handdator

Visa fullständig version : Hälsorisker...


Frillan
2009-08-21, 18:47
Hej.

En person som har

¤ Diabetes typ 1

¤ Röker 1 paket john silver varje dag

¤ Lever på billys panpizza + vitt bröd

¤ Aldrig motionerar

¤ Sitter vid datorn 10 timmar om dagen (jobbar aldrig)

Personen i fråga har stora påsar under ögonen och orkar inte lyfta en 8KG's hantel. Han är 27 år gammal och bor hemma, orkar aldrig göra ett piss.

Öh, löper stor risk för hjärtinfarkt?

King Grub
2009-08-21, 18:49
Definiera "stor". Större än om han bytt en eller fler av punkterna mot ett hälsosammare leverne i alla fall. Hur stor risk går naturligtvis inte att säga.

Onigiri
2009-08-21, 18:49
Är "han" du? ;)

ceejay
2009-08-21, 18:51
Är det en "polare"?

Frillan
2009-08-21, 18:52
Det är en familjemedlem. Jag är orolig.

MasterChief
2009-08-21, 18:55
Ni kan ju läsa något av Frillans 530 inlägg så står det väl klart att det nog inte är han.

Klart det inte är ett bra leverne. Men samtidigt är ju personen 27 år och därmed väldigt svår att förändra genom att bara snacka (tyvärr).

Hobbes
2009-08-21, 18:59
Typ 1 diabetiker + den livsstilen då är inte hjärtinfarkt det värsta som kan hända! Har väldigt svårt att se att denna person har utmärkta HbA1 värden i samband med den livstilen, men jag kan ha fel!

skeletron
2009-08-21, 19:59
Frågan "borde" väl vara hur man hjälper din familjemedlem att ser över sin hälsosituation, inte vilka hälsorisker som finns, tycker jag iaf

xodd
2009-08-21, 20:13
Typ 1 diabetiker + den livsstilen då är inte hjärtinfarkt det värsta som kan hända! Har väldigt svårt att se att denna person har utmärkta HbA1 värden i samband med den livstilen, men jag kan ha fel!

Vad menar du skulle vara värre än en hjärtinfarkt? HbA1c är oftast ingen höjdare hos diabetiker, så det är föga oväntat.

Rent kliniskt, för mig som arbetar med det, kan jag se en överrepresentation av dessa typer av patienter som kommer in med hjärtinfarkter, hjärtsvikter och KOL. Sedan finns det mycket annat som finns att riskera med den livsstilen, men en hjärtinfarkt är väl det mest "konkreta" en person kan drabbas av (om det inte är så att han skulle gå in i en hypoglykemi och dö av det).

Hobbes
2009-08-21, 20:26
Vad menar du skulle vara värre än en hjärtinfarkt? HbA1c är oftast ingen höjdare hos diabetiker, så det är föga oväntat.

Rent kliniskt, för mig som arbetar med det, kan jag se en överrepresentation av dessa typer av patienter som kommer in med hjärtinfarkter, hjärtsvikter och KOL. Sedan finns det mycket annat som finns att riskera med den livsstilen, men en hjärtinfarkt är väl det mest "konkreta" en person kan drabbas av (om det inte är så att han skulle gå in i en hypoglykemi och dö av det).

Jag tänkte mig skador på ögonen, njurarna, nervskador, fötter (med risk för amputation av tår i bästa fall). Dessa dör man ju inte av direkt iallafall vilket en mer konkret hjärtinfarkt kan innebära. Å andra sidan så lider man ju inte längre, men att leva med nervskador i fötter/ben, skador på ögonen och så vidare det måste vara fruktansvärt!

Har sett tillräckligt för att veta vad jag kan råka ut för. Det var nog mer så jag tänkte att om hjärtattacken är fatal, ja, då är det liksom slut!

I fallet såsom TS beskriver låter det som det finns mer vi inte ser - en kraftig depression kanske! Något måste göras, ju snabbare ju bättre!

Loke
2009-08-21, 22:41
Har svårt att tänka mig att hans hälsa skulle vara sämre än hans psyke i det läget.

young_george
2009-08-22, 00:40
Låter som en person som bara går och väntar på att dö.

En sak är väldig trolig, det kommer inte bli bättre av sig självt.

Floddan
2009-08-22, 07:09
Få honom att sluta röka.

Han kanske fixar att ha blodsockret på jämn nivå av panpizza, kanske inte. Höga blodsockervärden leder ofta till trötthet vilket kanske kan vara en anledning till att han inte orkar göra saker.

shut teh face
2009-08-22, 07:47
Frågan är väl vad han vill göra med sin tid. Skulle han få ett jobb skulle nog det mesta där ordnat sig. Är han temporärt arbetslös just nu bara, eller har han levt såhär i 10 år?

Icefire
2009-08-22, 09:15
Om "bor hemma" = bor hos sina föräldrar, så kan jag inte låta bli att bli lite smått förbannad på föräldrarna.

Eddie Vedder
2009-08-22, 09:33
Har svårt att tänka mig att hans hälsa skulle vara sämre än hans psyke i det läget.

Något som i sig är en stor riskfaktor även för fysiska komplikationer. Stress, nedstämdhet, brist på socialt stöd m.m. är betydande riskfaktorer för metabola sjukdomar men något som glöms bort i jakten på den bästa träningen och kosten.

Det är ingen skräll att man t.ex. ser en J-formad kurva för hälsan kopplat till alkoholintag. Absolutisterna har sämre hälsa än de med moderat alkoholintag. Och detta ÄVEN när före detta alkoholister som numera är nyktra sorterats bort. Antagligen utgör absolutisterna i större omfattning mer extrema människor och människor med sämre sociala band. Och innan någon skriver sig själv som exempel pratar jag om STATISTISKT och på BEFOLKNINGSNIVÅ.

Trance
2009-08-22, 09:41
Har man räknat med de som inte dricker på grund av att de inte är friska? Det finns en del som inte dricker när de har Ulcerös kolit t.ex. då de märkt att det gör dem sämre. Samma borde också gälla cancer etc.

John M
2009-08-22, 10:06
Låter som en polare jag har.

När han vägde 110 kg på 165 cm, ENDAST satt framför datorn dynget runt, levde på bidrag, åt bara skräpmat OCH fick diabetes där läkaren förklarade att han kanske inte hade så många år kvar att leva så blev det en helomvändning.

Han började gå minst 1 timma om dagen och även träna på gym några dagar i veckan. Plockade bort all skräpmat och åt bara "nyttig" mat.

Gick ner 40 kilo på 1½ ungefär...

Kanske måste din polare få en dödsförklaring innan han börjar ändra på sig?

Eddie Vedder
2009-08-22, 10:10
Har man räknat med de som inte dricker på grund av att de inte är friska? Det finns en del som inte dricker när de har Ulcerös kolit t.ex. då de märkt att det gör dem sämre. Samma borde också gälla cancer etc.

Det vet jag inte och det varierar nog mellan olika studier gissar jag. Men det känns ganska rimligt att man utesluter sjuka människor. Men visst finns tveksamheter, jag tror i vilket fall som helst inte att undvikandet av alkohol gett individerna sämre hälsa.

grimfish
2009-08-22, 12:54
För att lugna lite kan man i alla fall säga att i dagsläget är risken för hjärtinfarkt förmodligen extremt liten.

Fredrik_S
2009-08-22, 13:22
Hur ser hans viktkurva ut?
Har han gått upp mycket i vikt under senaste tiden han betett sig så där?
Faran är mycket mycket större om det även är viktuppgång som sker.

Jag har en kompis som är identisk på alla punkter utom att han är 2 år äldre, och sitter 15 timmar istället för 10 vid datorn. WOW e inte bra....

Frillan
2009-08-22, 14:00
Äter antidepressiva

Hade lägenhet på prov engång (han bodde i sin egen skit, var som på TV4 städprogram, äckligt)

Kan inte sköta sin hygien. Min riktiga pappa får be honom dusha.

Har aldrig velat jobba, aldrig gått i skolan för den delen i heller. Vi har försökt med allt. Det är inte min helbror. (Hans mamma bor här med min pappa) Hans riktiga pappa är en riktigt konstig människa. Har alltid varit så här...jag och pappa förstår inte riktigt varför... något är uppenbarligen fel.