handdator

Visa fullständig version : Etiska dilemman.


mattilainen
2009-08-24, 21:06
Tänkte höra med er om ni vet några stora eller små etiska dilemman som jag kan få tänka över. Kan handla om allt möjligt i vardagen eller utanför. Något som jag själv tycker är intressant är ju det här med att dom ska testa om en kvinna är en kvinna eller man. De som ska besluta om det ska testas måste ju tänka efter väldigt noggrant innan dom väljer om hon ska testas eller inte.

Annat kan ju vara det här med doping. Jag vet själv att det snackas mycket om doping på gym och de anställda måste ju någon gång välja att testa eller inte testa någon speciell på ett gym. Om dom skulle bestämt sig för att göra detta och det visar sig vara negativt så vet jag att jag skulle slutat träna på det gymmet. Skulle känt mig så ovälkommen och kränkt.

Andra etiska dilemman kan vara dödsstraff, läraren som stripdansade för elever, ska hon få jobba kvar? Finns mycket men vill få lite fler.

Ni kan väl fylla på lite så jag kan få något att fundera på.

ManuelIT
2009-08-24, 21:07
Skoluppgift? :)

n1tro
2009-08-24, 21:09
ifall ngn vill testa mig för att de tror jag e kvinna får de gärna göra det, ser liksom inga etiska eller moraliska bekymmer i skiten, småsaker


mvh

mini
2009-08-24, 21:11
Du har inte full koll på hur dopingtester utförs och varför va?

mattilainen
2009-08-24, 21:11
Det med att testa om det är en man eller kvinna har varit uppe förr och då valde dom att testa. Det var som sagt en kvinna vilket hon sa att hon var. Hon blev knäckt och slutade, så jo, det är etiska och moraliska bekymmer. Man kan tänka ett steg längre. Om det visar sig att hon är en man, och tänker till konsekvensetiken så kommer alla andra få det orättvist. Ser man till kanske pliktetiken så tycker man självklart att dom bör testa för att vara säkra. Sinneslagsetiken tycker jag inte man kan gå på här.

mattilainen
2009-08-24, 21:13
Du har inte full koll på hur dopingtester utförs och varför va?

Nu var ju inte det fråga. Och nej det har jag tyvärr inte. Du får jättegärna förklara om du skulle orka.

Vi tar det på ett annat etiskt dilemma istället. Att dopa sig eller inte, är det rätt eller fel att dopa sig? Det är ett ganska bra etiskt dilemma.

Sen tänkte jag om folk hade lust att skriva in fler etiska dilemman så att man kan sitta och fundera på. Behöver fundera då jag går etik och livsfrågor. Har just nu stop av etiska dilemman i huvudet och behöver fler.

Wiiking
2009-08-24, 21:14
Du skulle sluta träna på gymet om de gör dopingtestalltså?

Hmm, slutar du köra bil om polisen gör alkotest på dig också? Kränkande?

mattilainen
2009-08-24, 21:16
Du skulle sluta träna på gymet om de gör dopingtestalltså?

Hmm, slutar du köra bil om polisen gör alkotest på dig också? Kränkande?

Herregud. Är det kinkiga dagen idag? Då jag jobbar där jag tränar och om dom då ändå tror att jag dopar mig så skulle jag känt mig kränkt, ja. Det är min situation.

Tonto
2009-08-24, 21:19
abort.

Wiiking
2009-08-24, 21:19
Herregud. Är det kinkiga dagen idag? Då jag jobbar där jag tränar och om dom då ändå tror att jag dopar mig så skulle jag känt mig kränkt, ja. Det är min situation.

Aha, ja då är det möjligen en lite annan fråga.
Och nja...är inte så kinkig...det är väl du som är kinkig i denna fråga.

Om jag däremot blir stoppad på stan av nån polis som kräver dopingtest skulle jag vara lite mer tveksam. Har för mig jag läste om att det hänt.

mattilainen
2009-08-24, 21:21
abort.
Tack!


Om jag däremot blir stoppad på stan av nån polis som kräver dopingtest skulle jag vara lite mer tveksam. Har för mig jag läste om att det hänt.
Tack! Det kommer jag ihåg att jag läst i tidningen ja. Det måste verkligen ha känts kränkande om något. Ska nog ta och leta fram den artikeln och tänka till lite.

<Mike>
2009-08-24, 23:49
Skulle någon komma fram till mig på gymmet och sagt "dina resultat är lite för bra för att vara rena... vi måste dopingtesta dig" så hade jag sagt "yeah!!! Thanks! :D"
Skulle ta det som värsta komplimangen då det måste betyda att jag såg rätt biff ut :D

Den dagen är dock fortfarande ganska långt borta...

stevebc
2009-08-24, 23:52
Annat kan ju vara det här med doping. Jag vet själv att det snackas mycket om doping på gym och de anställda måste ju någon gång välja att testa eller inte testa någon speciell på ett gym. Om dom skulle bestämt sig för att göra detta och det visar sig vara negativt så vet jag att jag skulle slutat träna på det gymmet. Skulle känt mig så ovälkommen och kränkt.http://media.nscdn.com/uploads/cache/images/1248668401-807719-250x329-lol_que.jpg

När dopingkontrollanterna kom till mitt gym, och vägrade testa mig trots att jag sa att jag hade tid, och ja, jag kunde och ville så blev jag kränkt. Skulle du hamna i den positionen att du blev testad så ta det som en komplimang. De tycker du är biffig. Jag hade iaf blivit glad, men men dom får gärna skita i mig......

Nitrometan
2009-08-25, 07:00
När dopingkontrollanterna kom till mitt gym, och vägrade testa mig trots att jag sa att jag hade tid, och ja, jag kunde och ville så blev jag kränkt.
Jag tycker du ska anmäla dem till Diskrimineringsombudsmannen!

Du har väl också rätt att bli testad! *gah!*

Bahir
2009-08-25, 07:09
När är det rätt vs fel att göra abort, dvs vid vilket stadie i fostrets utveckling är barnet helt plötsligt en människa, och vem ska bestämma sånt?

Dödshjälp.

Invandring - skall ett land behöva ta emot flyktningar? Hur är det med de som invandrar av andra skäl? Var går gränsen?

CiB
2009-08-25, 07:23
När är det rätt vs fel att göra abort, dvs vid vilket stadie i fostrets utveckling är barnet helt plötsligt en människa, och vem ska bestämma sånt?

Vad anser du själv?

Bahir
2009-08-25, 08:38
Vad anser du själv?

Jag är för abort, men har ärligt talat ingen aning om hur och när den bör ske, annat än så tidigt som möjligt. De flesta skulle nog hålla med om att man inte ska göra abort i nionde månaden. Inte åttonde heller. Inte sjunde heller. Sjätte? Femte? Fjärde? Tredje? Andra? Första? Var går gränsen?

rooz
2009-08-25, 08:54
Jag tror mig veta vilket gym det gäller, och kan bara beklaga:(

Men vet du själv att du är ren, testa dig och bevisa motsatsen;)

CiB
2009-08-25, 09:06
Jag är för abort, men har ärligt talat ingen aning om hur och när den bör ske, annat än så tidigt som möjligt. De flesta skulle nog hålla med om att man inte ska göra abort i nionde månaden. Inte åttonde heller. Inte sjunde heller. Sjätte? Femte? Fjärde? Tredje? Andra? Första? Var går gränsen?

Hur?
Finns två alternativ: Kirurgisk eller medicinsk.

När?
Så tidigt som möjligt. Fram till vecka 18 är lagligt okey att få göra abort, senare än det kan det göras undantag för. T.ex. om fostret är skadat eller svårt skadat.

Att göra abort är inget lätt beslut. Och trots att det verkar som om en del tjejer tar lätt på beslutet att göra abort, ångrar sig en del senare i livet p.g.a. en mängd olika faktorer eller tycker det var ett hemskt beslut men ändå kanske rätt beslut att ta.

Blev du klokare av svaret?

Bahir
2009-08-25, 09:14
Hur?
Finns två alternativ: Kirurgisk eller medicinsk.

När?
Så tidigt som möjligt. Fram till vecka 18 är lagligt okey att få göra abort, senare än det kan det göras undantag för. T.ex. om fostret är skadat eller svårt skadat.

Att göra abort är inget lätt beslut. Och trots att det verkar som om en del tjejer tar lätt på beslutet att göra abort, ångrar sig en del senare i livet p.g.a. en mängd olika faktorer eller tycker det var ett hemskt beslut men ändå kanske rätt beslut att ta.

Blev du klokare av svaret?

Ja. Men vi återgår nu till topic. Abort är fortfarande ett etiskt dilemma oavsett om det är lagligt eller ej.

CiB
2009-08-25, 09:29
Ja. Men vi återgår nu till topic. Abort är fortfarande ett etiskt dilemma oavsett om det är lagligt eller ej.

Instämmer, det är ett etiskt o moraliskt dilemma.

Svartjobb, kan vara etiskt o moraliskt dilemma.
Att skattefuska...
Att köra bil/MC fast man druckit alkohol...
Att vara förpliktigad att ge bistånd till fattiga länder...
Att sälja/köpa sexuella tjänster...
Att miljöförstöra vår planet Jorden...
Att vara snäll...
Att döda i självförsvar...
Att vi människor i västvärlden har rätt att äta djur...
Att straffa fångar med dödsstraff för mord...
Att staten förbjuder droger & droganvändning...

Nåja, kanske inte alla påståenden ovan egentligen är dilemma för alla av oss, men det var det inte tänkt att vara från början heller. Påståenden är delvis hämtade från P3´s radioprogram Christer.
Påståenden ovan är intressanta att fundera över, värda att ta ställning för eller emot eller i...

mattilainen
2009-08-25, 11:03
Tack för alla svaren, och kul att ni argumenterar angående abort eller inte. Det jag suttit och funderat mest på är dödshjälp. Tycker det är riktigt intressant.

martikainen
2009-08-25, 12:16
Skulle någon komma fram till mig på gymmet och sagt "dina resultat är lite för bra för att vara rena... vi måste dopingtesta dig" så hade jag sagt "yeah!!! Thanks! :D"
Skulle ta det som värsta komplimangen då det måste betyda att jag såg rätt biff ut :D

Den dagen är dock fortfarande ganska långt borta...

Been there, done that :D Vääärldens självförtroende boost!

Nina L
2009-08-25, 12:33
Att plastikoperera barn som har utåtstående öron för att de inte ska bli mobbade.

Utvecklingsstörda som får barn.

Kemisk kastrering av sexualbrottslingar. Vem ska betala, och vilka ska få straffet/chansen.

Ta emot organ utan att själv vara villig att donera. Är det egentligen ok?

Konsumtionssamhället. Köpa, slänga, köpa och slänga, fast det finns alternativ och resurserna faktiskt tar slut. Hur rättfärdigar man det för sig själv?

Nitrometan
2009-08-25, 12:50
Det jag suttit och funderat mest på är dödshjälp. Tycker det är riktigt intressant.
Jag tycker att alla ska ha rätt till dödshjälp.

Ibland när jag är på humör vill jag själv hjälpa till med det.

Ta emot organ utan att själv vara villig att donera. Är det egentligen ok?
Nej. Vill man inte ge ska man inte få.

Det gäller både organ och blod tycker jag.