handdator

Visa fullständig version : Har en fråga angående styrka/muskelstorlek.


Darzak
2009-08-22, 21:54
Jag ska börja träna igen och undrar hur jag blir så stark som möjligt utan att få större muskler. Jag tränade förra sommaren men då fokuserade jag på att gå ner i vikt och det gick underbart, med självdisciplin och viljestyrka drog jag till gymmet varje dag och körde mitt "schema". Gick ner mycket i vikt och blev starkare samtidigt , nu ska jag börja träna igen och undrar hur man får bäst "strenght to muscle ratio", är det tunga vikter och få sets eller tvärtom , eller en blandning?

tl;dr Vill bli så stark som möjligt med minsta möjliga muskelökning( konstigt men jag vill vara "slank" och stark).

Tack för er tid , min första post här på kolozzeum, har hört att ni är de bästa när det gäller sånt här ;) .

dt06mj2
2009-08-22, 21:56
Ät mindre eller lika mycket som du gör av med.

- Kreh
2009-08-22, 21:59
Börja med få set och få reps och mycket god teknik. Desto oftare du tränar desto bättre och starkare blir du, men förmodligen kommer ökad mängd muskelmassa pga styrkeökning oberoende av frekvens.

När du inte kan öka längre, så blir du tvungen att öka volymen (antingen genom ökad frekvens eller ökade mängd set per träningstillfälle eller båda). Med ökad volym kommer med största sannolikhet en ökad mängd muskelmassa, men det är förmodligen beroende av hur mycket mat du trycker i dig.

+ Vad dto6mj2 skrev.

Darzak
2009-08-22, 22:01
Jag förstår inte riktigt vad du menar , ett mindre energi intag gör så att jag går ner i vikt , men jag syftar på muskelökning/volym på muskeln. Vilken sorts övning ger mig mest styrka i förhållande till volymen? Vill som sagt inte ha en stor men svag muskel. hur går jag tillväga för att få en liten men stark muskel?

- Kreh
2009-08-22, 22:02
Missade du min post? Få set och få reps med bra teknik till att börja med. Öka volymen efterhand.

Darzak
2009-08-22, 22:03
ahha okej , och angående det dto6mj2 skrev , om jag käkar like myckt som jag gör av med blir det mer "rena" muskler och mindre "show off" volym?

Darzak
2009-08-22, 22:03
missade din post förresten...

- Kreh
2009-08-22, 22:06
ahha okej , och angående det dto6mj2 skrev , om jag käkar like myckt som jag gör av med blir det mer "rena" muskler och mindre "show off" volym?

Om du käkar lika mycket som du gör av med så kommer du inte lägga på dig energi. D v s du kommer att bli av med fett och gå upp i muskler men den totala mängden kommer inte att ändras.

Darzak
2009-08-22, 22:08
ahha okej , tack för svaren !