handdator

Visa fullständig version : Väga mat?


IDG
2009-08-24, 23:17
Allt det här med att man ska väga sin mat hänger jag inte alls med på. Hur går det till och hur mycket ska maten väga? Är 174 cm och väger 78 kg.

harald_hårfager
2009-08-24, 23:30
1. Med hjälp av en våg väger du maten.
2. Beror på hur mycket du tänkt att äta.

SeTi
2009-08-24, 23:38
Säg att du ska äta spagetti. Du har den framför dig men vet inte hur många kalorier det faktiskt finns i portionen. Denna information är intressant om du vill ha kontroll på hur mycket energi maten du äter ger dig.

Det man kan göra är att väga spagettin, sedan letar man upp hur många kalorier det är i just spagetti (det kan göras på Livsmedelsverkets hemsida).
Då kommer den tala om hur många kalorier och vilka näringsämnen du får i dig av måltiden baserat på mängden/vikten mat.

Om du vill räkna ut hur många kalorier du bör äta kolla http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den tråden handlar om att gå ner i vikten men den visar hur du kan räkna ut hur mycket du behöver för att ligga på sk energibalans, sen får du själv avgöra om du vill äta mer eller mindre än det du "behöver".

Fredrik_S
2009-08-25, 00:59
Allt det här med att man ska väga sin mat hänger jag inte alls med på. Hur går det till och hur mycket ska maten väga? Är 174 cm och väger 78 kg.

Ska och ska, de flesta ska nog inte väga sin mat. Bättre å måtta med ögonen och sedan avgöra med hungern om det blev lagom mycket. Man kan även kika lite i spegeln och se om man tycker att man börjar bli tjock alternativt smal och då äta mer eller mindre.
Men jag personligen är helt mot allt som har att göra med att väga mat.

martikainen
2009-08-25, 07:07
Ska och ska, de flesta ska nog inte väga sin mat. Bättre å måtta med ögonen och sedan avgöra med hungern om det blev lagom mycket. Man kan även kika lite i spegeln och se om man tycker att man börjar bli tjock alternativt smal och då äta mer eller mindre.
Men jag personligen är helt mot allt som har att göra med att väga mat.

Till skillnad mot Fredrik tycker jag det kan vara nyttigt för en person som hela sitt liv vant sig vid att äta 1-2 stora portioner vid varje måltid och gå ifrån bordet med en proppmätt mage. Den mängden mat är inget som kroppen behöver om du inte tänkte ge dig ut på en extremt energikrävande bergsvandring eller liknande.

Att då faktiskt ta sig 1-2minuter och mäta upp en mer normal portion (200gram kokt pasta och 100gram köttfärsås/köttbullar/korv/kyckling)
Och faktiskt förstå hur mycket som behövs och hur mycket det är på tallriken.

Jag själv har ändrat mitt sätt att se på mat med hjälp av vågen, insett att jag inte behöver ta med mig en matlåda på 6-800gram till jobbet när jag klarar mig utmärkt på 250-300gram för mitt jobb (IT-tekniker) och även kan träna på det.
Detta kan säkert många klara utan att väga maten, men jag tycker det är ett utmärkt tips för många. Det gäller dock att ha lite perspektiv på saken också, självkontroll kan vissa kalla det, det får inte bli något maniskt beteende som man har med sig överallt (kalaset hos farmor, tacoskvällen med polarna osv)

Mental
2009-08-25, 07:15
Till skillnad mot Fredrik tycker jag det kan vara nyttigt för en person som hela sitt liv vant sig vid att äta 1-2 stora portioner vid varje måltid och gå ifrån bordet med en proppmätt mage. Den mängden mat är inget som kroppen behöver om du inte tänkte ge dig ut på en extremt energikrävande bergsvandring eller liknande.


Hmm? om man är viktstabil och i energibalans med det ätbeteendet så finns väl inget behov av att böra väga mat och minska portioner?

Om man lägger på sig valk på valk så är det helt klart en annan femma.

944RS
2009-08-25, 07:20
Allt det här med att man ska väga sin mat hänger jag inte alls med på. Hur går det till och hur mycket ska maten väga? Är 174 cm och väger 78 kg.

Väga eller på något sätt räkna ut vad du får i dig kan vara bra att göra för att få en uppfattning om hur mycket det är av allting på tallriken.

Om man bara äter konserver och färdigmat så står det ju på paketen hur mycket de innehåller. Slicka rent förpackningen och börja plussa ihop med dagens övriga förpackningar och vips så har du ditt totala intag färdigt.

Vad du sedan gör med informationen är upp till dig.

944RS
2009-08-25, 07:21
Hmm? om man är viktstabil och i energibalans med det ätbeteendet så finns väl inget behov av att böra väga mat och minska portioner?

Om man lägger på sig valk på valk så är det helt klart en annan femma.

Det brukar inte vara dessa personer som får rådet att börja väga maten...

martikainen
2009-08-26, 07:10
Hmm? om man är viktstabil och i energibalans med det ätbeteendet så finns väl inget behov av att böra väga mat och minska portioner?

Om man lägger på sig valk på valk så är det helt klart en annan femma.

Det brukar inte vara dessa personer som får rådet att börja väga maten...

Precis som 944RS säger, det är knappast de smala människorna som får ett sånt råd. Jag utgick från att trådskaparens frågan är ställt ifrån ett perspektiv där personen ifråga är överviktig och vill gå ner i vikt.

Fredrik_S
2009-08-28, 01:44
Väga eller på något sätt räkna ut vad du får i dig kan vara bra att göra för att få en uppfattning om hur mycket det är av allting på tallriken.

Om man bara äter konserver och färdigmat så står det ju på paketen hur mycket de innehåller. Slicka rent förpackningen och börja plussa ihop med dagens övriga förpackningar och vips så har du ditt totala intag färdigt.

Vad du sedan gör med informationen är upp till dig.

Och jag tycker det kan vara skadligt och dåligt att göra sådant. Har man för avsikt att må bra och inte komma i några extrema tävlingformer eller liknande så är det i nio fall av tio bara dåligt att mäta och väga mat.

MrBurner
2009-08-28, 03:50
Många som inte lyckas gå ner i vikt så lätt kanske har mycket hjälp utav att börja väga saker en period för att sedan gå över till att "höfta" mer då de fått en uppskattning om volymer och kalorier.

Till trådskaparen.
Om du även ska ha nytta utav vikten på maten så måste du även veta näringsvärden.

944RS
2009-08-28, 07:54
Och jag tycker det kan vara skadligt och dåligt att göra sådant. Har man för avsikt att må bra och inte komma i några extrema tävlingformer eller liknande så är det i nio fall av tio bara dåligt att mäta och väga mat.

Hur många överviktiga har du träffat?? Flera av dem jag har pratat med har haft en otroligt dålig uppfattning på hur mycket protein och kcal deras mat innehåller. Ihop med att de inte vet hur mycket de bör stoppa i sig för att hamna på en någorlunda energibalans är det en ganska dålig kombination!

Självklart kan folk plötsligt må dåligt av att de tror att de måste ha kontroll över exakt allting de stoppar i munnen. Men det har ingenting med vägandet av maten att göra utan det är ett kontrollbehov som de själva har skapat.
Att väga eller läsa på en förpackning är ett hjälpmedel för dem som kan hantera informationen.

SeTi
2009-08-28, 22:33
Under min diet har jag räknat kalorier i ungefär en vecka, sen fick jag en bra idé för hur mycket jag bör äta, b la frukost och mellanmål vet jag hur mycket kvarg/keso osv jag kunde kosta på mig, sen äter jag lagad mat till middag och lunch och drar ner på kolhydrater och ökade protein och fett.

För att lägga på sig är det väl bara göra samma sak men ligga på 500 kcal plus typ?

944RS
2009-08-29, 06:53
Under min diet har jag räknat kalorier i ungefär en vecka, sen fick jag en bra idé för hur mycket jag bör äta, b la frukost och mellanmål vet jag hur mycket kvarg/keso osv jag kunde kosta på mig, sen äter jag lagad mat till middag och lunch och drar ner på kolhydrater och ökade protein och fett.

För att lägga på sig är det väl bara göra samma sak men ligga på 500 kcal plus typ?

Visst är det så!
Att räkna ut hur mycket protein det är i maten gör man ju på samma sätt som kcal så det är oxå något som man lätt kan göra själv.

Fredrik_S
2009-08-29, 10:33
Hur många överviktiga har du träffat?? Flera av dem jag har pratat med har haft en otroligt dålig uppfattning på hur mycket protein och kcal deras mat innehåller. Ihop med att de inte vet hur mycket de bör stoppa i sig för att hamna på en någorlunda energibalans är det en ganska dålig kombination!

Självklart kan folk plötsligt må dåligt av att de tror att de måste ha kontroll över exakt allting de stoppar i munnen. Men det har ingenting med vägandet av maten att göra utan det är ett kontrollbehov som de själva har skapat.
Att väga eller läsa på en förpackning är ett hjälpmedel för dem som kan hantera informationen.

Det har allt med vägandet av maten att göra.
De som är överviktiga är garanterat personer som absolut inte vill stå och väga och räkna på mat.
Det är beteenden som säkerligen i 90% av fallen kommer leda till jojobantning eller avsky mot dieter.
Det är ALLTID bättre att de lär sig grundläggande om vad som är nyttigt och vad som är onyttigt och sedan försöka lära sig sätt att inte äta lika mycket av det onyttiga. INTE stå och väga och mäta med vanligt nyttig mat.

Det är ändå nästan uteslutande för mycket fett i maten(snabbmat eller feta såser hemme) eller för mycket bakelser chips godis som har orsakat viktuppgången i första läget. Inte för mycket vanlig husmanskost.

Fredrik_S
2009-08-29, 10:38
Hur många överviktiga har du träffat?? Flera av dem jag har pratat med har haft en otroligt dålig uppfattning på hur mycket protein och kcal deras mat innehåller. Ihop med att de inte vet hur mycket de bör stoppa i sig för att hamna på en någorlunda energibalans är det en ganska dålig kombination!

Men det är helt normalt att inte ha en uppfattning om protein och kcal. Ingen som inte är väldigt intresserard av kost som oss har någon uppfattning om sånt, inte de smala heller. Energibalansräkning och såna tankar hör inte hemma hos någon, speciellt inte överviktiga.
Det är beteendeförändringar som är det viktiga samt undvikande av komplicerade tankar kring mat, såsom vägning energibalans kcal protein osv. Folk mår bara illa av sådant prat och ger upp.

SeTi
2009-08-29, 15:06
Folk mår bara illa av sådant prat och ger upp.

Jag håller med dig, men då ska man inte snacka kalorier alls utan fokusera på bra leverne som träning, lagom portioner och lagom antal måltider per dag. Äta extra efter ett tungt pass och ge fan i läsk och godis flera gånger i veckan torde ju räcka för de flesta.

Ett undantag är nog äldre personer och kanske speciellt kvinnor som inte har koll på hur lite dom faktiskt måste äta för att tappa vikt utan en hel del träning. Eller det kanske är överflödigt då också?
Jag menar för nån som bör ligga på 1000 eller mindre kcal per dag för underskott.

Fredrik_S
2009-08-29, 16:39
Jag håller med dig, men då ska man inte snacka kalorier alls utan fokusera på bra leverne som träning, lagom portioner och lagom antal måltider per dag. Äta extra efter ett tungt pass och ge fan i läsk och godis flera gånger i veckan torde ju räcka för de flesta.

Ett undantag är nog äldre personer och kanske speciellt kvinnor som inte har koll på hur lite dom faktiskt måste äta för att tappa vikt utan en hel del träning. Eller det kanske är överflödigt då också?
Jag menar för nån som bör ligga på 1000 eller mindre kcal per dag för underskott.

Du menar flickor under 5 år.

Även en stillasittande tant bränner mer än 1000 kcal per dag.
Och nej de kommer inte heller ha någon fördel av kcalräkning, det är exakt samma för dom. Att identifiera orsaken(som i princip alltid är för feta såser till mat, kakor läsk bullar eller godis) och sedan begränsa den.

WorkOutBuddy
2009-08-29, 19:18
Aldrig fel att väga/räkna all mat en dag för att på något sätt få en bild över hur mycket man egentligen får i sig. Skit bra tycker jag, om man nu inte är lat såklart.

Fredrik_S
2009-08-29, 19:24
Aldrig fel att väga/räkna all mat en dag för att på något sätt få en bild över hur mycket man egentligen får i sig. Skit bra tycker jag, om man nu inte är lat såklart.

Jo det är väldigt ofta fel att väga och räkna mat.
Väljer en person en dag att räkna är det extremt troligt att felkällan blir enorm pga att han ska väga om mäta just den dagen. Dvs de lyckas undvika de godsaker de normalt stoppar i sig.
Sedan de 95% av befolkningen som bara äter det som de känner för får inte ut ett smack av konstiga siffror hit och dit och för dom är det nästan ALLTID FEL att väga och mäta!

SeTi
2009-08-29, 20:10
Jag utgår från att dom flesta som kommer in på forumet och vill lära sig hur man deffar läser stickytråden och i den står det att man ska räkna ut sitt behov och lägga upp kosten efter dom siffrorna, men hur ska man kunna göra det om man inte vet hur mycket maten man äter innehåller?

Sen att äta under 1000 kcal är inte ovanligt i vissa dieter, men jag kan hålla med om att det kanske är inte ett så långsiktigt. Tar vissa pulverdieter som exempel som ligger på ca 800 kcal.

Apos78
2009-08-29, 20:35
Sen att äta under 1000 kcal är inte ovanligt i vissa dieter, men jag kan hålla med om att det kanske är inte ett så långsiktigt. Tar vissa pulverdieter som exempel som ligger på ca 800 kcal.

Då handlar det om VLCD och är som du säger inte långsiktigt. Det är dock långt ifrån samma som ett nödvändigt kaloriunderskott för en person som vill gå ned i vikt.

Håller dock med Fredrik om att det generellt är helt fel att väga maten. Undantag kan vara t.ex. en 3-dagars kostregistrering som ändå utförs under en viss översikt samt på en utvald patientgrupp där risken för en vriden syn på maten anses väldigt liten.

944RS
2009-08-30, 09:40
Det är för mig stor skillnad på personer med ätstörningar och dem med övervikt/några extrakilon. Självklart är det beteendet som måste ändras oavsett vilken utgångspunkt man har.
De som inte har intresset/förståelsen kommer troligtvis inte vara så flitiga besökare på detta forumet.
Men här inne så tycker jag det kan vara rätt att ge tips om ett sätt att få reda på vad maten innehåller. Att läsa på förpackningar ger information. Att väga lite mat är bara ett led i informationsbiten.
För att man ska ha någon användning av den informationen så bör man ha kunskaper. Lite sådana kunskaper brukar många kunna få genom forum som detta eller liknande.

944RS
2009-08-30, 09:49
Då handlar det om VLCD och är som du säger inte långsiktigt. Det är dock långt ifrån samma som ett nödvändigt kaloriunderskott för en person som vill gå ned i vikt.

Håller dock med Fredrik om att det generellt är helt fel att väga maten. Undantag kan vara t.ex. en 3-dagars kostregistrering som ändå utförs under en viss översikt samt på en utvald patientgrupp där risken för en vriden syn på maten anses väldigt liten.

Det är just dessa VLCD dieter som många ger sig på i olika omgångar för att de har dåligt med koll på energibehovet. När de tror att det äter bättre med sin vanliga kost och det inte händer något så börjar många med Nutrilett eller liknande och plötsligt rasar de tillfälligt i vikt.
Som det nämnts tidigare så är det just en långsiktig beteende förändring som behövs.

Och det är just informationsbiten som man får genom att kontrollera sin kost några dagar, exempelvis genom att väga/mäta/räkna som det KAN hjälpa VISSA personer.

Eddie Vedder
2009-08-30, 09:49
Skulle vara intressant med en undersökning på hur "kalorikunskaper" korrelerar med BMI på befolkningsnivå.

Att människor med svårigheter att hålla vikten överlag skulle ha mycket sämre koll än de som håller sig viktstabila år efter år ställer jag mig tveksam till. De flesta är ju trots allt viktstabila och det är VERKLIGEN inte så att många har koll på sitt mat- och energiintag i någon högre grad.

Vice versa finns det de som alltid slåss mot vikten trots att de kan kalorierna i varenda liten matbit. De som hoppar från diet till diet och aldrig lyckas långsiktigt. Det finns de som tar sig tid att lära sig om energi och makronutrienter och det finns de som inte tar sig den tiden, om smala eller tjocka är överrepresenterade rent procentuellt vore intressant att veta.

Apos78
2009-08-30, 10:55
Skulle vara intressant med en undersökning på hur "kalorikunskaper" korrelerar med BMI på befolkningsnivå.

Att människor med svårigheter att hålla vikten överlag skulle ha mycket sämre koll än de som håller sig viktstabila år efter år ställer jag mig tveksam till. De flesta är ju trots allt viktstabila och det är VERKLIGEN inte så att många har koll på sitt mat- och energiintag i någon högre grad.

Vice versa finns det de som alltid slåss mot vikten trots att de kan kalorierna i varenda liten matbit. De som hoppar från diet till diet och aldrig lyckas långsiktigt. Det finns de som tar sig tid att lära sig om energi och makronutrienter och det finns de som inte tar sig den tiden, om smala eller tjocka är överrepresenterade rent procentuellt vore intressant att veta.

+1. Jag har träffat de som verkligen inte har koll på vad som kan tänkas vara en normal portionsstorlek men de är få.

Mental
2009-08-30, 11:47
Skulle vara intressant med en undersökning på hur "kalorikunskaper" korrelerar med BMI på befolkningsnivå.

Att människor med svårigheter att hålla vikten överlag skulle ha mycket sämre koll än de som håller sig viktstabila år efter år ställer jag mig tveksam till. De flesta är ju trots allt viktstabila och det är VERKLIGEN inte så att många har koll på sitt mat- och energiintag i någon högre grad.

Vice versa finns det de som alltid slåss mot vikten trots att de kan kalorierna i varenda liten matbit. De som hoppar från diet till diet och aldrig lyckas långsiktigt. Det finns de som tar sig tid att lära sig om energi och makronutrienter och det finns de som inte tar sig den tiden, om smala eller tjocka är överrepresenterade rent procentuellt vore intressant att veta.

Jag tror det kommer bli lite som med lighcola (OMG de som dricker lightcola är FETARE än de som dricker vanlig cola, alltså måste vanlig cola vara bättre)
Dvs det är snarare de som sitter fast i ett fetmaproblem som är motiverade att lära sig räkna kalorier, snarare än de som är normalviktiga utan att ägna kosten en tanke.

Fredrik_S
2009-08-30, 11:52
Det är just dessa VLCD dieter som många ger sig på i olika omgångar för att de har dåligt med koll på energibehovet. När de tror att det äter bättre med sin vanliga kost och det inte händer något så börjar många med Nutrilett eller liknande och plötsligt rasar de tillfälligt i vikt.
Som det nämnts tidigare så är det just en långsiktig beteende förändring som behövs.

Och det är just informationsbiten som man får genom att kontrollera sin kost några dagar, exempelvis genom att väga/mäta/räkna som det KAN hjälpa VISSA personer.

Men informationen kommer vara alldeles för ungefärlig och helt oanvändbar i praktiken.
För det första är tre dar ingenting hos en normal människas kostintag, folk äter i allmänhet så mycket som deras hunger och sug säger åt dem att äta vilket kan skilja i tusentals kalorier från dag till dag. Helt beroende på hur mycket de ätit senaste dagarna, vad det är för veckodag, vilka de är med och vad de gör.

Sedan är räknefelet, som är omöjligt att överbrygga, mycket större än man kan tro.

Om jag ger dig ett räkneexempel så förstår du att siffrorna du får ut av en såndan kontroll är alldeles för ungefärliga.
Vi säger att en person räknar ut att han äter 2500 kcal om dagen efter sin mätperiod men att han i själva verket äter 2700 kcal.(detta är inte ett stort mätfel över en kort period och högst rimligt)
Vi säger även att han räknar ut att han gör av med 2500 kcal per dag men i själva verket bara gör av med 2300 kcal per dag(också en väldigt rimlig felberäkning trots nogrannhet)
Det skulle resultera i 400 kcal per dag i överskott trots att han enligt sina vägningar mätningar kommit fram till energibalans. Nöjd över att han kan hålla vikten på detta intag och denna aktivitetsgrad så skulle denna personen om han följde sina beräkningar slaviskt gå upp ca 16 kg på ett år!!!!

Det jag vill ha sagt är att trots vägningar och mätningar så är hungern mycket mycket mer tillförlitlig för en längre tidsperiod.

Tolkia
2009-08-30, 11:53
Här är vi så kategoriska att man skulle kunna använda tråden för att kalibrera en linjal. Överviktiga är en fullständigt homogen grupp och innehav av en matvåg leder ofelbart till ätstörningar ... lite tillspetsat. ;)

Jag tror för min del att det finns många som i inledningsskedet av en bantningsperiod kan ha hjälp av en matvåg för att skaffa sig lite ögonmått. Det finns många som är överviktiga helt enkelt p.g.a. att de äter för mycket mat i förhållande till vad de gör av med, alla tjockisar är inte tjocka för att de har ett stört ätbeteende och dämpar sin ångest med mat när ingen ser. Det viktiga här är att man inte ger upp sin autonomi och förmåga att använda hjärnan så till den grad att man MÅSTE väga och energiberäkna allt man stoppar i munnen för att inte bli nojig. Jag skulle inte säga att man får ätstörningar av att väga sin mat, däremot är ett tvångsmässigt behov av att väga maten ett symptom på ätstörningar.

Angående hunger, så är den inte ett klockrent mått på när man ätit nog, om man under lång tid har vant sig vid att äta för mycket (alternativt har bantat mycket och på så sätt fuckat upp hungersignalerna). Det är lätt att säga att man skall lyssna på kroppen, men det är inte så lätt att höra vad kroppen försöker säga.

Fredrik_S
2009-08-30, 12:01
Jag tror det kommer bli lite som med lighcola (OMG de som dricker lightcola är FETARE än de som dricker vanlig cola, alltså måste vanlig cola vara bättre)
Dvs det är snarare de som sitter fast i ett fetmaproblem som är motiverade att lära sig räkna kalorier, snarare än de som är normalviktiga utan att ägna kosten en tanke.

Det är möjligt att de är motiverade att lära sig räkna kalorier, men jag lovar att det inte är en kunskap som kommer hjälpa dem. Det kommer i 9 fall av 10 försämra deras redan dåliga förhållande till mat. Det är en oerhörd RISK för en överviktigt att börja räkna kalorier INTE något man ska slänga ut till överviktiga som ett bra sätt att få koll på sin kost!

Problemet ligger inte i att de inte vet kaloriinnehållet i maten, problemet ligger i vanorna de har och förhållandet till mat i övrigt.

Fredrik_S
2009-08-30, 12:07
Här är vi så kategoriska att man skulle kunna använda tråden för att kalibrera en linjal. Överviktiga är en fullständigt homogen grupp och innehav av en matvåg leder ofelbart till ätstörningar ... lite tillspetsat. ;)

Jag tror för min del att det finns många som i inledningsskedet av en bantningsperiod kan ha hjälp av en matvåg för att skaffa sig lite ögonmått. Det finns många som är överviktiga helt enkelt p.g.a. att de äter för mycket mat i förhållande till vad de gör av med, alla tjockisar är inte tjocka för att de har ett stört ätbeteende och dämpar sin ångest med mat när ingen ser. Det viktiga här är att man inte ger upp sin autonomi och förmåga att använda hjärnan så till den grad att man MÅSTE väga och energiberäkna allt man stoppar i munnen för att inte bli nojig. Jag skulle inte säga att man får ätstörningar av att väga sin mat, däremot är ett tvångsmässigt behov av att väga maten ett symptom på ätstörningar.

Angående hunger, så är den inte ett klockrent mått på när man ätit nog, om man under lång tid har vant sig vid att äta för mycket (alternativt har bantat mycket och på så sätt fuckat upp hungersignalerna). Det är lätt att säga att man skall lyssna på kroppen, men det är inte så lätt att höra vad kroppen försöker säga.

Tror du på riktigt att det finns många överviktiga som BARA äter för mycket vanlig husmanskost och därför skulle tjäna på att mäta och väga potatisar ris pasta kött fisk, fågel och grönsaker.
Så är det helt enkelt inte, de är överviktiga för att de antingen tar en dl 80% sås till all mat. Eller de helt enkelt äter för mycket godis chips läsk glass eller bakelser(ångestfritt).

Tolkia
2009-08-30, 12:14
Tror du på riktigt att det finns många överviktiga som BARA äter för mycket vanlig husmanskost och därför skulle tjäna på att mäta och väga potatisar ris pasta kött fisk, fågel och grönsaker.
Så är det helt enkelt inte, de är överviktiga för att de antingen tar en dl 80% sås till all mat. Eller de helt enkelt äter för mycket godis chips läsk glass eller bakelser(ångestfritt).
Definiera husmanskost, definiera överviktig. Jag tror själv inte att genomsnittshusmanskosten är tonfisk och ris, och ja, jag tror att det finns ganska många överviktiga som inte har koll på vad en lagom portion för dem själva är.

Fredrik_S
2009-08-30, 12:22
Definiera husmanskost, definiera överviktig. Jag tror själv inte att genomsnittshusmanskosten är tonfisk och ris, och ja, jag tror att det finns ganska många överviktiga som inte har koll på vad en lagom portion för dem själva är.

Husmanskost menar jag i princip alla mat utom väldigt fet mat samt godis chips glass läsk och bakelser, ett vanligt skolunchshema tex.
Jag tycker att en vuxen person som tex gått upp 15 kg de senaste 3 åren troligen blivit överviktig.
Och den personen har då bara haft ett dagligt snittöverskott på ca 120 kcal Hur ska en kortsiktig mätning och vägning med felmarginaler betydligt större än deras snittöverkott kunna hjälpa dem.

Tolkia
2009-08-30, 12:29
Husmanskost menar jag i princip alla mat utom väldigt fet mat samt godis chips glass läsk och bakelser, ett vanligt skolunchshema tex.
Var skulle du placera t.ex. korv (ganska vanlig mat) eller paj (ganska vanlig lunchmat om man äter lunch ute)?
Jag tycker att en vuxen person som tex gått upp 15 kg de senaste 3 åren troligen blivit överviktig.
Och den personen har då bara haft ett dagligt snittöverskott på ca 120 kcal Hur ska en kortsiktig mätning och vägning med felmarginaler betydligt större än deras snittöverkott kunna hjälpa dem.
Hur skall en kortsiktig mätning och vägning med felmarginaler betydligt större än deras snittöverskott ge dem ätstörningar och skada dem psykiskt för livet?

Skämt åsido, poängen med att väga mat för den som ålägger sig en energibegränsning är att lära sig ungefär hur stor en "lagom portion" är. T.ex. en lagom portion sås, eftersom du ovan ansåg att sås var ett stort problem. Ganska mycket mat kommer inte i lämplig portionsförpackning (t.ex. är "åtta köttbullar" en jävligt dålig mängdangivelse om man gör köttbullarna själv, de kan vara som tumnaglar och de kan vara som tennisbollar), och de flesta föds inte med ett bra ögonmått, det lär man sig.

Min syn på vägning är, för att upprepa vad jag tidigare sagt, att det kan vara ett bra hjälpmedel för att lära sig hur mycket man "får" eller "bör" äta. Problemet, om det finns ett problem, ligger i hur man förhåller sig till vägandet. Det är varken så att man kommer att bli anorektiker av att väga en fläskkotlett en gång, eller att man kommer att bli en supertjockis om man aldrig väger maten.

Fredrik_S
2009-08-30, 15:28
Jag ser korv köttbullar och matpajer som husmanskost som mer sällan än ofta är orsak till övervikt hos majoriteten. Men med det sagt så kan de vara bra att berätta att korv tex inte är så bra att äta för ofta.

Jag gissar ju tyvärr på att det är för stor mängd väldigt fet mat, chips, läsk, godis, kakor och eller glass som är orsaken till de allra flestas övervikt. Inte storleken på deras matportioner.
Men eftersom det är en gissning så kommer jag inte längre.

Min syn på vägning är att oftare antingen inte hjälper eller orsakar skada än att det hjälper och att det därför är större risk att låta en överviktig person använda matvåg än det är en fördel.

Frillan
2009-08-30, 15:39
Man kan få i sig en hel del kalorier av *husmanskost* också. En stor portion lasange gjord på fläskfärs är inte direkt kalorifattigt.

Fredrik_S
2009-08-30, 15:56
Man kan få i sig en hel del kalorier av *husmanskost* också. En stor portion lasange gjord på fläskfärs är inte direkt kalorifattigt.

Ja det kan man. Men om en överviktigt person ska väga och kolla hur mycket husmanskost han får äta så ökar risken att han blir hungrig och sugen snart igen och istället äter mer av godsakerna.

944RS
2009-08-30, 15:57
Men informationen kommer vara alldeles för ungefärlig och helt oanvändbar i praktiken.
För det första är tre dar ingenting hos en normal människas kostintag, folk äter i allmänhet så mycket som deras hunger och sug säger åt dem att äta vilket kan skilja i tusentals kalorier från dag till dag. Helt beroende på hur mycket de ätit senaste dagarna, vad det är för veckodag, vilka de är med och vad de gör.

Sedan är räknefelet, som är omöjligt att överbrygga, mycket större än man kan tro.

Om jag ger dig ett räkneexempel så förstår du att siffrorna du får ut av en såndan kontroll är alldeles för ungefärliga.
Vi säger att en person räknar ut att han äter 2500 kcal om dagen efter sin mätperiod men att han i själva verket äter 2700 kcal.(detta är inte ett stort mätfel över en kort period och högst rimligt)
Vi säger även att han räknar ut att han gör av med 2500 kcal per dag men i själva verket bara gör av med 2300 kcal per dag(också en väldigt rimlig felberäkning trots nogrannhet)
Det skulle resultera i 400 kcal per dag i överskott trots att han enligt sina vägningar mätningar kommit fram till energibalans. Nöjd över att han kan hålla vikten på detta intag och denna aktivitetsgrad så skulle denna personen om han följde sina beräkningar slaviskt gå upp ca 16 kg på ett år!!!!

Det jag vill ha sagt är att trots vägningar och mätningar så är hungern mycket mycket mer tillförlitlig för en längre tidsperiod.

Den informationen hjälpte mig att gå ner närmare 29kg på 13månader. Och det var garanterat massor med felberäkning åt alla håll men det gav mig information på hur mycket jag kunde äta av olika maträtter.
Tillsammans med måttband och personvåg så kunde jag se att det gick åt rätt håll.

Du har själv nämnt att du legat på ett proteinintag på över 300gram/dag under din viktuppgång.
Hur har du fått den informationen? Antagligen har du vägt maten eller så har någon gjort det åt dig och skrivit upp det på förpackningen.

Håller med dig om hur många olika faktorer det är som spelar in i hur folk beter sig. Speciellt det där med att man äter olika beroende vilka man är med.
Lite läskigt att man tar efter andra så mycket utan att man tänker på det.

nickluz
2009-08-30, 22:14
Jag har börjat väga maten lite granna för att få en uppfattning om hur mkt kalorier den faktiskt innehåller i verkligeheten. Det är som någon har sagt tidigare att folk inte tänker på vad dom stoppar i sig. Det är verkligen sant. Det är massa småsaker som gör att ingergiinnållet ökar! Sen så tycker jag man ser bättre vilka bovarna är, eftersom vissa saker innehåller väldigt mkt kalorier och man kanske inte tänker på hur mkt man blandar i av dessa produkter. Behövs ju inte så mkt för att det ska dra iväg.

Jag gjorde mat idag, en rejäl omgång för att göra matlådor på. Jag vägde det jag stoppade i och räknade ut hur mkt allt innehöll sen delade jag upp det på lagom stora portioner för min viktnedgång.
Har iaf fått lite bättre koll på hur stor en "bra" portion är för tillfället. Jag har inga planer på att besatt väga allt jag äter och stoppar i mig.
Men det kan vara bra att kolla på lite vanliga saker man stoppar i sig så man vet ungefär hur mkt man ätit under dagen och hur mkt kcal man har kvar att stoppa i sig. Sen så tycker jag man förstår lite bättre varför man ska undvika vissa saker.
Sen tycker jag inte(är ingen kostguru) det är lätt att uppskatta vad 100 gram är. Så det är lite lättare om man har några referenser.
Men jag tror inte att väga maten är metoden för att lyckas. Men tycker att det kan hjälpa mig på vägen iaf. Vissa saker funkar ju bättre på vissa människor.
MVH Nicklas

SeTi
2009-09-01, 11:05
Låter som du har en vettig attityd och rätt använd är det en bra kunskap tycker jag. Du kommer antagligen inte fortsätta väga maten för alltid heller. Sen tycker jag man lämnar vågen hemma och skiter i å ta med den på middagar för det blir lätt dålig stämning då ;)

MrBurner
2009-09-01, 11:56
nickluz, du kommer att lära dig det där med att höfta efter ett tags vägande.
Vägandet är ju inte nyckeln till att lyckas men kan däremot vara en del i framgången.
Lycka till!

nickluz
2009-09-01, 20:08
nickluz, du kommer att lära dig det där med att höfta efter ett tags vägande.
Vägandet är ju inte nyckeln till att lyckas men kan däremot vara en del i framgången.
Lycka till!

Jo precis, man lär ju sig efter ett tag. Dessutom är det väl mest för att uppnå lite snabbre resultat för att man ska bli lite mer taggad för att forsättta. Blir ju lätt att man äter lite för mkt och då går det ju långsammare.

Låter som du har en vettig attityd och rätt använd är det en bra kunskap tycker jag. Du kommer antagligen inte fortsätta väga maten för alltid heller. Sen tycker jag man lämnar vågen hemma och skiter i å ta med den på middagar för det blir lätt dålig stämning då ;)

Nej nej jag kommer inte väga maten för alltid, sen vägar jag inte all mat heller. Det är väl mest som sagt till för att få en uppfattning om hur mkt kalorier det verkligen blir i vissa typer av produkter som man kanske inte tänker på. Har iaf insett att jag kommer behöva mkt mer grönsaker än vad jag gjort tidigare. Och det är ju bra:D

Tror jag lämnar vågen hemma när jag ska på fest:) haha.

MVH Nicklas