handdator

Visa fullständig version : Mild sträckning i splenius


Tonto
2009-08-25, 09:50
Jag tror som rubriken säger att jag har sträckt splenius. Jag behandlar med tigerbalsam och värme och lugn och ro. Finns det något mer jag kan göra? Vet någon beräknad läkningstid? vill träna :(

Martin Löwgren
2009-08-25, 09:53
Jag tror som rubriken säger att jag har sträckt splenius. Jag behandlar med tigerbalsam och värme och lugn och ro. Finns det något mer jag kan göra? Vet någon beräknad läkningstid? vill träna :(

Hur vet du att det just är splenius :thumbup:

De kan lika gärna vara semispinalis, levator scapule eller trapezius ascendens :Virro

Skämt och sido så spelar det ingen större roll vilken nackmuskel det är - behandlingen (efter noggran undersökning såklart) är densamma. Man måste utreda om muskel gått sönder eller bara fått sig en kyss och därefter kan man ge ett adekvat råd.

Kan du röra på nacken? Kan du spänna musklerna? Vart gör de ont om du vrider åt höger resp vänster?

Mvh

Tonto
2009-08-25, 10:05
självklart är det ingen educated guess utan jag satt på exrx.net och försökte urskilja för din skull. det är inte trapezius så mycket vet jag.

Jag kan vrida på nacken man kan inte böja den speciellt mycket åt vänster (det är vänster sida jag har gjort illa). Efter det hände kändes det inte alls utan nu dagen efter när jag vakna som jag kände ordentligt smärta.

Martin Löwgren
2009-08-25, 10:20
självklart är det ingen educated guess utan jag satt på exrx.net och försökte urskilja för din skull. det är inte trapezius så mycket vet jag.

Jag kan vrida på nacken man kan inte böja den speciellt mycket åt vänster (det är vänster sida jag har gjort illa). Efter det hände kändes det inte alls utan nu dagen efter när jag vakna som jag kände ordentligt smärta.

Låter som en klassiska akut torticollis (nackspärr). Musklerna krampar och försöker skydda något (mest troligt en disk/nerv).

Lägger sig ej den värsta smärtan på några dagar utan ökar och dessutom ingen förbättring av rörlighet kan du uppsöka hjälp.

De du kan göra själv är att röra på nacken så mkt du bara kan till smärtgräns och pyttelite till. Pressa hela tiden på lite.

Mvh

Tonto
2009-08-25, 10:54
tack så mycket för hjälpen! gillade din artikel om axelskador, släpp fler!

Martin Löwgren
2009-08-25, 11:03
tack så mycket för hjälpen! gillade din artikel om axelskador, släpp fler!

Ingen orsak.

Ja nästa del kommer upp på forumet idag eller imorrn *flex*