handdator

Visa fullständig version : Fick bra hjälp med deff nu är det bulk time! *sjuka mål* behöver efrarna åsikter!


Vespertilio
2009-08-21, 15:00
Tjena Kolo detta är en lång post så det krävs att ni orkar läsa^^.

Jag har fått en hel del kunnig hjälp här förut när jag skulle börja deffa och bestämde mig därför för att återigen komma tillbaka för att diskutera och få lite råd angående höstens bulk! Regnet och kylan kommer och inte finns det väl skäl att hålla sig smal längre?

Sommaren var endå en succe trots att den bara varade någon vecka och deffen blev bättre än jag väntade. Nu kommer dock något som känns extremt mycket svårare att uppnå än att slimma ner några kilon. Jag är trött på att vara smal. Jag är 185 cm lång och slimmade ner till 63 kilo för att få en bra mage och deffad kropp. det gick rätt lätt eftersom jag har en naturligt smal benstomme och aldrig varit närheten av grov.


(Jag efter deff, 63 kilo) kan ta en stund för bilden att laddas.
http://www.freeimagehosting.net/uploads/61b56d5b9b.jpg (http://www.freeimagehosting.net/)

Efter att ha grubblat en längre tid över hur jag skulle vilja ha min kropp och kikat på en hel del material har jag bestämt mig för att försöka sätta målet på 77-80 kilo. Jag vill göra detta på en effektiv period på runt 8-10 månader. Är detta möjligt med min anatomi?

Det är runt 18 kilo och av vad jag förstått går det inte att få så i närheten så mycket muskler på ett år. Läst en massa om kändisar som lyckat lägga på sig runt 15 kilo effektivt på denna period men jag förblir skeptisk. jag vill inte att resultatet ska bli att jag ökat alldeles för mycket i ren fettvikt. Jag har aldrig bulkat seriöst så behöver hjälp kring ett par frågor.

1. Är det bättre ju mer man äter efter träningen. Kan man i princip äta som ett vrak efter hård träning och blir det enbart positiva effekter av allt överskott man får? Hört att alla kalorei överskott går till muskler.

2. Hur är det med Kolhydrater. Vet att strypa kolhydraterna anses vesäntligt under deff och att fokus ligger på protein men hur stor roll spelar det under en effektiv bulk?

3. Hur är det med cardio i samband med bulk?

4. Hur skiljer sig träningen i förhållande till deff. Fortfarande maxvikt?

http://www.usadojo.com/Images/UFC/ufc-83/ufc-83.jpg
GSP killen till höger är min favorit fighter och slåss på 77 kilo. han går runt vanligtvis på ca 85 kilo. Är det ens möjligt för smal kille som mig att kunna nå sånna resultat utan värre preparat? Hur mycket skulle ni tro att jag skulle behöva bulka för att kunna deffa till ett bra reulstat på 77-80 om ni utgår från mina bilder? (Notera att sån här fysik hade jag absolut inte tänkt mig få på 8-10 månader, bara viktökning)

http://www.bennadel.com/resources/uploads/christian_bale_in_american_psycho.jpg
Christian Bale vägde runt 80 kilo i American Psycho har jag läst. galet grym fysik. Känns som ett väldigt orealistiskt mål just nu men bilden är för grym för att inte visa. (edit: Ny källa visar på 88)

Vem vill va hård på 63kg om man kan va det på 80? dvs om man ens kan det i mitt fall :P Alla är välkomna att diskutera. Jag är en nybörjare på området.

Morty
2009-08-21, 15:07
Ta det över 2 år. +10 kilo till nästa säsong, sen kort deff, sen 10 kilo till.

joko
2009-08-21, 15:07
Kan Bale verkligen väga 80 där? Om han, som google säger, är 183 (6'0)

Vespertilio
2009-08-21, 15:12
Ta det över 2 år. +10 kilo till nästa säsong, sen kort deff, sen 10 kilo till.

2 år av strikt disciplin och träning känns så jäkla långt på något vis*gah!* Jag skulle vilja veta om det finns folk som fått bra resultat på kortare tid än så. läst om en del kändisar som mirakulöst snabtb bulkat upp sig men man förblir skeptisk.

Vespertilio
2009-08-21, 15:16
Kan Bale verkligen väga 80 där? Om han, som google säger, är 183 (6'0)

81 kg enligt fyra sidor jag hittat varav en citerade honom tydligen, men samtidigt hittade jag en källa som påstod 88.

dream_theater_
2009-08-21, 15:19
1. Är det bättre ju mer man äter efter träningen. Kan man i princip äta som ett vrak efter hård träning och blir det enbart positiva effekter av allt överskott man får? Hört att alla kalorei överskott går till muskler.

2. Hur är det med Kolhydrater. Vet att strypa kolhydraterna anses vesäntligt under deff och att fokus ligger på protein men hur stor roll spelar det under en effektiv bulk?

3. Hur är det med cardio i samband med bulk?

4. Hur skiljer sig träningen i förhållande till deff. Fortfarande maxvikt?


1. Nej, jag ser inte att det finns någon anledning till att ligga på ett större kaloriöverskott som är mer än +500 kcal om dagen.
2. Kolhydrater är det bränsle som musklerna förbränner. Du kommer bli slö som en potatis om du inte äter kolhydrater.
3. cardio är hur bra som helst, för välmående och hälsa. Jag tycker det är ren idioti att att inte konditionsträna. så länge du ligger på kalori+ så finns det ingen anledning till att inte köra cardio.
4. Mja, jag hade nog kört 8-12 repetitioner, då jag antar att det är volym du är ute efter och inte maxstyrka.

Lycka till =)

JohnRick
2009-08-21, 15:27
2 år av strikt disciplin och träning känns så jäkla långt på något vis*gah!* Jag skulle vilja veta om det finns folk som fått bra resultat på kortare tid än så. läst om en del kändisar som mirakulöst snabtb bulkat upp sig men man förblir skeptisk.

Det tar tid - lev med det. Man tränar för livet mer eller mindre.

Morty
2009-08-21, 15:32
2 år av strikt disciplin och träning känns så jäkla långt på något vis*gah!* Jag skulle vilja veta om det finns folk som fått bra resultat på kortare tid än så. läst om en del kändisar som mirakulöst snabtb bulkat upp sig men man förblir skeptisk.

Sloow - becouse thats the way your body grows.

Det kommer att ta tid. 10 kilo per år är fortfarande högt räknat.

Scratch89
2009-08-21, 16:44
10 kg per år? Skojar ni? Jag säger som jwzrd sa en gång: Gå in i matvarutbutiken. Kolla på en tvåkilosfransyska. Rätt stor bit, eller hur? Ta fem bitar och lägg bredvid varandra. Ännu mer, eller hur? Ska du lägga på dig så mycket på ett år? Glöm det.

Snabbt räknat blir det dessutom 27 gram muskelmassa om dagen. Om man lägger på sig, säg, 4-5 gram om dagen, så har man ordentligt bra gener och kan stå på scenen.

ceejay
2009-08-21, 16:49
10 kg per år? Skojar ni? Jag säger som jwzrd sa en gång: Gå in i matvarutbutiken. Kolla på en tvåkilosfransyska. Rätt stor bit, eller hur? Ta fem bitar och lägg bredvid varandra. Ännu mer, eller hur? Ska du lägga på dig så mycket på ett år? Glöm det.

Snabbt räknat blir det dessutom 27 gram muskelmassa om dagen. Om man lägger på sig, säg, 4-5 gram om dagen, så har man ordentligt bra gener och kan stå på scenen.

Är det 4-5 gram muskelprotein eller 4-5 gram lean body mass det snackas om då? Muskler består väl inte endast av det förstsagda?

Morty
2009-08-21, 16:55
10 kg per år? Skojar ni? Jag säger som jwzrd sa en gång: Gå in i matvarutbutiken. Kolla på en tvåkilosfransyska. Rätt stor bit, eller hur? Ta fem bitar och lägg bredvid varandra. Ännu mer, eller hur? Ska du lägga på dig så mycket på ett år? Glöm det.

Snabbt räknat blir det dessutom 27 gram muskelmassa om dagen. Om man lägger på sig, säg, 4-5 gram om dagen, så har man ordentligt bra gener och kan stå på scenen.

10 kg vikt, inte 10 kg muskelmassa och ännu mindre 10 kilo moskelprotein (som ju blir 50 kilo muskelmassa!)

vicarious
2009-08-21, 17:06
Efter att ha grubblat en längre tid över hur jag skulle vilja ha min kropp och kikat på en hel del material har jag bestämt mig för att försöka sätta målet på 77-80 kilo. Jag vill göra detta på en effektiv period på runt 8-10 månader. Är detta möjligt med min anatomi?

Det är inte realistiskt, om du tänker vara ren från doping. Så ha inte för höga förväntningar, resultat tar tid. Att grisbulka och lägga på sig onödigt mycket fett är aldrig roligt, även om du ser att vågen visar mer.


1. Är det bättre ju mer man äter efter träningen. Kan man i princip äta som ett vrak efter hård träning och blir det enbart positiva effekter av allt överskott man får? Hört att alla kalorei överskott går till muskler.

Ät mycket, självfallet - men inte för mycket. Allting beror på din energiförbrukning samt hur mycket du tränar. Ligger du på ett större överskott kommer du lägga på dig mer muskelmassa än om du ligger på ett lågt överskott. Men samtidigt kommer du även lägga på dig mer fett då.

2. Hur är det med Kolhydrater. Vet att strypa kolhydraterna anses vesäntligt under deff och att fokus ligger på protein men hur stor roll spelar det under en effektiv bulk?
När man bulkar brukar det inte vara någon risk att man överstiger sin kalorigräns endast genom att äta protein och fett så det finns oftast gott om plats för kolhydrater också.

3. Hur är det med cardio i samband med bulk?
Bör helst undvikas, om du ska vara optimal.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Däremot bör man tänka på att konditionsträning har många positiva effekter för b la hjärtat.


4. Hur skiljer sig träningen i förhållande till deff. Fortfarande maxvikt?
Variation lär vara det bästa.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6

Lycka till :)

Lando
2009-08-21, 23:20
En tröst är att även om 10 kg/år i muskler är helt orimligt, vilket jag tror att det är, så kommer även 5 kg extra muskler att verkligen synas på din kropp efter att du deffat ner dig till samma kroppsfettsprocent. Jag är inte alls lika deffad som du och väger 7 kg mer, men även på mig syns ett par kg extra, så pass att även bekanta som ser mig i t-shirt kommenterar det. 10 kg muskler är skitmycket kort sagt.

justscrap
2009-08-23, 14:04
Det vanligast bland fighters som GSP är att gå ner i vatten vikt för att hamna på vikt alltså svettas, spottas, skita och andra knep. Dom ligger på den vikten under mycket kort tid så att försöka gå efter den bilden blir nog svårt om du inte hade tänkt va utorkad hela tiden. Jämför med bild/video från hans matcher så kommer du se att han ser mycket "bulkigare" ut.

L-Sami
2009-08-23, 17:23
Jag har lagt på mig ca 10-12kg ren muskelmassa på 5år. 2004 vägde jag 70kg och hade ca BF 10% , 2008 vägde jag 78kg och hade ca BF 7-8%. Nu har jag säkert lagt på mig 2-4kg muskler efter ca 8 månaders bulk med viktuppgång på ca 20kg.

Det finns visst genetiska skillnader, men att lägga på sig 17-18kg ren muskelmassa rent på några år tror jag inte de med normala förutsättningar klarar av.

Turbo Rico
2009-08-23, 17:43
Jag har lagt på mig ca 10-12kg ren muskelmassa på 5år. 2004 vägde jag 70kg och hade ca BF 10% , 2008 vägde jag 78kg och hade ca BF 7-8%. Nu har jag säkert lagt på mig 2-4kg muskler efter ca 8 månaders bulk med viktuppgång på ca 20kg.

Det finns visst genetiska skillnader, men att lägga på sig 17-18kg ren muskelmassa rent på några år tror jag inte de med normala förutsättningar klarar av.


Snabbt räknat.. dryga 2 kg/år och det är väl ganska rimligt om man tränar hårt, inte är lastgammal och inte lider av nån konstig sjukdom? Mer än så får nog inte folk generellt...
Sen kan man ju titta på oss som tränar för ren styrka och hur vi väljer att gå upp i vikt, för oss ger ju en viktökning också en viktökning på stången som kanske inte alltid betyder att vi väljer att gå upp ren muskelmassa utan mest bara massa.;)

mikaelj
2009-08-23, 19:15
Sen kan man ju titta på oss som tränar för ren styrka och hur vi väljer att gå upp i vikt, för oss ger ju en viktökning också en viktökning på stången som kanske inte alltid betyder att vi väljer att gå upp ren muskelmassa utan mest bara massa.;)

Jag förstår inte hur allmän viktökning, som inte behöver vara särskilt mycket muskelmassa, är bättre än att försöka öka ren muskelmassa, vad gäller styrka.

Kan du förklara?

dellan
2009-08-23, 20:41
Jag förstår inte hur allmän viktökning, som inte behöver vara särskilt mycket muskelmassa, är bättre än att försöka öka ren muskelmassa, vad gäller styrka.

Kan du förklara?

kortare rom i bänkpressen...

KaptenKnäsvag
2009-08-24, 06:05
Jag har lagt på mig närmare 50 kg på 5 år och då är det fan inte mestadels fett. Jag är lite tjock, men inte otroligt.