handdator

Visa fullständig version : Fosfor?


khendon
2002-04-18, 10:53
Har precis införskaffat programmet hälsovakten plus. Min frukost för dagen bestod av:

Innan morgonpromenad:
1 dl lättkesella för protein.
2 koppar kaffe för koffein.

Efter morgonpromenad:
1 tallrik lättfil med en halv banan samt kellogs all-bran regular.
1 ägg.

Vad jag finner lite underligt med detta är att enligt programmet ger detta mig 113% av mitt dagliga behov av fosfor. Samma program säger också att det är mycket ovanligt att få för mycket forsfor från maten, och bekymrar sig därför inte med att tala om några eventuella hälsorisker.

Så jag undrar helt enkelt om det finns någon här inne som har koll på om det är ok att ha för högt fosforintag?

Magnus
2002-04-18, 11:14
Bry dig inte om det. Hälsovakten visar oftast konstiga % (iaf vad jag erfarat)

efter två mackor hade jag överstigit RDI för kolesterol me över 300% :)

Peter
2002-04-18, 14:31
Hur många mg fosfor kommer du upp i då? Är säker på att du inte behöver oroa dig, men om du skriver hur många mg du kommer upp i maximalt på en dag lovar jag att slå upp biverkningarna och högsta rekommenderade intag åt dig. Har dem inte i huvudet.

Peter

khendon
2002-04-18, 20:04
Peter: Hälsovakten är tyvärr inte så smart att man ser sådant. Man ser bara en procentsats. RDI är enligt programmet cirka 600mg, och jag låg idag på 213%, d.v.s. 113% över mitt RDI. Vad mitt RDI är är svårt att säga, men det bör väl ligga någonstans runt 600. Träning påverkar väl inte sådant så mycket?

Peter
2002-04-18, 21:06
Ja RDI är 600 mg för vuxna och 700 mg för ungdomar. Övre rekommenderade gräns är 5000 mg (eller 70 mg/kg) och den måste överstigas under en längre period för att det ska vara farligt.

Hos friska personer är det överhuvet taget ingen risk för överkonsumtion eftersom njurarna kan reglera mängden.

Käka på med andra ord

Peter