handdator

Visa fullständig version : Olika mängd kolhydrater efter träningen?


Honn
2003-08-27, 08:32
Jag funderar över att variera innehållet i drinken efter passet beroende på vilken muskelgrupp som tränats. Det känns lite onödigt att trycka i sig 80g kolh. efter ett rent pass underarmar, om samma mängd räcker för både rygg och baksida lår. Det ska ju fördelas på så pass mycket mindre muskler.
Under bulkperioden bryr jag mig inte, men nu under dieten vet jag inte om jag ska det eller ej.

JJ
2003-08-27, 08:36
Låter i.o.f.s. logiskt, men kanske bättre att skära ned på kolisarna under en annan måltid den dagen du kör mindre muskelgrupper? Dumt att inte uttnyttja läget direkt efter ett pass.

Honn
2003-08-27, 09:10
Jag kör redan en lågkolhydrats diet, så jag har skurit ner överallt utom efter passen. Det jag funderar på är om kroppen verkligen kan ta upp alla 80g efter en så pass liten grupp som underarmar. Det borde ju finnas en gräns när det blir för mycket kolhydrater för att kroppen ska kunna lagra det som glykogen.

King Grub
2003-08-27, 09:11
Jag trycker alltid i mig betydligt mer efter 20 set knäböj än vad jag gör efter axelpasset kan jag ju säga. Finns mer glykogen att tömma i stora muskelgrupper.

Ladd
2003-08-27, 09:23
Originally posted by Honn
Jag funderar över att variera innehållet i drinken efter passet beroende på vilken muskelgrupp som tränats. Det känns lite onödigt att trycka i sig 80g kolh. efter ett rent pass underarmar, om samma mängd räcker för både rygg och baksida lår. Det ska ju fördelas på så pass mycket mindre muskler.
Under bulkperioden bryr jag mig inte, men nu under dieten vet jag inte om jag ska det eller ej.

menar du allvar när du säger att du låter underarmarna gå som ett eget pass.......eller är det jag som inte förstår att du bara drog ett "typ exempel"????

// Ladd

Honn
2003-08-27, 09:27
Jag är helt allvarlig. Jag ska köra underarmar som ett separat pass ett tag framöver för att se hur det fungerar.

King Grub: Precis min tanke. Jag kanske ska överväga att öka intaget på ben och ev på ryggdagen.

Lopezzo
2003-08-27, 11:04
Tycker jag låter som en bra idé. Jag kör vader separat och då ta jag kanske 40, 50g kolhydrater medan jag efter ett ben pass trycker ca 100.

Lopezzo

kharon
2003-08-27, 11:37
Hur anser ni att man ska inta kolhydrater/protein efter ett konditionspass på ca 30 minuter joggning? LIka mycket som ett styrketräningspass? mera/mindre?

Ozz
2003-08-27, 11:41
Du har ju förbrukat ganska mycket glykogen i benmusklerna då så rätt mycket kolhydrater ändå. Efter hårda pass kan musklerna överfylla sina glykogenlager så passa på att fylla på.

Lopezzo
2003-08-27, 12:17
Hmm efter 30 min jogging inga direkt snabba kollisar då man inte tar ut sig till max utan vanligt mat ganska snart efter passet.

Ozz
2003-08-27, 14:18
Kanske inte tar ut sig till max men man har ändå lite glykogen att fylla på och eftersom musklerna är extra mottagliga då så är det väl dumt att missa tillfället.
Man kanske inte behöver slösa en gainer om man kan äta kolhydratrik mat ganska snart efter passet.

Grahn
2003-08-27, 14:54
Intressant tanke, men detta är finlir så tycker inte alltförmånga ska börja fundera på om de ska börja variera.
Sen kör man ju oftast basövningar i passet vilket tar på massor av muskler.

Iofs är ju knäböj och mark smått oslagbara i mängd aktiverad muskelmassa.