handdator

Visa fullständig version : Ledighet?


jaaaaag
2009-08-23, 16:37
Hejhej

Jag sitter och kollar i min almanacka och funderar.
Jag tror att jag har ca 25 semesterdagar om året på mitt jobb.. när de dagarna är slut, kan man då ta ledigt UTAN ersättning?

Jag vill gärna med på en utlandsresa till vintern, men jag kommer helt enkelt inte att ha lediga dagar över till det av mina betalda semesterdagar. Man måste kunna få ledigt ändå men utan betalning?
Eller? hur funkar det..

Jag är inte fast anställd, min tjänst är ett vikariat.

eternallord
2009-08-23, 16:39
Hur tänker du med "kan jag ta"? Kan jag kräva, menar du?

För det är väl bara att fråga din arbetsgivare, men att du har någon lagstadgad rätt att ta extra tjänstledigt från ett vikariat tvivlar jag på.

KalleBalik
2009-08-23, 16:39
Hejhej

Jag sitter och kollar i min almanacka och funderar.
Jag tror att jag har ca 25 semesterdagar om året på mitt jobb.. när de dagarna är slut, kan man då ta ledigt UTAN ersättning?

Jag vill gärna med på en utlandsresa till vintern, men jag kommer helt enkelt inte att ha lediga dagar över till det av mina betalda semesterdagar. Man måste kunna få ledigt ändå men utan betalning?
Eller? hur funkar det..

Jag är inte fast anställd, min tjänst är ett vikariat.

Du får ansöka om tjänstledigt.

Edit: Vikariat, ja då vetefan hur det funkar...

Spiffy
2009-08-23, 16:42
Inga komptimmar injobbat?

LindaS
2009-08-23, 16:45
Du får ansöka om tjänstledigt.

Precis. Du ansöker hos din chef och det är helt och hållet upp till denne om det beviljas eller inte. En utlandsresa(semester) är f ö inte giltigt skäl. Vikariat eller tillsvidareanställning har ingen betydelse.

jaaaaag
2009-08-23, 16:58
Precis. Du ansöker hos din chef och det är helt och hållet upp till denne om det beviljas eller inte. En utlandsresa(semester) är f ö inte giltigt skäl. Vikariat eller tillsvidareanställning har ingen betydelse.

Har hört att man bara kan ta tjänsteledigt om man är fast anställd?

Ok.. det verkar som om det bara är att be om det och hoppas på att chefen ger mej lov helt enkelt.

LindaS
2009-08-23, 17:11
Har hört att man bara kan ta tjänsteledigt om man är fast anställd?

Ok.. det verkar som om det bara är att be om det och hoppas på att chefen ger mej lov helt enkelt.Det kanske är skillnad för vikariat när man har giltigt skäl och beroende på vilket skäl. Nu har du ju inte det(du vill åka på en nöjesresa?) och då är det väsentliga om din chef vill/har möjlighet att lägga ner det extra arbete som din ledighet innebär, såsom att sätta in annan personal, extra pappersarbete etc.

Jag vet inte var du jobbar med, men ett alternativ kan ju vara att arbeta in tiden och/eller byta pass med andra.

jaaaaag
2009-08-23, 17:14
Det kanske är skillnad för vikariat när man har giltigt skäl och beroende på vilket skäl. Nu har du ju inte det(du vill åka på en nöjesresa?) och då är det väsentliga om din chef vill/har möjlighet att lägga ner det extra arbete som din ledighet innebär, såsom att sätta in annan personal, extra pappersarbete etc.

Jag vet inte var du jobbar med, men ett alternativ kan ju vara att arbeta in tiden och/eller byta pass med andra.

Jag jobbar som badvakt och är mycket lätt att ersätta med någon timanställd, vi har många timanställda som mer än gärna ställer upp på så många pass som möjligt.

Ok, men får fråga och hoppas på det bästa så tidigt som möjligt.

chidde
2009-08-23, 17:40
jag tror inte det kommer vara några problem om man är ute i god tid och hintar om det, sen att det verkar som att det finns extrapersonal som är redo att hoppa in gör ju att det ser bättre ut

men som sagt, det är helt upp till chefen/arbetsgivaren.. det är därför man alltid ska ha en god relation till dem :)