handdator

Visa fullständig version : Ont i biceps


jojje55
2009-08-25, 13:31
Kön: Man

Ålder: 18

Längd och vikt. 181/83

Smärtbeskrivning: Det hela började för cirka 2 månader när ja tränade biceps, efter passet hade jag en väldigt skarp smärta i min vänstra biceps och nästa dag var det mycket värre. Detta höll i sig ett par dagar, gjorde väldigt ont när ja spände biceps men även när den var avslappnad.

Jag vilade från träningen 1 vecka och nästa pass ja körde biceps var jag MYCKET svagare i vänstra biceps, efter första setet skivstångscurl så var jag helt slut i vänstra biceps, jag testade köra hantelcurl och klarade 8 reps med höger och 3 med vänster (brukar klara lika mycket med vänster).

Så jag vilade från bicepsträning i 6 veckor och tränade på som vanligt annars och kände inte av någon smärta under den här tiden, så idag tänkte jag att jag skulle träna biceps och se om det hade gått över. Precis samma symptom visade sig, blev helt slut i vänstra biceps efter 1 set skivstångscurl och orkade bara hälften av de jag orkar med högern i hantelcurl.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Tränar styrketräning 4 dagar i veckan, har inte gjort några ändringar på mitt schema nyligen.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Nej

Kanske inte så lätt att förstå men om det är något som är oklart så fråga gärna

/Tack på förhand

nyrjoh
2009-08-25, 17:06
var satt smärtan, alltså övre, nedre eller mellersta delen av muskeln? Har du ont nu? Syntes den någon blödning eller svullnad på biceps?

jojje55
2009-08-25, 18:29
Smärtan satt i övre delen av muskeln, nej har inte ont nu och de syntes ingen blödning eller svullnad.

jojje55
2009-08-25, 20:11
Den är välidgt öm nu och gör ont om jag spänner eller tar på den nu :o

Mr.Sarkastisk
2009-08-25, 20:19
Sträckning?

jojje55
2009-09-01, 15:07
Sträckning?

Hmm, vet inte, borde det inte ha gått över efter 6 veckor?

Ingen annan som tror sig veta?

Martin Löwgren
2009-09-01, 16:08
Hmm, vet inte, borde det inte ha gått över efter 6 veckor?

Ingen annan som tror sig veta?Att vila sig ifrån en muskelbristning är det absolut dummaste man kan göra - de blir aldrig bra.

jojje55
2009-09-01, 16:44
Att vila sig ifrån en muskelbristning är det absolut dummaste man kan göra - de blir aldrig bra.

Har ju inte vilat helt från träning utan bara från direkta bicepsövningar eftersom jag var rädd att det skulle bli värre, och ja visste inte ens med all säkerhet att de var en muskelbristning.

Men så jag ska bara träna biceps som vanligt så blir det bättre?

Mvh

Martin Löwgren
2009-09-01, 16:53
Har ju inte vilat helt från träning utan bara från direkta bicepsövningar eftersom jag var rädd att det skulle bli värre, och ja visste inte ens med all säkerhet att de var en muskelbristning.

Men så jag ska bara träna biceps som vanligt så blir det bättre?

Mvh
Börja med att sätta dig in i din skada :)

Du kan läsa denna artikel jag skrivit men den är inte riktigt färdigställd ännu ;)

En muskelbristning betyder att muskeln och dess fibrer har skadats. Termer som sträckning eller ruptur används också.

Belastar du en muskel mer en vad den tål kan detta leda till att dess fibrer går sönder. När fibrerna brister uppstår en blödning med en lokal vävnadsreaktion. Kroppen läker inte detta med nya muskelfibrer utan lagar det med bindväv.

Bindväven bildar en ärrvävnad som inte är lika stark och dessutom mindre elastisk en muskeln och har därför en tendens att brista vid belastning. Många muskelbristningar bildar lagning på lagning vilket till slut gör ärrvävnaden så stark och oeftergivlig att samma muskel går sönder längre ner eller upp.

Om endast några fibrer gått sönder kallas det för en partiell bristning och om hela muskeln slitits av för en total.
Vid en partiell bristning är det fortfarande möjligt att använda muskeln även om det gör väldigt ont men detta är däremot inte möjligt vid en total.

Det kan finnas olika orsaker till att en fiber skadas. En muskel har (beroende på hur vältränad den är) förmåga att utföra en viss mängd arbete under en viss tid, sedan behöver den vila. Denna mängd arbete kan uppnås vid kortvarig stor belastning eller vid långvarig mindre belastning. Är man i dålig form kommer man snabbare till det stadium då man kan få en bristning.

Muskeln blir utmattad och trött, och det finns risk för att den blir skadad.
Man löper större risk att skada sig om man idrottar utan först ha värmt upp och sträckt ut musklerna. En plötslig belastning, till exempel springande eller en spark, kan skada en "kall" muskel. Detsamma gäller om en muskel har blivit kraftigt avkyld, då är den stel och känslig för belastning.
Man kan även göra misstaget att börja idrotta för tidigt efter en skada och därmed belasta muskeln/vävnaderna mer än de kan tåla.

Det är väldigt viktigt att dessa skador akut behandlas på plats samt noggrant följs upp och rehabiliteras för att undvika ärrbildning i muskelvävnaden och eventuellt återfall.

En muskelbristning upplevs i regel som en stark smärta som plötsligt uppstår i muskeln, särskilt om det är en stor då det kan kännas som om det är något som sprängs i muskeln eller som att någon kör in en kniv i muskeln.

Vid mindre omfattande bristningar är det vanligare att det mer känns som en liten sträckning som tillfälligt hugger till men som sedan försvinner. Däremot kommer ofta smärtan tillbaka när man blir kall och en ordentlig stelhet, smärta och ömhet infinner sig i muskeln.

Det är med andra ord att bara genom smärtan tala om hur pass omfattande bristningen är och hur lång tid det kommer ta att läka.

En idrottsutövare som enbart vilar till dess att symtomen har minskat eller försvunnit löper stor risk att skadan kommer tillbaka när idrottsaktiviteten återupptas. Med en noggrann undersökning, bra rehabilitering och behandling av muskelbristningen tar det cirka 6-8 veckor för den att läka ut.

Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, dvs när full rörlighet och styrka återfåtts. För att förebygga nya skador måste full muskellängd och full styrka erhållas. Om det uppstår ärrvävnad och därmed förkortning av muskeln, är det stor risk för långdragna besvär.

jojje55
2009-09-01, 17:02
Okej, tack för hjälpen Martin! :)

schabo-labo
2009-09-26, 13:53
Har ni nått förslag på rehab för sträckt biceps?

Martin Löwgren
2009-09-26, 16:10
Har ni nått förslag på rehab för sträckt biceps?

Beror på om det är en total eller en partiella (delvis) samt om det är en intermuskulär eller en intramuskulär.

Kan du använda muskeln och är huden blå?

jojje55
2009-09-26, 19:16
Min sjukgymnast sa att jag skulle göra bicepscurls med låga vikter och göra typ 25-30 reps för att först träna upp uthålligheten igen. Detta skulle jag göra i 3-4 veckor och se hur det känns och om det inte blev bättre så skulle jag kontakta honom igen. Har gjort det i 4 veckor nu och har inte märkt av nån förbättring. Så jag får väl kontakta han igen =/

schabo-labo
2009-09-28, 09:07
Beror på om det är en total eller en partiella (delvis) samt om det är en intermuskulär eller en intramuskulär.

Kan du använda muskeln och är huden blå?

Jag kan använda muskeln och den är ej blå. Den var lite lätt röd över området i torsdags och fredags. Just nu känns det som träningsvärk gör ungefär.

Skadade mig när jag skulle träna bröst i torsdags. Det lilla momentet när man kör hantelpress;
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

och ska sänka ner vikten från bottenläget ner till golvet så blev det en lite för hastig rörelse. Kände med en gång att allt inte var hundra. Den direkta "smärtan" kom först på kvällen, det gjorde inte jätteont, men tillräckligt för att jag skulle känna att något var fel.

ChrisDEFC
2009-09-28, 10:31
Försök aldrig sänka ner vikterna när du ligger i det läget som vid hantelpress, antingen tar du ner vikterna på bröstet och reser dig upp och får då hantlarna på knäna eller så släpper du dom och håller då emot ytterst lite. du ligger väldigt taskigt till för att hålla emot nått vidare hela vägen ner till golvet.

schabo-labo
2009-09-28, 11:23
Du har rätt, men jag är inte tillräckligt stark för att få tillbaka dem till knäna (tror jag) - har inte provat..

Får släppa dem helt enkelt. Tack för påminnelsen - ska skärpa mig.

Anders Dybdahl
2009-09-28, 19:59
En idrottsutövare som enbart vilar till dess att symtomen har minskat eller försvunnit löper stor risk att skadan kommer tillbaka när idrottsaktiviteten återupptas.

Martin,

Skulle du vilja skriva några rader om hur du tänker runt smärta och rehabilitering av en muskel med partiell ruptur / sträckning. Hur mkt skal smärtan få styra belastningen? Borde isometrisk kontraktion vara smärtfritt innan man påbörjar koncentrisk träning?

Martin Löwgren
2009-09-28, 21:50
Martin,

Skulle du vilja skriva några rader om hur du tänker runt smärta och rehabilitering av en muskel med partiell ruptur / sträckning. Hur mkt skal smärtan få styra belastningen? Borde isometrisk kontraktion vara smärtfritt innan man påbörjar koncentrisk träning?

Absolut :D

En muskelbristning betyder att muskeln och dess fibrer har skadats. Termer som sträckning eller ruptur används också.

Belastar du en muskel mer en vad den tål kan detta leda till att dess fibrer går sönder. När fibrerna brister uppstår en blödning med en lokal vävnadsreaktion. Kroppen läker inte skadan med nya muskelfibrer utan lagar det med bindväv. Bindväven bildar en ärrvävnad som inte är lika stark och dessutom mindre elastisk en muskelvävnad och har därför en tendens att brista vid belastning.

Många muskelbristningar bildar lagning på lagning vilket till slut gör ärrvävnaden så stark och oeftergivlig att samma muskel går sönder längre ner eller upp.

Om endast några fibrer gått sönder kallas det för en partiell ruptur och om hela muskeln slitits av för en total.

Vid en partiell ruptur är det fortfarande möjligt att använda muskeln även om det gör väldigt ont men detta är däremot inte möjligt vid en total.

Det kan finnas flera olika orsaker till att fibrer skadas. En muskel har (beroende på hur vältränad den är) en förmåga att utföra en viss mängd arbete under en viss tid, sedan behöver den vila.

Denna mängd arbete kan uppnås vid kortvarig stor belastning eller vid långvarig mindre belastning.

Är man i dålig form kommer man snabbare till det stadium då man kan få en bristning. Muskeln blir utmattad och trött, och det finns risk för att den blir skadad.

Förutom detta löper man större risk att skada sig om man idrottar utan först ha värmt upp och använt musklerna i dess ytterläge. En plötslig belastning, till exempel springande eller en spark, kan skada en "kall" muskel.

Detsamma gäller om en muskel har blivit kraftigt avkyld, då är den stel och känslig för belastning.

Man kan även göra misstaget att börja idrotta för tidigt efter en skada och därmed belasta muskeln/vävnaderna mer än de kan tåla.

En muskelbristning upplevs i regel som en stark smärta som plötsligt uppstår i muskeln, särskilt om det är en stor då det kan kännas som om det är något som sprängs i muskeln eller som att någon kör en kniv rakt in i muskeln.

Vid mindre omfattande bristningar är det vanligare att det mer känns som en liten sträckning som tillfälligt hugger till men som sedan försvinner.

Däremot kommer ofta smärtan tillbaka när man blir kall och en ordentlig stelhet, smärta och ömhet infinner sig i muskeln.

Det är oavsett storlek på bristningen av största vikt att skadan akut behandlas på plats och då efter den s.k. PRICE-metoden. Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation.

En idrottsutövare som enbart vilar till dess att symtomen har minskat eller försvunnit löper stor risk att skadan kommer tillbaka när idrottsaktiviteten återupptas.

Med en korrekt utförd akutbehandling, noggrann undersökning, bra rehabilitering och behandling av muskelbristningen tar det cirka 6-8 veckor för den att läka ut.

Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, dvs. när full rörlighet och styrka återfåtts.

För att förebygga nya skador måste full muskellängd och full styrka erhållas. Om det uppstår ärrvävnad och därmed förkortning av muskeln, är det stor risk för långdragna besvär.

Man ska så tidigt som möjligt börja med aktiva rörelser och smärta upp till 5 på VAS är okej om den inte ökas av träningen eller förvärras dagen efter.

Smärtan är egentligen det minsta problemet, iallafall hos mina patienter som mestadels är idrottare och de säger nästan inte till när de gör ont utan man får fråga dem :D

Nu vart det även lite mycket förklarande kring problematiken men hoppas jag förklarade något iallafall :Virro

Trapper Buzz
2009-09-28, 21:52
Tack!!

Anders Dybdahl
2009-09-30, 12:46
Man ska så tidigt som möjligt börja med aktiva rörelser och smärta upp till 5 på VAS är okej om den inte ökas av träningen eller förvärras dagen efter.

Smärtan är egentligen det minsta problemet, iallafall hos mina patienter som mestadels är idrottare och de säger nästan inte till när de gör ont utan man får fråga dem :D

Spontant tycker jag smärta upp till 5 på en skala av 10 är i överkant mkt.

Du missade svara på min fråga: bör isometrisk kontraktion vara smärtfritt innan man påbörjar koncentrisk träning med belastning? Om inte, varför? Har man nytta av att belasta en muskel med sträckning/ruptur om det smärtar? Är det gynnsamt för läkningen? Jag forsöker inte sätta dit dig, men plocka din hjärna lite :)

"No pain No gain" är i mina ögon inte direkt gynnsamt när det gäller rehabilitering av muskelsträckning / ruptur. Har jag fel?

Supercharger
2009-09-30, 13:03
Du har rätt, men jag är inte tillräckligt stark för att få tillbaka dem till knäna (tror jag) - har inte provat..

Får släppa dem helt enkelt. Tack för påminnelsen - ska skärpa mig.

Sänk hantlarna mot bröstet, för knäna mot bröstet samtidigt och sen häver du dig upp på samma sätt om du skulle sätta dig upp från liggande på t.ex. golvet.

Mvh

Martin Löwgren
2009-09-30, 13:19
Spontant tycker jag smärta upp till 5 på en skala av 10 är i överkant mkt.

Du missade svara på min fråga: bör isometrisk kontraktion vara smärtfritt innan man påbörjar koncentrisk träning med belastning? Om inte, varför? Har man nytta av att belasta en muskel med sträckning/ruptur om det smärtar? Är det gynnsamt för läkningen? Jag forsöker inte sätta dit dig, men plocka din hjärna lite :)

"No pain No gain" är i mina ögon inte direkt gynnsamt när det gäller rehabilitering av muskelsträckning / ruptur. Har jag fel?
Ja jag hade nog inte gått på t ex övningen benspark om inte patienten kan kontrahera quadriceps utan motstånd isometriskt men om det är rätt eller fel törs jag ej svara på.

En smärta upp till VAS 5 som inte ökar under eller efter passet och som heller inte förvärras från gång till gång ska inte vara någon fara.

Ta t ex de achillestendios-patienter jag haft. De ligger sällan under 4-5 under sin rehab och de ska de inte göra heller. Den rehaben ska göra ont, annars gör man fel och får öka motståndet.

Anders Dybdahl
2009-09-30, 19:02
Ja jag hade nog inte gått på t ex övningen benspark om inte patienten kan kontrahera quadriceps utan motstånd isometriskt men om det är rätt eller fel törs jag ej svara på.

En smärta upp till VAS 5 som inte ökar under eller efter passet och som heller inte förvärras från gång till gång ska inte vara någon fara.

Ta t ex de achillestendios-patienter jag haft. De ligger sällan under 4-5 under sin rehab och de ska de inte göra heller. Den rehaben ska göra ont, annars gör man fel och får öka motståndet.

Tendinos är ett helt annat tillstånd, och ska tränas med smärta, så det ska vi inte blanda inn här :)

I endel källor jag har, så påstås det att koncentrisk träning ska börja när isometrisk mot motstånd är smärtfritt, bland annat http://www.clinicalsportsmedicine.com/

Frågan kvarstår, är det gynnsamt att träna koncentrisk med smärta (även måttlig)? Påvärkar det läkningen? Dags att gräva lite mera..

Guddi
2009-09-30, 20:39
VAS 5 vid sträckning kommer leda till att man får en större sträckning.

När det gäller sträckningar i övrigt så får man se på tidsaspekten när man funderar på hur hårt man ska träna muskeln. Sträckningar vid senövergången kan ofta ge en liten smärtkänsla efter en längre tids rehab även om muskeln klarar av stor belastning. Om det har gått en 6-8 veckor ungefär (normal sträckning, inte någon monstersprintersträckning i hamstring) och man inte dragit upp skadan någon gång under den tiden så kan man höja belastningen (och då även den mängd smärta som är acceptabel) något utan att egentligen förvärra skadan. Med lite mer smärta så menar jag typ vas 3, dvs det känns inte helt bra, men samtidigt så kan man köra vidare.

Det svåra vid dessa tillfällen är oftas att bli av med den kvarvarande smärtan vilket ibland kan ta ganska lång tid.

grimfish
2009-09-30, 21:31
VAS-skalan är ett osäkert mått med låg reproducerbarhet hos vanliga patienter som inte är vana att använda den, varför det blir lite tokigt att ge allmänna rekommendationer kring hur mycket smärta en patient klarar av att utsättas för. Vid sträckningar är det nog därför ofta bättre att se till funktion än smärtupplevelse.

Martin Löwgren
2009-09-30, 21:54
Tendinos är ett helt annat tillstånd, och ska tränas med smärta, så det ska vi inte blanda inn här :)

I endel källor jag har, så påstås det att koncentrisk träning ska börja när isometrisk mot motstånd är smärtfritt, bland annat http://www.clinicalsportsmedicine.com/

Frågan kvarstår, är det gynnsamt att träna koncentrisk med smärta (även måttlig)? Påvärkar det läkningen? Dags att gräva lite mera..

Ta fram spaden nu Anders, jag blir ju nyfiken :Virro

Guddi
2009-10-01, 06:39
VAS-skalan är ett osäkert mått med låg reproducerbarhet hos vanliga patienter som inte är vana att använda den, varför det blir lite tokigt att ge allmänna rekommendationer kring hur mycket smärta en patient klarar av att utsättas för. Vid sträckningar är det nog därför ofta bättre att se till funktion än smärtupplevelse.Jag använder inte VAS som riktlinje för hur hårt jag ska kunna träna något. Jag använde det för att kunna för medla ungefär hur hårt jag brukar köra med pat över internet. Det blir lite svårt att börja förklara hur jag upplever andras smärta och hur de förmedlar den till mig över internet och sen därifrån börja förklara vad jag gör för övningsval :)

I början på en rehab är det många gånger stabila enledsövningar man kör. Det är mer eller mindre omöjligt att se någon funktionsförsämring i dessa om det inte gör så ont att pat. inte kan köra övningen.