handdator

Visa fullständig version : Drömmar, brudar, vad menas?


Madame
2009-08-21, 13:03
Jag har senaste året haft väldigt många nattliga drömmar där jag är med en tjej, oftast hångel. Ibland kändisar och ibland mina tjejkompisar, alltid brudar!
Jag tror att de flesta av mina tjejkompisar har deltagit i nån av drömmarna.. :em:

Jag kan tillägga att jag för övrigt inte är lesbisk, har stabilt manligt sällskap som jag är lycklig med osv.


Vad menas med dessa drömmar? kom loss nu alla amatörpsykologer :D

Loke
2009-08-21, 13:13
Det betyder att du har förmåga att tända på ditt eget kön, precis som de flesta andra. Hjärnan testar den upplevelsen eftersom du inte vågar testa den i verkligheten. Hångla upp lite tjejer så ska du se att hjärnan slutar vara så besatt av det ämnet.

Madame
2009-08-21, 13:19
Det betyder att du har förmåga att tända på ditt eget kön, precis som de flesta andra. Hjärnan testar den upplevelsen eftersom du inte vågar testa den i verkligheten. Hångla upp lite tjejer så ska du se att hjärnan slutar vara så besatt av det ämnet.

Ja men det visste jag redan. Jag och pojkvännen brukar kommentera brudar tillsammans, hur snygga/heta de är, shysst rumpa osv. Tjejer är ju så mycket mer intressanta än killar på det viset. I övrigt föredrar jag karlar. Jag är inte intresserad av att hångla upp nån av mina tjejkompisar, det handlar inte om att jag inte vågar, så varför envisas de med att dyka upp i drömmen ändå?

stafh
2009-08-21, 13:21
http://i298.photobucket.com/albums/mm280/target6584/fucking_gay.jpg

Loke
2009-08-21, 13:22
Ja men det visste jag redan. Jag och pojkvännen brukar kommentera brudar tillsammans, hur snygga/heta de är, shysst rumpa osv. Tjejer är ju så mycket mer intressanta än killar på det viset. I övrigt föredrar jag karlar. Jag är inte intresserad av att hångla upp nån av mina tjejkompisar, det handlar inte om att jag inte vågar, så varför envisas de med att dyka upp i drömmen ändå?

Därför att du är intresserad. Att du förnekar det, trots att din hjärna uppenbarligen ÄR intresserad visar ju bara att ditt överjag blockerar tanken på att du skulle vara intresserad av att hångla upp dom. Varför skulle det göra det förutom av rädsla?

Grahn
2009-08-21, 13:53
Tja när du beskådar dessa tjejer och bedömer hur de ser ut har du ju en tydlig sexuell anknytning vilket gör att du tänker på dem och associerar detta med ngt sexuellt därför när hjärnan indexerar upp ditt huvud medans du sover så blir bieffekten dessa drömmar.

Om det sen bara är drömmar eller inte vet bara du.

Lellan
2009-08-21, 13:53
Ni kan ju testa en tjej tillsammans då om det verkar lockande, alt att du testar med hans "ok:ande" - kanske fördel om det är ngn du inte har ngn relation till utan ett krogragg el nåt? Om du vill få det ur systemet, eller så är det kanske bara ngt du gillar rent sexuellt, då kan ni ju välja att testa el att skippa. Men drömmarna kanske avtar.

Inte för att de lät så tokiga, låter som du sover gott! :) Även om man är ihop m ngn osv så kan ju man som person ha ett eget litet sextänk, skadar väl ingen? Att det kommer i drömmen är väl kanske bara för att du har mer behov än vad som får plats i ditt liv som det ser ut nu.

Själv kan jag tända på (ha sex med?) tjejer, men absolut inte ha relation/bli kär. Det är väl inte så konstigt, men man behöver ju inte göra allt man vill heller. Avstår tjejer, och är nöjd med det. Men tjejer är ju vackra, sexiga.. kan därmed ge upphov till vackra sextankar, no big deal. :)

rooz
2009-08-21, 14:07
Why bother? Girls on girls IS HOT:hbang:



(Lellan's inlägg lät vettigt;))

Madame
2009-08-21, 14:07
Därför att du är intresserad. Att du förnekar det, trots att din hjärna uppenbarligen ÄR intresserad visar ju bara att ditt överjag blockerar tanken på att du skulle vara intresserad av att hångla upp dom. Varför skulle det göra det förutom av rädsla?

Men jag kan ju omöjligt vara intresserad av att hångla upp alla mina tjejkompisar? Eehh nej tack, vissa som figurerat i drömmarna skulle jag inte ens kyssa om jag så fick betalt :P

Men ok, jag greppar din teori. Den stämmer inte med min lilla teori. Men ville kolla vad koloiterna har för idéer innan jag presenterar min teori kring det hela :)

Tja när du beskådar dessa tjejer och bedömer hur de ser ut har du ju en tydlig sexuell anknytning vilket gör att du tänker på dem och associerar detta med ngt sexuellt därför när hjärnan indexerar upp ditt huvud medans du sover så blir bieffekten dessa drömmar.

Om det sen bara är drömmar eller inte vet bara du.

index, va? så drömmen är en bieffekt som jag tjatat in med dagtidstänk om att tjejer är snyggare än killar....? Förstår jag rätt då?

Ni kan ju testa en tjej tillsammans då om det verkar lockande, alt att du testar med hans "ok:ande" - kanske fördel om det är ngn du inte har ngn relation till utan ett krogragg el nåt? Om du vill få det ur systemet, eller så är det kanske bara ngt du gillar rent sexuellt, då kan ni ju välja att testa el att skippa. Men drömmarna kanske avtar.

Tack, men där blir det ett artigt men bestämt nej tack. Inte. Icket. :nono:

Inte för att de lät så tokiga, låter som du sover gott! :) Även om man är ihop m ngn osv så kan ju man som person ha ett eget litet sextänk, skadar väl ingen? Att det kommer i drömmen är väl kanske bara för att du har mer behov än vad som får plats i ditt liv som det ser ut nu.

Själv kan jag tända på (ha sex med?) tjejer, men absolut inte ha relation/bli kär. Det är väl inte så konstigt, men man behöver ju inte göra allt man vill heller. Avstår tjejer, och är nöjd med det. Men tjejer är ju vackra, sexiga.. kan därmed ge upphov till vackra sextankar, no big deal. :)

Ja kanske är så enkelt som att det är no big deal :) Men skulle vara kul om det betydde nåt mer än bara det som ligger närmast till hands; "du e lebb ffs!!!1", för så enkelt tror jag inte det är.

joriice
2009-08-21, 14:13
http://i298.photobucket.com/albums/mm280/target6584/fucking_gay.jpg

:laugh:

Grahn
2009-08-21, 14:16
index, va? så drömmen är en bieffekt som jag tjatat in med dagtidstänk om att tjejer är snyggare än killar....? Förstår jag rätt då?

Ja i princip, hjärnan lagrar information på association och drömmarna är den tid då den behandlar den data den har och flyttar ner den i långtidsminnet så att säga. Du har gjort en klar association mellan sex/attraktion etc och kvinnor. Hjärnan bearbetar dessa minnen och du drömmer sex+kvinnor.
Sen om du börjar fundera på vad drömmarna betyder så blir det ju en rundgång, du tänker på drömmarna, de tankarna ska behandlas när du sover och så vidare.

Krampus
2009-08-21, 14:21
Ni kan ju testa en tjej tillsammans då om det verkar lockande, alt att du testar med hans "ok:ande" - kanske fördel om det är ngn du inte har ngn relation till utan ett krogragg el nåt? Om du vill få det ur systemet, eller så är det kanske bara ngt du gillar rent sexuellt, då kan ni ju välja att testa el att skippa. Men drömmarna kanske avtar.

Inte för att de lät så tokiga, låter som du sover gott! :) Även om man är ihop m ngn osv så kan ju man som person ha ett eget litet sextänk, skadar väl ingen? Att det kommer i drömmen är väl kanske bara för att du har mer behov än vad som får plats i ditt liv som det ser ut nu.

Själv kan jag tända på (ha sex med?) tjejer, men absolut inte ha relation/bli kär. Det är väl inte så konstigt, men man behöver ju inte göra allt man vill heller. Avstår tjejer, och är nöjd med det. Men tjejer är ju vackra, sexiga.. kan därmed ge upphov till vackra sextankar, no big deal. :)

Utläst några hemliga medelanden ur nr-plåtar ännu?

mangs
2009-08-21, 14:23
En liten avstickare här. Är det alltid så att det man drömmer är saker man bearbetar?

Jag menar då återkommande drömmar. Om jag har en benägenhet att drömma att jag lagar Gourmet-mat i ett vackert kök, är det då ett tecken på att jag egentligen anser mig äta för torftigt käk tex?

Att drömma om sex är fullständigt normalt och att en dröm någon gång visar något som man inte tror sig vilja delta i är nog helt normalt, om det däremot återkommer flera gånger vet jag inte vad det beror på? Att man sett eller upplevt något som på något sätt satt stora spår?

Grahn
2009-08-21, 14:31
Drömtydning är väl lite av psykologins mumbojumbo......För att förstå dem behöver man en helhetsbild och även då är det inte direkt en exakt vetenskap. Mer än så vet iaf inte jag om dem. :)

Madame
2009-08-21, 14:32
Sen om du börjar fundera på vad drömmarna betyder så blir det ju en rundgång, du tänker på drömmarna, de tankarna ska behandlas när du sover och så vidare.

Ja det verkar ha blivit en jäkla rundgång här :Virro

rooz
2009-08-21, 14:36
Som BQ sa, ibland är drömmar just till för att vara drömmar.

Ibland behöver man drömmar, men ju mer du tänker på det desto mer drömmer du om det?

young_george
2009-08-21, 15:47
Varför skulle man prova något bara för att man drömmer om det natten?

I fantasin har man total kontroll över något och det får inga otrevliga konsekvenser i verkligheten. Nu pratar jag inte specifikt om Madames dröm, men det låter ju på er som det bara är att tuta och köra för att hjärnan processcerat ämnet på natten.

Krampus
2009-08-21, 15:50
Varför skulle man prova något bara för att man drömmer om det natten?

I fantasin har man total kontroll över något och det får inga otrevliga konsekvenser i verkligheten. Nu pratar jag inte specifikt om Madames dröm, men det låter ju på er som det bara är att tuta och köra för att hjärnan processcerat ämnet på natten.

Jag håller med dig.

Yes
2009-08-21, 15:57
Jag hade inte fäst någon vikt vid drömmar såvida jag inte hittat starka bevis för att de betyder något. Det enda jag sett om drömtydning hittils är ren bs utan anknytning till verkligheten.

Lellan
2009-08-21, 16:00
Varför skulle man prova något bara för att man drömmer om det natten?

I fantasin har man total kontroll över något och det får inga otrevliga konsekvenser i verkligheten. Nu pratar jag inte specifikt om Madames dröm, men det låter ju på er som det bara är att tuta och köra för att hjärnan processcerat ämnet på natten.

Finns väl inget som säger att man ska prova ngt bara för att man drömmer om det hela natten. Men det kan vara ett, av flera, sätt att få det "ur systemet" - förutsatt att man lockas av tanken att omsätta nattprocessandet i handlingar, annars vore det ju konstigt att göra det. Skulle nog bli rätt konstlat och stelt om man gjorde ngt "baraföratt".

Men upprepas ngt i drömmen kan det ju vara för att man inte vill/vågar/inte tycker att man bör - tänka på det live. El göra det live. Att då tänka att "det kan jag ju göra.. om jag vill", kanske i sig taggar ner fixeringen (om man upplever det som en sån). Avdramatisera det liksom. :)

Fast nu låter det ju inte som att Madame lider så väldans, utan är lite mer konfys över frekvensen. Vilket jag också skulle bli tror jag, iaf om jag drömde om folk jag kände. Har ju hänt att man drömt att ngn sagt/gjort ngt konstigt i drömmen, och då kan ju tanken dyka upp nästa ggn man träffar personen och lite färga stämningen - fast man vet att personen är "oskyldig".

Krampus
2009-08-21, 16:05
Finns väl inget som säger att man ska prova ngt bara för att man drömmer om det hela natten. Men det kan vara ett, av flera, sätt att få det "ur systemet" - förutsatt att man lockas av tanken att omsätta nattprocessandet i handlingar, annars vore det ju konstigt att göra det. Skulle nog bli rätt konstlat och stelt om man gjorde ngt "baraföratt".

Men upprepas ngt i drömmen kan det ju vara för att man inte vill/vågar/inte tycker att man bör - tänka på det live. El göra det live. Att då tänka att "det kan jag ju göra.. om jag vill", kanske i sig taggar ner fixeringen (om man upplever det som en sån). Avdramatisera det liksom. :)

Fast nu låter det ju inte som att Madame lider så väldans, utan är lite mer konfys över frekvensen. Vilket jag också skulle bli tror jag, iaf om jag drömde om folk jag kände. Har ju hänt att man drömt att ngn sagt/gjort ngt konstigt i drömmen, och då kan ju tanken dyka upp nästa ggn man träffar personen och lite färga stämningen - fast man vet att personen är "oskyldig".

Nu delar jag kanske med mig lite mycket av mitt privata här, men jag drömmer ofta om våld och det är inte sällan mycket grovt.
Jag drömmer att jag leder folk i krig och revolution där jag brukar kapitalt övervåld mot mina antagonister.
Är det något som jag bör få ur mitt system?

Lellan
2009-08-21, 16:08
Jag hade inte fäst någon vikt vid drömmar såvida jag inte hittat starka bevis för att de betyder något. Det enda jag sett om drömtydning hittils är ren bs utan anknytning till verkligheten.

Håller med, definitvt om du snackar om att specifika saker generellt skulle betyda saker för alla.

Däremot så kan man ju ha en egen uppsättning symboliker. Tex drömmer jag nästan alltid om en byggnad jag inte kan minnas att jag varit i, när jag ska börja ngt nytt (ny utbildning, jobb etc.. ngt som kräver ngt av mig). Det är samma byggnad varje gång, men ibland är det ljust, ibland känner jag att jag hittar perfekt i den, andra gånger känner jag mig totalt vilse, ibland luktar den unket, andra ggr tryggt och gott. Men det är som en förberedelse, typ "aha, den här byggnaden.. ah, jo.. det är nog såhär jag känner inför att börja på ******". Förstärker det man redan vet om sina känslor liksom.. kanske föder en tanke att "hur kan jag känna mig säkrare", kanske en påminnelse om att kolla upp adressen osv. Säkert olika för alla, men tror inte det är helt ovanligt med återkommande drömmar el att man kan känna att de fungerar som en hjälp.

-> Krampe. Jag tydde plåtarna, men att vistas bland dröminevånare gav mer kött på benen, även om det var rökt. Lite för rökt, blev inte sugen, svar nog.

Krampus
2009-08-21, 16:13
-> Krampe. Jag tydde plåtarna, men att vistas bland dröminevånare gav mer kött på benen, även om det var rökt. Lite för rökt, blev inte sugen, svar nog.

I read you loud and clear. 10-4.

Lellan
2009-08-21, 16:17
Nu delar jag kanske med mig lite mycket av mitt privata här, men jag drömmer ofta om våld och det är inte sällan mycket grovt.
Jag drömmer att jag leder folk i krig och revolution där jag brukar kapitalt övervåld mot mina antagonister.
Är det något som jag bör få ur mitt system?

Det tror jag du har självkännedom nog att svara på själv? Finns det ngt i tillvaron du upplever som en kamp, trivs du med tanken att folk förlitar sig på dig, eller är det en önskedröm - att få ha den auktoriteten och kontrollen?

Själva våldet kan ju symbolisera vad som helst. Får du utlopp fysiskt? Kliar det i lemmar av lust att få utlopp för spänningar, eller är övervåldet ett tecken på att du i vardagen kräver av dig själv att behärska dig? Du kanske har ngn lust att gå överstyr, område kanske kvittar.

Tror knappast ngt skulle bli bättre av att du skulle slåss. :D Men jag är övertygad om att du inser själv att det vore korkat och inte skulle ge ngt öht att tolka drömmen bokstavligt - att dra ut i krig och bruka övervåld..

..fast som sagt, du kanske ska bejaka ngn lust att överdriva el få utlopp för ngt som hämmas idag. Eller så kanske du är historieintresserad, när en undanklämd dröm att förkovra dig i historiska slag el sci fi filmer.. inte fasen vet jag! :D

Men det vore ju konstigt om drömmar vore helt frikopplade från ens vardag, person/personlighet el människor man interagerar med. Jag tror folk skulle må bra av att dagdrömma mer.

Själv är jag ofta superhjälpte, räddar barn ur brinnande hus osv! *flex* Ibland när jag verkligen känner att jag gör insatser irl, ibland när jag saknar att känna mig behövd. No big deal hursom.. :)

Krampus
2009-08-21, 16:27
Det tror jag du har självkännedom nog att svara på själv? Finns det ngt i tillvaron du upplever som en kamp, trivs du med tanken att folk förlitar sig på dig, eller är det en önskedröm - att få ha den auktoriteten och kontrollen?

Själva våldet kan ju symbolisera vad som helst. Får du utlopp fysiskt? Kliar det i lemmar av lust att få utlopp för spänningar, eller är övervåldet ett tecken på att du i vardagen kräver av dig själv att behärska dig? Du kanske har ngn lust att gå överstyr, område kanske kvittar.

Tror knappast ngt skulle bli bättre av att du skulle slåss. :D Men jag är övertygad om att du inser själv att det vore korkat och inte skulle ge ngt öht att tolka drömmen bokstavligt - att dra ut i krig och bruka övervåld..

..fast som sagt, du kanske ska bejaka ngn lust att överdriva el få utlopp för ngt som hämmas idag. Eller så kanske du är historieintresserad, när en undanklämd dröm att förkovra dig i historiska slag el sci fi filmer.. inte fasen vet jag! :D

Men det vore ju konstigt om drömmar vore helt frikopplade från ens vardag, person/personlighet el människor man interagerar med. Jag tror folk skulle må bra av att dagdrömma mer.

Själv är jag ofta superhjälpte, räddar barn ur brinnande hus osv! *flex* Ibland när jag verkligen känner att jag gör insatser irl, ibland när jag saknar att känna mig behövd. No big deal hursom.. :)

Nej. Tvärtom. Jag har inte alls lust att skada någon. Måste det vara en undanträngd lust? Enkelspårigheten hos "drömtydare" får mig att se med skepsis på ämnet. Det utgås för ofta från att det man drömmer är något undertryckt som man vill få utlopp för.
Min gammla granne drömmde att hon hade sex med sin mamma. Till min stora förvåning berättade hon också det för henne.. Reaktionen var ännu mer förvirrande mild.. "Äsch", fick hon till svar.
Det var hur som helst inget som hon någonsin hade känt att hon behövde få utlopp för. Men det var säkert ngt hon behövde bejaka. Hon vet bara inte om det själv. :)

Lellan
2009-08-21, 16:42
Nej. Tvärtom. Jag har inte alls lust att skada någon. Måste det vara en undanträngd lust? Enkelspårigheten hos "drömtydare" får mig att se med skepsis på ämnet. Det utgås för ofta från att det man drömmer är något undertryckt som man vill få utlopp för.
Min gammla granne drömmde att hon hade sex med sin mamma. Till min stora förvåning berättade hon också det för henne.. Reaktionen var ännu mer förvirrande mild.. "Äsch", fick hon till svar.
Det var hur som helst inget som hon någonsin hade känt att hon behövde få utlopp för. Men det var säkert ngt hon behövde bejaka. Hon vet bara inte om det själv. :)

Men.. du tolkar ju fortfarande bokstavligt? Jag skulle nog inte välja att berätta att jag drömt sexuellt om ngn om det inte var ngn jag har sexuell relation med, kan bara bli fel i mina öron iaf.

"Drömtydare", alltså - de flesta reflekterar väl över vad hjärnan processat över natten, tänker på det om det är ngt de inte medvetet tänkt på men som drömmen fört upp till ytan.. och förkastar om det bara känns som lite "brus, sorl" - dvs inget som genomsyrade en helt och som påverkar måendet efteråt på dagen.

Självklart behöver det inte vara en undertryckt lust, som sagt, det är ju du som drömt - och kan svara på om du tror att drömmarna rör ngt som du bör fokusera mer el mindre på? Kan ju vara att du utsätts för mer än du vill också, att du skulle behöva mindre våld och känsla av att du står inför en strid.. behöva chilla harmoniskt.

"Drömtydare" måste vara den konstigaste sysslan ever, drömmar är knappast ngt "magiskt". En funktion av att leva, och som sagt - kan hjälpa el störa livet. Man väljer väl om man vill fundera över dem. Men själv blir jag helt klart fundersam om samma dröm dyker upp konstant och påverkar mitt liv i stor utsträckning.

Senast det hände skrev jag om d här på kolo (men inte vad), eftersom det var så massivt tryck i huvudet på nätterna att jag inte kunde tänka klart kring det hela... Fick en känsla av att jag kanske förringade drömmens betydelse eftersom de envisades att halvt angenämt halvt ångestladdat plåga mig. När jag babblat om det + "utforskat" det hela lite så nåddes ngn sorts insikt, skönt att äntligen våga somna utan att undra om jag skulle vakna av drömmen och sedan ligga sömnlös.. Istället helt enkelt kunna konstatera att "det där har jag tänkt klart om" om det skulle komma tillbaks (vilket det inte har efter jag rett ut). :)

Madame
2009-08-21, 19:05
Många intressanta tankar här. Jag är dock inte ute o fiskar efter att ni ska uppmuntra mig till att bona en brud irl :P


Fast nu låter det ju inte som att Madame lider så väldans, utan är lite mer konfys över frekvensen. Vilket jag också skulle bli tror jag, iaf om jag drömde om folk jag kände. Har ju hänt att man drömt att ngn sagt/gjort ngt konstigt i drömmen, och då kan ju tanken dyka upp nästa ggn man träffar personen och lite färga stämningen - fast man vet att personen är "oskyldig".

Precis så, jag är inte besvärad av det, mår bra i drömmarna ju och allt är bra, och jag brukar drömma andra riktigt bizarra drömmar och det är ju bara underhållande. So far so good.
Men just att tjejdrömmarna dyker upp så ofta, man börjar ju undra tillslut om det är något jag försöker säga mig själv. Hmm..

Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:10
Drömmar är bara hjärnan som bearbetar och sorterar alla dagens intryck o dyl. Betyder absolut ingenting. Du skulle lika gärna kunna drömma att du var en mangafigur som blev påsatt av en 10m hög stenstaty.

Yes
2009-08-21, 19:12
Tja, drömmarna kommer i varje fall inte ge svar på några frågor. Så, eventuella frågor svaras bäst på i vaket tillstånd genom att introspektera(och frågan om man tänder på samkönade individer kan ju inte vara så svår att svara på :D ).

Madame
2009-08-21, 19:14
Drömmar är bara hjärnan som bearbetar och sorterar alla dagens intryck o dyl. Betyder absolut ingenting. Du skulle lika gärna kunna drömma att du var en mangafigur som blev påsatt av en 10m hög stenstaty.

Jo jo, jag vet att man bearetar massa intryck å grejer. Men jag har inga riktiga "tjejaktiviteter" att bearbeta, och om det nu är något annat med alla dessa tjejer som barbetas så kan man ju undra vad det är för nåt *popcorn*

Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:18
Jo jo, jag vet att man bearetar massa intryck å grejer. Men jag har inga riktiga "tjejaktiviteter" att bearbeta, och om det nu är något annat med alla dessa tjejer som barbetas så kan man ju undra vad det är för nåt *popcorn*

Det finns ett flertal teorier på exakt vad som händer då man drömmer, och antagligen är sanningen ett hopkok av dem alla, men det man drömmer behöver inte ha något alls att göra med det man bearbetar rent specifikt.
Jag hade en dröm en gång att jag var en barnbil, fast lika stor som en vanlig bil, och som kunde prata och känna, som löstes upp på motorvägen och smälte fast med asfalten och det började växa maskrosor på mig/vägen som sjöng barnvisor och gjorde att alla andra bilar blev väldigt sömniga. Typ.
Känns mer som hjärnan övar sig i att göra associationer (då det är huvudsakligen så minnet fungerar t.ex). Brukar ha väldigt lätt för att "skriva" poesi i huvudet precis innan jag somnar då associationerna är mindre hämmade.

Madame
2009-08-21, 19:26
Det finns ett flertal teorier på exakt vad som händer då man drömmer, och antagligen är sanningen ett hopkok av dem alla, men det man drömmer behöver inte ha något alls att göra med det man bearbetar rent specifikt.
Jag hade en dröm en gång att jag var en barnbil, fast lika stor som en vanlig bil, och som kunde prata och känna, som löstes upp på motorvägen och smälte fast med asfalten och det började växa maskrosor på mig/vägen som sjöng barnvisor och gjorde att alla andra bilar blev väldigt sömniga. Typ.
Känns mer som hjärnan övar sig i att göra associationer (då det är huvudsakligen så minnet fungerar t.ex). Brukar ha väldigt lätt för att "skriva" poesi i huvudet precis innan jag somnar då associationerna är mindre hämmade.

Okej, det var en gång du hade den drömmen. Om samma (mer eller mindre, vissa detaljer som är lite annorlunda kanske) dröm dök upp 20-30 ggr, skulle du inte börja undra på allvar då varför du drömmer just den drömmen?

Varför resulterar det här randomiserade hopkoket av tankar väldigt ofta i samma sak för mig? Om det är totalt ranom så torde sannolikheten för det vara minimal...?!

Lellan
2009-08-21, 19:31
Det finns ett flertal teorier på exakt vad som händer då man drömmer, och antagligen är sanningen ett hopkok av dem alla, men det man drömmer behöver inte ha något alls att göra med det man bearbetar rent specifikt.
Jag hade en dröm en gång att jag var en barnbil, fast lika stor som en vanlig bil, och som kunde prata och känna, som löstes upp på motorvägen och smälte fast med asfalten och det började växa maskrosor på mig/vägen som sjöng barnvisor och gjorde att alla andra bilar blev väldigt sömniga. Typ.
Känns mer som hjärnan övar sig i att göra associationer. Brukar ha väldigt lätt för att "skriva" poesi i huvudet precis innan jag somnar då associationerna är mindre hämmade.

Jo, men det är det jag bubblar om när jag pratar om "sorl" kontra "återkommande drömmar som påverkar vakentiden". Som Madame skriver kan man ju börja undra, när man för femtielfte ggn drömmer ngt.. Ofta har man nog svaret själv, om man finner det värt att grunna på.

Om jag får "freebasa" på Madames dröm så kan det ju vara hur många spår som helst? Hon såg ngn hottie och hjärnan gick berzerk och vidare med vad en random person skulle kunna göra för saker med den heta personen (som råkade vara tjeje), hon har sett ngn hottie och som en person som vill förbättra sig så befinner hon sig i drömmen nära och interagerande med denna för att uppleva hur det är att vara nära ngn som kanske är nära ett ideal man själv skulle vilja uppnå/testa känslan av att vara nära den/testa hur en sån känns bara för skojs skull/känna efter hur det känns att tända på och ha sex med en tjej fast medveten om att lusten saknas irl/livet flyter på - hjärnan vill roa Madame med lite avkopplande ögongodis, Madame kanske har mkt och intensivt sex just nu och hjärnan övergeneraliserar sex så allt och alla handlar om sex till slut, motsatsen - för lite sex och det jag nyss nämnde händer. Osv osv. El har hon sett för FÅ hotties, behöver vila ögonen på fler etc etc.. :Virro

Klart som fasen att det kan betyda ngt, det är ju ingen främling som kommer och stoppar i en dvd i skallen på en varje natt med främmande material, det är ju sprunget ur en själv o ens tillvaro på ngt sätt men frågan är väl om det som dyker upp är värt att fästa ngn vikt med.. eller bara njoya the ride.

Behöver inte vara så allvarligt, men det är ju därmed inte heller ngt som inte har ngt som helst samband med personen som drömmer det hela. Äter man medicin kan ju signalsubstanser, törst, temperatur etc påverkas hit och dit också och ge märkliga drömmar.

Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:32
Okej, det var en gång du hade den drömmen. Om samma (mer eller mindre, vissa detaljer som är lite annorlunda kanske) dröm dök upp 20-30 ggr, skulle du inte börja undra på allvar då varför du drömmer just den drömmen?

Varför resulterar det här randomiserade hopkoket av tankar väldigt ofta i samma sak för mig? Om det är totalt ranom så torde sannolikheten för det vara minimal...?!

Jo, jag har haft upprepade drömmar om att jag kunde kontrollera materia (typ förändra dess form osv) som jag var helt övertygad om var sant i drömmen (jag visste att jag drömde, typ, men det kändes mer verkligt än verkligheten).
Betyder det att jag vill kunna göra det egentligen? Det kan ju lika gärna vara ett allegoriskt sätt för hjärnan som visar att jag bearbetar intryck som ska leda till att jag får större kontroll över min tillvaro, t.ex. Eller en million andra saker. Eller ingenting, bara att hjärnan gillar kontinuitet, även i drömmar?

Lellan
2009-08-21, 19:38
Jo, jag har haft upprepade drömmar om att jag kunde kontrollera materia (typ förändra dess form osv) som jag var helt övertygad om var sant i drömmen (jag visste att jag drömde, typ, men det kändes mer verkligt än verkligheten).
Betyder det att jag vill kunna göra det egentligen? Det kan ju lika gärna vara ett allegoriskt sätt för hjärnan som visar att jag bearbetar intryck som ska leda till att jag får större kontroll över min tillvaro, t.ex. Eller en million andra saker. Eller ingenting, bara att hjärnan gillar kontinuitet, även i drömmar?

My point exactly! Och det kan man klura på, om man vill.. :) Det kan ju faktiskt leda en framåt. När jag haft liknande drömmar har det varit efter att jag blivit medveten om min inverkan på någon/en situation, och förvåningen som kom ur det. Hur vet jag det? Tja, det är min dröm och kopplingen kändes inte långsökt.

Alltså, att klura över drömmar är väl inget fel el magiskt etc.. ? Navelskåda är en lyx, allt har inte ett syfte, vissa saker är bara trevliga. Madame tycker väl om att ha skönt och hjärnan och kroppen har lärt sig att de där drömmarna fixar biffen, varför ändra vinnande koncept. :)

Doctor Snuggles
2009-08-21, 19:42
My point exactly! Och det kan man klura på, om man vill.. :) Det kan ju faktiskt leda en framåt. När jag haft liknande drömmar har det varit efter att jag blivit medveten om min inverkan på någon/en situation, och förvåningen som kom ur det. Hur vet jag det? Tja, det är min dröm och kopplingen kändes inte långsökt.

Alltså, att klura över drömmar är väl inget fel el magiskt etc.. ? Navelskåda är en lyx, allt har inte ett syfte, vissa saker är bara trevliga. Madame tycker väl om att ha skönt och hjärnan och kroppen har lärt sig att de där drömmarna fixar biffen, varför ändra vinnande koncept. :)

Jag sade inte att det var lönlöst att klura, det kan säkert vara kul eller/och ge något positivt resultat. Det finns ett flertal drömmar som satt spår hos mig också och som jag ibland funderar över om de betyder något eller inte.

Kwon
2009-08-21, 21:16
Jag brukade ha en återkommande dröm att jag blev jagad av en stor jultomte , med alla klassiska inlägg som att när man sprang nerför trappor blev trappstegen kola, kvicksand etc när man kubbade järnet så stod man o kubbade på exakt samma plats
(och ibland sakta moonwalkade, sprang baklänges, drogs in MOT skurken ist för bort.

För att efter många om och men lyckas flyga iväg med tomten precis missandes foten med ett grepptag.

Jag antog detta som att jag flyr/ogillar julen/högtider.

ceejay
2009-08-21, 21:41
Jag brukade ha en återkommande dröm att jag blev jagad av en stor jultomte , med alla klassiska inlägg som att när man sprang nerför trappor blev trappstegen kola, kvicksand etc när man kubbade järnet så stod man o kubbade på exakt samma plats
(och ibland sakta moonwalkade, sprang baklänges, drogs in MOT skurken ist för bort.

För att efter många om och men lyckas flyga iväg med tomten precis missandes foten med ett grepptag.

Jag antog detta som att jag flyr/ogillar julen/högtider.

Man ska aldrig försöka springa ifrån the bad guy :devil:
Tokrusa mot honom istället!

n1tro
2009-08-21, 21:48
jag kommer ihåg minst en dröm per natt sen 4 år tillbaka, varje natt! :Virro*drool*:hbang:


:devil:

Deceiver85
2009-08-21, 21:49
Betyder absolut ingenting.

+1

Skulle jag analysera allt stört jag har drömt skulle jag antagligen behövas tas in på psyke.

ceejay
2009-08-21, 21:50
jag kommer ihåg minst en dröm per natt sen 4 år tillbaka, varje natt! :Virro*drool*:hbang:


:devil:

vad drömde du om den 7 juli 2007?

:D

n1tro
2009-08-21, 22:04
vad drömde du om den 7 juli 2007?

:D

brukar faktiskt skriva ner så många jag orkar, kan leta i arkivet o pma sen om du vill ;)..

Madame
2009-08-21, 22:09
+1

Skulle jag analysera allt stört jag har drömt skulle jag antagligen behövas tas in på psyke.

Okej, du har inte läst tråden ser jag :)
Det handlar inte om att "analysera allt stört" jag drömt, utan hur det kommer sig att jag drömmer mer eller mindre samma sak om å om igen. Jag blir aningen konfys av det, och tycker det är lite intressant och lustigt. Det behöver inte betyda nånting, kanske uttryckte min undran oklart i första inlägget. Jag bara undrar hur det kommer sig och om det ev. betyder nåt. Frågor på det? teorier?

Loca
2009-08-21, 22:30
Jag har senaste året haft väldigt många nattliga drömmar där jag är med en tjej, oftast hångel. Ibland kändisar och ibland mina tjejkompisar, alltid brudar!
Jag tror att de flesta av mina tjejkompisar har deltagit i nån av drömmarna.. :em:

Jag kan tillägga att jag för övrigt inte är lesbisk, har stabilt manligt sällskap som jag är lycklig med osv.


Vad menas med dessa drömmar? kom loss nu alla amatörpsykologer :D

Jag vet EXAKT vad det betyder. Du beundrar tjejer. Du beundrar dom tjejerna du har sex med. Ofta när man drömmer om sex så är det inte sex man drömmer om egentligen. Men i dessa fall så är det att du beundrar dessa tjejerna, eller tjejer öht.

Pez
2009-08-21, 23:45
En liten avstickare här. Är det alltid så att det man drömmer är saker man bearbetar?

Nä.

Men just att tjejdrömmarna dyker upp så ofta, man börjar ju undra tillslut om det är något jag försöker säga mig själv. Hmm..
Den uppfattning som jag fått är att känslorna som väcks hos dig av drömmarna är intressantare än innehållet, vad du drömmer.
Att tro att någon annan än en själv skulle ha tolkningsföreträde när det gäller ens egna fantasi (det vill säga "drömtydare") vore befängt IMO. :)
Okej, du har inte läst tråden ser jag :)
Det handlar inte om att "analysera allt stört" jag drömt, utan hur det kommer sig att jag drömmer mer eller mindre samma sak om å om igen. Jag blir aningen konfys av det, och tycker det är lite intressant och lustigt. Det behöver inte betyda nånting, kanske uttryckte min undran oklart i första inlägget. Jag bara undrar hur det kommer sig och om det ev. betyder nåt. Frågor på det? teorier?
Vad tror du själv?
Nu delar jag kanske med mig lite mycket av mitt privata här, men jag drömmer ofta om våld och det är inte sällan mycket grovt.
Jag drömmer att jag leder folk i krig och revolution där jag brukar kapitalt övervåld mot mina antagonister.
Är det något som jag bör få ur mitt system?
Jag ordinerar tennsoldater och dioramabyggande.
http://www.wentzels.se/uploads/images/tenngjutning/tenn4.jpg

Bara som ett tillägg så är det rätt intressant att se hur andras bias, värderingar och måhända omedvetna tankevärldar påverkar deras tolkningar. :D

Loke
2009-08-22, 00:07
Bara som ett tillägg så är det rätt intressant att se hur andras bias, värderingar och måhända omedvetna tankevärldar påverkar deras tolkningar. :D

Verkligen:

Du skulle lika gärna kunna drömma att du var en mangafigur som blev påsatt av en 10m hög stenstaty.

Sen tycker jag också att trådskaparen ska slänga fram sin egen teori nu.

Krampus
2009-08-23, 14:14
Jag ordinerar tennsoldater och dioramabyggande.
http://www.wentzels.se/uploads/images/tenngjutning/tenn4.jpg

Bara som ett tillägg så är det rätt intressant att se hur andras bias, värderingar och måhända omedvetna tankevärldar påverkar deras tolkningar. :D

Ajaj kapten! Det eller skada små djur.. :)

Madame
2009-08-24, 09:34
Jag vet EXAKT vad det betyder. Du beundrar tjejer. Du beundrar dom tjejerna du har sex med. Ofta när man drömmer om sex så är det inte sex man drömmer om egentligen. Men i dessa fall så är det att du beundrar dessa tjejerna, eller tjejer öht.

Det kan ligga nånting i det. :MrT:

Jag slutade för ett par år sen att umgås med de tjejkompisar som behandlade mig illa och fick mig att känna mig dum, så jag bestämde mig för att bara hänga med såna som jag mår bra av. Sen jag flyttade till malmö har jag fått flera nya vänner som jag verkligen tycker om, och min teori är att i drömmarna blir det tydligare att jag trivs i dessa tjejers sällskap. Det är min godtyckliga tolkning. Kan lika gärna vara helt "fel", men i vilketfallsomhelst så kan jag glädja mig åt att ha vänner som jag trivs med (både dagtid och nattetid :D)

stolpskott
2009-08-24, 09:37
Jag säger som alla andra, testa. Sedan slänger du upp videon här så att vi kan ta del av resultatet på ett professionellt vis.