handdator

Visa fullständig version : Ramadan (fastan) innebär träningstopp?


turken
2009-08-22, 14:08
Hej!

Som trogen muslim väljer jag att fasta 1 månad varje år. Tidigare har det inte gjort mig något men i år är det annorlunda. Jag gymmar nämligen sedan ett halvår tillbaka. :thumbup: Under denna halvårsperiod gjorde jag ett break på en månad - men - hade jag kunnat vrida tillbaka tiden hade slopat avbrottet då jag förlorade en del av det jag "byggde upp".

I år är tiderna för när man får äta och inte äta tuffare än någonsin. Äta får man göra mellan 20,53 och 04 (för varje dag som går äter man 3 minuter tidigare). Ingen vätska/mat får alltså intas mellan fyra på morgonen och nio på kvällen. Den lilla möjlighet jag ser framför mig är att jag går till gymmet runt åtta på kvällen och tränar - kanske lite lugnare än vanligt - när tiden är inne dricker jag min proteinshake/vatten/banan och tränar en stund till. Väl hemma äter jag hela natten lång ;).

Vad jag undrar är om det ger mig något att träna på fast mage. Kommer jag bygga eller bryta ned musklerna? Det är antagligen ur hälsosypunkt förkastligt att träna utan att ha ätit på 17 timmar. Men men, jag behöver vägledning. Helst skulle jag vilja träna på ett sätt som hjälper mig att behålla med styrka jag har idag.

Vänligen
//en hungrig turk *popcorn*

- Kreh
2009-08-22, 14:10
Du kommer att bygga muskler/styrka även om du tränar på fastande mage så länge du äter tillräckligt efteråt.

Nitrometan
2009-08-22, 14:13
Jag tror att du menar träningsstopp och inte träningstopp i din rubrik.

Men det är som Kreh säger. Kommer att funka utmärkt att träna om du kan äta efteråt.

turken
2009-08-22, 14:18
Det tog inte många minuter att få svar! :thumbup:.
Känns kul att kunna tjäna sig gud och samtidigt bygga muskler.

Menar givetvis träningsstopp, ursäkta för den grodan. :em:

mikaelj
2009-08-22, 14:23
Kika på Fast-5 or the 19/5 fast (http://www.fastingweight.com/fast-5-or-the-195-fast.htm):

The Fast-5 regime was developed by Bert and Judi Herring as a weight-loss diet. Bert wrote a short book about the diet in 2005, which may be bought through Amazon or downloaded from the author’s website. It is a very simple fast, with just one rule: you only eat during a five-hour window each day, typically between 5:00 PM and 10:00 PM.

Samt http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting

A number of individuals are experimenting with different varieties of IF as a dietary regime. In this context, shorthand such as "20/4" is used to denote a repeating pattern of 20 hours of fasting followed by 4 hours of non-fasting. ("Fast-5" is the name of a book/regime equivalent to "19/5".)

Sedärja! :-)

turken
2009-08-22, 14:30
Oj, glömde fråga.
Lördag och söndag stänger mitt gym klockan fem.
Hur ska jag resonera då?

Av alla trådar jag läst härinne vet jag att kroppen skriker efter näring efter ett träningspass. Ska jag avstå träning dessa dagar eller köra på?
Finns det "depåer" att ta av tills jag får i mig föda några timmar senare?

mikaelj
2009-08-22, 14:34
Fyra timmar utan mat efter styrketräning är inte helt optimalt.

Måste du träna på lördag och söndag?

- Kreh
2009-08-22, 14:34
Gäller det 4h utan föda (1700-2100) så är det troligt att du tappar en del muskler under den perioden. Frågan är ju dock om det kompenseras de nästkommande timmarna när du äter ordentligt. Hade du tänkt träna fler en fem gånger i veckan?

turken
2009-08-22, 14:38
Fyra timmar utan mat efter styrketräning är inte helt optimalt.

Måste du träna på lördag och söndag?

Nej, absolut inte. Om det inte inte är givande så får det vara. Jag tackar dig för länkarna ovan. Trevlig/givande läsning.

turken
2009-08-22, 14:41
Gäller det 4h utan föda (1700-2100) så är det troligt att du tappar en del muskler under den perioden. Frågan är ju dock om det kompenseras de nästkommande timmarna när du äter ordentligt. Hade du tänkt träna fler en fem gånger i veckan?

Nej, fem dagar blir det aldrig. Max 4. Nu under fastan är 2-3 okey. Jag antar att det bästa är att avstå träning lör-sön.

Nitrometan
2009-08-22, 14:46
Precis. Skippa träningen lördag och söndag.

På veckans övriga dagar hinner du nog med dina träningspass.


Kolla vad bra. Du undrade en sak, frågade på ett forum och fick hjälp. :thumbup:

inzie92
2009-08-22, 18:22
Tränar du utöver styrka även kondition kan det ju tänkas att du lägger den på helgdagar då den är lite mer flexibel.

fö håller jag med övriga talare om att det kanske inte är optimalt men nog ändå ska gå frammåt.

Fredrik_S
2009-08-22, 18:38
Lär väl vara extremt obekvämt att träna på helgen om du inte ens får dricka vatten under dagtid...

BobaFett
2009-08-22, 19:25
...nej men du kan väl ta EAA, det är inte mat. ;)

Kreatin är inte mat heller ;)

...skämt åsido, du ska nog satsa på att behålla muskelmassa under den här perioden och se på det mer som en deff. Träna så pass lite så att du inte bryter ner kroppen för mycket men att du behåller muskelmassa. Två ggr i veckan kanske. Anledningen är att din återhämtningsförmåga blir sämre.

Som några tidigare nämnt så ska du träna så att du kan äta efteråt och se till att äta jättemycket.

janolofzon
2009-08-22, 19:38
Lite ot men följer du tiderna på islanguiden? Var bor du?

hugok
2009-08-22, 21:06
Det är väl inte helt bra att börja passet 8 om du inte får dricka förrän 50 minuter efteråt. Jag skulle aldrig klara att träna 50 minuter utan vatten.

BobaFett
2009-08-22, 21:16
Börja passet då du kan äta dricka, EAA/BCAA innan passet är viktigt ;)