handdator

Visa fullständig version : Lågreps med kort vila?


skunkvid
2009-08-25, 12:41
Har aldrig hört om någon som kör lägre reps (>5) med kort vila (1-2 min). Jag tänkte tanken och tyckte det verkade intressant eftersom jag tränar (främst) för styrka men vill också gärna få lite anaerob uthållighet på köpet.

Någon med erfarenheter kring detta?

pragmatist
2009-08-25, 17:57
Det finns sådana koncept. Vince Gironda hade ett program där man körde 15 set med 4 reps och kanske 15-30 sekunder mellan varje set. Chad Waterbury brukade föreslå 8-10 set med 3 reps och c:a 60 sekunder mellan varje. Pavel Tsatsouline förespråkade 10 set med 5 reps (med hänvisning till någon studie gjord av sovjetiska armén), o.s.v.

Min personliga erfarenhet av den typen av träning är att det snabbt blir väldigt tråkigt.

jwzrd
2009-08-25, 18:02
Har aldrig hört om någon som kör lägre reps (>5) med kort vila (1-2 min). Jag tänkte tanken och tyckte det verkade intressant eftersom jag tränar (främst) för styrka men vill också gärna få lite anaerob uthållighet på köpet.

Någon med erfarenheter kring detta?

Du gör en tankevurpa. Om ett "recept" leder till ett resultat och ett annat leder till ett annat resultat; varför tror du då att blandningen av båda ger båda? Vad får du om du blandar bulldeg med sockerkakssmet?

Det blir varken hackat eller malet. Men så tittar man lite närmare på exakt vilka siffror du anger och 1-2 minuters vila är inte _så_ kort så styrkan din kommer att utvecklas hur bra som helst av det där om du vilar 2 minuter. Men 1 minuts vila och femmor däremot kommer ganska snart att innebära att du får plocka av vikter.

mikaelj
2009-08-25, 18:16
Med en minuts vila och 5RM hade det blivit 5, 3, 1 för mig, om ens det. Så visst kan 5 reps med 1 minuts vila fungera, men då får du nog köra på vikter motsvarande 10RM eller så. (finns det någon bra formel för att räkna ut rep/set/RM med avseende på vila?)

Lajne
2009-08-25, 18:36
Jag körde ett liknande koncept en gång, 8x3 med 30-60sek vila mellan varje set. Började på 60sek och kunde sedan sänka allteftersom uthålligheten blev bättre. Använde samma vikt genom alla set; den vikt som gick att använda i 8 3or i rad motsvarade ganska exakt mitt 5RM då.
Resultatet var utan tvekan bäst i chins; satte ett rekord jag fortfarande inte har varit i närheten av med 3xkv+40kg. I pressmuskulaturen (bänkpress, militärpress) gick det sådär och för ben (böj/mark) gick det rent åt helvete; man blir alldeles för trött av så stora övningar med så kort vila.

jwzrd
2009-08-25, 18:37
Med en minuts vila och 5RM hade det blivit 5, 3, 1 för mig, om ens det. Så visst kan 5 reps med 1 minuts vila fungera, men då får du nog köra på vikter motsvarande 10RM eller så. (finns det någon bra formel för att räkna ut rep/set/RM med avseende på vila?)

Han sa dock inte 5 reps på 5RM.

I övrigt kanske du ska öka kolhydratsintaget om du dör så snabbt :)

stridis
2009-08-25, 18:48
Resultatet var utan tvekan bäst i chins; satte ett rekord jag fortfarande inte har varit i närheten av med 3xkv+40kg. I pressmuskulaturen (bänkpress, militärpress) gick det sådär och för ben (böj/mark) gick det rent åt helvete; man blir alldeles för trött av så stora övningar med så kort vila.

Ahh, något sådant jo. Körde ett program där man skulle köra övningarna explosivt och chinsen var najs kommer jag ihåg och marklyften var iofs helt ok men jag körde nog dem lite för snällt.

mikaelj
2009-08-25, 19:00
I övrigt kanske du ska öka kolhydratsintaget om du dör så snabbt :)

Det gjorde ingen skillnad!