handdator

Visa fullständig version : LCHF-Dag på <1000kcal


Morty
2009-08-22, 14:42
Min stackars lilla mor ska deffa inför våran semester inom 2 månader. Hon har börjat med 1 vecka VLCD, och vi funderar på 1 vecka DTD efter det. Sedan ska hon köra LCHF fram tills vi åker. Hon är en mycket liten kvinna som dessutom sannolikt rubbat sin metabolism pga idiotier som "danska rigshospitalets ämnesomsättningskur" etc.

Nog om det, för att hon ska gå ner på LCHF så tror jag att hon bör ligga på 1000 kcal eller mindre. Så, hjälp mig med dagsmenyer med LCHF som ligger på ~1mcal.

mikaelj
2009-08-22, 15:02
Det blir rätt L av allting, är jag rädd, om det skall få plats i 1000 kcal. 150g protein minimum för att inte äta upp musklerna, tre första veckorna innan ketosanpassning, resten fett. Om hon får i sig kolhydrater drar du ifrån dubbla mängden, dvs 20g kolhydrater = -40g protein från 150g. Sedan kan mängden protein antagligen dras ned till 1g/kg kroppsvikt.

Om det går att få in någon sorts styrketräning åtminstone en gång i veckan är det förstås bra.

* 2 burkar 150g-tonfisk ger 74g protein = 300 kcal
* 100g 10%-ost ger 32g fett & 10g protein = 370 kcal
* 200g 5%-köttfärs 40g protein, 10g fett = 250 kcal
* 500g broccoli ger hrm hrm g fett, protein & kolhydrater och hrm hrm kcal

Totalt 141g protein, 50g fett och 1014 kcal plus det i broccoli och några gram omega-3-kapslar per dag. Alternativt byta ut något i listan mot en fetare fisk.

Det är inte en bra idé att äta så extremt lite under lång tid om hon inte är ganska duktigt överviktig.

Se även The Rapid Fat Loss Handbook: A Scientific Approach to Crash Dieting (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook).

Klein
2009-08-22, 15:13
Man ska vara försiktig med hårdost. Väldigt lätt att bli hård i magen av större mängder. Särskilt för en lite äldre person. Föreslår mjukost istället (typ philadelphia). För övrigt inte så vettigt att tänka i kalorier. Med en energibudget på bara 1000kcal så kommer nog inte kroppen få den näring den behöver för att fungera optimalt, oavsett hur kosten är sammansatt. Jag tror det är bättre att din mor äter lite mer i kombination med att träna lite mer istället. Styrketräning, cykling och lätt jogging om hon kan.

Morty
2009-08-22, 15:19
Hon kan inte träna, i princip. Inflammerad artros, inflammerade muskler i hela vänsterarmen samt dubbel skulios och diskbråck pga detta gör det nästintill omöjligt att träna.

Hon väger typ 65kg, så 150 gram protein är verkligen i högsta laget...

mikaelj
2009-08-22, 15:46
150g är för hjärnans glukosbehov innan ketosanpassning. Därefter kan hon som sagt minska ordentligt på mängden protein. Och som sagt, för varje gram kolhydrat hon äter kan hon minska mängden protein med 2. Men tänk på att protein mättar bättre än kolhydrater, så det får vara mestadels från fiberrika grönsaker hon får sina kolhydrater i så fall.

65g protein och 100g fett blir någonstans kring 100 kcal. Tjoffa på fiberrika grönsaker, så tror jag att hon kan hålla sig mätt länge.

Vill du ha lite mer hjälp så kan du smurfa vidare till http://kolhydrater.ifokus.se -- själv har jag ingen egen erfarenhet av att gå ned i vikt...

Chrilli
2009-08-22, 16:41
Hur mycket skall hon gå ner ?
Är hon stor i maten eller klarar hon äta små mängder mat? En som tränar och är på deff kanske vill ha mycket mat medans hon klarar sig på mindre mängd? En liten kycklingfile och broccoli kanske räcker för henne att bli mätt?

Morty
2009-08-22, 17:26
Jag tror att hon skulle klara sig på så lite. Ska försöka skriva ihop en matschema, klistrar in det här så att jag får kritik sedan.

Morty
2009-08-24, 11:59
Schemat är klart! Ge kritik!

http://www.filefactory.com/file/ah3f6g0/n/Mamma_matschema_f_r_viktnedg_ng_xls

Förlåt för dålig länk :(

Blomstrande
2009-08-25, 15:01
Hur lång är hon? 65 kilo är inte så mycket för en äldre kvinna?
Jag tycker inte hon ska hårdbanta om hon inte är överviktig...

mikaelj
2009-08-27, 08:48
Det ser OK ut, men välj hellre någon proteinkälla i fast form än flytande. Mättar bättre.

T.ex. tisdag har du 500g broccoli och 100g ost till middag. Lägg på en burk tonfisk där och ta bort DP.

z_bumbi
2009-08-27, 09:18
hur lång är hon? 65 kilo är inte så mycket för en äldre kvinna?
Jag tycker inte hon ska hårdbanta om hon inte är överviktig...

+1