handdator

Visa fullständig version : Använder ni vittvättmedel?


Madame
2009-08-23, 12:09
Jag har alltid använt samma color-tvättmedel till all min tvätt, orka hålla på o tramsa liksom tänkte jag.


Häromveckan kännde jag för ett litet vardagsäventyr, så jag köpte även vittvättmedel när jag skulle handla mitt ordinarie! Helt wild, I know...


Och se där, vittvätten blev faktiskt mycket fräschare, helt fantastiskt. Precis som i reklamerna ju! Hur har jag klarat mig utan så länge?


Nu undrar jag; använder ni vittvättmedel?
(Och isåfall, varför har ni undanhållit mig informationen om att man borde det?)

Tabbe
2009-08-23, 12:14
Finns det tvättmedel för vita saker? :smash:

köper alltid samma till allt..ska kolla nästa gång

hahavaffan
2009-08-23, 12:15
Haha ja, jag använder vittvättmedel.

Cilia
2009-08-23, 12:40
ja, använder det.

Går ju inte åt mer tvättmedel för att man har två olika.

tossefar
2009-08-23, 12:41
Ja, så klart :)

Humbucker
2009-08-23, 12:44
Kära fruntimmer som kan det här:

Hur ska man sortera tvätt egentligen? Jag har egentligen bara 2 eller 3 plagg som är mer eller mindre helvita. Dock har jag flera plagg där det är mest vitt, dock med svarta tryck etc. Hur ska man sortera dessa? Om jag använder vitmedel/blekmedel på vit tröja med svart tryck, blir inte trycket urtvättat så småningom? Ja ni förstår vad jag menar.

Den tyngaste
2009-08-23, 12:44
Självklart inte.

Luttis
2009-08-23, 12:45
Självklart.

Cilia
2009-08-23, 12:48
Kära fruntimmer som kan det här:

Hur ska man sortera tvätt egentligen? Jag har egentligen bara 2 eller 3 plagg som är mer eller mindre helvita. Dock har jag flera plagg där det är mest vitt, dock med svarta tryck etc. Hur ska man sortera dessa? Om jag använder vitmedel/blekmedel på vit tröja med svart tryck, blir inte trycket urtvättat så småningom? Ja ni förstår vad jag menar.
Vad får dig att tro att justg fruntimmer kan det bättre än karlslokar?

hahavaffan
2009-08-23, 12:50
Vad får dig att tro att justg fruntimmer kan det bättre än karlslokar?För att det är fruntimmernas jobb.




Nä, men allvarligt talat så har iaf jag den erfarenheten att kvinnor är bättre än män på allt som har med tvätt att göra.

tossefar
2009-08-23, 12:50
Kära fruntimmer som kan det här:

Hur ska man sortera tvätt egentligen? Jag har egentligen bara 2 eller 3 plagg som är mer eller mindre helvita. Dock har jag flera plagg där det är mest vitt, dock med svarta tryck etc. Hur ska man sortera dessa? Om jag använder vitmedel/blekmedel på vit tröja med svart tryck, blir inte trycket urtvättat så småningom? Ja ni förstår vad jag menar.

Varför ska du använda vitmedel och blekmedel? Tvätta i vittvättmedel, ett tryck spelar ingen roll.

grondahl
2009-08-23, 12:51
Ja. + Vanish Crystal White på det.

tp_88
2009-08-23, 12:53
Nej.

MasterChief
2009-08-23, 13:08
Vad får dig att tro att justg fruntimmer kan det bättre än karlslokar?

När vi (karlslokar) för en gångs skulle ger beröm, då är inte heller det bra.

Märkligt.

GurraGo
2009-08-23, 13:21
ja, använder det.

Går ju inte åt mer tvättmedel för att man har två olika.

Givet att du inte ändrar till mindre förpackningsstorlek när du går över till vittvättmedel binder du mer kapital i tvättmedel än om du enbart använder en sorts tvättmedel :whipped:

tossefar
2009-08-23, 13:27
Givet att du inte ändrar till mindre förpackningsstorlek när du går över till vittvättmedel binder du mer kapital i tvättmedel än om du enbart använder en sorts tvättmedel :whipped:

Jäkla norrlänning.

Solros
2009-08-23, 13:27
Tvätt.. medel? Spottar på min höjd i maskinen, sen får varmvattnet göra sitt jobb!

snej
2009-08-23, 13:38
Jopp.

saab900
2009-08-23, 14:18
Jag samlar på mig så jäkla mycket tvätt inann jag tvättar, så att tvätta de få vita tröjor jag har separat hinns inte med under 3 timmar.

LillSkalman
2009-08-23, 14:47
Jag använder vittvättmedel till all min tvätt

Madame
2009-08-23, 14:50
Jag använder vittvättmedel till all min tvätt

Oj! Ser inte de färgade kläderna snabbt urtvättade ut?

LillSkalman
2009-08-23, 14:56
Nejje! Jag skrev fel, använder kulörtvätt till allt ska det vara. Blev visst mer spännande än det var menat :)

Fredrik S
2009-08-23, 15:49
Jag använder kulörtvättmedel till kläder och vittvättmedel till lakan och handdukar. Handdukar som tvättas i vittvättmedel och hängs på tork någon annanstans än i badrummet mellan användningarna, tycks hålla sig fräscha i stort sett hur länge som helst.

Ganymedes
2009-08-23, 18:36
Vittvättmedel bleker för mycket för att det ska bli bra. Ok om man har 100% vita kläder, men så fort man har något annat däri (t.ex helvit t-shirt med svart logga eller nått) så blir det b efter ett tag.

Lellan
2009-08-23, 19:04
Ibland, ibland inte. Är högst inkonsekvent. Har dock upptäckt att billigt ofta är bättre imho. "willys" egna el "xtra". Däremot så är jag uppväxt utan sköljmedel/mjukmedel. Och hängtorkad tvätt. Jävligt mjuk hud. (=naturlig peeling ffs).

Numera peelar jag själv och använder ALLTID skölj/mjukmedel förutom till ytter- och funktionskläder. Finns det ngt härligare än en fluffig handduk med en svag doft av mjukmedel (tips, blanda oparfymerad + parfymerad)? *cupid*

Larsson
2009-08-23, 19:15
Nej. Jag brukar tvätta mina ljusa kläder med vittvätten och då är det inte så bra att använda vittvättmedel.

Osten80
2009-08-23, 20:10
Nej, det har jag aldrig använt. Nu för tiden behöver jag inte köpa tvättmedel överhuvudtaget. Maskinen i tvättstugan doserar själv från någon behållare. Skönt som fan.

Snafu
2009-08-23, 23:50
Yepp vittvättmedel för handdukar, vita och ljusa kläder. Flytande tvättmedel utan enzymer för berghauskläder samt eventuella handtvättkläder och kulörtvätt för färgade kläder. Skillnaden mellan kulör och vittvättmedel är att vittvätt innehåller blekmedel samt att vittvättmedel vanligtvis innehåller optiska blekmedel som gör att din vittvätt ser renare ut. Optiska blekmedel är vad som kan göra din vittvätt att se svagtblå ut. Tips är att hänga ut vittvätt då blekmedel kan "återstarta" vid solljus och således blekas ytterligare men det beror lite Grand på kvaliteten på produkten också typ.

Bönne
2009-08-24, 02:10
Orkar inte sortera min tvätt. Kör allt med samma tvättmedel och 60grader.

Blir skitbra varje gång. Visst, man river sig på handdukarna så jävla ickemjuka de är, men övrigt är najs.

Nina L
2009-08-24, 06:07
Använder bara vittvättmedel på helvit tvätt, och där har jag väldigt lite. Color på resten.

Bonus: Och jag använder alltid sköljmedel. Miljöfarligt och hemskt säkert, men det blir mjukt och doftar gott.

Snafu
2009-08-24, 06:59
Ni som bara använder kulörtvätt, och om ni tycker att det luktar från maskinen ibland, kör en tom maskin med en rejäl dos vittvättmedel på 60 grader. Det tar bort en massa build-up ni kommer att ha i maskinen. Låna från nånstans. Det kommer att lukts mktbättre.

rooz
2009-08-24, 07:15
Använder det till helvit tvätt, vilket blir en del om hela familjen vill få sina prylar tvättade;)

Juliette
2009-08-24, 14:21
Jag har gjort tvärtemot vad trådskaparen har gjort.

Har alltid varit supernoga med att använda vittvättmedel till vitt, kulörtvättmedel till färgade kläder, utom till svarta, för då har jag använt tvättmedel för svarta kläder.

Så för några månader sen så kände jag för att vara lite wild and crazy och använde kulörtvättmedel till alla kläder.

Märkte ingen skillnad alls faktiskt! :)

Madame
2009-08-24, 14:28
Juliette: Efter några månader kommer du märka att dina vita hotellbadlakan har tappat livsgnistan. Vittvättmedel får dem att se ut som nya igen!

Juliette
2009-08-24, 14:38
Juliette: Efter några månader kommer du märka att dina vita hotellbadlakan har tappat livsgnistan. Vittvättmedel får dem att se ut som nya igen!

Ja, det kanske är för kort tid att utvärdera på. :)

Anledningen till att jag testade var att jag läste nånstans att det flesta vita kläder och även lakan är färgat vitt, så därför ska man inte ha blekmedel (som det är i vittvättmedel) på, för då bleker man bort den vita färgen.
Men jag vet inte om det stämmer.

Jo, man vill ju att hotellbadlakanen ska hålla sig fina och vita, så då kanske det blir till att gå tillbaka till vittvättmedel igen :)

KniveN
2009-08-24, 21:24
Ni som bara använder kulörtvätt, och om ni tycker att det luktar från maskinen ibland, kör en tom maskin med en rejäl dos vittvättmedel på 60 grader. Det tar bort en massa build-up ni kommer att ha i maskinen. Låna från nånstans. Det kommer att lukts mktbättre.

Ättika är även bra mot detta, man kan också ha det i maskinen om kläderna luktar surt.

Lexidos
2009-08-24, 21:50
Va? Color och 40grader funkar till allt

Kimball
2009-08-24, 22:15
Va? Color och 40grader funkar till allt

även för underkläder? Mor min påstår detta och visst blir det rent men räcker det för att döda bakterier osv?

Chaan
2009-08-24, 23:05
Svarta lakan är rätt smart.. å andra sidan finns överdragen till Tempurmadrasser bara i vitt (vad jag vet). När jag hade en sambo så lyckades vi ofta förstöra lakan och överdrag.. usch det gick ju ända in i madrasserna... duscha ur dem med.. nu har jag ingen tjej och har vita lakan... hur de skulle se ut utan vittvättmedel och 90 grader vill jag inte veta.

Madame
2009-08-24, 23:08
Svarta lakan är rätt smart.. å andra sidan finns överdragen till Tempurmadrasser bara i vitt (vad jag vet). När jag hade en sambo så lyckades vi ofta förstöra lakan och överdrag.. usch det gick ju ända in i madrasserna... duscha ur dem med.. nu har jag ingen tjej och har vita lakan... hur de skulle se ut utan vittvättmedel och 90 grader vill jag inte veta.

Men gud, har ni inte lärt er rutinerna för hur man sköter sånt där snyggt? ;)

Chaan
2009-08-24, 23:09
Men gud, har ni inte lärt er rutinerna för hur man sköter sånt där snyggt? ;)

Har sex på golvet alltså?

Madame
2009-08-24, 23:19
Har sex på golvet alltså?

Jag skulle kunna skriva det här, men präktig som jag är skickar jag hellre PM om såna privata detaljer.
Fast då dyker det nog upp i bizarra-PM-tråden ändå :D
Kn**lpapper för guds och lakanens skull!

Chaan
2009-08-24, 23:27
Kn**lpapper för guds och lakanens skull!

Hon hade en sådan plast/frotté/prylgreja men det hjälpte inte alltid, att hon hade den...

Vänta - jag ska bara.

Liggunderlag på golvet:D

Madame
2009-08-24, 23:31
Hon hade en sådan plast/frotté/prylgreja men det hjälpte inte, att hon hade den...

Vänta - jag ska bara.

Liggunderlag på golvet:D

Aj då! Ja då är det tur att det finns vittvättmedel, åh denna fantastiska nyupptäckta produkt, och även blektillsats, att ta till :D och liggunderlag också ofc

Chaan
2009-08-24, 23:44
Ja det bästa vore väl att ha ett liggunderlag på golvet alltid - det värsta är att vi hade det som vi stretchade på - men i ett annat rum - det var lite slött det där... men Tempur är ganska överlägset å andra sidan ;)

Ja blekmedel ja - det är inte ens alltid det hjälper - själv har jag genom åren samlat på mig några olika listor, varav jag bara har ordning på någon av dem för närvarande, på vad man använder till olika sorts fläckar. En grej är i alla fall galltvål - det undrar jag om det är djurplågeri men jag vet iaf inget annat som tar bort oljefläckar (sotig olja från bilmotorer alltså). Finns många olika saker som tar bort fläckar. Blod - kallt vatten. Citronsyra fungerar till en del fläckar.

Blekmedel fungerar iaf rätt dåligt att lägga i blöt med - tar i stort sett bara bort vanlig smuts. Vanlig handtvål kan fungera på en del fläckar. Sedan är handtvätt teh shit! Märkte att jeansen inte blev helt bra efter vanlig tvätt. Tog då lite vatten och gnuggade vanligt tvättmedel (color) och det blev rätt bra - lite för bra kanske då det blekte en del, men klart värt det.

Har en del svarta tröjor med tryck som jag handtvättar för att vara rädd om dem också.

PowPow
2009-08-25, 06:59
Vittvättmedel till vita lakan, handdukar och underkläder. Till 40-maskin också, om jag får ihop tillräckligt med vita tröjor och liknande. Color till resten. Lite oxyaction-crystal white-mumbo-jumbo ibland också. Det fungerar faktiskt ganska bra.