsvärdet på den kan inte vara så mycket idag 10-11 år senare?
Samma sak med åkgräsklipparen om den inte är precis ny.

Om du är rädd för inbrott så bör du iofs inte heller berätta vad du har för grejer som är stöldbegärliga...

haha, det har du rätt i :)
Skall även skaffa Securitas i ladugården och hemma.
+ kameror som spelar in på fjärrserver :)

Har blivit lite paranoid sedan mitt inbrott. :)

Srednq
2009-08-26, 23:11
det tråkiga är ju att dina grejor som är några år gamla inte är värda något om dom skulle bli stulna.
läste i nån sammanställning att en cykel som är några år gammal är värd 250 kr om den blir stulen. är det inte mer hedervärt av försäkringsbolaget att be en dra åt helvete direkt?

coxie
2009-08-27, 06:11
Jag har utöver dom vanliga (hem, olycka, sjukdom) Helförsäkrat mina bilar och min lansvägshoj. Min enduro har jag bara en enduroförsäkring på vilket är typ trafikförsäkring fast billigare.
r så hade jag inte försäkrat den, båtar är dyra att försäkra. Har ni några värdefulla smycken, klo
Jag hade inte försäkrat 4-hjulingen eller åkgräsklipparen då som nämnt du inte kommer få ut många ören vid eventuell stöld. Båten vet jag inte vad den är värd men om det rör sig om en eka med en avtagbar motockor eller dylikt hade jag investerat i ett kassaskåp alternativt förvarat dom i ett bankfack, mervärdesförsäkringar om det är dyra saker.

Överlag så hade jag lagt pengar på rejäla lås överallt där ni får låsa, rejält med lampor kopplade till rörelsesensorer och gärna något som tänder/signalerar i ert sovrum om någon smyger runt på tomten.