handdator

Visa fullständig version : När är det dags att börja bulka?


powderdog
2009-08-22, 15:39
Hej!

Jag håller på att deffa för tillfället, men ska snart börja min första bulk hade jag tänkt.

Jag vill inte ha alltför mycket BF när jag börjar bulken, dels för att det blir en lång deff och dels för att man bygger mindre muskler ju mer fett man har.

Så vid vilken BF% tycker ni att det är okej att börja bulka?

mikaelj
2009-08-22, 15:42
När du själv känner dig nöjd med hur du ser ut och känner att extra muskler är värt den extra mängden fett du (troligtvis) lägger på dig.

Det är nog det enda riktiga svaret: vilken %-andel du är nöjd med och någon annan är nöjd med skiljer sig säkerligen väldigt mycket.

Personligen hade jag mätt det i termer av styrkeökningar i gymmet, men det är nog annorlunda om målet är ökningar i volym.

944RS
2009-08-23, 19:56
Hösten och halva vintern är väl en ganska bra tid!

Hur mycket du kommer gå upp är ju helt beroende på hur du sköter din kost så tips på % är nog väldigt svårt att ge.

powderdog
2009-08-23, 21:05
Hmm, då får det bli bulk från och med en vecka in i september. Ska försöka göraa en så ren bulk som möjligt, så kommer nog köra i 6 månader. alt 3mån bulk-1mån-deff-3mån bulk.

Är det bara att gå från deff till bulk direkt, eller skall man köra någon vecka på kcal balans?

Yeahvlen
2009-08-23, 22:27
Som tidigare skrivet i tråden. När du känner att en ökad muskelmassa väger över fettinlagringen. Jag personligen brukar börja uppbyggnadsfasen när jag ligger runt 6-8 % i kroppsfett.