handdator

Visa fullständig version : Upplever du att volymen höjs på tvn när det kommer reklam?


Jarod
2009-08-22, 16:49
Enligt tittarombudsmannen (i tv4 iaf) så är fallet inte så och han vidhåller det steinhårt även om massor mailar in och påtalar det.
Själv så upplever jag ljudet mycket högre i reklam än när det inte är det.

Vad tycker ni?

young_george
2009-08-22, 16:51
Ja, volymen upplevs betydligt högre. Vet inte om det gäller alla tvkanaler

Tricce
2009-08-22, 16:51
Absolut men jag har alltid fått höra att dom höjer så alla ska höra reklamen när dom går till köket, toaletten osv :)

L-Sami
2009-08-22, 16:51
Japp. När jag byter till TV3 så höjs volymen typ med 100%.

Chaan
2009-08-22, 16:52
Jag upplever en kraftig ökning av frekvensen på reklaminslagen senaste åren och möjligen även ytterligare nu under denna sommar: men något med volymen har jag inte märkt. Brukar lyssna rätt lågt på tv och mutar direkt det blir reklam (hela tiden den här sommaren).*gah!* Det är faktiskt tveksamt om man ska betala för abbonemanget. Det får bli 2010 ut sedan skiter jag nog i TV.

Bahir
2009-08-22, 16:53
En fundering: kan det inte vara så att man lägger reklampauser i några av de lite lugnare momenten, och inte mitt i en scen då det går livat till och musiken står på högsta volym?

Osten80
2009-08-22, 16:53
Ja, volymen är klart högre under reklam, allt annat är skitsnack. Jag får sänka varenda gång, and it pisses me off.

Tricce
2009-08-22, 16:58
Sen är det otroligt hur dom förlängt avbrotten genom åren också, kommer ihåg när man knappt han poppa en påse popcorn under avbrottet. Nu hinner man gå till affären och handla en påse "typ" ;)

Manta
2009-08-22, 16:59
Jag kommer ihåg Super Bowl för ett par år sedan, då var det helt löjlig skillnad. Vi fick sitta med fjärkontrollen i högsta hugg så att vi inte skulle väcka alla grannar.

hahavaffan
2009-08-22, 17:09
Att de har samma ljudtrycksnivå IRL och samma volym från tv-stationens sida är nog inte samma sak. Sätter jag förstärkaren på 40%, så låter musik betydligt högre än filmer (från datorn), oavsett format på de båda. Ponera att det är liknande för tv-stationerna med reklam och film. De kan alltså neka till att de "höjer" volymen, men det behöver alltså inte betyda att det inte är nån skillnad mellan film och reklam, för det är det, det hör vi ju.

Humbucker
2009-08-22, 17:09
Att volymen under reklaminslag på TV, samt musikradio är högre än normalt är det ingen tvekan om. Man pumpar upp alla reklaminslag, musikuppspelningar och dylikt till förbi maxgränsen med kompressorer. Det är som med nyare rock- och popskivor. Allt för att det har satts en dålig standard där ju högre totalvolym = bättre.

Dessutom så är det så att när man växlar ifrån film till reklaminslag blir skillnaden ännu större än mellan musikprogram och reklam, då filmens ljudspår är mycket mer dynamisk och de högsta volymerna (som vi hör i musik och reklam) är reserverade till de största explosionerna m.m, och annan dialog ligger mycket lägre.

z_bumbi
2009-08-22, 17:14
Jag upplever det som högre men man brukar också tycka att ljud man inte vill höra låter mer så frågan är om det är högre, någon som har en decibelmätare och lite tid över?

PixelMiner
2009-08-22, 17:23
... någon som har en decibelmätare och lite tid över?

Det behövs väl inte en decibelmätare. Det enklaste vore väl att sampla signalen ifrån lågnivå in till datorn och titta på amplituderna där...

Doctor Snuggles
2009-08-22, 17:26
Att volymen under reklaminslag på TV, samt musikradio är högre än normalt är det ingen tvekan om. Man pumpar upp alla reklaminslag, musikuppspelningar och dylikt till förbi maxgränsen med kompressorer. Det är som med nyare rock- och popskivor. Allt för att det har satts en dålig standard där ju högre totalvolym = bättre.

Dessutom så är det så att när man växlar ifrån film till reklaminslag blir skillnaden ännu större än mellan musikprogram och reklam, då filmens ljudspår är mycket mer dynamisk och de högsta volymerna (som vi hör i musik och reklam) är reserverade till de största explosionerna m.m, och annan dialog ligger mycket lägre.

För att förklara det lite tydligare. Peak-volymen går inte upp, däremot RMS:en gör det, d.v.s. att volymen varierar inom ett snävare intervall i närheten av peaken (p.g.a. kompressorer och limiters), vilket ger en psykoakustisk effekt av att ljudet är starkare.
Så sanningsvärdet hos påståendet att volymen går upp under reklam beror helt på vad man menar med volym. Jag antar att reglerna talar om peak och inte rms, vilket iof är lite bedrägligt eftersom vi upplever ljudet som starkare när RMS:en är hög.

Nordström
2009-08-22, 17:38
Det beror på vad man tittar på, vissa program/filmer är mer högljudda än andra. Tittar man på t.ex en actionfilm är jag inte säker på att volymen är nämvärt högre.

bubbe
2009-08-22, 17:57
För att förklara det lite tydligare. Peak-volymen går inte upp, däremot RMS:en gör det, d.v.s. att volymen varierar inom ett snävare intervall i närheten av peaken (p.g.a. kompressorer och limiters), vilket ger en psykoakustisk effekt av att ljudet är starkare.
Så sanningsvärdet hos påståendet att volymen går upp under reklam beror helt på vad man menar med volym. Jag antar att reglerna talar om peak och inte rms, vilket iof är lite bedrägligt eftersom vi upplever ljudet som starkare när RMS:en är hög.

Tror jag med! Upplever detsamma på de kommersiella radiokanalerna. Hög RMS, relativt minskad peak och irriterande dålig kvalitet.

Hemi
2009-08-22, 17:59
När det gäller reklam och nyare popskivor samt nyare utgåvor av äldre popskivor är det kompression. Man kan titta hur ljudvågorna ser ut i en dator och man ser hur allt är ´svart´, jag antar att det äör för att man skall regera på det i övrigt medieskval, konkurrens. TV höjer inte ljudet. Man har ingen anledning att göra kompression i film.

kalajset
2009-08-22, 18:10
Populärt kallat "The Loudness War" gällande musik och mastring, bra exempel:

wLuFBz6o1gE

Själv tycker jag de, (de i detta fallet de som ansvarar för ljudet på tv-kanalerna), gott kan använda någon form av limiter för att s as sänka volymen när det blir dags för reklam, som en motpol till kompressionshysterin. Detta lär dock aldrig inträffa i praktiken, då de naturligtvis hellre tillmötesgår sina reklamfinansiärer.

Hemi
2009-08-22, 18:19
En sak till; Man kan lyssna på ny och gammal pop och märka hur själva melodin är i ungefär samma ljudnivå hela vägen i dag. Samma rytm rakt igenom. Jämför med Led Zeppelin eller tom Kiss på 70-talet och märk hur musiken kan tyna bort vissa partier för att dundra på i andra, som klassisk musik. Nu kan det ju finnas risk för att man rattar in en annan radiokanal bland alla mängder av dem under själva låten.

Jag TROR att det är så och av den anledningen.

tobbo
2009-08-22, 18:25
Japp. När jag byter till TV3 så höjs volymen typ med 100%.

Var illa på MTV också, för mig de var värst när det kom till höjning, fast de har väll anledning, om man nu fortfarande kan kalla de för Music Tv.

C.E.J.
2009-08-22, 18:26
Absolut, högre vid reklam.

DavidN
2009-08-22, 19:15
Precis som nämnt ovan så blir inte ljudet "högre", det är bara det att headroom blir mindre. Alltså man komprimerar ljudbildens botten till topp dynamik. Resultatet är att det är i reklamen lika högt ljud som det är under den mest intensiva actionscen med explosioner - fast hela tiden.
Det finns stränga standarder i broadcasting-världen som reglerar maximal utgående ljudvolym från station, denna överskrids inte, men reklam ligger inom 0.1-0dBFS :B

Wille005
2009-08-22, 19:22
Självklart.

BobaFett
2009-08-22, 19:41
Man "komprimerar" ljudet idag för att det ska bli "fetare". Någon för länge sedan kom på att ens radiostation fick fler lyssnare om den hade mer volym så man komprimerade allting. Man sänker alltså topparna i ljudet och höjer allt så att man får mer volym utan att det "klipper" eller att det blir "distorsion".

Efter ett tag så vande man sig vid ljudet av kompressorerna och det soundet blev eftertraktat så man gjorde det även vid inspelningen/mixningen. Eftersom de nu redan komprimerade skivorna komprimerades en gång till när de spelades på radio så vande sig folk vid det också och man fick en ond cirkel där man komprimerade mer och mer. Om man lyssnar på en äldre skiva bredvid en nyare och kompenserar för ljudnivån med volymratten så låter den äldre bättre, mer kvalite tycker jag. Jag som har hållit på med musik och mixat själv hör hur allt är överkomprimerat och stör mig jättemycket på det.

Doctor Snuggles
2009-08-22, 19:45
Populärt kallat "The Loudness War" gällande musik och mastring, bra exempel:

wLuFBz6o1gE

Själv tycker jag de, (de i detta fallet de som ansvarar för ljudet på tv-kanalerna), gott kan använda någon form av limiter för att s as sänka volymen när det blir dags för reklam, som en motpol till kompressionshysterin. Detta lär dock aldrig inträffa i praktiken, då de naturligtvis hellre tillmötesgår sina reklamfinansiärer.

Man behöver inte använda en limiter för det (faktum är att limiter är till för precis motsatt åtgärd), utan det räcker med att sänka volymen.
Man skulle kunna införa ett RMS-max antar jag, men det blir nog svårt i praktiken då man inte kan garantera att vanlig spelfilm/musik osv följer den normen.

Doctor Snuggles
2009-08-22, 19:50
Man "komprimerar" ljudet idag för att det ska bli "fetare". Någon för länge sedan kom på att ens radiostation fick fler lyssnare om den hade mer volym så man komprimerade allting. Man sänker alltså topparna i ljudet och höjer allt så att man får mer volym utan att det "klipper" eller att det blir "distorsion".

Efter ett tag så vande man sig vid ljudet av kompressorerna och det soundet blev eftertraktat så man gjorde det även vid inspelningen/mixningen. Eftersom de nu redan komprimerade skivorna komprimerades en gång till när de spelades på radio så vande sig folk vid det också och man fick en ond cirkel där man komprimerade mer och mer. Om man lyssnar på en äldre skiva bredvid en nyare och kompenserar för ljudnivån med volymratten så låter den äldre bättre, mer kvalite tycker jag. Jag som har hållit på med musik och mixat själv hör hur allt är överkomprimerat och stör mig jättemycket på det.

Det är en sanning med modifikation, och många audiofiler av det gamla gardet är särskilt gnälliga ang. detta. Men problemet är inte främst att använda kompressorer/limiters - för detta kan göras mycket musikaliskt och användas till att höja upplevelsen (även om RMS bara håller sig inom 3db) - problemet är slutmastringen då man komprimerar och brickwallar sönder inspelningen så den ska bli "radiovänlig", utan hänsyn till hur låten redan har mixats eller vad den mår bra av. Detta beror förstås också på teknikern, men tyvärr så verkar regeln vara volym på bekostnad av kvalitet.

Dan S
2009-08-22, 20:06
Låt oss säga att reklamen är 100% av ljudet, i en film där det är "vanlig ton" så kanske dom har på 50%, därför får vi en ökning då dom börjar skriker eller billjud och allt möjligt skit kommer. Jag tror att det är där "ökningen" kommer ifrån, den åker upp till normalt bara. Skulle inte bli så mycket högre om det var massa skjutscener och sedan reklam mitt i skjutscenen.


Edit: Glömde lägga hit att det är en "teori"

BobaFett
2009-08-22, 20:08
Det är en sanning med modifikation, och många audiofiler av det gamla gardet är särskilt gnälliga ang. detta. Men problemet är inte främst att använda kompressorer/limiters - för detta kan göras mycket musikaliskt och användas till att höja upplevelsen (även om RMS bara håller sig inom 3db) - problemet är slutmastringen då man komprimerar och brickwallar sönder inspelningen så den ska bli "radiovänlig", utan hänsyn till hur låten redan har mixats eller vad den mår bra av. Detta beror förstås också på teknikern, men tyvärr så verkar regeln vara volym på bekostnad av kvalitet.

Ja, kompression är jätteviktigt i en mix och man kan verkligen feta till instrumenten, men det är som du säger, mastringen som går överstyr. Fast när man mixar så har man en referensskiva som man jämför ljudet med och de är ju mastrade. Då strävar man ju undermedvetet efter det soundet när man mixar, vilket kan göra jobbet svårt för mastringteknikern och det blir ännu värre.

BobaFett
2009-08-22, 20:15
Låt oss säga att reklamen är 100% av ljudet, i en film där det är "vanlig ton" så kanske dom har på 50%, därför får vi en ökning då dom börjar skriker eller billjud och allt möjligt skit kommer. Jag tror att det är där "ökningen" kommer ifrån, den åker upp till normalt bara. Skulle inte bli så mycket högre om det var massa skjutscener och sedan reklam mitt i skjutscenen.


Edit: Glömde lägga hit att det är en "teori"

Ljud på film och reklam/musik strävar åt motsatt håll. Reklam ska gå ut till lyssnaren, därför komprimeras ljudet och svaga partier blir nästan lika volymstarka som höga partier så att man får ett så högt ljud som möjligt. Film är tvärtom, man lägger tal och tysta ljud på en svag nivå så att man har utrymme för explosioner och så vidare. När man börjar skjuta så ska det låta HÖGT. Filmljud har mycket dynamik och reklam/musik har det inte.

Kwon
2009-08-22, 20:15
Ja förr var det film med en liten reklamsnutt.
Nuförslags är det mest reklam med lite film i.

saab900
2009-08-22, 20:16
Det är inte ens en fråga om att uppleva, det är ett faktum. Uppfattar man inte detta är man stendöv.

Doctor Snuggles
2009-08-22, 20:31
Ja, kompression är jätteviktigt i en mix och man kan verkligen feta till instrumenten, men det är som du säger, mastringen som går överstyr. Fast när man mixar så har man en referensskiva som man jämför ljudet med och de är ju mastrade. Då strävar man ju undermedvetet efter det soundet när man mixar, vilket kan göra jobbet svårt för mastringteknikern och det blir ännu värre.

Nja, det gäller nog bara för dåliga tekniker. Gör man ett bra jobb så behövs egentligen det inte mastras överhuvudtaget (förutom gällande tidskoder, utjämning mellan spår o dyl som behövs för en cd-skiva - men cd är sååå 1990-tal ;)).

snej
2009-08-22, 22:52
4:an är väl ok, det blev bättre efter domen mot dom, när dom blev anmälda för ett par år sen. Resten av reklamkanalerna har ju inte brytt se om detta dock det är en sak som är säker.

Tricce
2009-08-22, 23:10
4:an är väl ok, det blev bättre efter domen mot dom, när dom blev anmälda för ett par år sen. Resten av reklamkanalerna har ju inte brytt se om detta dock det är en sak som är säker.

Fast dom är ändå värst med sina jävla avbrott i filmer, man har hunnit glömma bort vilken film man såg efter reklam/nyheter/reklam/väder/reklam avbrott.

kalajset
2009-08-23, 00:10
Man behöver inte använda en limiter för det (faktum är att limiter är till för precis motsatt åtgärd), utan det räcker med att sänka volymen.


Sänka volymen är väl helt klart "enklast", men nu snackas det ju teori utan att just pilla på volymrattar. :D - Nu vet jag inte hur tv-kanalerna fungerar, men jag antar att även de kör kompressorer och faderullan på allt som går ut i sändning i sin tur, är ju i sig ingen större konst heller att då trycka ihop allt ännu mer, men ändå sänka totalvolymen med en kompressor, om de så skulle vilja. (Helt onödigt i verkligheten självklart, men det skulle ju faktiskt gå).

-Englund
2009-08-23, 00:19
Helt allvarligt, hur kan TV4 påstå att ljudet inte höjs när reklamen börjar? Är det något slags skämt eller? Någon person som orkar bry sig borde stämma dem, det måste ju vara en sådan total lögn? Iaf be dem förklara fenomenet.

DavidN
2009-08-23, 07:14
Helt allvarligt, hur kan TV4 påstå att ljudet inte höjs när reklamen börjar? Är det något slags skämt eller? Någon person som orkar bry sig borde stämma dem, det måste ju vara en sådan total lögn? Iaf be dem förklara fenomenet.

Läs tråden för böfwelen, nu har vi förklarat det femtioelva gånger.

Damien Thorne
2009-08-23, 07:23
Det var nåt komiskt program för nåt år sen då dom jävlades med dem som var reklamansvarig.

Det var lite olika scener med olika reklamansvariga personer:

1. Dom fyllde ett lastbilsflak med reklam, och tömde det på hans brevlåda så att den blev helt täckt av reklam.

2. Dom skulle intervjua han i radio och dom hade headset. Dom pratade typ i 1 minut´s intervaller och bröt för reklam då.

3. Ungefär samma som ovan, men volymen på reklamen är ruskigt hög.

Osså var det nåt mer...
Någon som kom ihåg vad programmet hette?

Damien Thorne
2009-08-23, 07:37
Forts...

Min sambo minns också programmet.

#2 och #3 var samma scen.

En annan scen var att dom spelade glassbilens signal nonstop utanför glassbilens huvudkontor.

Det var ett svenskt program som visades för mellan 5 och 10 år sen.

KaptenKnäsvag
2009-08-23, 09:53
Tror inte att det finns någon kanal som påstår att volymen inte höjs i reklamen. Åtminstone TV4 erkänner detta fenomen och förklarar det som att vissa köpare beställer en reklamplats med högre volym, och de kan erbjuda detta.

agazza
2009-08-23, 10:55
Dom flesta moderna tv apparater har en volymutjämningsfunktion i ljudiställningarna, de funkar ypperligt för mig.

Tolkia
2009-08-23, 11:31
En kanal där detta är våldsamt påfrestsande är TV4+; jag vet inte om det bara beror på min TV (fast då tycker man att det skulle vara samma över hela linjen), men där är verkligen skillnaden enorm.

Jag misstänker att det som förklaras ovan om ljudbehandlingen bidrar till att man upplever reklamljudet som irriterande; någonstans har vi antagligen en uppfattning om hur olika ljud "bör" förhålla sig till varandra (svagt/starkt osv.) och när det förhållandet störs blir vi också störda.

Einar
2009-08-23, 12:32
Forts...

Min sambo minns också programmet.

#2 och #3 var samma scen.

En annan scen var att dom spelade glassbilens signal nonstop utanför glassbilens huvudkontor.

Det var ett svenskt program som visades för mellan 5 och 10 år sen.

Om du kommer på vad programmet hette så får du gärna uppdatera tråden :)

snej
2009-08-23, 13:29
Helt allvarligt, hur kan TV4 påstå att ljudet inte höjs när reklamen börjar? Är det något slags skämt eller? Någon person som orkar bry sig borde stämma dem, det måste ju vara en sådan total lögn? Iaf be dem förklara fenomenet.

4:an har blivit stämda för detta. Längesedan.

Lando
2009-08-23, 13:51
Jag tror att reklamvolymen är typ lika hög som när programmen kör på max, men precis som någon påtalade så bryts det ju oftast när det inte är fullt ställ i programmet och då upplevs det såklart som högre. Jag skulle gissa att programmen till och med är något starkare när dom är som allra starkast men reklamen har en jämn, limiterad nivå som är hör. För jävla hög i mitt tycke.

Dan S
2009-08-23, 15:07
Ljud på film och reklam/musik strävar åt motsatt håll. Reklam ska gå ut till lyssnaren, därför komprimeras ljudet och svaga partier blir nästan lika volymstarka som höga partier så att man får ett så högt ljud som möjligt. Film är tvärtom, man lägger tal och tysta ljud på en svag nivå så att man har utrymme för explosioner och så vidare. När man börjar skjuta så ska det låta HÖGT. Filmljud har mycket dynamik och reklam/musik har det inte.

Exakt det jag menade....?

Damien Thorne
2009-08-23, 22:23
Det var nåt komiskt program för nåt år sen då dom jävlades med dem som var reklamansvarig.

Det var lite olika scener med olika reklamansvariga personer:

1. Dom fyllde ett lastbilsflak med reklam, och tömde det på hans brevlåda så att den blev helt täckt av reklam.

2. Dom skulle intervjua han i radio och dom hade headset. Dom pratade typ i 1 minut´s intervaller och bröt för reklam då.

3. Ungefär samma som ovan, men volymen på reklamen är ruskigt hög.

Osså var det nåt mer...
Någon som kom ihåg vad programmet hette?

Forts...

Min sambo minns också programmet.

#2 och #3 var samma scen.

En annan scen var att dom spelade glassbilens signal nonstop utanför glassbilens huvudkontor.

Det var ett svenskt program som visades för mellan 5 och 10 år sen.

Hittade :D

Kjell ger igen... (Kjell Eriksson)

Alla ljudklipp från radion :
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?GroupID=27&UnitID=1162

Hittade klippet med lastbilen på youtube :

Kjell ger igen på postens direktreklam
tLSTDVYvdZA

Tyvärr så hittade jag inte den där dom intervjuar nån och bryter med hög reklam hela tiden.

Bubban
2009-08-24, 09:01
HA HA HA! IN YO FACE!

Den var ruggigt bra den med Kjell!

mangs
2009-08-24, 09:51
För att förklara det lite tydligare. Peak-volymen går inte upp, däremot RMS:en gör det, d.v.s. att volymen varierar inom ett snävare intervall i närheten av peaken (p.g.a. kompressorer och limiters), vilket ger en psykoakustisk effekt av att ljudet är starkare.
Så sanningsvärdet hos påståendet att volymen går upp under reklam beror helt på vad man menar med volym. Jag antar att reglerna talar om peak och inte rms, vilket iof är lite bedrägligt eftersom vi upplever ljudet som starkare när RMS:en är hög.

+1
RMS är det som man upplever som en hög volym, inte höga enskilda toppar.

När jag är upp e och nattar barnen brukar jag inte höra TVn nere i vardagsrummet speciellt mycket utom när det är reklarm förstå, då hör jag hela dialogen tydligt.