handdator

Visa fullständig version : Snabb viktnedgång på TV-shower


Peter Hansen
2009-08-21, 15:21
När jag var i Australien tidigare i år följde jag och ett par polare ett program som hette the biggest loser. En del deltagare var enormt övervviktiga och lyckades en del veckor gå ner 5+ kg.

Om en person väger runt 200kg sätts då "energi in - energi ut" regeln lite ur spel?

5kg fett = ca 40.000kcal (om jag nu räknat rätt)

Rätt stort underskott liksom..

mikaelj
2009-08-21, 15:25
Om du väger 200 kg och har 50% kroppsfett (inte orimligt) kan dina fettceller bidra med 7000 kcal per dag.

Lägg till muskel- och vätskeförlust så ser jag inte något konstigt med en viktnedgång på 5 kg/vecka.

z_bumbi
2009-08-21, 15:38
Att skapa ett underskott på 5000 kcal per dag är inte svårt vid en sådan övervikt, det är ungefär två timmars promenad och en timme annan träning kombinerat med ett lågt kaloriintag, men om någon är så överviktigt så binder den också mycket vätska vilket gör att viktminskningen går väldigt snabb. I vissa fall skulle jag också gissa på att det försvinner en del extra glykogen samt kreatin då ingen tjänar på att väga lite när serien börjar.
Det som är intressant att se är hur takten sen planar ut när deltagarna kommer ner på mer normala kroppsvikter då de trots träning fyra till fem timmar per dag i alla fall hamnar på mer normala 0,5-1 kg/vecka.